ΑΥΤΟΨΙΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ «ΕΡΓΑΣΙΑ… ΣΥΝ» ΣΤΟ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΑΛΑΚΡΟΥ ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ

  • Έντονος προβληματισμός για την κατάσταση των εγκαταστάσεων και τις τριτοκοσμικές εικόνες σε πλήθος σημείων
  • Σε «γεφύρι της Άρτας» στην Ανατολική Μακεδονία έχει καταστεί το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού, καθώς κάθε χρόνο παρουσιάζονται σημαντικά προβλήματα που λειτουργούν ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη δυναμικής
  • Ένα χρόνο μετά τη φωτιά στο καφέ που λειτουργούσε και ως καταφύγιο και ακόμη δεν έχει γίνει κάποια ενέργεια αποκατάστασης ή κατεδάφισης (αν επιλεγεί η συγκεκριμένη διαδικασία ως λύση)
  • Μετά την προβληματική διετία της προηγούμενης περιόδου, η νέα Περιφερειακή Αρχή οφείλει άμεσα να σηκώσει μανίκια και να κάνει όλα όσα θα έπρεπε να γίνουν εδώ και δεκαετίες

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΣΠΥΡΟΣ ΛΑΤΣΑΣ

Το Χιονοδρομικό Κέντρο του Φαλακρού θα μπορούσε εδώ και δεκαετίες να αποτελεί την «ατμομηχανή» της τουριστικής βιομηχανίας της Δράμας, όμως, όπως είναι γνωστό, αυτό δεν συμβαίνει και για αυτό θεωρείται ως γίγαντας με πήλινα πόδια. Μετά από μια διετία που η αξιοποίηση του Χιονοδρομικού είχε πολλά προβλήματα, με τη νέα διοίκηση της Περιφέρειας επιχειρείται μια «νέα νέα» αρχή.

Δυστυχώς, όμως, για μία ακόμα φορά αναγκαζόμαστε να πληροφορήσουμε με συνέπεια και υπευθυνότητα τους πολίτες της Δράμας, καθώς και της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, για όσα συμβαίνουν στο Χιονοδρομικό Κέντρο του Φαλακρού, τα οποία εύλογα δημιουργούν προβληματισμό και θα πρέπει να αποτελέσουν έναυσμα εντατικοποίησης της προσπάθειας όσων έχουν την ευθύνη.

Τη δεδομένη χρονική συγκυρία, με απόφαση του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χριστόδουλου Τοψίδη ορίστηκε υπεύθυνος για τη λειτουργία του Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού είναι ο θεματικός Αντιπεριφερειάρχης κ. Αργύρης Πατακάκης.

Παράλληλα, για τις τυχόν δαπάνες που θα προκύψουν προκειμένου το Χιονοδρομικό να λειτουργήσει με ασφάλεια τη χιονοδρομική περίοδο 2025-2026, αλλά και για τις συμβάσεις που υπεγράφησαν ή θα υπογραφούν, δικαίωμα υπογραφής έχει ως εκ του νόμου αρμόδιος ο Χωρικός Αντιπεριφερειάρχης κ. Μιχάλης Μουρβετίδης.

«Η άσπρη βουνίσια αγελάδα»

Η εφημερίδα «Εργασία… συν», από την έναρξη λειτουργίας της, τον Απρίλιο του 2007, έχει ασχοληθεί πολλάκις, μέσα από πλήθος δημοσιευμάτων, με την περίπτωση της «άσπρης βουνίσιας αγελάδας» και αυτό γιατί εδώ και πολλά χρόνια είναι κοινό μυστικό πως το Χιονοδρομικό έχει στηρίξει με διάφορους τρόπους την τοπική κοινωνία κυρίως του Βώλακα, αλλά και άλλων περιοχών συμπεριλαμβανομένης και της Δράμας, τόσο μέσω της λειτουργίας όσο και μέσω αξιοποίησης προσωπικού, κατ’ άλλους αναγκαίο και κατ’ άλλους με προεκλογικά χαρακτηριστικά. Όλα αυτά βεβαίως κατά το μακρινό παρελθόν.

Το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού την περίοδο του κορωνοϊού (2020-2021 και 2021-2022) δεν λειτούργησε καθόλου μετά από την έκθεση της Τεχνικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας προς τον τότε Αντιπεριφερειάρχη και σημερινό Δήμαρχο Δράμας κ. Γιώργο Παπαδόπουλο, για τις ελλείψεις και την επικινδυνότητα που είχε, αρνούμενοι οι υπηρεσιακοί να υπογράψουν ο,τιδήποτε που αφορούσε την καταλληλότητα αλλά και την εύρυθμη λειτουργία του Κέντρου.

