ΑΡΘΡΟ
Του Θεόφιλου Ξανθόπουλου
Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Ν. Δράμας
Συμπληρώθηκαν δύο μήνες διακυβέρνησης της Ν.Δ. και τα δείγματα γραφής της σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα προκαλούν έντονη ανησυχία. Οι επιλογές της Κυβέρνησης υπονομεύουν την ομαλή θεσμική λειτουργία του κράτους και πλήττουν κοινωνικά και εργασιακά δικαιώματα. Ένα νέο ιδιότυπο κράτος-λάφυρο της δεξιάς με περιορισμό δικαιωμάτων και σύμμαχο ποικίλα ιδιωτικά συμφέροντα, χτίζεται με ζήλο και επιμονή.
Μερικά από τα «επιτεύγματα» της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, καταδεικνύουν του λόγου το αληθές:
-Η πρώτη κίνηση του κ. Μητσοτάκη ήταν να οργανώσει ένα άκρως συγκεντρωτικό μοντέλο διακυβέρνησης, με κέντρο το πρωθυπουργικό γραφείο στο οποίο συσσώρευσε πληθώρα εξουσιών και αρμοδιοτήτων, απονευρώνοντας το Υπουργικό Συμβούλιο και το ρόλο των Υπουργών. Ο κ. Μητσοτάκης ονόμασε αυτό το σύστημα «επιτελικό κράτος», ανέκτησε τον πλήρη έλεγχο της ΕΡΤ και της ΕΥΠ ενώ πήρε στου Μαξίμου ως συντονιστή, τον γενικό διευθυντή του ΣΕΒ.
-Επίσης ο Πρωθυπουργός επέλεξε για τη θέση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, έναν αξιόλογο κατά τα άλλα επιστήμονα, ο οποίος όμως, όπως ο ίδιος παραδέχθηκε, ήταν μέχρι τις εκλογές,, συνεργάτης της εταιρείας Lamda Development, στο Ελληνικό! Η σύγκρουση συμφερόντων είναι εδώ καταφανής.
-Όμως το τόσο πολυδιαφημισμένο «επιτελικό κράτος» του κ. Μητσοτάκη, καταποντίστηκε τον Αύγουστο, στην Σαμοθράκη. Χιλιάδες τουρίστες, επιχειρηματίες και κάτοικοι, αποκλείσθηκαν και ταλαιπωρήθηκαν επί μέρες στο νησί μετά την απόσυρση, λόγω βλάβης, και των δύο πλοίων που το εξυπηρετούσαν συγκοινωνιακά. Χρειάστηκαν αρκετές μέρες αδράνειας για να δρομολογηθούν άλλα πλοία στο νησί που υπέστη σοβαρό πλήγμα στον τουρισμό του, ενώ η πρώτη επίσημη κυβερνητική σύσκεψη, στην οποία ανακοινώθηκαν γενικά και αόριστα μέρα, για την αντιμετώπιση της κατάστασης έγινε με μεγάλη καθυστέρηση, προφανώς για να μην χαλάσουν οι διακοπές των «επιτελικών» Υπουργών της Κυβέρνησης.
-Στο θέμα της ΕΥΠ, μετά τους μετακλητούς (για τους οποίους μειώθηκαν τα προσόντα διορισμού τους και δεν απαιτείται πλέον πτυχίο ΑΕΙ αλλά αυξήθηκαν οι αποδοχές τους!!!) ο κ. Μητσοτάκης έδωσε νέα διάσταση στο θέμα της αριστείας και της αξιοκρατίας. Ενώ στη Βουλή υπερασπίσθηκε την επιλογή του εκλεκτού του κ. Κοντολέοντος στη θέση του διοικητή της ΕΥΠ, αποκλείοντας το ενδεχόμενο να αλλάξει ο νόμος για τα προσόντα του διοικητή της ΕΥΠ, λίγες μέρες αργότερα κατέθεσε διάταξη που αλλάζει των υστέρων τα τυπικά προσόντα του διοικητή, για τον οποίον δεν απαιτείται πλέον να έχει πτυχίο ΑΕΙ αλλά αρκεί 10ετής εργασιακή εμπειρία!!!
