ΑΡΘΡΟ

Του Μάκη Μουρατίδη

 

 

Δράμα – Ξάνθη: απόσταση σιδηροδρομικού δικτύου 66 χιλιόμετρα. Χρόνος δρομολογίου χωρίς καθυστερήσεις 2 ώρες και 5 λεπτά. Μέση ταχύτητα τρένου 30 χλμ/ώρα. Περίπου ταχύτητα βοϊδόκαρου. Επί ένα περίπου χρόνο η γραμμή ήταν κλειστή για συντήρηση. Αν δεν γινόταν η συντήρηση αυτή το δρομολόγιο πιθανότατα θα διακόπτονταν για αόριστο χρόνο. Αιτία; Η επί δεκαετίες εγκατάλειψη του σιδηροδρομικού δικτύου της περιοχής μας στην τύχη του. Πριν δέκα χρόνια το δρομολόγιο γινόταν σε μια ώρα. Πριν δέκα χρόνια το δρομολόγιο για Θεσσαλονίκη γινόταν σε 2,5 ώρες, τώρα δε φτάνουν 3,5 ώρες. Από και προς Θεσσαλονίκη ή Αλεξανδρούπολη γίνονται δύο μόνο δρομολόγια τη μέρα. Εισιτήριο σχεδόν δωρεάν (Δράμα – Ξάνθη 3,5 ευρώ όσο το ταξί για το σταθμό), απόδειξη αποδοχής από τον ΟΣΕ για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Δράμα – Παρανέστι – Τοξότες και Δράμα – Φωτολίβος – Λευκοθέα θεωρούνται από τα χειρότερα τμήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου. Τυχαίο; Δε νομίζω.

Εξειδικευμένα δημοσιεύματα σε ΜΜΕ αναφέρουν ότι οι μελέτες για τη συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου από Θεσσαλονίκη μέχρι Έβρο προϋπολογίζουν το κόστος σε 60περίπου εκατ. ευρώ. Υπάρχουν οι μελέτες; Διεκδίκησε ο ΟΣΕ τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ χωρίς αποτέλεσμα ή μήπως δε μπήκε καν στον κόπο; Ποιος ξέρει;

Στο μεταξύ προωθούνται οι προμελέτες για τη σιδηροδρομική Εγνατία. Για την κατασκευή της θα χρειαστούν πιθανότατα 10-20 χρόνια (εφόσον το έργο τελικά κριθεί βιώσιμο). Άγνωστη μέχρι σήμερα η σύνδεση της Δράμας με αυτήν. Μπορεί λοιπόν κανείς να διανοηθεί ότι στα επόμενα 10-20 χρόνια θα συνεχίσει να λειτουργείτο υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο χωρίς ριζική συντήρηση;

 

Οδικές μεταφορές

 

Δράμα – Καβάλα ή Δράμα – Αμφίπολη;

Έχω διατυπώσει την άποψή μου δημόσια και επανειλημμένα: η Δράμα προσπαθεί να δώσει σωστή απάντηση σε λάθος ερώτημα. Όμως ο στόχος του παρόντος άρθρου δεν είναι η ανάδειξη των ζητημάτων στρατηγικού σχεδιασμού της Δράμας στον τομέα των μεταφορικών υποδομών. Πιθανότατα να υπάρξει άλλο κείμενο για το θέμα αυτό μελλοντικά. Άλλωστε ακόμη κι αν από θαύμα υπήρχαν όλοι οι απαραίτητοι πόροι για την υλοποίηση των έργων αυτού του επιπέδου, θα χρειάζονταν τουλάχιστον 10-15 χρόνια για την ολοκλήρωσή τους. Τι θα γίνει μέχρι τότε με τις υφιστάμενες οδικές υποδομές; Θα λειτουργούν με τοπικές μικροσυντηρήσεις μετά από διαμαρτυρίες ή θα υπάρξει συγκροτημένη διεκδίκηση ολοκληρωμένης παρέμβασης στο αμέσως επόμενο διάστημα;

Με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, γίνεται αντιληπτό ότι άμεση προτεραιότητα για τους φορείς της Δράμας θα πρέπει να είναι η ριζική και συνεχής συντήρηση των υφιστάμενων κύριων μεταφορικών υποδομών και ειδικότερα:

-Η ριζική συντήρηση των τμημάτων Δράμα – Παρανέστι – Τοξότες και Δράμα – Φωτολίβος – Λευκοθέα του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου με την ένταξη του έργου στο τρέχον ή έστω και στο επόμενο ΕΣΠΑ ως συνεχιζόμενο.

-Η ριζική συντήρηση με ενιαίο έργο του τμήματος Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη του οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη. Η χρηματοδότηση του έργου μπορεί να γίνει από το τρέχον ΕΣΠΑ.

-Ειδικότερα όσον αφορά στον οδικό άξονα Δράμα – Καβάλα (όπου δεν τίθεται θέμα ριζικής συντήρησης) θα πρέπει άμεσα να δρομολογηθεί λύση για την παρατηρούμενη έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση, η οποία μάλιστα θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια, μεταξύ Αμυγδαλεώνα – Σταυρού.