Την περίοδο 2024-2025 ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης πήρε μία γενναία απόφαση και προσπάθησε να λειτουργήσει το Χ.Κ. συνεπικουρούμενος από τον Χωρικό Αντιπεριφερειάρχη κ. Μιχάλη Μουρβετίδη. Μάλιστα, υπήρξε μεγάλη επισκεψιμότητα και ανταπόκριση του κόσμου σε αυτή τη νέα προσπάθεια, γεγονός που οφείλει να πιστωθεί σε όσους ανέλαβαν την ευθύνη λειτουργίας.

Ένα από τα ζητήματα που επιλύθηκαν αφορούσε την παρέμβαση της Περιφέρειας για την αντικατάσταση όλων των στηθαίων στον δρόμο από τον Άγιο Γεώργιο (διασταύρωση Βώλακα) έως και το Χιονοδρομικό Κέντρο.

Αποκατάσταση η οποία έγινε, ενώ είχαν προηγηθεί δημοσιεύματα από τον υπογράφοντα, για τα ζητήματα ασφάλειας που προέκυπταν, προκαλώντας την αντίδραση του τότε Αντιπεριφερειάρχη κ. Γρηγόρη Παπαεμμανουήλ, ο οποίος υπέβαλε μηνυτήρια αναφορά με αποτέλεσμα να συλληφθώ και να οδηγηθώ με περιπολικό στην Αστυνομική Διεύθυνση Δράμας. Η εκδίκαση της συγκεκριμένης υπόθεσης έχει αναβληθεί μία φορά μετά από αίτημα της πλευράς του μηνυτή και μια δεύτερη λόγο ολοκλήρωσης του ωραρίου των γραμματέων της έδρας. Η νέα ημερομηνία εκδίκασης έχει οριστεί για τις 24 Νοεμβρίου 2025.

Το εγκαταλελειμμένο κουφάρι

Τον Νοέμβριο του 2024, λίγο πριν την έναρξη λειτουργίας του Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού, εκδηλώνεται φωτιά και όπως είχε δηλωθεί τότε από πυροσβεστικά χείλη «τη φωτιά την έβαλε ανθρώπινο χέρι». Ως αποτέλεσμα ήταν σοβαρές καταστροφές στο καφέ κάτω στην πλατεία της εγκατάστασης. Για τη συγκεκριμένη υπόθεση αναμένεται επίσημο πόρισμα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, μετά την εμπλοκή της Ασφάλειας Δράμας, για να υπάρξει επίσημη ενημέρωση για τους λόγους πρόκλησης της πυρκαγιάς.

Αν και έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από εκείνη την ημέρα που η πυρκαγιά κατέστρεψε το κτίριο, δεν έχει γίνει τίποτα για την αποκατάσταση ή την κατεδάφιση του κτιρίου, εάν κριθεί η συγκεκριμένη διαδικασία ως ενδεδειγμένη λύση. Συμπληρώνεται, δηλαδή, ένας χρόνος και ακόμα το καφέ που λειτουργούσε και ως καταφύγιο είναι σε κακή κατάσταση, ενώ χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα δεν έχουν μαζευτεί τα καμένα και το κτίριο δεσπόζει στον χώρο ως ένα κουφάρι εγκαταλελειμμένο, «ιδανικός προορισμός για επισκεψιμότητα» σύμφωνα με τα ειρωνικά και απαξιωτικά λεγόμενα πολλών κατοίκων της περιοχής του Βώλακα.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Τα κτίρια που βλέπετε και στις φωτογραφίες είναι σε άθλια κατάσταση εξωτερικά και εσωτερικά, ενώ δεν επιδέχονται επισκευές την περίοδο αυτή λόγω των πολύ χαμηλών θερμοκρασιών.

Επίσης, οφείλω να αναφερθώ στη μη ύπαρξη βιολογικού καθαρισμού, μια απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη σήματος λειτουργίας. Η σχετική μελέτη φέρεται να βρίσκεται στη διαδικασία εκπόνησης, ώστε να ακολουθήσει η ένταξη και υλοποίηση. Βέβαια, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής έρευνας, οι υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας επί της διοίκησης του τέως Αντιπεριφερειάρχη κ. Γρηγόρη Παπαεμμανουήλ διαβεβαίωναν προσωπικά εμένα πως «υπάρχει βιολογικός και μάλιστα υπάρχει και σχετική πιστοποίηση από πολιτικό μηχανικό»!!!

