ΣΟΒΑΡΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΠΡΟΚΛΗΣΗΣ ΘΛΙΒΕΡΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΕΣΜΕΝΕΣ ΜΠΑΡΕΣ ΣΕ ΚΑΤΑ ΤΟΠΟΥΣ ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΪΝΑ ΤΟΥ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΟΣ

 

  • Ένα γλίστρημα του οχήματος ή μια στραβοτιμονιά, ακόμη και με μικρή ταχύτητα, θα έχει ως αποτέλεσμα το όχημα να πέσει από γκρεμό περίπου 500 μέτρων
  • Η παρέμβαση της Δικαιοσύνης είναι επιβεβλημένη, έτσι ώστε να πάψουν οι ανθρώπινες ζωές να εξαρτιόνται από τον τυχαίο παράγοντα και για να υπάρξει εγκαίρως πρόληψη εκ μέρους των αρμοδίων και όχι εκ των υστερών γαϊτανάκι απόδοσης ευθυνών και αναθεματισμοί
  • Μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από κανέναν πως «ήταν η κακιά η ώρα», όταν η πλειοψηφία της κοινωνίας υιοθετεί το σύνθημα πως «ήταν η κακιά η χώρα»
  • Η περίπτωση της γέφυρας στα Σέρβια Κοζάνης και η παραγγελία διενέργειας κατεπείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Κοζάνης
  • Ο θεσμικός ρόλος του Τύπου και η ανακοίνωση δημοσιογραφικών ενώσεων μετά την τραγωδία στα Τέμπη με τίτλο «Δημοσιογραφία για το δημόσιο συμφέρον. Μια συγγνώμη και μία υπόσχεση»

 

Σοβαρός κίνδυνος πρόκλησης θλιβερών καταστάσεων με πιθανότητα ακόμη και απώλειας ανθρώπινων ζωών ελλοχεύει σε σημεία του δρόμου προς και από το Χιονοδρομικό Κέντρο του Φαλακρού, λόγω των πεσμένων προστατευτικών μπαρών σε κατά τόπους σημεία στα πλαϊνά του οδοστρώματος. Σε μια περίοδο που, κατά δήλωση των αρμοδίων, οι επισκέπτες στο Χιονοδρομικό Κέντρο του Φαλακρού ήταν χιλιάδες και καταγράφηκε ρεκόρ επισκεψιμότητας, η κατάσταση που υπάρχει σε έναν δρόμο που χρησιμοποιείται από τόσο κόσμο, εφόσον ευσταθούν οι προαναφερθέντες ισχυρισμοί, δεν προσφέρει ασφάλεια σε οδηγούς και επιβαίνοντες σε οχήματα ακόμη κι αν αυτά κινούνται με μικρή ταχύτητα.

Χαρακτηριστικό είναι το σημείο του δρόμου, σε πολύ μικρή απόσταση από το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού, όπου οι προστατευτικές μπάρες είναι πεσμένες και μια στραβοτιμονιά ή ένα γλίστρημα του οχήματος, σε έναν δρόμο που ούτως ή άλλως σημειώνονται κατά καιρούς ακόμη και ακραίες καιρικές συνθήκες, θα έχει μοιραία αποτελέσματα, καθώς μετά τις πεσμένες μπάρες υπάρχει γκρεμός περίπου 500 μέτρων. Σε μια τέτοια απευκταία περίπτωση δεν χρειάζεται καμία περαιτέρω ανάλυση για το ποια θα είναι η τύχη των επιβαινόντων στο όχημα το οποίο θα εκτραπεί της πορείας του. Αντίστοιχη εικόνα, με πεσμένες, μη λειτουργικές μπάρες προφύλαξης υπάρχει και σε άλλα σημεία του δρόμου προς και από το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού για τη διασταύρωση του Βώλακα. Κι όλα αυτά καταγράφονται σε ένα δρόμο που χρησιμοποιείται τακτικά από επισκέπτες και εργαζόμενους στο Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού, ενώ το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν ακόμη και εκδρομές μαθητών σχολείων, οι οποίοι κινήθηκαν με τα οχήματα που τους μετέφεραν από το συγκεκριμένο οδικό δίκτυο.

