ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΤΗΣ Ν.Δ. Δ. ΚΥΡΙΑΖΙΔΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ

 

 

Συζητήθηκε τελικά το πρωί της Πέμπτης 30 Νοεμβρίου 2017, στη Βουλή, η επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Ν.Δ. Νομού Δράμας κ. Δημήτρη Κυριαζίδη προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη σχετικά με τη σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης της ερώτησης, με ένταση, υψηλούς τόνους και αντεγκλήσεις, καταγράφηκε για ακόμη μια φορά, μετά από την αναφορά του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα, στις εργασίες του Αναπτυξιακού Περιφερειακού Συνεδρίου για την Α.Μ.Θ., στην Κομοτηνή, ότι βούληση της Κυβέρνησης είναι η μελετητική ωρίμανση και του δρόμου Δράμα – Αμφίπολη και του δρόμου Δράμα – Καβάλα, ο οποίος είναι τμήμα του Ε-61, και στη συνέχεια να ακολουθήσουν «οι μελέτες κόστους – οφέλους για τη διερεύνηση της βιωσιμότητας του έργου, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία εξεύρεσης χρηματοδότησης για την κατασκευή του έργου». Όπως ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, αν ένα έργο δεν έχει αποδεδειγμένη βιωσιμότητα, τότε δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΠΣΑ, παρά μόνο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (το οποίο όμως δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει το σύνολο των αξόνων) ή από άλλες πηγές, όπως μέσω δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Επίσης, έγινε γνωστό από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ότι «με την Εγνατία Οδό έχει δρομολογηθεί να προσληφθεί τεχνικός σύμβουλος για να συνδράμει στις διαδικασίες ωρίμανσης των υπόλοιπων μελετών».

Ο κ. Σπίρτζης, απαντώντας στην ερώτηση του κ. Κυριαζίδη, ανέφερε ότι «οι συγκεκριμένοι οδικοί άξονες, όπως και πολλοί σε όλη την επικράτεια, αγαπητέ συνάδελφε, αποτελούν κλασσικά παραδείγματα και της προχειρότητας και της παντελούς έλλειψης σοβαρού σχεδιασμού που χαρακτήριζε τον τρόπο με τον οποίο γίνονταν τα έργα στη χώρα μας. Έχουμε αυτοκινητόδρομους χωρίς κάθετους άξονες, χωρίς συνδέσεις σε πόλεις, λιμάνια και αεροδρόμια, με τμήματα χωρίς αρχή και τέλος και με μηδενική διαβούλευση με την τοπική κοινωνία». Στη συνέχεια, σημείωσε ότι στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης υπάρχουν «δύο τελείως διακριτές θεωρήσεις»: «Υπάρχει η άποψη του Περιφερειακού Συμβουλίου και της Περιφέρειας που ρίχνει το βάρος στον οδικό άξονα Σέρρες-Δράμα-Καβάλα για άλλους λόγους και η άποψη των περισσότερων φορέων της Αντιπεριφέρειας Δράμας για να γίνει ο δρόμος Δράμα-Αμφίπολη». «Εμείς αναγνωρίζουμε ότι και οι δύο δρόμοι εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες και πρέπει να γίνουν. Για να γίνουν, όμως, πρέπει να έχουμε μελετητικές ωριμότητες» πρόσθεσε ο κ. Σπίρτζης.

Αναφερόμενος στην κατάσταση των μελετών του δρόμου Δράμα – Αμφίπολη, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επεσήμανε: «Έχουμε το τμήμα της νοτιοανατολικής παράκαμψης της Δράμας, μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων, που είναι με ευθύνη της Εγνατίας Οδού Α.Ε.. Εκπονήθηκαν και εγκρίθηκαν οι προκαταρκτικές μελέτες των ανισόπεδων κόμβων και του παράπλευρου οδικού δικτύου για τη σύνδεση της παράκαμψης της Δράμας με τους άξονες Δράμα-Αμφίπολη και Δράμα-Καβάλα και απαιτείται ποσό -που έχει εγκριθεί- 850.000 ευρώ για τη συμφωνία για τη μελετητική ωρίμανση του έργου. Για το τμήμα από τη Δράμα μέχρι την Παλαιοκώμη, δηλαδή Δράμα-Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμη, που είναι συνολικού μήκους τριάντα εννέα χιλιομέτρων, η Εγνατία Οδός έχει παραλάβει μέρος των μελετών που εκπονήθηκαν υπό την ευθύνη άλλων φορέων, δηλαδή της περιφέρειας και παλιότερα του Υπουργείου μέχρι να πάει στην Εγνατία Οδό και αναμένει τις υπόλοιπες υπό εκπόνηση και υπό έγκριση μελέτες. Οι μελέτες που έχουν ολοκληρωθεί είναι οι μελέτες περιβαντολλογικών επιπτώσεων, η οριστική μελέτη, οι μελέτες υδραυλικών και πέντε οριστικές μελέτες τεχνικών. Εκκρεμούν οι οριστικές μελέτες δέκα τεχνικών. Δεν υπάρχει ακόμα έγκριση του κτηματολογίου και δεν έχουν γίνει οι μελέτες σήμανσης και ασφάλειας. Τέλος, το τμήμα Παλαιοκώμη-Αμφίπολη είναι μήκους δέκα χιλιομέτρων περίπου. Απαιτείται αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας που θα αφορά σε νέα χάραξη, ανατολικότερα της υφιστάμενης οδού, δηλαδή προς τις υπώρειες του όρους Παγγαίου, ώστε να υλοποιηθεί η ομογενοποίηση της διατομής και των υπολοίπων χαρακτηριστικών του εν λόγω υπο-τμήματος με το προηγούμενο υπο-τμήμα στον άξονα. Στο εν λόγω τμήμα είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις εάν δεν προηγηθούν οι αναγκαίες εργασίες για τα αρχαιολογικά που υπάρχουν στην περιοχή, αλλά δεν είναι κρίσιμο τμήμα, καθώς υπάρχει υφιστάμενη εναλλακτική διαδρομή».