Τοποθετήθηκαν πρόχειρες χημικές τουαλέτες για να λειτουργήσει την περίοδο 2024-2025 όπου ακόμα και σήμερα η άθλια αισθητικά κατασκευή δεσπόζει και αυτή στον χώρο, δίνοντας ένα νέο στίγμα… πολιτισμού και υγιεινής.

Εντύπωση προκαλεί το ξήλωμα (ήδη λείπει η σκεπή) του οικίσκου που χρησιμοποιούνταν ως εκδοτήρια εισιτηρίων μπροστά στην πίστα baby lift. Γιατί άραγε να ξηλώνεται και πού πηγαίνουν τα ξύλα; Υπάρχει πρόβλεψη οικονομική για καινούργια εκδοτήρια και με ποιο ποσό;

Ακόμη, οι ηλεκτρολογικοί πίνακες στερούνται ασφάλειας και υπάρχουν εκτεθειμένα καλώδια, ασφάλειες και κάθε είδους ηλεκτρική παροχή με σοβαρό κίνδυνο για μικρούς και μεγάλους που ίσως έχουν την περιέργεια να δουν πως είναι εσωτερικά η εγκατάσταση.

Το καφέ «ΑΝΕΜΟΣΟΥΡΙ» δεν είναι απλά σε άθλια κατάσταση, αλλά σε τρισάθλια και εκτός της εξωτερικής εμφάνισης ενδεχομένως να χρειάζεται και η άμεση παρέμβαση υγειονομικής υπηρεσίας της Π.Ε. Δράμας.

Έτσι λοιπόν κάποιος που ενδεχομένως επιθυμεί να ωραιοποιήσει την κατάσταση τα βλέπει «όλα καλά» και διαδίδει στην κοινή γνώμη ό,τι θέλει. Δυστυχώς εδώ και οι συνάδελφοί μου δεν λειτουργούν όπως θα έπρεπε, κάνοντας δηλαδή ρεπορτάζ ουσίας – επιτόπιο, αλλά εξασκούνται συστηματικά στις δημόσιες σχέσεις και… «όλα καλά – όλα ανθηρά».

Τριτοκοσμικές συνθήκες

Εν κατακλείδι, λοιπόν, τουαλέτες δεν υπάρχουν παρά μόνο ένας λάκκος επάνω από τον υδροφόρο ορίζοντα, με αποτέλεσμα τα λήμματα να συσσωρεύονται εκεί και να απορροφώνται από το έδαφος, αν και υπάρχει παραδίπλα δεξαμενή στεγανή που δεν χρησιμοποιείται και θα μπορούσε να λειτουργήσει ως βόθρος. Έτσι με αυτόν τον τρόπο τα λήμματα μία φορά τον χρόνο κυρίως καλοκαιρινούς μήνες απομακρύνονται, κάτι που όπως όλα δείχνουν δεν έγινε ποτέ τα προηγούμενα χρόνια.

Αξέχαστη εμπειρία θα μου μείνει η έκθεση της αρμόδιας επιτροπής που συνέστησε η Υπηρεσία Περιβάλλοντος της Π.Ε. Δράμας, η οποία μετά από αυτοψία διαπίστωσε ότι «όπως φαίνεται υπάρχει στεγανός και απορροφητικός βόθρος όπως προβλέπεται στη μελέτη». Και αυτό το «όπως φαίνεται»… το υπογράφει υπηρεσιακός παράγοντας σε επίσημο έγγραφο, το οποίο σε συνδυασμό και με άλλα έγγραφα έχει πάει σε αρμόδιες υπηρεσίες για να δοθεί σήμα καταλληλόλητας και άδεια λειτουργίας!

Βιολογικός δεν υπάρχει και μετά από όσα γράφτηκαν διαχρονικά από την εφημερίδα «Εργασία… συν» το προηγούμενο διάστημα, ξεκίνησαν οι διαδικασίες για μελέτη και όλα τα σχετικά προκειμένου να σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε χημικές τουαλέτες και άλλα μέσα πρόχειρης εγκατάστασης.

Τέλος η αθλιότητα των κτιρίων είναι εμφανής και προφανώς κάποιοι ευελπιστούν να χιονίσει και να φυσήξει πλάγιος άνεμος ώστε να «σοβαντιστούν» οι τοίχοι και να μη φαίνονται οι ασχήμιες που φαίνονται στις φωτογραφίες. Όσο για το εσωτερικό των κτιρίων καλύτερα να μην αναφερθώ γιατί στις τριτοκοσμικές χώρες είναι πολύ καλύτερη κατάσταση.

