ΑΡΘΡΟ

Του Χρήστου Καραγιαννίδη

Πρώην Βουλευτή Ν. Δράμας

Μέλους Κ.Ε. ΣΥΡΙΖΑ

 

Σε προεκλογική συνέντευξη τύπου, στις 6 Μαρτίου του 2019, ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Μέτιος ανακοίνωνε την χρηματοδότηση του αυτοκινητόδρομου Δράμα-Καβάλα και δήλωνε ότι «Το τμήμα Άγιος Αθανάσιος μέχρι τον Σταυρό, μήκους 14,2 χλμ., έχει πλήρη μελετητική ωριμότητα και για το τμήμα αυτό ανακοινώνουμε ότι ξεκινάει η κατασκευή του έργου αυτού». Έλεγε τότε ο Περιφερειάρχης ότι η δημοπράτηση θα γίνει το καλοκαίρι του 2019 και ο εργολάβος θα έχει εγκατασταθεί μέσα στην άνοιξη του 2020 για να ξεκινήσει τις εργασίες.

Βλέπουμε όμως με έκπληξη ότι όχι μόνο δεν έχει εγκατασταθεί κανένας εργολάβος αλλά και η δημοπράτηση δεν έχει προχωρήσει καθόλου. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε δημοσιεύματα του ypodomes.gr τον Φεβρουάριο του 2020 διαβάζουμε για δημοπράτηση που ΘΑ γίνει για το συγκεκριμένο τμήμα και αυτό μερικώς, μόνο για το τμήμα Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες. Εκεί διαβάζουμε επίσης για «ολοκλήρωση και έγκριση των τευχών δημοπράτησης» και για προκήρυξη «με στόχο να υπάρξει ανάδοχος μέχρι τις αρχές του 2021». Δηλαδή το καλοκαίρι του 2019 (όπως δήλωνε προεκλογικά ο κ. Μέτιος) αλλά μέχρι και το Φεβρουάριο του 2020 δεν υπήρχαν τεύχη δημοπράτησης για το ώριμο κατά τα άλλα έργο. Στην ίδια ιστοσελίδα γίνεται ξεκάθαρο ότι «η ένταξη του έργου στο ΠΔΕ, δεν σημαίνει αυτόματα και την δημοπράτησή του. Είναι ένα πρώτο βήμα για να δούμε το έργο να ωριμάζει προκειμένου στο μέλλον είτε μέσω του ΠΔΕ είτε μέσω του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 να μπορέσει να υλοποιηθεί».. Το γνώριζε αυτό ως διαδικασία ο κ. Μέτιος όταν παραχωρούσε τη συνέντευξη τύπου τον Μάρτιο του 2019; Αν όχι, κρίμα γιατί ήταν ήδη Περιφερειάρχης και αυτές οι διαδικασίες είναι τυποποιημένες. Αν πάλι το γνώριζε και το απέκρυψε μόνο και μόνο για να αναγγείλει προεκλογικά την έναρξη ενός έργου που δεν επρόκειτο να ξεκινήσει, τότε δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τον κ. Σωτήρη Κούβελα που ως Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης εγκαινίασε την «έναρξη εργασιών του Μετρό» ανοίγοντας μια τρύπα στην Εγνατία με φορέα χρηματοδότησης τη δημοτική τηλεόραση. Θυμίζουμε ότι λόγω αυτής της τρύπας το Πολυτεχνείο της πόλης ακόμα αντλεί καθημερινά νερά από τα υπόγειά του για να αποφύγει την περαιτέρω διάβρωση των θεμελίων του.

Στο περιθώριο της συνέντευξης που παραχώρησε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης την 1η Ιουνίου του 2020, σε ερώτηση του Πρωινού Τύπου για το αν υπάρχουν εξελίξεις στο ζήτημα της κατασκευής μέρους του οδικού άξονα Δράμας – Καβάλας ο κ. Μέτιος, σημείωσε ότι «την κατασκευή την έχει η εταιρεία της Εγνατίας Οδού, και δεν θα ήθελα να αναγγείλω κάτι που δεν αφορά αποκλειστικά τη δική μας υπηρεσία. Υπάρχουν κάποια θέματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν πιο μπροστά, είμαστε σε τακτική επαφή με την Εγνατία Οδό και θεωρώ ότι δεν θα αργήσουμε να ανακοινώσουμε και το συγκεκριμένο έργο».

Βλέπουμε, λοιπόν, ένα χρόνο μετά τις προεκλογικές αναγγελίες περί ξεκινήματος της κατασκευής ο κ. Μέτιος να λέει ότι δε δεσμεύεται για θέματα που δεν αφορούν αποκλειστικά τις υπηρεσίες της Περιφέρειας (για τα οποία προεκλογικά εμφανιζόταν αρκετά σίγουρος ώστε να κάνει συνέντευξη τύπου ειδικά για αυτά) ενώ αναφέρει και «θέματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν πιο μπροστά». Θέματα που άπτονται του συγκεκριμένου τμήματος; Σύμφωνα με τις προεκλογικές του δηλώσεις το τμήμα Άγιος Αθανάσιος μέχρι τον Σταυρό είχε πλήρη μελετητική ωριμότητα. Μετεκλογικά, τον Ιανουάριο του 2020 αυτό άλλαξε σε «πλέον ώριμο μελετητικά» (σε σχέση με τα υπόλοιπα) τμήμα που αναμένει έγκριση για δημοπράτηση. Τι άλλαξε λοιπόν στην ωριμότητα τη μελέτης από τον Μάρτιο του 2019;

Επιπλέον, στο περιθώριο της ίδιας συνέντευξης τον Ιούνιο του 2020 είπε ότι το ζήτημα με τον Covid-19 πήγε κάποια πράγματα πίσω. Όλοι γνωρίζουμε τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία, τα ζήσαμε κι εμείς. Αλλά η πανδημία ξεκίνησε να προκαλεί προβλήματα από τα μέσα Μαρτίου του 2020 και μετά. Μέχρι τότε θα είχαν γίνει πολλά (σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του ίδιου). Θα είχε ξεκινήσει και η εγκατάσταση του εργολάβου. Και τελικά δεν είχε γίνει τίποτα!

Ας απαντήσει λοιπόν ξεκάθαρα ο Περιφερειάρχης:

  1. Ποια είναι τα θέματα που εμφανίστηκαν και έπρεπε να αντιμετωπιστούν πιο μπροστά και πώς ήταν πλήρως ώριμη η μελέτη το 2019 αλλά μετά εμφανίστηκαν θέματα;
  2. Γιατί δεν προχώρησε η δημοπράτηση, όπως είχε αναγγελθεί;
  3. Πότε προβλέπεται να γίνει αυτή και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, σύμφωνα με τα πραγματικά δεδομένα;