ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

 

 

 

 

(συνέχεια από το προηγούμενο)

Με βάση όλα τα παραπάνω, εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς το εξής: Οι σημερινοί επιτυχόντες είναι σε θέση να διδάξουν μελλοντικά στα σχολεία έχοντας βαθμολογίες κάτω του 10; Η απάντηση είναι προφανώς όχι! Διότι δεν έχουν ούτε τη στοιχειώδη υποδομή για να μεταλαμπαδεύσουν βασικές γνώσεις στους μαθητές.

Για να γράψει κανείς 3.000 και 4.000 μόρια σημαίνει αυτομάτως ότι διάβασε λίγες μέρες πριν από τις πανελλήνιες κι αυτή είναι μια ζοφερή πραγματικότητα, όπου καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ακαδημαϊκοί στις περισσότερες σχολές που θα υποδεχτούν τους φετινούς πρωτοετείς από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, κατέχοντες τις παραπάνω βαθμολογίες.

Υπήρχε τελικά ουσιαστικό σχέδιο της Κυβέρνησης για τα ΑΕΙ; Η αλήθεια είναι ότι η σημερινή Κυβέρνηση ενδιαφερόταν μόνο για το πώς θα εξισώσει τα ιδιωτικά κολλέγια με τα δημόσια ΑΕΙ, προκειμένου να δουλέψουν οι φίλοι τους, κολλεγιάρχες.

Καμία μέριμνα εκ μέρους τους προκειμένου να αποφευχθεί η φετινή κατάντια των σχολών. Καμία στρατηγική σύνδεσης των Πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας για να μην έχουμε στρατιές ανέργων στον ΟΑΕΔ όπως σήμερα.

Αναμφίβολα, μετά την ανακοίνωση των βάσεων υπήρξαν και ισχυρές αντιδράσεις από αποφοίτους ιστορικών τμημάτων οι οποίοι βλέπουν τον εαυτό τους για δεκαετίες στο παιδικό δωμάτιο, ακριβώς επειδή δεν καταφέρνουν να σταθούν επί σειρά ετών αξιοπρεπώς στα πόδια τους, με τις καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας να εκλείπουν οριστικά.

Τι μπορεί να κάνει όμως η πολιτεία για να μπει ένα τέλος στο Βατερλό των βάσεων; Σίγουρα η μείωση των εισακτέων δεν είναι η λύση στο πρόβλημα, ούτε η μείωση του αριθμού των μετεγγραφών όπου εφάρμοσαν από φέτος αλλάζει κάτι ουσιαστικά.Για τα θέματα λοιπόν της Παιδείας, απαιτείται μια γενικότερη εθνική στρατηγική.

Πάνω σε αυτό το κομμάτι, η θέσπιση μιας διακομματικής επιτροπής που θα παρακολουθεί τα εν λόγω ζητήματα κρίνεται απαραίτητη, αποτελώντας ασπίδα προστασίας για τα ΑΕΙ της χώρας.

Η επαναφορά ελάχιστης βάσης εισαγωγής είναι επίσης επιτακτική, προκειμένου να σταματήσει το λεγόμενο «μπάτε σκύλοι αλέστε» στα δημόσια πανεπιστήμια. Αυτό βέβαια προϋποθέτει και την ταυτόχρονη κατάργηση των ιδιωτικών κολλεγίων (με τη παροχή χαμηλής ποιότητας γνώσεων προς τους σπουδαστές τους) κι όχι φυσικά άλλα deals συμφερόντων μεταξύ κυβερνήσεως και επιχειρηματιών στο όνομα της Παιδείας. Υπάρχουν περίπου 450 σχολές ΑΕΙ στην Ελλάδα (υπέρ αρκετές) για να καλύπτουν «τα θέλω» των μελλοντικών φοιτητών χωρίς επιπλέον ιδιωτικές σχολές.

