ΑΡΘΡΟ
Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά
ATPL
AIRLINE PILOT
B737NG AIRBUS 320
(συνέχεια από το προηγούμενο)
Με αφορμή πόρισμα που συνέταξαν οι Ελεγκτές-Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης για τη λειτουργία των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, ο κ. Ρακιντζής ζήτησε την άμεση παρέμβαση της ΚΕΔΚΕ και του Υπουργείου Εσωτερικών. Πράγματι στον νέο Κώδικα, που εγκρίθηκε από τη Βουλή και τέθηκε και επισήμως σε ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2007, απλουστεύθηκαν οι διαδικασίες για την έκδοση των αδειών ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων, ενώ κατεβλήθη προσπάθεια να ενοποιηθεί το ισχύον νομικό πλαίσιο και να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση των πολιτών.
Στον Δήμο Πειραιά εγκατέλειψαν προσφάτως και τα προσχήματα, προωθώντας την… συνύπαρξη του ιστορικού-αρχαιολογικού παρελθόντος με το εμπορικό παρόν. Ο Δήμαρχος χορήγησε, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης, άδειες σε οκτώ επιχειρήσεις στην Ακτή Θεμιστοκλέους, εντός των ορίων του Κονώνειου Τείχους, που έχει κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος!
Δήμαρχοι –φεουδάρχες, παράδειγμα 1 είναι αρκετό και τετελεσμένο
Η τοπική αυτοδιοίκηση θα θυμάται το έτος 2004 ως έτος του παντοδύναμου Ν. Παπαδήμα, Δημάρχου Άνω Λιοσίων. Η ειδησεογραφία των ημερών περί τη χωματερή που «φιλοξενούσε» στα όρια του Δήμου του συνδέθηκε με την αποκάλυψη των οικονομικών ατασθαλιών του κατά τη διάρκεια της 16χρονης θητείας του. Στον Δήμαρχο καταλογίστηκε εξωταμειακή διαχείριση ποσού 10 εκατομμυρίων ευρώ αλλά και κακοδιαχείριση λόγω της δημιουργίας σημαντικών ελλειμμάτων στο ταμείο του Δήμου.
Θρυαλλίδα για την εισαγγελική παραγγελία και τη διενέργεια οικονομικού – διαχειριστικού ελέγχου έγινε η καταγγελία εργαζομένων στον Δήμο Άνω Λιοσίων και στις δημοτικές επιχειρήσεις του.
Από τον έλεγχο προέκυψαν «τρύπες» στη διαχείριση ποσών του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, τόσο για τα Άνω Λιόσια (53.700.000 ευρώ) όσο και για τη Φυλή (5.500.000 ευρώ).
Εντοπίστηκαν επίσης παράνομες κινήσεις από την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Άνω Λιοσίων μέσα από την αντικανονική διάθεση επιχορηγήσεων και τη διπλή «ενταλματοποίηση» δαπανών, συνέπεια των οποίων ήταν η δημιουργία ελλείμματος ύψους περίπου 8.200.000 ευρώ.
Ο συμπληρωματικός έλεγχος που διενεργήθηκε κατέδειξε διπλές πληρωμές που δημιούργησαν νεότερο έλλειμμα ύψους περίπου 7.256.000 ευρώ.
Ο βίος και η πολιτεία Δημάρχου της Μακεδονίας, μπορεί να απασχόλησε εξ αντανακλάσεως την επικαιρότητα (είναι αδελφός Υπουργού), παραμένει ωστόσο σημαντικός. Και αυτό γιατί έχει αποτελέσει αντικείμενο της έκθεσης-καταπέλτη που συνέταξαν οι ελεγκτές Φωτεινή Σαββοπούλου και Αγάπιος Χαραλαμπίδης, η οποία και έχει περιέλθει στα χέρια του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Ο όποιος ΔΕΝ ΕΚΑΝΕ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΕ.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι απολογισμοί του Δήμου για κάποια έτη δεν εγκρίθηκαν από το Δημοτικό Συμβούλιο και δεν υποβλήθηκαν στο Ελεγκτικό Συνέδριο – για τον απολογισμό δεν προκύπτει αν εγκρίθηκε ή υποβλήθηκε, αντιστοίχως. Για τα έτη ελέγχου δεν υπάρχουν αποφάσεις της δημαρχιακής επιτροπής για όλες τις αναθέσεις τεχνικών έργων, προμηθειών και εργασιών.