Η εφημερίδα «Εργασία… συν», ανταποκρινόμενη πλήρως στον θεσμικό ρόλο του Τύπου, ανέδειξε το συγκεκριμένο θέμα με δημοσίευμά της, την Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023 (αρ. φύλλου 798), παρουσιάζοντας φωτογραφικό υλικό το οποίο λήφθηκε το Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2023. Σε νέα αυτοψία, την Τετάρτη 15 Μαρτίου 2023, η εικόνα παραμένει ακριβώς ίδια. Πεσμένες μπάρες σε κατά τόπους σημεία, χωρίς αυτές να παρέχουν ασφάλεια σε όσους χρησιμοποιούν τον δρόμο προς ή από το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού, είτε πρόκειται για επισκέπτες είτε για εργαζόμενους στις εγκαταστάσεις του. Κανείς υπεύθυνος δεν φρόντισε να λάβει μέτρα προστασίας, έστω και προσωρινού χαρακτήρα, αν και όταν το θέμα αφορά ανθρώπινες ζωές, τότε κατά την κοινή λογική απαιτούνται άμεσα και δραστικά μέτρα για να εξασφαλιστεί πλήρως ότι δεν θα υπάρχει καμία απώλεια συνανθρώπου μας.

Το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δεν υπήρξε κάποιο θλιβερό γεγονός επαφίεται από τη μια στον παράγοντα της τύχης και από την άλλη στο γεγονός ότι αυτή την περίοδο οι καιρικές συνθήκες στην περιοχή ήταν σχετικά ήπιες. Όμως, όπως αποδείχθηκε δυστυχώς με τραγικό τρόπο στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, με την απώλεια 57 ανθρώπινων ζωών και των τραυματισμό αρκετών ακόμη, δεν μπορεί τα πάντα να αφήνονται στην τύχη. Από την πρώτη στιγμή, υιοθετήθηκε από μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας το σύνθημα πως «δεν ήταν η κακιά η ώρα», αλλά «η κακιά η χώρα». Μάλιστα αυτό το σύνθημα χρησιμοποιήθηκε ακόμη και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λέγοντας πως πρόκειται για «ένα σύνθημα που η αλήθεια του μας πονά όλους». Τι σημαίνει όμως πως «φταίει η κακιά (χ)ώρα»; Στην τραγωδία των Τεμπών, στην Ελλάδα του 2023, δεν υπήρχε σε λειτουργία ένα σύστημα ασφάλειας για να ενημερώσει ότι δύο τρένα κινούνται αντίθετα στην ίδια σιδηροδρομική γραμμή. Το γεγονός αυτό, πέρα από την ανείπωτη θλίψη για την απώλεια τόσων ανθρώπων, κυρίως νεαρής ηλικίας, προκάλεσε οργή και θυμό στην ελληνική κοινωνία. Και το ερώτημα που τίθεται είναι αν σε ένα απευκταίο συμβάν, στον δρόμο προς ή από το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού, θα ευθύνεται ο οδηγός του οχήματος που εξετράπη της πορείας του; Θα μπορεί να υπάρξει απόδοση ευθυνών σε ανθρώπινο λάθος; Θα φταίει και τότε «η κακιά η ώρα»; Τι σημαίνει «κακιά χώρα»; Περιλαμβάνεται σε αυτό το σύνθημα που υιοθετήθηκε σχεδόν από το σύνολο της κοινωνίας και η απουσία οδικής ασφάλειας σε έναν δρόμο που χρησιμοποιείται κατά καιρούς από χιλιάδες πολίτες; Όταν μάλιστα έγκαιρα, μέσω του Τύπου, υπάρχει η ενημέρωση για αυτή την άκρως προβληματική κατάσταση.

Ακόμη και η λήξη της χιονοδρομικής περιόδου για το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού, όπως ανακοινώθηκε με σχετική συνέντευξη τύπου των αρμοδίων τη Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023, δεν αλλάζει τα υφιστάμενα δεδομένα επικινδυνότητας, καθώς ο δρόμος παραμένει σε λειτουργία και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από επισκέπτες που αγαπούν τη φύση και είναι λάτρεις του βουνού και το επισκέπτονται έστω και για μία απλή βόλτα ή ακόμη και από εργαζόμενους σε όποιες εργασίες ενδεχομένως πραγματοποιηθούν στις εγκαταστάσεις, διασχίζοντας αυτά τα άκρως επικίνδυνα σημεία χωρίς την παραμικρή ασφάλεια που απαιτείται.