«Πιστεύουμε ότι αυτές οι μελέτες πρέπει να προχωρήσουν και αυτό θα κάνουμε» τόνισε ο κ. Σπίρτζης και πρόσθεσε: «Συγκεκριμένα, με την Εγνατία Οδό έχει δρομολογηθεί να προσληφθεί τεχνικός σύμβουλος για να συνδράμει στις διαδικασίες ωρίμανσης των υπόλοιπων μελετών». Παράλληλα, ανέφερε ότι «έχουμε πάνω από δεκαπέντε χρόνια να σπάνε οι μελέτες των έργων για να μην έχουμε ενιαία μελετητική αντιμετώπιση των κάθετων αξόνων. Και έρχονται και λένε: “Πότε θα γίνουν επιτέλους τα έργα”; Λοιπόν, θα σας πούμε τι έχουμε προγραμματίσει να κάνουμε. Η λογική του Μαυρογιαλούρου “και δρόμο θα κάνουμε και θάλασσα θα φέρουμε” τέλος!». Ο κ. Σπίρτζης, ακόμη, σημείωσε πως έχει κανονιστεί η ανάθεση των υπολειπόμενων μελετών για τα τριάντα χιλιόμετρα του δεύτερου τμήματος σε μελετητή. «Ο στόχος μας είναι η ολοκλήρωση της μελετητικής ωρίμανσης άμεσα και αμέσως μετά θα ακολουθήσουν οι μελέτες κόστους – οφέλους για τη διερεύνηση της βιωσιμότητας του έργου, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία εξεύρεσης χρηματοδότησης για την κατασκευή του έργου» επεσήμανε ο Υπουργός.

Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι «για να γίνει ένα έργο και να χρηματοδοτηθεί, πλέον, από τα χρήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το νέο ΕΣΠΑ, πρέπει το έργο να είναι βιώσιμο». «Σε περίπτωση που δεν είναι βιώσιμο δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρήματα από εκεί και αυτό είναι ένα από τα μεγάλα εγκλήματα που έγιναν στην Αναθεώρηση και στη μείωση του φυσικού αντικειμένου των αυτοκινητοδρόμων», πρόσθεσε και συνέχισε λέγοντας: «Αν δεν μπορούμε να αποδείξουμε, λοιπόν, τη βιωσιμότητα ενός έργου, πρέπει να χρηματοδοτηθεί ή μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων -που, όπως γνωρίζετε, το κόστος αυτών των έργων, ειδικά για τους δύο άξονες της Δράμας για τους οποίους μπορώ να σας έχω άμεσα μια προσέγγιση για το πόσο κοστίζουν και στη δευτερομιλία μου να σας τα δώσω, είναι τέτοιο που δεν επιτρέπει να χρηματοδοτηθούν στο σύνολό τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου- ή μέσα από δανεισμό είτε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είτε από αλλού». «Άρα, δεσμευόμαστε για άμεση μελετητική ωρίμανση των αυτοκινητοδρόμων και των κάθετων αξόνων της Δράμας» υπογράμμισε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Σπίρτζης.

