ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

(συνέχεια από το προηγούμενο)

Γιατί οι μαθητές θα πρέπει να επιστρέψουν στο σχολείο και πότε αυτό θα είναι ασφαλές; Το σχολείο προσφέρει στα παιδιά και τους εφήβους όχι μόνο τα απαραίτητα ακαδημαϊκά εφόδια. Εκτός από την ανάγνωση, τη γραφή και τα μαθηματικά οι μαθητές αποκτούν συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες, γυμνάζονται και έχουν πρόσβαση σε πολλές εκπαιδευτικές υπηρεσίες, οι οποίες δεν μπορούν να προσφερθούν στο πλαίσιο της διαδικτυακής εκπαίδευσής τους. Για πολλά παιδιά και εφήβους τα σχολεία αποτελούν ασφαλείς χώρους για όσο διάστημα οι γονείς τους εργάζονται. Για πολλές οικογένειες είναι το μέρος όπου τα παιδιά καταναλώνουν υγιεινά γεύματα και έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και σε άλλες ζωτικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Δεν διαθέτουν όλα τα παιδιά στο σπίτι υπολογιστή και πρόσβαση στο διαδίκτυο – ειδικά εάν υπάρχουν πολλά αδελφάκια – για να υποστηριχτεί η διαδικτυακή τους εκπαίδευση. Εξάλλου είναι ευκολότερο τα παιδιά να ελέγχονται από το δάσκαλό τους μέσα στην τάξη εάν παρακολουθούν τα μαθήματά τους, παρά όταν βρίσκονται μόνα τους σε ένα δωμάτιο με τον υπολογιστή ανοικτό και πιθανότατα με τους γονείς να είναι στη δουλειά τους.

 

Τι μπορούν να κάνουν τα σχολεία;

 

Προκειμένου να παραμείνουμε ασφαλείς υπάρχουν διάφορα βήματα τα οποία πρέπει να κάνουν τα σχολεία για να βοηθήσουν να αποτραπεί η διασπορά του ιού σε αυτά. Σε αυτά περιλαμβάνονται:

Οι αποστάσεις ανάμεσα στα άτομα.

Ο στόχος για τα παιδιά και τους ενήλικες είναι να βρίσκονται σε απόσταση τουλάχιστον δύο μέτρων μεταξύ τους ώστε να αποτραπεί η διασπορά του ιού. Ωστόσο μελέτες έχουν δείξει ότι η τοποθέτηση των θρανίων σε απόσταση τουλάχιστον του ενός μέτρου και η αποφυγή των στενών επαφών προσφέρουν παρόμοια οφέλη και ιδιαίτερα εφόσον οι μαθητές φορούν μάσκες και δεν έχουν τα συμπτώματα της νόσου. Οι δάσκαλοι και το λοιπό προσωπικό θα πρέπει εφόσον είναι δυνατό να κρατούν την απόσταση τουλάχιστον 2 μέτρων από τους άλλους ενήλικες

και από τους μαθητές τους. Το εκπαιδευτικό και το άλλο προσωπικό θα πρέπει επίσης να φορούν υφασμάτινες μάσκες, να περιορίζουν τις προσωπικές τους επαφές με άλλους ενήλικες και να αποφεύγουν τους κλειστούς χώρους συνάθροισης, όπως αίθουσες συνάντησης των δασκάλων.

Όποτε είναι δυνατόν τα σχολεία θα πρέπει να χρησιμοποιούν εξωτερικούς χώρους καθώς και περιοχές που δεν θα χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση και την λήψη των γευμάτων ώστε να διευκολυνθεί η διατήρηση των αποστάσεων. Για παράδειγμα δραστηριότητες όπως η μουσική, η ομαδική συμμετοχή σε ορχήστρα και η γυμναστική είναι ασφαλέστερες σε εξωτερικούς χώρους με αραιές αποστάσεις ανάμεσα στους μαθητές και τους δασκάλους.

Οι μάσκες και η υγιεινή των χεριών.

Όλα τα παιδιά μεγαλύτερα των 3 ετών και οι ενήλικες θα πρέπει να φορούν υφασμάτινες μάσκες οι οποίες θα πρέπει να καλύπτουν τη μύτη και το στόμα ώστε να αποτρέπεται η διασπορά του ιού. Εφόσον φοριούνται σωστά οι υφασμάτινες μάσκες είναι ασφαλείς να χρησιμοποιούνται για μεγάλα χρονικά διαστήματα, για παράδειγμα καθόλη τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Επιπλέον το συχνό και σχολαστικό πλύσιμο των χεριών με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα είναι σημαντικό για τη διακοπή της διασποράς του ιού.