Πλέον, εφόσον κανείς υπεύθυνος δεν φαίνεται να κινείται προς τη λήψη μέτρων, ο μόνος τρόπος για να προστατευτεί πλήρως η ασφάλεια όσων κινούνται στο συγκεκριμένο σημείο του οδικού δικτύου του Νομού Δράμας (για το οποίο υπάρχουν αμφισβητούμενες αναφορές για το ιδιοκτησιακό καθεστώς, αν δηλαδή ανήκει στην ευθύνη της Π.Ε. Δράμας ή του Δασαρχείου), είναι η παρέμβαση της Δικαιοσύνης.

Οι λειτουργοί της Θέμιδος έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν τα κατά την κρίση τους προσφορότερα μέσα, έτσι ώστε κανένας πολίτης του Νομού Δράμας, κανένας επισκέπτης σε αυτόν τον τόπο, κανένας άνθρωπος που αγαπά τη φύση και το Φαλακρό, κανένας λάτρης του χιονιού ή της χιονοδρομίας, κανένας φίλος του Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού ή εργαζόμενος σε αυτό, καμία οικογένεια που επιλέγει να κάνει μια εκδρομή, κανένας νεαρής ηλικίας συνάνθρωπός μας που επιλέγει να επισκεφτεί το Χιονοδρομικό Κέντρο για λόγους διασκέδασης, να μην κινδυνεύει να πέσει με το όχημά του σε έναν γκρεμό περίπου 500 μέτρων, επειδή κάποιοι υπεύθυνοι δεν φρόντισαν να λειτουργήσουν με τον ενδεδειγμένο τρόπο, όπως αυτός απορρέει από τη θέση που κατέχουν. Η παρέμβαση της Δικαιοσύνης είναι επιβεβλημένη, έτσι ώστε να πάψουν οι ανθρώπινες ζωές να εξαρτιόνται από τον τυχαίο παράγοντα, για να υπάρξει εγκαίρως πρόληψη εκ μέρους των αρμοδίων και όχι εκ των υστερών γαϊτανάκι απόδοσης ευθυνών και αναθεματισμοί.

Άλλωστε, πρόσφατα αναδείχθηκε σε πανελλαδικό επίπεδο το θέμα της ασφάλειας χρήσης γέφυρας στα Σέρβια Κοζάνης, όπου άμεσα η Εισαγγελία Πρωτοδικών Κοζάνης παρήγγειλε τη διενέργεια κατεπείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης για τα προβλήματα στατικότητας που παρουσιάζει η συγκεκριμένη γέφυρα. Εν τέλει, ενώ αρχικά είχε απαγορευθεί η χρήση της γέφυρας από φορτηγά και βαρέα οχήματα άνω των 3,5 τόνων, τελικά απαγορεύθηκε η χρήση για όλα τα οχήματα, συμβάλλοντας καθοριστικά προς αυτή την κατεύθυνση η εισαγγελική παραγγελία. Υπενθυμίζεται πως η Εισαγγελία Πρωτοδικών Κοζάνης ζητούσε, μεταξύ άλλων, να εξεταστεί «εάν τα μέτρα που έχουν ληφθεί μετά την πρόσφατη διαπίστωση ρωγμών στους τένοντες της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων διασφαλίζουν συνθήκες ασφαλούς χρήσεως της γέφυρας ακόμα και για οχήματα μικρότερα των 3,5 τόνων, γεγονός που παραγγέλλεται να διακριβωθεί με κάθε μέσο», «ποιες ενέργειες έχουν γίνει έως σήμερα για την αποκατάσταση του προβλήματος ασφαλούς κυκλοφορίας στην Γέφυρα Σερβίων και ποιοι είναι οι λόγοι καθυστέρησης επίλυσης του εν λόγω προβλήματος», ενώ σε περίπτωση που διαπιστωθεί και η παραμικρή πιθανότητα κινδύνου κατάρρευσης της γέφυρας η Εισαγγελία ζητούσε την ολική απαγόρευση της κυκλοφορίας, μέχρι να εξασφαλιστεί ότι η χρήση της δεν ενέχει κανέναν απολύτως κίνδυνο.