«Διαπιστώνεται» τονίζουν επίσης οι ελεγκτές «έκδοση αποφάσεων δημαρχιακής επιτροπής οι οποίες προβλέπουν την εκ των υστέρων έγκριση πληρωμής τιμολογίων ήδη διενεργηθεισών προμηθειών και εκτελεσθέντων έργων, χωρίς να προκύπτει ο τρόπος και η διαδικασία ανάθεσής τους, ενώ πιθανολογούνται αναθέσεις με αποφάσεις του Δημάρχου».
Οι «μαύρες τρύπες» αφορούν και τον ευαίσθητο τομέα των προσλήψεων, καθώς και έχουν διενεργηθεί προσλήψεις προσωπικού χωρίς την τήρηση των διαδικασιών του νόμου 2190/94 και χωρίς την έγκριση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας. Συν τοις άλλοις δεν υπάρχουν επίσημες καταστάσεις μισθοδοσίας από τις οποίες να εξάγεται οποιοδήποτε συμπέρασμα για το προσωπικό που απασχολήθηκε, τις πληρωμές και τις κρατήσεις που έγιναν για τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς και την απόδοσή τους σε αυτά.
Εκτέλεση αποφάσεων… κατ’ επιλογήν
Το γεγονός ότι βρίσκονται στο απυρόβλητο τους επιτρέπει άλλοτε την άρνηση εφαρμογής δικαστικών αποφάσεων – ή αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου – και άλλοτε την κατά γράμμα εφαρμογή τους, όταν οι αποφάσεις αυτές υπηρετούν τις μικροκομματικές επιδιώξεις τους.
Πρόσφατο παράδειγμα, ένας πρώην Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ο οποίος δήλωνε με υπερηφάνεια ότι ο Δήμος του δεν προτίθεται να ασκήσει έφεση σε δικαστική απόφαση που δικαίωνε δημοτικούς αστυνομικούς – οι οποίοι ωστόσο είχαν αποτύχει στον σχετικό διαγωνισμό – και ως εκ τούτου θα τους προσλάβει άμεσα στον Δήμο.
Το ίδιο βεβαίως συμβαίνει και με δικαστικές αποφάσεις που δικαιώνουν κυρίως συμβασιούχους. Σε αυτή την περίπτωση σχεδόν όλοι οι Δήμαρχοι αναλαμβάνουν τον ρόλο του «καλού» απέναντι στην «κακή» κεντρική εξουσία.
Από την άλλη πλευρά, ο ίδιος Δήμαρχος, δηλαδή, παραβίασε την αρμοδιότητά του να εφαρμόζει αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου!
Με αντικείμενο επίσης εργασιακά ζητήματα, η Δημοτική Αρχή δεν εφάρμοσε ποτέ τις σχετικές αποφάσεις, παρά το γεγονός ότι – ύστερα από θετική γνωμοδότηση της Ολομέλειας του ΑΣΕΠ – εκκρεμούσε μόνο η αποστολή περίληψής τους στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, προκειμένου να δημοσιευθούν στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Στο ίδιο μήκος κύματος, οι οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων δεν εκτελούσαν απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με την οποία είχε εγκριθεί η επιστροφή 3.500 ευρώ που είχαν καταβληθεί για την αγορά οικογενειακού τάφου. Το ποσό αυτό είχε καταχραστεί δημοτικός υπάλληλος, με αποτέλεσμα οι αρμόδιες υπηρεσίες να μην απαντούν στο αίτημα του πολίτη…
Αξιοσημείωτη είναι και η περίπτωση της Νομαρχίας Λέσβου, η οποία αρνούνταν να εκπληρώσει συμβατική της υποχρέωση, αφήνοντας στην κυριολεξία… νηστικούς τους ωρομίσθιους καθηγητές του Μουσικού Γυμνασίου – Λυκείου Μυτιλήνης.