-Είχε προηγηθεί η φωτογραφική, αντιθεσμική διάταξη για την εκπαραθύρωση της κ. Βασ. Θάνου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, με επίσης εκ των υστέρων ρυθμίσεις που ισχύουν μάλιστα αναδρομικά. Παρόμοιες διατάξεις δεν έφερε όμως και για τις άλλες ανεξάρτητες Αρχές ενώ στην Επιτροπή Κεφαλαιοαγοράς, τοποθετήθηκε επικεφαλής υποψήφια Ευρωβουλευτής της Ν.Δ.! Σε γνωμοδότηση του ο ΔΣΑ αναφέρει ότι πρόκειται για ξεκάθαρη «αθέμιτη παρέμβαση της εκτελεστικής εξουσίας στην κατοχυρωμένη στο εθνικό και ενωσιακό δίκαιο ενδοδιοικητική ανεξαρτησία των Αρχών και στη δικαιοδοτική λειτουργία του».
-Σε πρωτοφανές «φιάσκο» εξελίχθηκε η πρόταση του κ. Μητσοτάκη για δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενών από το Βρετανικό Μουσείο για τους εορτασμούς των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση του 1821. Οι Βρετανοί έθεσαν, όπως ήταν αναμενόμενο, ως προϋπόθεση, την αναγνώριση της κυριότητας τους επί των Μαρμάρων, αναδεικνύοντας έτσι, την ελαφρότητα και τον επικινδυνότητα της πρότασης του Πρωθυπουργού. Το ανησυχητικό είναι ότι η υπουργός Πολιτισμού κ. Λ. Μενδώνη, φαίνεται να επιμένει στην ιστορία του δανεισμού, διακινδυνεύοντας την εθνική υπόθεση της οριστικής επιστροφής των Γλυπτών στην Ελλάδα.
-Όσον αφορά τα οικονομικά, είναι «ηχηρή» η πλήρης «αφωνία» της Κυβέρνησης στο θέμα της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων που ήταν και προεκλογική της σημαία. Τώρα παραπέμπει το θέμα για το 2021 και μετά! Ωστόσο, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τον καταπιστευτικό λογαριασμό των 5,5 δις ευρώ από το «μαξιλάρι» ρευστότητα των 37 δις ευρώ, είχε μειώσει εμπράκτως από φέτος, τον στόχο των πρωτογενών πλεονασμάτων στο 2,5%. Γι’ αυτό όμως ούτε κουβέντα…
-Αλλά ακόμη και η μείωση του ΕΝΦΙΑ ήταν ανισοβαρής και κοινωνικά άδικη. Περιουσίες από 80.000 έως 1.000.000 ευρώ είχαν την ίδια ακριβώς ποσοστιαία μείωση, χωρίς καμία κλιμάκωση. Υπενθυμίζεται ότι η Κυβέρνηση απέρριψε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για αναλογικότερη μείωση και μη πληρωμή ΕΝΦΙΑ στα μικρά νησιά.
-Στο θέμα της ΔΕΗ, αντί ο αρμόδιος Υπουργός να προασπίζεται την δημόσια επιχείρηση, την απαξιώνει συστηματικά από τη πρώτη μέρα, προχωρώντας μάλιστα σε σημαντική αύξηση των τιμολογίων της για την εξυγίανσή της με στόχο την πώληση «φιλέτων» της σε ιδιώτες, μεταξύ των οποίων και μέρους των δικτύων της επιχείρησης.
-Ο Υπουργός Εργασίας Γ. Βρούτσης δεν πρόλαβε να καθίσει στη καρέκλα του και υλοποιώντας μια καταφανώς ακροδεξιά ατζέντα, έσπευσε να ανακαλέσει, χωρίς καμία πειστική αιτιολογία, την εγκύκλιο που έδινε την δυνατότητα απόκτησης ΑΜΚΑ και άρα πρόσβασης στην αγορά εργασίας και την νοσοκομειακή περίθαλψη, σε πρόσφυγες και κυρίως ασυνόδευτους ανηλίκους, χωρίς χαρτιά.