Η εφημερίδα «Εργασία… συν», έχοντας εντοπίσει έναν σοβαρό κίνδυνο δεν μπορεί να παραμένει σιωπηρή, καθώς καμία ανθρώπινη ζωή δεν μπορεί να επαφίεται στον τυχαίο παράγοντα. Κι επειδή δεν χρειάζεται να υπάρξει κάποια τραγική επιβεβαίωση με απώλεια ανθρώπινων ζωών για να ληφθούν εκ των υστέρων μέτρα, εγκαίρως επισημαίνει το πρόβλημα που υπάρχει και παραμένει ανεπίλυτο.

Εξάλλου, σχετική με τον ρόλο του Τύπου είναι και η κοινή ανακοίνωση της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ) και της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού και Ηλεκτρονικού Τύπου (ΕΣΠΗΤ), δύο εκ των μεγαλύτερων δημοσιογραφικών ενώσεων της χώρας, την Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023, μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Στην ανακοίνωση με τίτλο «Δημοσιογραφία για το δημόσιο συμφέρον. Μια συγγνώμη και μία υπόσχεση», αναφέρονταν τα εξής:

«Οι δημοσιογράφοι της Αθήνας συμμετέχουν, όπως και ολόκληρη η χώρα, στο βαρύτατο πένθος για τους συνανθρώπους μας που χάθηκαν άδικα και συμπαρίστανται στην οδύνη των οικογενειών και των οικείων τους.

Η τραγωδία στα Τέμπη αναδεικνύει, με οδυνηρότατο τρόπο αυτή τη φορά, τα δομικά προβλήματα που μαστίζουν τα ελληνικά ΜΜΕ. Οι προειδοποιήσεις των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους δεν είχαν την κάλυψη που αναλογούσε στην σοβαρότητα του ζητήματος και τα λίγα, αλλά υπαρκτά, ρεπορτάζ δημοσιογράφων, ΜΜΕ και ερευνητικών δημοσιογραφικών ομάδων δεν αναπαρήχθησαν.

Όσο τα ΜΜΕ απομακρύνονται από την αποστολή τους να ελέγχουν την εξουσία, όσο στην ιεράρχηση των ειδήσεων κυριαρχούν κριτήρια άσχετα με την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος, όσο οι επιχειρήσεις ΜΜΕ περιορίζονται να λειτουργούν απλώς ως επιχειρήσεις και με όρους τηλεθέασης και επισκεψιμότητας, όσο οι δημοσιογράφοι υφίστανται περιορισμούς στο να ερευνούν, τόσο θα αποδυναμώνονται οι θεσμικές εγγυήσεις για την λειτουργία του κράτους. Η στείρα αναπαραγωγή non paper, ακόμη και αυτές τις τραγικές ώρες, από μερίδα ενημερωτικών σελίδων, είναι άλλο ένα δείγμα δημοσιογραφικής στρέβλωσης.

Ο δημοσιογραφικός κλάδος αναλαμβάνει το μέρος της ευθύνης που του αναλογεί. Τα Διοικητικά Συμβούλια της ΕΣΗΕΑ και της ΕΣΠΗΤ θεωρούν ότι διερμηνεύουν τη βούληση των δημοσιογράφων, αναλαμβάνοντας τη δέσμευση ότι τα αίτια και οι ευθύνες για αυτή την ανείπωτη φρίκη θα ερευνηθούν σε βάθος, με ψυχραιμία, επαγγελματισμό και τεκμηρίωση. Ακριβώς όπως συμβαίνει αυτές τις ώρες από την πλειονότητα των συναδέλφων, ιδιαίτερα όλων όσοι βρίσκονται στην “πρώτη γραμμή”, άυπνοι, υπό δραματικές συνθήκες».

 

«Εργασία… συν»