ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

 

  • Εκλογή νέου Μητροπολίτη Δράμας
  • Πως θα έπρεπε να ψηφίζει η Ιεραρχία στην εκλογή νέων Μητροπολιτών

 

Η διαδικασία εκλογής Μητροπολίτη υπάγεται σε κανόνες με νομοθέτημα από το 1977 το νεότερο, αλλά οι παρασκηνιακές διεργασίες από κάθε Αρχιεπίσκοπο είθισται να είναι κανόνας και όχι η εξαίρεση στον κανόνα.

Πήραν φωτιά τα τηλέφωνα! Πού πας χωρίς στήριξη; Άλλο τα θέλω και άλλη η σκληρή πραγματικότητα.

 

Εκλογή Μητροπολιτών

 

Η εκλογή Μητροπολίτη δεν διαφέρει αρκετά από την ανάδειξη ενός δημοσίου πολιτικού προσώπου, έλεγε κάποτε ένας έμπειρος Μητροπολίτης στα εκλογικά παρασκήνια της Εκκλησίας.

Βέβαια τα τελευταία χρόνια κάπως άλλαξαν τα πράγματα αλλά ο πυρήνας της επιλογής έχει παραμείνει ο ίδιος.

Οι τέσσερις Αρχιμανδρίτες για τις χηρεύουσες Μητροπόλεις που εξελέγησαν ως γνωστόν αποτελούν προσωπική επιλογή του Αρχιεπισκόπου Αθηνών. Στις δυο περιπτώσεις φαίνεται καθαρά ότι ανταποδίδει τη στήριξη σε επιστήθιους Ιεράρχες που ήταν δίπλα του στα δύσκολα.

Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι ο Ιερώνυμος Β’ ελέγχει το 60% και πλέον της Ιεραρχίας και αναδεικνύεται πανίσχυρος εντός της. Αυτό του δίνει το περιθώριο να διαπραγματεύεται και με την κυβέρνηση, όπως κρίνει εκείνος, για μείζονα και φλέγοντα εκκλησιαστικά ζητήματα και να βγαίνει κερδισμένος και ο ίδιος και η Εκκλησία μέσα από τη διαπραγματευτική τακτική του. Έστω και μερικά.

Δυστυχώς οι πιέσεις από όλο το σύστημα πολλές και οι ισορροπίες εύθραυστες. Τα ξεπληρώματα και οι υποσχέσεις γίνονται πραγματικότητα. Κάθε φορά και ένα ξεπλήρωμα, ανάλογα στο που αυτό αναφέρεται.

Αυτή την φορά ο άρρωστος και γέρων Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος δεν είχε λόγο, μιας και την προηγουμένη φορά επέβαλε τον τότε υποψήφιό του και νυν Μητροπολίτη Νεαπολέως, Φιλίππων και Θάσου κ. Στέφανο.

Τώρα είχε σειρά η Αδελφότητα «Χρυσοπηγή» να εκλέξει κάποιον δικό της. Τι εστί «Χρυσοπηγή»;

 

Αδελφότητα «Η Χρυσοπηγή»

 

Από τη Βικιπαίδεια: Η αδελφότητα «Η Χρυσοπηγή» ήταν ουσιαστικά χριστιανική αδελφότητα με έδρα το Συνοδικό Μοναστήρι της Παναγίας της «Χρυσοπηγής» στο Καπανδρίτι. Μέλη της αδελφότητας υπήρξαν οι Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης, μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, Καλλίνικος Καρούσος, μετέπειτα Μητροπολίτης Πειραιώς, Αμβρόσιος Λενής, μετέπειτα Μητροπολίτης Καλαβρύτων, Ευσέβιος Πιστολής μετέπειτα Μητροπολίτης Σάμου, Ικάριας, Ιγνάτιος μετέπειτα Μητροπολίτης Δημητριάδος, Μακάριος μετέπειτα Μητροπολίτης Σιδηροκάστρου και άλλοι. Από τον θάνατο του Χριστόδουλου βρίσκεται σε μαρασμό.

 

Ιστορικό

 

Το 1957 ο Χρήστος Παρασκευαΐδης, μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ήταν ψάλτης στην Αγία Ζώνη Κυψέλης και εκεί συνάντησε τον τότε διάκονο Καλλίνικο Καρούσο (μετέπειτα Μητροπολίτη Πειραιώς), ο οποίος λειτουργούσε στον ίδιο ναό. Εκείνος του γνώρισε τον Αθανάσιο Λενή (μετέπειτα Μητροπολίτη Καλαβρύτων Αμβρόσιο). Το 1958 οι τρεις ίδρυσαν τη μοναστική αδελφότητα «Η Χρυσοπηγή».

Το 1961 εγκαταστάθηκαν και οι τρεις στη Μονή Βαρλαάμ των Μετεώρων, της οποίας ορίστηκε ηγούμενος ο Καλλίνικος. Μετά από παραμονή δύο ετών, στη μονή, οι τρεις κληρικοί επέστρεψαν στην Αθήνα λόγω διαμάχης που ξέσπασε μεταξύ αυτών και του επιχώριου Μητροπολίτη Τρίκκης και Σταγών Διονυσίου. Ο Μητροπολίτης Τρίκκης και Σταγών Διονύσιος, κατηγόρησε την Αδελφότητα ότι διασπάθισε όλες τις οικονομίες της μονής (περίπου 1 εκατ. δραχμές). Ειδικά για τον Χριστόδουλο, ο Μητροπολίτης παραπονιόταν ότι η συμπεριφορά του υπήρξε «αχαρακτήριστος προς Επίσκοπον – “που τον εκαρε” κείραντα αυτόν μοναχόν και χειροτονήσαντα διάκονον».

