ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ Ν. ΔΡΑΜΑΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ Χ. ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΟΔΟ ΤΩΝ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ

 

 

Στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, το Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2019, ανάμεσα στους ομιλητές ήταν και η Βουλευτής Ν. Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής κ. Χαρά Κεφαλίδου.

Η κ. Κεφαλίδου επεσήμανε πως «στα Ελληνικά Πανεπιστήμια παράγεται γνώση σε πολύ υψηλό επίπεδο», προσθέτοντας πως «αυτό αποδεικνύεται τόσο από τις διεθνείς εκθέσεις, όπου οι Έλληνες επιστήμονες παράγουν, ανάλογα με τον πληθυσμό της χώρας και τη χρηματοδότηση, πολύ περισσότερα επιστημονικά άρθρα από ότι άλλοι Ευρωπαίοι όπως π.χ. Γάλλοι και Γερμανοί, -όσο και από διεθνείς διαγωνισμούς αριστείας, όπου Έλληνες φοιτητές κατακτούν τις πρώτες θέσεις». Ακόμη, σημείωσε πως «η επαρκής χρηματοδότηση προς τα ΑΕΙ είναι ίσως ο βασικότερος μοχλός ανάπτυξής τους και αποτελεί ένα πάγιο αίτημα του συνόλου της κοινωνίας» και ότι «η σύνδεση της κρατικής χρηματοδότησης των ΑΕΙ με την αξιολόγηση είναι στην κατεύθυνση της ορθολογικής διαχείρισης των προβλεπόμενων κονδυλίων για την Γ’ βάθμια εκπαίδευση». «Αρκεί να μην χρησιμοποιηθεί ως εύσχημος τρόπος για να αποφύγει η Πολιτεία να καλύψει βασικές ανάγκες και οδηγηθούμε στην περαιτέρω μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, που θα υπονομεύσει τη λειτουργία και τον δημόσιο χαρακτήρα των Πανεπιστημίων», πρόσθεσε.

Η Βουλευτής Ν. Δράμας ανέφερε πως «η εύρεση πρόσθετων πόρων χρηματοδότησης και κυρίως η παραγωγή πλούτου από τα ίδια τα Πανεπιστήμια με τη διεύρυνση των δυνατοτήτων απόκτησης πόρων αποτελεί κοινή λογική για την ανάπτυξη των ΑΕΙ», επισημαίνοντας πως «είναι γνωστή η αντίθεσή μας στην απομάκρυνση του Τομέα Έρευνας από το Υπ. Παιδείας και η μεταφορά του στο Υπ. Ανάπτυξης». «

«Το Πανεπιστήμιο δεν είναι και δεν πρέπει να λειτουργεί ως επιχείρηση. Είναι όμως και πρέπει να λειτουργεί ως δεξαμενή τροφοδότησης και κινητοποίησης των επιχειρήσεων προκειμένου να εξελιχτούν, και να γίνουν ανταγωνιστικές στο διεθνές περιβάλλον» σημείωσε η κ. Κεφαλίδου και υπογράμμισε πως «ταυτόχρονα, οφείλει όχι μόνο να ακολουθεί και να εναρμονίζεται με τις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, αλλά και να είναι ο μπροστάρης της ανάπτυξης του τόπου». Όπως, είπε, «η υποχρέωση της Πολιτείας να στηρίζει οικονομικά, την υψηλού επιπέδου ερευνητική δραστηριότητα των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, σεβόμενη την ελευθερία του κάθε ερευνητή στην επιλογή της ερευνητικής του ενασχόλησης, δεν μπορεί να τίθεται υπό αμφισβήτηση ή διαπραγμάτευση».

Η Τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής ανέφερε πως «εμείς πιστεύουμε ότι η προοπτική εμπορικής αξιοποίησης ερευνητικών αποτελεσμάτων είναι σημαντικός παράγοντας. Όμως δεν μπορεί να αναγνωρίζεται ως μοναδικό κριτήριο προσανατολισμού των Προγραμμάτων Σπουδών και Έρευνας. Μπορεί να είναι ικανή όχι όμως και αναγκαία συνθήκη καθορισμού της κατεύθυνσης του Δημόσιου Πανεπιστημίου». Ακόμη, σημείωσε «για το Κίνημα Αλλαγής βάση αναφοράς των όποιων αλλαγών στα Πανεπιστήμια είναι ο Ν.4009, που πολεμήθηκε και τελικά δεν προχώρησε σε μια ολοκληρωμένη πρώτη εφαρμογή, ώστε να μπορούμε σήμερα να συζητάμε βελτιώσεις».

