ΑΡΘΡΟ
του Παναγιώτη Χατζηγεωργίου
Δικηγόρου Δράμας

Ιστορία γράφουν οι παρέες. Τον Σεπτέμβριο του 1971 ξεκίνησε. Από μια χούφτα ιδεαλιστές. Με στόχο την προστασία του Περιβάλλοντος. Τη σωτηρία του πλανήτη. Το ψαροκάικό τους ονομάστηκε Greenpeace. Ξεκίνησαν από το λιμάνι του Βανκούβερ για την Αλάσκα. Για να σταματήσουν μια δοκιμή πυρηνικών όπλων των ΗΠΑ. Χρήματα συγκεντρώθηκαν σε μια συναυλία.
«Γιατί να μην πάμε με ένα σκάφος μέχρι εκεί και να αντιμετωπίσουμε τη βόμβα;». Έριξε την τρελή ιδέα η Marie ένα πρωί στον καφέ. «Αν οι Αμερικανοί θέλουν να προχωρήσουν στη δοκιμή», είπε ο άνδρας της ο Jim, «θα πρέπει να μας σύρουν μακριά από εκεί». Ο Irving έκανε το σήμα της ειρήνης και είπε «Peace». Και ο Καναδός οικολόγος Bill του απάντησε αυθόρμητα: «κάν’ το green peace». Έκαναν κονκάρδες. Για να χωρέσει έγινε Greenpeace.
Δεν τα κατάφεραν τότε. Εκείνη η πυρηνική δοκιμή έγινε. Όμως εν τέλει πέτυχαν. Το πρόγραμμα πυρηνικών δοκιμών στο νησί Αμτσίτκα της Αλάσκας ακυρώθηκε πέντε μήνες μετά. Ίσως και να υπήρξε η αρχή του τέλους του Ψυχρού Πολέμου. Αυτή είναι η Ιστορία του πως ξεκίνησε η Greenpeace. Που όλος ο κόσμος έμαθε να αγαπάει. Αλλά και αρκετοί να μισούν.
Με δράσεις ενάντια στα ορυκτά καύσιμα. Που συνιστούν ατομική βόμβα για την επιβίωση του Πλανήτη. Για καθαρό περιβάλλον. Και με πρόσφατες δράσεις και στη χώρα μας. Για απαγόρευση θήρας στη Χίο μετά τις πυρκαγιές. Για υπογραφή συνθήκης και δράσεις ενάντια στα πλαστικά. Που πνίγουν τις παραλίες μας. Σκοτώνουν τη θαλάσσια ζωή. Τα τελευταία 40 χρόνια έχει χαθεί το 50%. Σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας τους.
Μπορεί η οργάνωση που έγινε γνωστή σε όλη την Υφήλιο, να έχει χάσει την παλιά της αίγλη. Να υπήρξαν ενδεχομένως και υπερβολές ή και άστοχες ενέργειες. Αλλά πραγματικά μένει κανείς κατάπληκτος διαβάζοντας κάτω από την πρόσφατη έκκλησή της για οικονομική στήριξη οχετό ύβρεων και κατηγοριών. Πληθώρα συνανθρώπων μας που στην πρόσφατη διαμάχη της με οικονομικό κολοσσό, συντάσσονται με τους ολιγάρχες. Ζητάνε την εξαφάνιση της. Τον οικονομικό της θάνατο. Που βρέθηκε τόσο μίσος. Για μια οργάνωση που έχει προσφέρει στην Ανθρωπότητα. Και στη χώρα μας.
Προφανώς οι χρόνιες επιθέσεις από κυβερνήσεις και τεράστια οικονομικά συμφέροντα έπιασαν τόπο. Πέτυχαν το στόχο τους. Να απαξιώσουν και αμαυρώσουν τη φήμη των ΜΚΟ εν γένει. Παρόμοια προβλήματα αντιμετωπίζουν και πλήθος άλλων ΜΚΟ σε μια σειρά χώρες. Όπως και στη δική μας. Προ ημερών 67 οργανώσεις, μεταξύ των οποίων η Greenpeace, η WWF, οι Γιατροί του Κόσμου, η Actionaid, η ΕΚΠΟΙΖΩ, ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΩΡΙΑ SOS κλπ έστειλαν επιστολή διαμαρτυρίας στον Πρωθυπουργό ζητώντας να σταματήσουν οι επιθέσεις κυβερνητικών στελεχών σε βάρος τους.
