Η Βουλευτής ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Ν. Δράμας κα Χαρά Κεφαλίδου κατά την ομιλία της στη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών» ανέφερε ότι: «Αποτελεί πρόκληση στη νοημοσύνη του πολίτη να εμφανίζεται η κυβέρνηση με ένα νομοσχέδιο που συντηρεί τις σκιές και το σκοτάδι ως υπέρμαχος της διαφάνειας και ταυτόχρονα κάνει φύλλο και φτερό τα προσωπικά δεδομένα».
Στη συνέχεια η Βουλευτής, απευθυνόμενη στον Υπουργό Δικαιοσύνης κ. Κώστα Τσιάρα τόνισε ότι: «Δεν κλείνετε κενά κ. Υπουργέ με το νομοσχέδιό σας. Ανοίγετε μαύρες τρύπες που καταπίνουν δημοκρατικές αρχές, συνταγματικές προβλέψεις και προστασίες».
«Θέλετε πραγματικό εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ευαίσθητης ΕΥΠ; Υιοθετείστε τις προτάσεις μας! Δεν είναι ντροπή!» επισήμανε στην ομιλία της η Χαρά Κεφαλίδου και συμπλήρωσε: «Σε μια ώριμη δημοκρατία οι καλές προτάσεις είναι καλοδεχούμενες όποιο brand name κι αν έχουν! Άλλωστε το έχετε κάνει σε πολλές περιπτώσεις!».
Τέλος η Βουλευτής έκλεισε την τοποθέτησή της με απόσπασμα από το βιβλίο «Το Τοπίο της Δημοκρατίας» του Κ. Μποτόπουλου: «Η Δημοκρατία κινδυνεύει κυρίως από τον εαυτό της, δηλ. από την αίσθηση των υποστηρικτών της ότι συνιστά νομοτέλεια, από την ψευδαίσθηση ότι η κανονικότητα επιτρέπει εφησυχασμό. Και δεν κινδυνεύει να τελειώσει από κάτι πιο ύπουλο που βρίσκεται σε εξέλιξη αλλά να εκπέσει».
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
Ευχαριστώ κυρία Πρόεδρε, κ. Υπουργοί, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Μέσα σε πολλή σκόνη, λάσπη και θόρυβο, ανάμεικτα με πρώιμα προεκλογικά διλήμματα, επιμελή διασπορά κλιμακούμενης ανησυχίας για τις εντεινόμενες τουρκικές προκλήσεις και πραγματικής ενεργειακής και οικονομικής αβεβαιότητας, συζητείται σήμερα το Ν/Σ για τον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών.
Το ΠΑΣΟΚ – σε αντίθεση με πολλούς – θεωρεί ότι βασικά συστατικά της ορθής νομοθέτησης είναι:
- Η ψυχραιμία
- Η απαραίτητη απόσταση από τον θόρυβο των γεγονότων
- Η ορθολογική προσέγγιση
- Ο ειλικρινής διάλογος και
- Η πολιτική αντιπαράθεση στα πλαίσια της κοινοβουλευτικής διαδικασίας.
Με όλα όσα είδαμε το τελευταίο διάστημα και ειδικά τις τελευταίες μέρες μόνο αυτονόητες δεν είναι.
Κατά την κυβέρνηση, το παρόν νομοσχέδιο επιτυγχάνει (3) τρεις στόχους:
- Θεραπεύει παθολογίες και δυσλειτουργίες που διαπιστώθηκαν.
- Καθιερώνει διαδικασίες και πλαίσιο λειτουργίας που περιορίζουν τη διακριτική ευχέρεια των οργάνων που εμπλέκονταν στην διαδικασία άρσης απορρήτου.
- Δημιουργεί ένα σύγχρονο και συνεκτικό πλαίσιο με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε.
Ας πάρουμε έναν προς έναν τους στόχους.
Σύμφωνα με τον πρώτο στόχο,
Η κυβέρνηση αναγνωρίζει αρχικά ότι το υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς για την ΕΥΠ είναι άκρως προβληματικό, παθογόνο και δυσλειτουργικό. Με απλά λόγια τι μας λέει; Ότι στους κόλπους της ΕΥΠ επικρατεί:
- αδιαφάνεια
- παντελής έλλειψη μηχανισμών ελέγχου νομιμότητας και
- λογοδοσίας.
Δηλαδή, η ύψιστης εθνικής σημασίας Υπηρεσία, που με απόφαση της κυβέρνησης τέθηκε υπό την εποπτεία του πρωθυπουργού το 2019 – λόγω της ιδιαίτερης φύσης των θεμάτων που χειρίζεται και άρα της ανάγκης για άμεση πρόσβαση και επικοινωνία με τον πρωθυπουργό -, τελικά λειτουργούσε ανεξέλεγκτα και εν αγνοία του εποπτεύοντος πρωθυπουργού.
Το ασφαλέστερο συμπέρασμα είναι ότι με το ισχύον νομικό καθεστώς, ακόμη και ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας αδυνατεί:
- να εποπτεύσει, &
- να ελέγξει την πιο ευαίσθητη υπηρεσία του κράτους, το οποίο υποτίθεται ότι αυτή υπηρετεί.