Για να πετύχει όμως η σύνδεση Πανεπιστημίων και αγοράς εργασίας, θα ήταν προτιμότερο από πλευράς πολιτείας η άμεση προκήρυξη 30.000 νέων μόνιμων θέσεων εργασίας που (έτσι κι αλλιώς) έχει ανάγκη ο τόπος μας λόγω κορωνοϊού, με νέα υγειονομικά πρωτόκολλα, όπου θα περιλαμβάνονται αποστάσεις και μικρότερες λειτουργικές τάξεις σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, όπως έγινε βέβαια και σε άλλες γειτονικές χώρες του εξωτερικού. Πρόκειται για μια ρεαλιστική πρόταση που θα αποσυμφορήσει κάπως την κατάσταση με τους ανέργους των ΑΕΙ.

Κλείνοντας με αυτές τις σκέψεις φίλες και φίλοι, η αποκατάσταση των μελλοντικών αποφοίτων αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τη χώρα μας. Ειδικότερα τώρα, που όλα είναι ρευστά στην αγορά και η εύρεση εργασίας μετατρέπεται σε μια άλυτη εξίσωση. Από την άλλη πλευρά, τόσα νοικοκυριά πασχίζουν να σπουδάσουν τα παιδιά τους με ένα μόνο όνειρο: Ποιο δηλαδή; Αυτό της επαγγελματικής αποκατάστασης των παιδιών τους πάνω στο αντικείμενο των σπουδών τους.

Είναι λοιπόν χρέος της πολιτείας να βοηθήσει τους νέους προκειμένου να σταθούν επιτέλους στα πόδια τους, με έμπρακτες επαγγελματικές διεξόδους και μακροπρόθεσμες βιώσιμες λύσεις.

«Τα λειτουργικά κενά, οι ελλείψεις διδακτικού προσωπικού και βιβλίων που αντιμετώπισαν τα σχολεία με την έναρξη της φετινής διδακτικής χρονιάς εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμα και σήμερα, τρεις μήνες πριν τις Πανελλήνιες εξετάσεις, με αποκορύφωμα το Γυμνάσιο-Λυκειακές τάξεις της Δεσφίνας Φωκίδας, στο οποίο οι μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου δεν έχουν διδαχτεί καθόλου το μάθημα της Βιολογίας, ενώ το ίδιο πρόβλημα με το μάθημα της Φυσικής στο Γυμνάσιο-Λυκειακές τάξεις Πύλης Βοιωτίας».

«Μαθητές των δύο σχολείων καλούνται να εξεταστούν στις Πανελλήνιες εξετάσεις σε αυτά τα μαθήματα χωρίς να τα έχουν διδαχτεί ούτε μία ώρα από την αρχή της χρονιάς» σημειώνει Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και, ζητώντας να μάθει τις ενέργειες στις οποίες θα προβεί η υπουργός Παιδείας, προσθέτει:

«Το ουσιαστικό πρόβλημα δεν είναι ο άμεσος διορισμός εκπαιδευτικών για να καλυφθούν οι θέσεις, αλλά η διαχείριση του κενού εκπαίδευσης πέντε μηνών που δημιουργεί ανισοτιμία για τους μαθητές των Β’ και Γ’ Λυκειακών τάξεων Δεσφίνας και τις αντίστοιχες τάξεις του Γυμνασίου-Λυκειακές Τάξεις της Πύλης Βοιωτίας, σε σχέση με τους συμμαθητές τους στην υπόλοιπη Ελλάδα. Πρόκειται για μια σοβαρή παράλειψη του Υπουργείου Παιδείας που καταλύει την ισονομία των μαθητών και εγείρει θέματα νομιμότητας».

 

Κρύβουν τα στοιχεία

 

Στην προσπάθεια για «χαρτογράφηση» τους προβλήματος των κενών, ειδικά στην Γ’ Λυκείου, διαπιστώσαμε, με έκπληξη ομολογουμένως, πως τα σχετικά στοιχεία, ενώ θα έπρεπε να είναι προσβάσιμα σε κάθε πολίτη, δεν είναι καν προσβάσιμα από τον Τύπο. Εισπράχθηκε άρνηση – ευγενική μεν, αλλά άρνηση – από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Στερεάς Ελλάδας, ενώ, παρά την αρχική επικοινωνία και το κλείσιμο τηλεφωνικού ραντεβού με το γραφείο της Διευθύντριας της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, ουδείς βρέθηκε να σηκώσει το τηλέφωνο.

