ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ Ν. ΔΡΑΜΑΣ Χ. ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ «ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ Η ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ;»

 

 

Στην ομιλία της κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης με θέμα «Ποιο είναι το σχέδιο και η εθνική στρατηγική της Κυβέρνησής σας για τη βελτίωση της Παιδείας στη χώρα μας;», την Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2020, η Βουλευτής Ν. Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής κ. Χαρά Κεφαλίδου ανέφερε τα εξής:

«Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Πρόσφατες μελέτες (Ε.Ε., ΟΟΣΑ PISA 2018, ΚΑΝΕΠ, διαNEOσις):

-Επιβεβαιώνουν ότι τα σχολικά αποτελέσματα είναι πενιχρά

-Επιβεβαιώνουν ότι η χώρα μας κατέχει χαμηλή θέση στη μέση επίδοση των μαθητών της και κρούουν τον κώδωνα για την ποιότητα της Παιδείας μας.

Όλες συντείνουν σε ένα και μόνο συμπέρασμα: Το εκπαιδευτικό μας σύστημα νοσεί βαθύτατα.

Δεν ανταποκρίνεται με επάρκεια στον ρόλο του.

Δεν διαμορφώνει και δεν διαπλάθει ενεργούς και σκεπτόμενους πολίτες.

Δεν συμβαδίσει με τις νέες προκλήσεις της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης.

Με απλά λόγια. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ΔΕΝ συμβάλει στην παραγωγική και κοινωνική ανασυγκρότηση της χώρας.

Από τη μία:

Η κατάργηση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας το ξέρετε ότι

-Αποδυνάμωσε τον εθνικό διάλογο

-Υπονόμευσε τη συναίνεση

-Ενίσχυσε τον κομματισμό και

-Υποβάθμισε τις παρεχόμενες εκπαιδευτικές υπηρεσίες.

Από την άλλη:

-Η διάλυση των Δομών Διοίκησης της εκπαίδευσης,

-η κατάργηση του ολοήμερου δημοτικού με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ),

-η κατάργηση των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων,

-το «πάγωμα» των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων στο Γυμνάσιο,

-ο μετασχηματισμός του Γενικού Λυκείου σε φροντιστηριακό προθάλαμο των ΑΕΙ,

-η κατάργηση οποιασδήποτε μορφής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος,

είναι θλιβερές πολιτικές ΣΥΡΙΖΑ που είναι όμως ακόμη εδώ.

Οι όποιες αποσπασματικές σας παρεμβάσεις δεν καταφέρνουν να υπηρετούν τον στόχο της ισότιμης πρόσβασης σε ποιοτικές υπηρεσίες εκπαίδευσης.

Για να γίνουμε συγκεκριμένοι:

  1. Είμαστε σύμφωνοι ότι η καταγραφή από τις έρευνες είναι ακριβής και αποτυπώνει την πραγματικότητα;
  2. Αν ναι τι έχετε να πείτε για το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας; Εμείς πιστεύουμε ότι έπρεπε να λειτουργεί ήδη.
  3. Ακόμη περιμένουμε τον νέο χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Εμείς επιμένουμε στον ενιαίο χώρο ΑΕΙ-Έρευνας. Εσείς;
  4. Επανειλημμένα, ακούμε εξαγγελίες για τις δομές και τα στελέχη διοίκησης των σχολείων. Τι σκοπεύετε να κάνετε και πότε για την επαναφορά του θεσμού των Σχολικών Συμβούλων, τη δημιουργία Δομών και Προγραμμάτων Επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών; Ο ΣΥΡΙΖΑ διέλυσε ό,τι υπήρχε στην επιμόρφωσή τους. Πόσο νομίζετε ότι μπορείτε να καθυστερήσετε;
  5. Tί σκοπεύετε να κάνετε για την αλλαγή των Προγραμμάτων Σπουδών; Θα αξιοποιήσετε τη δουλειά που είχε γίνει και έχει πληρωθεί μέχρι το 2014 και που οι Υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ την «πάγωσαν» και την άφησαν στα συρτάρια;

Τώρα έχουμε και νέο πρόεδρο στο ΙΕΠ.

Θα πάνε χαμένα τα λεφτά των φορολογουμένων;

  1. Πώς, ειδικά μετά την ψήφιση του άρθρου 50 για τα κολέγια σκέφτεστε το θέμα των προσλήψεων εκπαιδευτικών; Με:

-Παιδαγωγική επάρκεια;

-Διδακτική εμπειρία από μαθητεία;

-Συμμετοχή σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ;

-Δίκαιη αποδοχή προϋπηρεσίας;

-Διαφανή κοινωνικά κριτήρια;

Κι αν ναι, πώς και πότε θα τα εξασφαλίσετε αυτά;

Κι εδώ, αφού αποφασίσετε τι θέλετε, πρέπει να απαντήσετε στο τι είδους και τι ποιότητα εκπαιδευτικών θέλετε για τα παιδιά όλων των Ελλήνων, όχι μόνο των προνομιούχων.

  1. Από ποιο σχέδιο δράσης θα δούμε την ισχυροποίηση της Προσχολικής Αγωγής; Πού είναι το Ειδικό σχέδιο για δημιουργία Νηπιαγωγείων; Με το ολοήμερο Δημοτικό (πρόγραμμα 08:00 – 14:00), εξαιρετικής σημασίας για την ελληνική οικογένεια τι κάνετε; Πότε περιμένετε;
  2. Ανακοινώνετε ενίσχυση της γνώσης, με πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και ψηφιακών δεξιοτήτων.

