ΑΡΘΡΟ

Του Μαργαρίτη Τζίμα

Καθηγητή

 

 

Χωρίς παιδεία δεν υπάρχει δημοκρατία ή υπάρχει στρεβλή δημοκρατία. Όλες οι κυβερνήσεις πειραματίζονται στο ζήτημα της παιδείας.

Κυρίως το πείραμα έχει να κάνει με το θεσμό των πανελληνίων εξετάσεων. Λέτε και όλα τα άλλα λειτουργούν άψογα.

Κοιτάζουν την κορυφή και αγνοούν τα θεμέλια της παιδείας που είναι το Δημοτικό και το Γυμνάσιο.

Τι γίνεται σήμερα; Από την πρώτη Γυμνασίου μέχρι και την Β’ Λυκείου, 5 ολόκληρα χρόνια είναι σαν να μην υπάρχουν αξιολογικά στο σύστημα της παιδείας. Η αξία του μαθητή και της μαθήτριας δε λαμβάνεται πουθενά υπόψιν. Ξαφνικά στη Γ’ Λυκείου καλούν τον μαθητή να δώσει πανελλήνιες για να μπει στα πανεπιστήμια.

Και τώρα έρχεται η κυβέρνηση και λέει πως θα καταργήσει τις πανελλήνιες, όπως τις κατάργησε και ο Α. Παπανδρέου το 1982.

Το ζήτημα λοιπόν είναι πως θα εισάγονται στα πανεπιστήμια; Χωρίς αξιολόγηση; Με άλλου τύπου εξετάσεις; Φυσικά όχι ενδοσχολικές φαντάζομαι.

Θα πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα πάλι αξιολογικό και αντικειμενικό, δηλαδή πάλι εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο.

Κοροϊδεύουν ασύστολα τη νεολαία. Αντί να ζωντανέψουν το Γυμνάσιο και το Λύκειο εξακολουθούν με προχειρότητα να πειραματίζονται.

Ίσως γιατί τώρα ψηφίζου από τα 17. Ομως έτσι δεν διαμορφώνεις τους αυριανούς επιστήμονες η τεχνίτες.

Σε κανένα μέρος του κόσμου δεν μπαίνει κάποιος στα πανεπιστήμια χωρίς αξιολόγηση.

Και οι μαθητές να μην τρώνε παραμύθια.

Η αξιολόγηση είναι προς το συμφέρον τους .Δεν ισοπεδώνει αλλά εξυψώνει, δημιουργεί άμιλλα.

Χρειάζεται αξιολόγηση στα σχολεία όλων και μαθητών και καθηγητών, διαρκής και δίκαιη. Αυτό πρέπει να το διεκδικήσει η κοινότητα των εκπαιδευτικών. Να πούνε την αλήθεια στα παιδιά και να μην τους χαϊδεύουν δημιουργώντας ψευδαισθήσεις και μετρίους.

Το σχολείο είναι ο χώρος ανάδειξης της αξίας, δεν είναι χώρος ισοπέδωσης. Και να μη βιάζονται οι λαϊκιστές να βγάλουν συμπεράσματα. Αυτός ο τόπος μπορεί να περνάει οικονομική κρίση αλλά διαθέτει αστείρευτες δυνάμεις που είναι ώρα να αξιοποιηθούν.

Ένα πρόγραμμα παιδείας με δικαιοσύνη, αξιοκρατία και διαρκή αξιολόγηση.