Από ρεπορτάζ προέκυψε, πως ανάλογες δυσκολίες πρόσβασης σε σχετικά στοιχεία αντιμετωπίζουν και οι συλλογικοί φορείς των εκπαιδευτικών. Τα πιο «φρέσκα» στοιχεία που είχε η ΟΛΜΕ να δώσει ήταν μέχρι και τις 27 Ιανουαρίου, οπότε, τα δηλωθέντα κενά ξεπερνούσαν τα 1.400 στην Δευτεροβάθμια και μαζί με την Πρωτοβάθμια πλησίαζαν τις 4.000. Ίσως στο Υπουργείο να θεωρούν πως στρουθοκαμηλίζοντας κερδίζουν επικοινωνιακό χρόνο. Το βέβαιο είναι ότι χάνεται πολύτιμος και μη αναστρέψιμος χρόνος για τα παιδιά.

Παιδεία βασισμένη στο φιλότιμο των καθηγητών. «Έχουν μείνει αρκετά ακόμη κενά και δυστυχώς κάποια από αυτά τα κενά αφορούν και μαθήματα γενικών λυκείων, τρίτης τάξης, κατεύθυνσης» ανέφερε στο tvxs.gr ο Γενικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ Βαγγέλης Μπουντουλούλης.

«Αυτό είναι το οδυνηρό. Γι’ αυτό σε κάποιες περιοχές υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν κάνει αυτά τα μαθήματα και θα πρέπει να τα δώσουν στο τέλος της χρονιάς. Είναι ντροπή για το κράτος να έχουμε φτάσει τέτοιο μήνα και να μην έχουν καλυφθεί αυτά τα κενά. Όχι ότι τα άλλα είναι δευτερεύοντα αλλά εκεί πρόκειται για εξετάσεις τρίτης λυκείου. Είναι πολύ σοβαρό.».

Όταν έθεσε το ζήτημα στην Υπουργό, η Ομποσπονδία εισέπραξε μια απάντηση τύπου… «φταίνε οι προηγούμενοι»! Ο Β. Μπουντουλούλης εξηγεί, πως «η Υπουργός, όταν της το θέσαμε, είπε ότι η περσινή ρύθμιση με τις τέσσερις κατευθύνσεις δημιούργησε πολλά ολιγομελή τμήματα – εννοούσε στις κατευθύνσεις της υγείας κυρίως – με αποτέλεσμα να χρειαστούν περισσότεροι καθηγητές, να μην έχουν υπολογίσει τα κενά εγκαίρως σωστά και να παρατηρείται αυτή η έλλειψη. Αυτή είναι ωραία σαν δικαιολογία να δίνεται άντε μέχρι τον Νοέμβριο. Δεν μπορείς όμως να έχεις φτάσει Φεβρουάριο και να λες τα ίδια» σημειώνει με έμφαση ο συνομιλητής μας.

Ρωτήθηκε αν εδώ που έφτασαν τα πράγματα, ακόμη κι αν καλυφθούν αυτά τα κενά, τα παιδιά θα πάνε στις εξετάσεις απροετοίμαστα. «Θα πάνε με πρόβλημα, ναι» απάντησε απερίφραστα ο ΓΓ της ΟΛΜΕ. «Θα πρέπει σε τρεις μήνες να διδαχθούν ύλη επτά μηνών». Ακόμη είπε ότι σε μερικά σχολεία υπάρχουν καθηγητές που κάθονται παραπάνω ώρες, επιπλέον του ωραρίου, απλήρωτοι, για να κάνουν μάθημα στα παιδιά που δεν έχουν καθηγητές. «Το κάνουν από φιλότιμο. Αλλά σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορεί να γίνει ούτε αυτό, αντικειμενικά». Οι υποσχέσεις της Υπουργού Νίκης Κεραμέως προς την ΟΛΜΕ ότι «θα κάνει ό,τι μπορεί» για να καλυφθούν τα κενά αποδείχθηκαν… κενές περιεχομένου.