-Με τροπολογίες εν κρυπτώ, στο παραπέντε της ψήφισης άλλου νομοσχεδίου, ο κ. Βρούτσης, εφαρμόζοντας συνταγές ΔΝΤ και επιθυμίες εργοδοτών, πέρασε ρυθμίσεις με τις οποίες ακυρώνονται εργασιακά δικαιώματα που είχε θεσπίσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Καταργήθηκαν ο βάσιμος λόγος απόλυσης του εργαζομένου και περιορίστηκαν τα δικαιώματα των λεγόμενων εργολαβικών εργαζομένων. Μάλιστα ο κ. Βρούτσης επιχείρησε να δικαιολογήσει την κατάργηση της αιτιολογημένης απόλυσης, λέγοντας ότι έτσι καταργείται το «ηλεκτρονικό φακέλωμα των εργαζομένων»! Όπως φαίνεται πάντως, η επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα θα έχει και συνέχεια.
-Στο ίδιο πλαίσιο του περιορισμού δικαιωμάτων, εντάσσεται και η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, που υποδεικνύει μια ιδεολογική εμμονή και μια προσπάθεια δυσφήμισης του δημόσιου πανεπιστημίου, καθώς σαφές θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας υπήρχε και σε πολλές περιπτώσεις είχε εφαρμοσθεί.
-Στο μεταναστευτικό η κυβέρνηση επέδειξε πρωτοφανή αδράνεια και σοβαρή αδυναμία κατανόησης του προβλήματος. Κατάργησε την αυτονομία του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, εντάσσοντας το στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Το ίδιο έκανε άλλωστε και με την αρμοδιότητα των φυλακών και του σωφρονιστικού συστήματος, την οποία αφαίρεσε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και την έδωσε στον κ. Χρυσοχοΐδη. Αντιμετωπίζει έτσι τα θέματα σωφρονισμού και μετανάστευσης, αποκλειστικά ως ζητήματα ασφάλειας και καταστολής.
-Όταν ήρθε αντιμέτωπη με το πρόβλημα των αυξημένων ροών, παραδέχθηκε πως αυτές είναι αποτέλεσμα γεωπολιτικών συνθηκών και όχι προφανώς της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ, όπως δημαγωγικά έλεγε τα προηγούμενα χρόνια. Αλλά και πάλι έκανε δύο βασικά λάθη. Συμπεριφέρθηκε ωσάν το πρόβλημα να είναι διμερές, μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και όχι ευρωπαϊκό ενώ αποφάσισε να περικόψει τον δεύτερο βαθμό προσφυγής στα αιτήματα ασύλου, προκαλώντας την αντίδραση και της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών που μιλά για περιορισμό δικαιωμάτων και παραβίαση διεθνών κανόνων. Ακόμη και τη μεταφορά αιτούντων άσυλο από τα νησιά την έκανε με καθυστέρηση, χωρίς σχέδιο και αφού ξαναγέμισαν οι δομές των νησιών.
-Σε επικοινωνιακό πυροτέχνημα εξελίχθηκε και η αστυνομική επιχείρηση στα Εξάρχεια, που είχε ως αποτέλεσμα την προαγωγή 143 προσφύγων και μεταναστών μεταξύ των οποίων και 35 ανηλίκων, από τα κατειλημμένα κτήρια. Οι εικόνες γυναικών να στοιβάζονται αγκαλιά με τα μωρά τους σε αστυνομικές κλούβες προκάλεσαν αρνητική εντύπωση. Ήταν τόση δεν η ασχετοσύνη τους, που δεν ήξεραν τι να τους κάνουν τους ανθρώπους…
Η παραπάνω συνοπτική περιγραφή των επιτευγμάτων της κυβέρνησης είναι ενδεικτική της νοοτροπίας και των βασικών επιλογών της. Δυστυχώς, όπως προαναγγέλλεται μέσω δηλώσεων και διαρροών, έρχονται νέα αντεργατικά μέρα, ρυθμίσεις για ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης και επενδυτικές δυνατότητες (βλέπε τσιμέντο) ακόμη και στους αιγιαλούς. Θα τους αφήσουμε;