Πέρυσι η Εnergy Transfer άσκησε αγωγή κατά της Greenpeace ζητώντας εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια ως αποζημίωση. Το είχαν ξανακάνει και άλλες μεγάλες εταιρίες στο παρελθόν, δίχως επιτυχία. Με σκοπό να την εκφοβίσουν. Πρόκειται για τις γνωστές αγωγές SLAPP, άλλως στρατηγικές – καταχρηστικές αγωγές ολιγαρχών που έχουν στόχο να εκφοβίσουν. Να σιωπήσουν όσοι εκφράζουν δημόσια γνώμη για θέματα δημοσίου συμφέροντος. Πρόσφατα η Ε.Ε. θέσπισε σχετική οδηγία για προστασία από τέτοιες αγωγές.
Η παραπάνω αμερικανική εταιρία – κολοσσός κατέχει το μεγαλύτερο σύστημα αγωγών αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο (72.000 μίλια). Τεράστια τα κέρδη της. Το οικονομικό της εκτόπισμα. Ο Κέλσι Γουόρεν ιδρυτής της, πρώην Δ/νων Σύμβουλος και νυν Εκτελεστικός της Πρόεδρος είναι ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη με περιουσία πάνω από 6 δις δολάρια. Και βεβαίως γενναίος δωρητής του Τράμπ.
Κατηγόρησαν τη Greenpeace, πως δυσφήμισε την εταιρία τους. Και η αγωγή έγινε δεκτή! Και υποχρεώνει την ΜΚΟ να πληρώσει 660 εκατομμύρια δολάρια!!! Και η Greenpeace ζητάει οικονομική στήριξη. Για να καλύψει το δυσβάστακτο κόστος της έφεσης και των εν γένει δικαστικών εξόδων κατά της άνω αποφάσεως.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η εν λόγω ΜΚΟ δεν δέχεται ενίσχυση από κυβερνήσεις και επιχειρήσεις. Αλλά μόνο από φυσικά πρόσωπα. Δημοσιεύει αναλυτικούς ισολογισμούς για τα έσοδα και έξοδά της. Από ορκωτούς λογιστές. Επιδιώκοντας διαφάνεια. Και εισπράττει οχετό ύβρεων και αήθεις επιθέσεις από πολλούς που αγνοούν τι είναι η εν λόγω ΜΚΟ και ποιες οι δράσεις της. Τι είναι η πιο πάνω εταιρία – κολοσσός, ποιο το έργο της και οι επιπτώσεις του στην κλιματική κρίση. Τι είναι οι αγωγές SLAPP… Φευ!!!
Αυτό τον αγώνα για οικολογική και καθαρή ενέργεια. Για καθαρές θάλασσες και βουνά. Για δίκαιο και ειρηνικό πλανήτη. Κάποιοι θέλουν να λοιδορήσουν. Να σκοτώσουν. Γιατί τους χαλάει τα σχέδια. Μειώνει τα εν πολλοίς άνομα κέρδη τους.
Η Greenpeace μας καλεί να την ενισχύσουμε. Για να μπορέσει να διατηρηθεί ζωντανή. Για να συνεχίσει τις δράσεις της. Οφείλουμε να ανταποκριθούμε. Αν μας ενδιαφέρει το μέλλον του Πλανήτη. Η ζωή μας και οι ζωές των παιδιών μας. Υπογράφοντας διαδικτυακά την έκκλησή της για υποστήριξη. Συμβάλλοντας οικονομικά στον δικαστικό της αγώνα της.
Υ.Γ. Υπάρχουν μερικοί που λένε και τι έχει να φοβηθεί κάποιος από τέτοιες αγωγές; Αν είναι αβάσιμες, θα απορριφθούν. Μόνο που αυτές δεν αφορούν απλά μια δυσφήμιση. Αποσκοπούν στη φίμωση, όσων ασκούν κριτική για θέματα και πολιτικές δημοσίου συμφέροντος. Ο Τράμπ κατέθεσε αγωγή κατά της εφημερίδας WSJ ζητώντας 10 δις δολάρια!!! Προσωπικά και για να απαλλαγώ κάποτε από κάποιον συκοφάντη, είχα ασκήσει εναντίον του αγωγή ζητώντας 300.000 ευρώ. Ο δράστης κατάπιε τη γλώσσα του.