Δήμαρχε, απολογήσου…
Ποιοι είναι οι Δήμαρχοι και οι Νομάρχες οι οποίοι μόνο κατά τη διάρκεια που αντιμετώπισαν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του Δημοσίου έπειτα από αναφορές ή καταγγελίες πολιτών για υποθέσεις κακοδιοίκησης ή ακόμη και διαφθοράς και, το κυριότερο, ποια στάση τήρησαν απέναντί τους; Ο Δήμαρχος… είναι ένας από τους ελάχιστους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης ο οποίος, αν και δέχθηκε τις επιπλήξεις του Σώματος Ελεγκτών-Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, συμμορφώθηκε πλήρως με τις υποδείξεις τους που αφορούσαν παραλείψεις στη διοικητική λειτουργία των υπηρεσιών του Δήμου.
Οι «κομάντος» του Δημοσίου τού είχαν συστήσει να τηρεί πρωτόκολλο στον Δήμο, το οποίο ήταν ανύπαρκτο, να συντάσσει οικονομικούς απολογισμούς, να καθιερώσει διαδικασίες στις αναθέσεις και εκτελέσεις των έργων, καθώς και να επαναφέρει τη νομιμότητα στη λειτουργία των συλλογικών οργάνων.
Τι λειτουργούσε κανονικά στον Δήμο; θα αναρωτηθείτε έπειτα από όλα αυτά… Σχεδόν τίποτε! Αποτέλεσμα ήταν να συμμορφωθεί μετά την κλήση του από τον Γενικό Γραμματέα Στερεάς Ελλάδας σε απολογία.
Στην ίδια διαδικασία, της απολογίας, κλήθηκε άλλος Δήμαρχος από τον Γενικό Γραμματέα Νοτίου Αιγαίου. Ο λόγος είναι ότι σε έλεγχο των «κομάντος» του Δημοσίου διαπιστώθηκαν παραλείψεις και παρατυπίες στη διαδικασία έκδοσης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. μία ακόμη εστία διαφθοράς στους Δήμους όλης της χώρας και κυρίως στις τουριστικές περιοχές.
Με την πειθαρχική ποινή της αργίας για χρονικό διάστημα 30 ημερών ποινή διόλου ευκαταφρόνητη για Δήμαρχο «τιμωρήθηκε» επίσης από τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Κρήτης ο Δήμαρχος…
Τους «κομάντος» του Δημοσίου αντιμετώπισαν παράλληλα πάρα μα πάρα πολλοί Δήμαρχοι ανά την επικράτεια, που εκλήθησαν να διερευνήσουν παρατυπίες ή ακόμη και παρανομίες γύρω από τη χορήγηση αδειών υπαίθριου στάσιμου εμπορίου. Σοβαρά προβλήματα αντιμετώπιζε και ο Δήμαρχος Σαλαμίνας γύρω από τις διαδικασίες διαχείρισης στερεών αποβλήτων του Δήμου, ενώ στον Δήμο Νίκαιας, του οποίου προΐσταται είχαν εγερθεί σοβαρά ζητήματα γύρω από τις διαδικασίες χορήγησης οικοδομικών αδειών από την Πολεοδομία του Δήμου.
Για παρανομίες στη χορήγηση αδειών λειτουργίας σε καταστήματα εγκαλέστηκαν και Δήμοι της Βόρειας Ελλάδος, που αντιμετωπίζουν σοβαρές καταγγελίες για παρανομίες γύρω από τις άδειες των αλλοδαπών.