Στη δευτερολογία του ο Βουλευτής κ. Κυριαζίδης τόνισε ότι ανέμενε απάντηση «με περισσότερη σοβαρότητα και υπευθυνότητα» και πρόσθεσε ότι παραδόθηκε στη νυν Κυβέρνηση και σχεδιασμός «και συγκεκριμένη κατεύθυνση με την ανάληψη του όλου έργου από την Εγνατία Α.Ε.» και «διασφάλιση του σχετικού κονδυλίου». «Ξεκινήσατε και καταλήξατε με την ωρίμανση των μελετών, όταν υπάρχει το σχετικό κονδύλιο διασφαλισμένο, εκτός αν το σχετικό κονδύλιο το έχετε αναθέσει αλλού ή το προσμετρήσατε στο πλεόνασμα, έτσι ώστε να μετρηθεί» ανέφερε ο κ. Κυριαζίδης και πρόσθεσε: «Δυστυχώς, η Δράμα δεν περιμένει καμιά εξέλιξη για όλα αυτά και δυστυχώς είστε υπεύθυνος, κύριε Υπουργέ, η Κυβέρνησή σας δηλαδή, διότι δεν έχει την πολιτική βούληση να συνδέσει τη Δράμα με τον κάθετο άξονα, με τον κορμό της υπόλοιπης Ελλάδας, έχοντας έναν Νομό απομονωμένο. Είστε απολογούμενοι γιατί ύστερα από τρία χρόνια δεν κάνατε ένα μέτρο μελέτης, ένα μέτρο δρόμου». Ακόμη, ο Βουλευτής της Ν.Δ. σημείωσε, απευθυνόμενος προς τον κ. Σπίρτζη: «Μας μεταφέρετε κάθε λίγο και λιγάκι σε άλλες ημερομηνίες. Τώρα μας πήγατε στο τέλος του 2018 για τις μελέτες και η χρηματοδότηση, βεβαίως, θα καταλήξει πάλι στην ευθύνη και στις πλάτες της Νέας Δημοκρατίας ως επόμενη Κυβέρνηση».

Στη δευτερολογία του, ο Υπουργός κ. Σπίρτζης, ανέφερε: «Όπως, ακριβώς λοιπόν, στη Β’ Δημοτικού περίπου λέγαμε το ποίημα “Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη», έτσι συνεχίζετε τα τελευταία εξήντα χρόνια να λέτε το ίδιο ποίημα, κοροϊδεύοντας τους πολίτες όλης της Ελλάδας. Περιδιαβαίνετε τις περιοχές της Ελλάδας, όταν ήσασταν στην κυβέρνηση τις περιδιαβαίνατε και τάζατε κιόλας…». «Για τη Δράμα, κύριε Κυριαζίδη, δυστυχώς, τα κάνατε δράμα στη Δράμα!» τόνισε ο κ. Σπίρτζης και πρόσθεσε: «Αναθέσατε γι’ αυτό το δρόμο σε τρεις διαφορετικούς φορείς, στην περιφέρεια, στην Εγνατία, στο Υπουργείο να μελετήσει έναν δρόμο. Κάθε μελέτη είχε διαφορετική διατομή. Αλλού το τμήμα της μελέτης είχε ΛΕΑ, αλλού δεν είχε». Όσον αφορά το δρόμο Δράμα – Καβάλα σημείωσε: «Στον δρόμο Δράμα – Καβάλα, λοιπόν, η φοβερή χάραξη που είχατε σκεφτεί περνούσε μέσα από το προστατευόμενο δάσος. Δεν είναι μόνο θέματα νομοθεσίας, είναι και αντιδράσεις για την προστασία του. Άρα, προφανώς, αυτό το τμήμα δεν μπορεί να έχει μελετητική ωριμότητα». «Πώς είδατε εσείς ότι τα είχατε τακτοποιήσει όλα; Πόρους δεν είχατε δεσμεύσει. Πώς τα κάνατε, δηλαδή, τα έργα; Ο Χουντίνι είστε;» αναρωτήθηκε ο κ. Σπίρτζης. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι η Ν.Δ. δεν θα ξαναβγεί Κυβέρνηση, «γιατί είχατε φλομώσει τον ελληνικό λαό με ψέματα, με έργα που θα κάνατε και δεν κάνατε ποτέ, με έργα που θα τελειώνατε και δεν τελειώνατε ποτέ, με απαλλοτριώσεις που δεν κάνατε μετά από δέκα χρόνια, με δήθεν μελετητικές ωριμότητες που ποτέ δεν υπήρχαν και ούτω καθ’ εξής. Και η Δράμα τα ξέρει πολύ καλά αυτά». «Ο κ. Κυριαζίδης, κύριε Πρόεδρε, κι ένα μεγάλο κομμάτι λαϊκιστών της παράταξης της Νέας Δημοκρατίας και όχι μόνο, θεωρεί ότι πρέπει να μετακινήσουμε τη Δράμα για να είναι πάνω στην ΕΓΝΑΤΙΑ. Δεν γίνεται. Τα ίδια μου λένε και για τον σιδηρόδρομο. Αν μπορείτε να μετακινήσετε τη Δράμα εσείς, με γεια σας με χαρά σας», ανέφερε σε άλλο σημείο της δευτερολογίας του ο κ. Σπίρτζης.