Και μόνη αυτή η διαπίστωση, για μια κυβέρνηση που ανέλαβε τα ηνία της χώρας με προτεραιότητα τον εκσυγχρονισμό του κράτους, τη θωράκιση των θεσμών της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου, είναι ένα μεγάλο χτύπημα στην φερεγγυότητά της και στη συνέπεια λόγων και έργων, για την οποία τόσο συχνά επαίρεται.
Σύμφωνα τώρα με τον δεύτερο στόχο.
Το νομοσχέδιο διαπιστώνει αυτό που ολόκληρη η Ελλάδα βοά και η οσμή των αποκαλύψεων έχει φτάσει ως τις Βρυξέλες και το Στρασβούργο.
Καθιερώνει – λέει – διαδικασίες και πλαίσιο λειτουργίας που περιορίζουν τη “διακριτική ευχέρεια” της Υπηρεσίας Πληροφοριών.
Πόσο εύσχημα, πραγματικά, περιγράφεται η καταπάτηση θεμελιωδών δικαιωμάτων:
- της ιδιωτικότητας και
- της προστασίας του απορρήτου της επικοινωνίας.
Πετυχαίνει τον δεύτερο στόχο του που έχει βάλει αυτό το νομοσχέδιο;
- H Κυβέρνηση λέει ΝΑΙ. Τι άλλο να πει άλλωστε, μπορεί να κάνει κι αλλιώς;
- Σύσσωμη όμως η Αντιπολίτευση λέει ΟΧΙ
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της κυβέρνησης,
Το νομοσχέδιο που φέρατε μόνο στα μάτια σας θεραπεύει τις παθογένειες που διαπιστώθηκαν στην πλάτη του Αρχηγού του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής και όπως φαίνεται και αρκετών άλλων.
Παθογένειες που έγιναν κλεμμένη σημαία αντιπολιτευτικού παραληρήματος του κ. Τσίπρα, ο οποίος βλέποντας καθηλωμένα τα ποσοστά του κόμματός του, έχει βγει στο αντιπολιτευτικό κυνήγι σε “ό,τι πετάει και ό,τι κινείται” μπας και ανακάμψει, εκτοξεύοντας τόνους λάσπης στον ανεμιστήρα. Παλιά καλή συνήθεια!
Μέσα στον αλαλαγμό και στην βιάση να κλείσετε όπως-όπως ένα ζήτημα-ζωντανή απόδειξη της ανακολουθίας λόγων και έργων της κυβέρνησής σας:
- δεν ακούτε τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης
- δεν ακούτε τους επιστημονικούς φορείς και
- δεν ακούτε ούτε τους πανεπιστημιακούς δασκάλους.
Θυσιάζετε μία μοναδική ευκαιρία να υλοποιήσετε αυτό που υποστηρίζετε ότι θέλετε και επιδιώκετε: Δηλαδή ένα πλαίσιο λειτουργίας της ΕΥΠ (Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών) που υπακούει στους βασικούς κανόνες μιας δημοκρατικής κοινωνίας.
Σύμφωνα με τον τρίτο στόχο.
Υπηρετείται η δημιουργία συνεκτικού πλαισίου μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Εμείς λέμε ΟΧΙ.
Θα σας πω παραδείγματα:
Σε όλες τις πολιτισμένες χώρες, η καταστροφή Αρχείων Παρακολουθήσεων γίνεται με την παρουσία Ανεξάρτητης Αρχής.
Εδώ, σε μας πάλι, το προνόμιο της απόφασης το δίνετε στον εκάστοτε Διοικητή της ΕΥΠ, που αποφασίζει ‘ελέω Θεού’ και δεν δίνει λογαριασμό σε κανέναν.
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Το νομοσχέδιο αυτό έχει ακούσει και του έχει ασκηθεί κριτική, και μάλιστα οξύτατη κριτική από όλους τους φορείς οι οποίοι εστιάζουν σε τρία θέματα:
- Στην άρση του απορρήτου των επικοινωνιών,
- Στη διαγραφή των στοιχείων 6 μήνες μετά την λήξη της παρακολούθησης και
- Στη δυνατότητα ενημέρωσης του θιγόμενου μετά από τρία (3) ολόκληρα έτη, αν πρόκειται για λόγους Εθνικής Ασφάλειας.
Ο Πρόεδρος της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, έχει τονίσει με τον πιο σαφή τρόπο, ότι με το νομοσχέδιο θίγεται ο πυρήνας των ατομικών δικαιωμάτων και δεν προβλέπεται καμιά Ανεξάρτητη Εποπτική Αρχή.
- Οι ευρύτερες αρμοδιότητες που δίνονται στην ΕΥΠ καθώς και
- Ο αποκλεισμός της συναρμοδιότητας της ΑΔΑΕ,
δεν μπορούν να πείσουν κανέναν, ούτε για την αναγκαιότητά τους, αλλά ούτε και για τις εκσυγχρονιστικές προθέσεις της κυβέρνησης.