Η κατάσταση στις πίστες

Πάμε τώρα στην κατάσταση που επικρατεί στις πίστες.

Η αποσυμπλεκόμενη καρέκλα η γνωστή σε όλους 4θέσια δεν είναι έτοιμη ακόμα και δεν λειτουργεί.

Η διθέσια καρέκλα δεν λειτουργεί από το 2008.

Το lift («μπριζολάκι» η ονομασία του, γιατί έχει το σχήμα μπριζόλας) δεν λειτουργεί και έτσι οι επισκέπτες σκιέρ που πηγαίνουν  ή θα πήγαιναν στη Χιονότρυπα αν λειτουργούσε η 4θέσια αποσυμπλεκόμενη καρέκλα, δεν έχουν την δυνατότητα να μεταφερθούν στο «καφέ» (κλειστό και αυτό) προκειμένου να γίνει η επιστροφή τους στη βάση της 4θέσιας ώστε να κατέβουν στην πλατεία.

Αυτά που λειτουργούν μόνο με πιστοποίηση είναι ο «Παππούς», η «Μέστα» και τα δύο «baby lift» στην πλατεία της εγκατάστασης…

Πάνω από όλα η ασφάλεια

Τελειώνοντας να υπενθυμίσω πως πέρυσι ανέλαβε ανάδοχος να λειτουργήσει το Χιονοδρομικό Κέντρο με σύμβαση 1+1 χρόνο.

Φέτος ο ανάδοχος απέστειλε έγγραφο με τις παρατηρήσεις του για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία και χρήζουν άμεσης αποκατάστασης αρκετές παραλείψεις που δεν έχουν πραγματοποιηθεί ή που προέκυψαν την προηγούμενη χρονιά.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ κλιμάκιο της Τεχνικής Υπηρεσίας ανέβηκε στο Χιονοδρομικό Κέντρο και διαπιστώθηκαν και άλλες περιπτώσεις οι οποίες κοστολογούνται 186.000 ευρώ.

Τα χρήματα υπάρχουν και δεσμεύτηκαν μετά την άμεση επέμβαση του Περιφερειάρχη κ. Χριστόδουλου Τοψίδη.

Το ερώτημα είναι αν υπάρχει ο χρόνος να διορθωθούν όλα αυτά έτσι ώστε να ξεκινήσει τη λειτουργία του το Χιονοδρομικό Κέντρο με ασφάλεια και να το χαρούμε όχι μόνο εμεί οι κάτοικοι της Δράμας, αλλά και ολόκληρης της Περιφέρειας ΑΜΘ, ίσως και ξένοι επισκέπτες.

Η εφημερίδα ως ΜΜΕ τάσσεται ανεπιφύλακτα υπέρ της λειτουργίας του Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού και δεν έχει καμία διάθεση για απόδοση ευθυνών, κάτι που ανήκει εξ ολοκλήρου σε θεσμικά όργανα που ενδεχομένως να κρίνουν κάτι τέτοιο.

Η θέση μας είναι πως αν δεν διορθωθούν αυτά που επιβάλλεται για την ασφάλεια των πολιτών, επισκεπτών και χιονοδρόμων, τότε προφανώς θα πρέπει να ληφθούν ακόμη και δύσκολες αποφάσεις που είναι όμως επιβεβλημένες και φυσικά να σηκωθούν μανίκια και να γίνει ό,τι δεν έχει γίνει τις τελευταίες δεκαετίες.

Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν πολλοί που αγαπάνε το «βουνό» και στενοχωριούνται όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά. Άλλοι πάλι χαίρονται όταν λειτουργεί, γιατί το αντιμετωπίζουν ως «άσπρη βουνίσια αγελάδα». Το θέμα, όμως, δεν είναι συναισθηματικό και δεν (πρέπει να) έχει να κάνει με όποια πρόσκαιρα οφέλη. Όταν οι καταστάσεις και οι συνθήκες κρίνονται ως επικίνδυνες, τότε η αποσόβηση του κινδύνου απώλειας έστω και μίας ανθρώπινης ζωής είναι ένα στοιχείο που υπερτερεί. Για αυτό και οι συνθήκες λειτουργίας με απόλυτη ασφάλεια θα πρέπει να είναι ο μοναδικός παράγοντας λήψης των κατάλληλων αποφάσεων…