Κι εμείς σας λέμε γίνετε συγκεκριμένοι: Ολοκλήρωση της βασικής εκπαίδευσης με απολυτήριες εξετάσεις στην Γ’ Γυμνασίου και πιστοποίηση Πληροφορικής και Αγγλικής Γλώσσας. Που είναι αυτά;

  1. Χαρήκαμε για την ανακοίνωση Αποκατάστασης του Μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου: Νέα Ωρολόγια Προγράμματα, Εθνικό Απολυτήριο, Τράπεζα Θεμάτων. Περιμένουμε όμως εξειδίκευση. Που είναι;
  2. Τι έχετε προγραμματίσει για την ισχυροποίηση της Τεχνικής -Επαγγελματικής Εκπαίδευσης;

Παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρα χωρίς ισχυρή επαγγελματική εκπαίδευση απλώς, ΔΕΝ γίνεται!

Προχωρήστε στην ίδρυση νέων τομέων στα ΕΠΑΛ, στην καθολική εφαρμογή 4ου έτους μαθητείας με απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων επιπέδου 5!!! και είμαστε εδώ να σας στηρίξουμε με τις δικές μας πολιτικές.

  1. Πότε σχεδιάζετε τη λειτουργία νέων Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων και φυσικά Πρότυπων Τεχνικών Επαγγελματικών Λυκείων;;;
  2. Σχεδιασμός για την ένταξη στο ΕΣΠΑ 2020-2024, Ειδική Αγωγή, Μειονότητες, Πρόσφυγες τι κάνετε;

Στη δευτερολογία της η κ. Κεφαλίδου ανέφερε τα εξής:

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Πραγματικά σας ευχαριστώ για την παρουσία σας και για τις θέσεις σας και χαίρομαι για τις προθέσεις του Υπουργείου. Ο διάλογος όμως, για τον οποίο βλέπετε ότι γίνεται τόση πολλή κουβέντα, πρέπει να είναι θεσμοθετημένος. Άλλο είναι η ανταλλαγή απόψεων σε συναντήσεις, που όντως είναι συστηματικές και πολλές, και άλλο είναι ο εθνικός διάλογος, όπου όλοι δεσμεύονται και όλοι μετά είναι υποχρεωμένοι να συμφωνήσουν σε ένα «διά ταύτα».

Πέρα από τις καλές προθέσεις, οι οποίες δεν φτάνουν, χρειαζόμαστε και συγκεκριμένες απαντήσεις και αυτές τις συγκεκριμένες απαντήσεις θα περιμένουμε να τις πάρουμε από σας γιατί σήμερα δεν έχουμε αυτή την αίσθηση.

Η ενίσχυση των πολιτών με γνώσεις και δεξιότητες οφείλει να είναι ο στόχος όλων των Υπεύθυνων για τις εκπαιδευτικές πολιτικές κάθε χώρας.

Όπως σημειώνει η Παγκόσμια Τράπεζα στην πρόσφατη έκθεσή της «Learning Poverty», η ανάπτυξη, η πρόοδος και η ευημερία κάθε χώρας εξαρτώνται από τη βελτίωση της ζωής όλων και όχι των λίγων.

Σας καταλαβαίνω ότι καλείστε να διαχειριστείτε το χαοτικό «Σήμερα». Όμως, ευθύνη όλων μας είναι να σχεδιάζουμε για το μέλλον. Για το παιδί που θα μπει στην εκπαίδευση το 2020 και θα βγει το 2035.

Οι νέες γενιές, οι μαθητές, τα παιδιά μας, προσέρχονται στην εκπαιδευτική διαδικασία με αισθήματα δυσφορίας, ματαιότητας και ανασφάλειας.

Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων συνθλίβονται μέσα σε έναν διαχειριστικό, πολλές φορές, ρόλο που τους επιβάλλει η σχολική καθημερινότητα.

Ο χαρακτήρας και η ποιότητα της Παιδείας στη χώρα μας, θα προσδιορίσει και το τί μπορούμε να επιτύχουμε ως κοινωνία. Τί μπορούμε να επιτύχουμε ως οικονομία.

Για να μην κοροϊδευόμαστε, στην κοινή γνώμη η ίδια η έννοια της δημόσιας Παιδείας έχει υπονομευτεί. Καθώς συνυπάρχει με μια πολύ υψηλού κόστους παραπαιδεία που οδηγεί στην αφαίμαξη του οικογενειακού εισοδήματος.

Το μεγάλο ζητούμενο είναι να αποκατασταθεί το κύρος της εκπαίδευσης συνολικά. Χρειάζεται πολλή δουλειά και γενναίες μεταρρυθμίσεις για να αποκτήσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα την αξία που απαιτούν τα σύγχρονα δεδομένα.

Αυτό όμως απαιτεί βαθιές τομές και γενναίες αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να είναι μακροχρόνια αποτελεσματική αν εξαντλείται μόνον σε κάποιες πλευρές του εκπαιδευτικού συστήματος. Η αλλαγή στην εκπαίδευση για να αποδώσει, πρέπει να είναι συνολική. Ξεκινώντας από την αρχή όμως… από τις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσής μας και καταλήγοντας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Εδώ είμαστε, και είναι θέμα της Κυβέρνησης να αποδείξει ότι εννοεί πως η Παιδεία είναι ύψιστης προτεραιότητας Εθνικό Θέμα. Και τα εθνικά θέματα μόνο εθνικά αντιμετωπίζονται.