Οι αλλαγές στις τάξεις.

Προκειμένου να περιοριστεί η αλληλεπίδραση των μαθητών εκτός της τάξης τα σχολεία θα πρέπει να μεριμνήσουν για τα ακόλουθα:

1. Μεταξύ των τάξεων να μετακινούνται οι δάσκαλοι και όχι οι μαθητές. Έτσι θα αποφεύγεται ο συνωστισμός των μαθητών στους διαδρόμους του σχολείου κατά τη διάρκεια της μετάβασης σε άλλες τάξεις.

2. Να επιτρέπεται στους μαθητές να τρώνε επάνω στα θρανία τους ή σε μικρές ομάδες ιδανικά σε εξωτερικούς χώρους παρά στις τραπεζαρίες όπου θα επικρατεί μεγάλος συνωστισμός.

3. Να παραμένουν οι πόρτες ανοιχτές ώστε να ελαττωθεί η συχνή επαφή με πιθανές μολυσματικές επιφάνειες όπως είναι τα πόμολα.

Ο έλεγχος και η λήψη της θερμοκρασίας.

Δε συστήνεται ο μοριακός εργαστηριακός έλεγχος των μαθητών και του προσωπικού για τον ιό εφόσον αυτά τα άτομα είναι ασυμπτωματικά. Ο μοριακός έλεγχος δείχνει μόνο εάν ένα άτομο είναι μολυσμένο τη δεδομένη χρονική στιγμή και δεν χρησιμεύει για την πρόληψη επιδημιών στις σχολικές κοινωνίες. Η λήψη της θερμοκρασίας των μαθητών στο σχολείο μπορεί επίσης να είναι προβληματική και συστήνεται η θερμομέτρηση του παιδιού να γίνεται στο σπίτι. Τα σχολεία θα πρέπει να υπενθυμίζουν τακτικά στους μαθητές, τους δασκάλους και στο προσωπικό να παραμένουν σπίτι όταν έχουν πυρετό πάνω από 37,5°C ή εμφανίζουν οποιαδήποτε ένδειξη ασθένειας.

 

Η έκθεση στον ιό

 

Παρόλο ότι αρκετές πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι παιδιά ηλικίας μικρότερης των 10 ετών είναι λιγότερο πιθανό να μολυνθούν από τον ιό και να διασπείρουν τη νόσο σε άλλα άτομα από το περιβάλλον τους, τα σχολεία θα πρέπει να διαθέτουν ένα συγκεκριμένο πλάνο δράσης για τους μαθητές που εκτέθηκαν στον ιό. Εάν ένας μαθητής ή κάποιο μέλος του σχολείου έχει έρθει σε στενή επαφή με κάποιο γνωστό κρούσμα θα πρέπει να μπει σε καραντίνα για 14 μέρες από την ημέρα που ήρθε σε αυτή την επαφή. Στενή επαφή σημαίνει την επαφή σε μια απόσταση μικρότερη από δύο μέτρα για τουλάχιστον 15 λεπτά. Ως κρούσμα θεωρείται το άτομο το οποίο είναι επιβεβαιωμένο εργαστηριακά με μοριακό έλεγχο ότι φέρει τον ιό στο ρινοφάρυγγά του ή αυτό παρουσιάζει συμπτώματα τα οποία να είναι συμβατά με νόσο από τον COVID-19.

 

Τα συμπτώματα στο σχολείο

 

Οι νοσοκόμες, αν υπάρχουν, στο σχολείο θα πρέπει να λαμβάνουν τη θερμοκρασία του οποιοδήποτε παιδιού που δεν αισθάνεται καλά κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας και να φροντίζουν να το απομονώνουν σε συγκεκριμένο προκαθορισμένο χώρο μέχρι να το παραλάβουν οι γονείς του. Επίσης οι νοσοκόμες του σχολείου θα πρέπει να φορούν τον κατάλληλο προστατευτικό εξοπλισμό όπως είναι οι μάσκες, τα γάντια, οι ποδιές και οι ασπίδες του προσώπου.

 

Ο καθαρισμός και η απολύμανση

 

Τα σχολεία θα πρέπει να ακολουθούν τις οδηγίες και τα πρωτόκολλα σωστής απολύμανσης και καθαρισμού των τάξεων και των κοινόχρηστων χώρων.

Οι σχολικοί διάδρομοι και οι αυλές.