Αναφερόμενη επιγραμματικά στο πρόγραμμα του κόμματός της, η κ. Κεφαλίδου επεσήμανε:

-Αναγνώριση της ανάγκης Ενιαίου χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας με ισχυρούς εκπαιδευτικούς πόλους ανά Περιφέρεια και Επαναφορά του διακριτού ρόλου της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.

-Επανασχεδιασμός και Αναδιάρθρωση του κατακερματισμένου (γεωγραφικά και ακαδημαϊκά) χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η χωροταξική αναδιάρθρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τη δημιουργία ισχυρών εκπαιδευτικών πόλων ανά Περιφέρεια (και όχι ένα Τμήμα σε κάθε πόλη).

-Άμεση ανασύσταση του Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ή μάλλον Εκπαίδευσης) για να υπάρξει εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

-Ενίσχυση του ρόλου της ΑΔΙΠ και υποχρεωτική αξιολόγηση όλων των Πανεπιστημιακών Τμημάτων (τόσο των προγραμμάτων σπουδών όσο και των διδασκόντων με τη συμμετοχή των φοιτητών/τριών) και Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων/Ερευνητικών Κέντρων.

-Δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων Προπτυχιακών και Μεταπτυχιακών σπουδών για υποδοχή ξένων φοιτητών. Η Ελλάδα και τα Πανεπιστήμιά της μπορούν να γίνουν διεθνής εκπαιδευτικός χώρος αναφοράς. Δυνατότητα ίδρυσης παραρτημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων στο εξωτερικό.

-Ενίσχυση της Αυτονομίας και της Εξωστρέφειας των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, και τέλος

-Κωδικοποίηση όλων των νομοθετημάτων που διέπουν τα ΑΕΙ και δημιουργία ενός λιτού θεσμικού πλαισίου, ώστε να υπάρξει Αυτονομία του Πανεπιστημίου από την κρατική εξουσία (να αποφασίζει το Πανεπιστήμιο για την καθιέρωση κανόνων και να ρυθμίζει τις υποχρεώσεις φοίτησης (πλήρης ή μερική φοίτηση, χρονικό όριο κλπ).

Η κ. Κεφαλίδου άσκησε κριτική στην προηγούμενη Κυβέρνηση, των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ όπως είπε, «που χωρίς επιστημονικούς όρους και προϋποθέσεις πανεπιστημιοποίησαν τα ΑΤΕΙ, ψήφισαν ένα απαράδεκτο σύστημα εισαγωγής υποβαθμίζοντας την παρεχόμενη γνώση στα Λύκεια (η υποτιθέμενη “ελεύθερη πρόσβαση” στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση) και πόσα άλλα» και πρόσθεσε: «Με αποσπασματικές διατάξεις, τροπολογίες, και άτολμη εκπαιδευτική πολιτική; Έτσι δεν αίρονται οι σοβαρές συνέπειες και ελλείψεις που άφησε πίσω της η Αντι-μεταρρύθμιση Γαβρόγλου. Όσο η δημόσια εκπαίδευση και το ανθρώπινο δυναμικό της παραμένουν εγκλωβισμένοι σε προκαταλήψεις και αγκυλώσεις του παρελθόντος, τόσο η επικράτηση ενός άκρατου λαϊκισμού θα βρίσκει γόνιμο έδαφος».

Η κ. Κεφαλίδου ολοκλήρωσε την ομιλία της, λέγοντας: «Τα θέματα εύρυθμης, σύγχρονης λειτουργίας των Πανεπιστημίων μας ώστε να είναι διεθνώς ανταγωνιστικά και να αποτελούν μοχλό ανάπτυξης της χώρας περιμένουν απαντήσεις. Πού θέλουμε να πάμε, σε πόσο χρόνο και με ποιες παραδοχές, ποιο κόστος (κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό) ως συντεταγμένη κοινωνία; Το ξέρουμε πλέον όλοι ότι μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν.  Χρειάζεται διάλογος, πνεύμα συνεργασίας, ειλικρινής διάθεση να δούμε πέρα από κομματικές, επαγγελματικές, κοινωνικές προλήψεις, αγκυλώσεις και στεγανά, πολλή δουλειά και εμπλοκή όλων των παραγωγικών φορέων, της επιστημονικής κοινότητας και της κοινωνίας των πολιτών. Η χώρα έχει άμεση ανάγκη στιβαρής και ολοκληρωμένης μεταρρύθμισης στα θέματα Παιδείας».