Και πραγματικά σας ρωτώ, μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο, πού είναι οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού για:
- ενίσχυση της λογοδοσίας της ΕΥΠ
- θωράκιση του πλαισίου νόμιμων επισυνδέσεων για πολιτικά πρόσωπα
- ενίσχυση του εσωτερικού ελέγχου.
Πού είναι η διαφάνεια;
Πού είναι η εξωστρέφεια της ΕΥΠ;
Μοναδικός στόχος φαίνεται πως είναι μια πρόχειρη και επικοινωνιακή διαχείριση του προβλήματος που προέκυψε με τις παρακολουθήσεις πολιτικών και δημοσιογράφων.
Και ας δούμε τα προβλήματα που έχουμε αναδείξει ως ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής:
- Η παρουσία Εισαγγελέα που αποφασίζει την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών αποδείχθηκε εντελώς ανώφελη και αναποτελεσματική αντί για να υπάρχει ένα Δικαστικό Συμβούλιο, όπως προτάθηκε και από τους επιστημονικούς συλλόγους.
- Στοιχειώδης νομιμότητα και ελάχιστη δημοκρατική ευαισθησία δεν δικαιολογούν την απουσία πλήρους αιτιολόγησης των εισαγγελικών διατάξεων για την άρση του απορρήτου.
- Το ζήτημα της 3ετίας για τη χορήγηση στοιχείων στον παρακολουθούμενο, με αίτησή του στην ΑΔΑΕ, είναι ουσιαστικά άρνηση ενημέρωσης, ειδικά αν συνδυαστεί με τη διάταξη για την καταστροφή στοιχείων παρακολούθησης μετά από 6 μήνες από την ολοκλήρωσή της.
Με τέτοιες προβλέψεις, αν ο θιγόμενος το πάρει χαμπάρι μέσα στην 3ετία, (δύσκολο έως απίθανο) και κάνει αίτηση, με τι στοιχεία θα κληθεί να ενημερωθεί; Αυτά που θα έχουν καταστραφεί στο 6μηνο;
Πού πήγε το κράτος δικαίου;
Δεν υπάρχει η παραμικρή εγγύηση δικαστικής προστασίας σε όλη αυτή τη διαδικασία, που επιμένετε να διατηρείτε στο σκοτάδι.
Πού πήγε η αρχή της αναλογικότητας στις προβλέψεις του νομοσχεδίου; Περίπατο προφανώς.
- Αφαιρείται από την ΑΔΑΕ η αρμοδιότητα ενημέρωσης του θιγομένου για να δοθεί σε τριμελές όργανο, που έχει εκδώσει τη διάταξη παρακολούθησης έτσι ώστε να κρίνουν οι ίδιοι τις δικές τους πράξεις. Σας το επεσήμανε και ο Πρόεδρός της. Κι εσείς τι κάνατε; Απλώς, πως δεν καταλάβατε!
Γιατί, ένα μεγάλο γιατί κύριε Υπουργέ. Γιατί η κυβέρνηση εξακολουθεί να επιμένει;
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Αποτελεί πρόκληση στη νοημοσύνη του κάθε πολίτη να εμφανίζεται η κυβέρνηση με ένα νομοσχέδιο που:
- συντηρεί τις σκιές και το σκοτάδι, ως υπέρμαχος της διαφάνειας και ταυτόχρονα
- κάνει φύλλο και φτερό τα προσωπικά δεδομένα.
Δεν κλείνετε κενά κ. Υπουργέ με το νομοσχέδιό σας. Ανοίγετε μαύρες τρύπες που καταπίνουν δημοκρατικές αρχές, συνταγματικές προβλέψεις και προστασίες.
Θέλετε πραγματικό εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ευαίσθητης ΕΥΠ; Υιοθετείστε τις προτάσεις μας! Δεν είναι ντροπή!
Σε μια ώριμη δημοκρατία οι καλές προτάσεις είναι καλοδεχούμενες, όποιο brand name κι αν έχουν! Άλλωστε το έχετε κάνει σε πολλές περιπτώσεις!
Και θέλω να κλείσω με μία αποστροφή από το τελευταίο βιβλίο του καλού φίλου και συνταγματολόγου, του Κώστα Μποτόπουλου “Το τοπίο της Δημοκρατίας” που πραγματικά τη βρήκα ενδιαφέρουσα, ελπίζω και εσείς : «Η Δημοκρατία κινδυνεύει κυρίως από τον εαυτό της, δηλ. από την αίσθηση των υποστηρικτών της ότι συνιστά νομοτέλεια, από την ψευδαίσθηση ότι η κανονικότητα επιτρέπει εφησυχασμό. Και δεν κινδυνεύει να τελειώσει, αλλά κινδυνεύει από κάτι πιο ύπουλο, κινδυνεύει να εκπέσει».
Σας ευχαριστώ και εύχομαι μέχρι το τέλος της συνεδρίασης να υπάρξουν οι αλλαγές που έχουμε προτείνει.
Ευχαριστώ κυρία Πρόεδρε.