Εφόσον τα παραπάνω είναι χώροι όπου παρατηρείται συνωστισμός, τα σχολεία μπορούν:

-Να καθαρίζουν τα προκαθορισμένα καθίσματα στα σχολικά λεωφορεία για τους μαθητές, οι οποίοι θα πρέπει να φοράνε την υφασμάτινη μάσκα τους όσο βρίσκονται στο λεωφορείο.

-Να ενθαρρύνουν τους μαθητές να χρησιμοποιούν άλλους τρόπους μετάβασης στο σχολείο, αντί του σχολικού λεωφορείου.

-Στο πάτωμα και στα σκαλιά του σχολείου να τοποθετούνται σημάδια με βέλη μιας συγκεκριμένης κατεύθυνσης έτσι ώστε να περιορίζεται ο συνωστισμός των ατόμων στους διαδρόμους.

-Να αποφύγουν την κοινή χρήση ντουλαπιών (lockers) ή να δίνονται ντουλάπια σε καθορισμένες ομάδες παιδιών ή σε κάθε παιδί χωριστά, εφόσον αυτό είναι εφικτό.

-Να προτιμούν τις δραστηριότητες σε εξωτερικούς χώρους όπως στην αυλή του σχολείου από μικρές ομάδες μαθητών. Ο εξοπλισμός στις σχολικές αυλές θα πρέπει να καθαρίζεται και να απολυμαίνεται τακτικά.

 

Τα άλλα πρόσθετα μέτρα

 

Οι μαθητές υψηλού κινδύνου.

Παρά το γεγονός ότι οι πρακτικές που εφαρμόζονται από το σχολείο μπορούν να ελαττώσουν σημαντικά τον κίνδυνο της μόλυνσης από τον ιό, δεν μπορούν να τον αποτρέψουν εντελώς. Ορισμένοι μαθητές με κάποια σοβαρά ιατρικά προβλήματα μπορεί να χρειαστούν επιπρόσθετα μέτρα προφύλαξης. Οι γονείς θα πρέπει να μιλήσουν με τον παιδίατρο τους και με το προσωπικό του σχολείου, συμπεριλαμβανομένης και της σχολικής νοσηλεύτριας (εφόσον υπάρχει), έτσι ώστε να ληφθούν αν χρειάζεται κάποια πρόσθετα μέτρα ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια του στο σχολείο.

Τα παιδιά με αναπηρίες.

Η αρνητική επίπτωση των κλειστών σχολείο κατά τη διάρκεια της καραντίνας είναι μεγαλύτερη για τα παιδιά με σωματικές και διανοητικές αναπηρίες. Τα παιδιά αυτά μπορούν να δυσκολευτούν να ενταχθούν ξανά στο σχολικό περιβάλλον, εφόσον έχουν χάσει σημαντικό χρόνο από την εκπαίδευσή τους και από τις υπηρεσίες που τους προσφέρονται στο σχολείο όπως είναι η φυσικοθεραπεία, η εργοθεραπεία, η λογοθεραπεία και η ψυχολογική υποστήριξη. Τα σχολεία θα πρέπει να ικανοποιούν τις εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε παιδιού με ένα εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα (ακόμα και με διαδικτυακό τρόπο) πριν αυτά επιστρέψουν στο σχολείο τους.

Οι εμβολιασμοί και η παιδιατρική παρακολούθηση.

Είναι σημαντικό όταν οι μαθητές επιστρέψουν στο σχολείο τους να είναι πλήρως εμβολιασμένοι. Επιπλέον τα παιδιά πριν πάνε σχολείο θα πρέπει να έχουν ελέγξει την όραση και την ακοή τους.

Η συμπεριφοριολογική υγεία και η συναισθηματική υποστήριξη.

Το σχολείο του παιδιού θα πρέπει να είναι προετοιμασμένο να αντιμετωπίζει ένα ευρύ φάσμα ψυχολογικών αναγκών των μαθητών και του προσωπικού του. Αυτό περιλαμβάνει τη ψυχολογική υποστήριξη του οποιουδήποτε μαθητή αντιμετωπίζει το άγχος από την πανδημία του Covid-19.

Να θυμηθείτε:

Η επιστροφή του παιδιού σας στο σχολείο κατά τη διάρκεια της πανδημίας μπορεί να μη φαίνεται φυσιολογική τουλάχιστον στην αρχή. Όμως οποιαδήποτε μορφή κι αν πάρει η λειτουργία του σχολείου τους μήνες που θα ακολουθήσουν αυτό θα χρειαστεί την κατάλληλη υποστήριξη από τον καθένα σας ώστε το σχολείο να παραμείνει ένα ασφαλές περιβάλλον για τους μαθητές, τους δασκάλους, το προσωπικό και τις οικογένειές μας.