Το 1973 οι Καλλίνικος Καρούσος, Αμβρόσιος Λενής και Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης ίδρυσαν τη Μονή Παναγίας «Χρυσοπηγής», της οποίας ο Καλλίνικος ορίστηκε ηγούμενος.

 

Στο σημερα…

 

Και όπερ εγένετο μιας και ο εκλεκτός της ψηφίστηκε ως νέος Μητροπολίτης Αιτωλίας Ακαρνανίας.

Αυτά τα ωραία συμβαίνουν και θα συμβαίνουν τώρα, πριν και μετά στις αναδείξεις νέων Μητροπολιτών δυστυχώς και φυσικά ουδέποτε ακούγεται η φωνή του Λαού του Περιούσιου, που αποτελεί το πλήρωμα της του Χριστού Εκκλησίας, και για τον οποίο ενδιαφέρονται όλοι, αλλά ποτέ δεν ακούν τη φωνή του και τα θέλω του. Τον θέλουν μονάχα παρόντα, αλλά απόντα από τις αποφάσεις τους.

Ευτυχώς που κάθε αρνί από το μπατζάκι του κρέμεται και ο καθένας θα δώσει τις δικές του εξηγήσεις όταν έλθει η ώρα του.

Ένα άλλο θλιβερό που συμβαίνει επί τη ανάδειξη των εκάστοτε νέων Μητροπολιτώ, είναι ότι άμεσα οι παραβρισκόμενοι στα κέντρα αποφάσεων, κοινώς σφουγγοκωλάριοι – κλίκες, αρχίζουν τα μεγάλα λόγια, αρχίζουν τις κολακείες, καλλιεργούν και προωθούν όλο το σκηνικό της ενθρόνισης του νέου Ιεράρχη, χρησιμοποιώντας με κάθε τρόπο τον περιούσιο Λαό του Θεού προνοώντας προς εκμετάλλευση τον διαθέσιμο χρόνο έτσι ώστε να κτίσουν γέφυρες προς ίδιον όφελος με τον νέο Μητροπολίτη.

Αναφέρω δε χαρακτηριστικά τα κροκοδείλια δάκρυα και τον κοπετό από την εκδημία του Μητροπολίτη Δράμας κυρού Παύλου και τώρα με την εκλογή του νέου το τι θέατρο πάλι θα δούμε.

Παρότι η σελίδα άλλαξε άμεσα και άρχισε το ίδιο τροπάριο που το χαρακτηριστικό του είναι το γλείψιμο-κολακεία, και η επίκυψη. Δυστυχώς αυτή είναι η αλήθεια και θα το δείτε πολύ σύντομα στην ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη Δράμας, όπου και πάλι θα χρησιμοποιήσουν τον Λαό του Θεού με κάθε τρόπο, αλλά μονάχα προς όφελός τους.

Δηλώσεις επί δηλώσεων, ευχές επί ευχών, υπερβάλλοντα ζήλο και πολύ θεατρινισμός πάντοτε όμως για κάποιο ιδιοτελή σκοπό.

Πού είσαι Μακαριστέ Αρχιεπίσκοπε Σεραφείμ, όταν στους ψιθύρους και στις διεργασίες κρυφές και φανερές που είχαν ξεκινήσει οι τότε διεκδικητές Μητροπολίτες Χριστόδουλος και Ιερώνυμος απήντησες ντόμπρα και αντρίκια. «Άστα τα κοράκια να κράζουν». Και ο νοών νοείτω.

 

Εκλογή Μητροπολιτών

 

Δεν ξέρω ποια εποχή του χρόνου χωρίζουν την ήρα από το στάρι οι αγρότες. Ο Αρχιεπίσκοπος και η Ιεραρχία πάντως, αυτό το φθινόπωρο ξεδιάλυναν ανάμεσα σε μια δεξαμενή από εκατοντάδες υποψήφιους, ποιοι είναι οι κατάλληλοι κληρικοί για να καλύψουν τέσσερις Μητροπόλεις.

Σε Αιτωλοακαρνανία, Γορτυνία, Δράμα και Ηλεία. Δύσκολα πέφτεις έξω πια. Είχαν πέσει καταπάνω «γεροντάδες», «πνευματικά αδέλφια», «δελφίνοι» και… σωτήρες παρατρεχάμενοι, να προτείνουν στον Αρχιεπίσκοπο να προωθήσει τον δικό τους «γιατί είναι ο καταλληλότερος».

Το τελευταίο πράγμα που δικαιούμαι να κάνω, είναι να αξιολογήσω τις υποψηφιότητες. Μακριά από εμένα τέτοια ευθύνη. Δικαιούμαι όμως, όπως και κάθε πιστός χριστιανός, να έχω λόγο για το ποιοι θα είναι οι ποιμένες του αύριο. Όχι τα πρόσωπα, αλλά ποιες ιδέες και ποια έργα εκφράζουν. Σε ποιους παραδίδουν τη σκυτάλη οι προηγούμενες γενιές.

Το ζητούμενο δεν είναι ποιοι γίνονται. Το θέμα είναι τι κάνουν, πώς πολιτεύονται και τι κομίζουν σε μια κουρασμένη Εκκλησία. Αν φέρνουν τη φρεσκάδα τους ή καίγονται να γίνουν για να… αράξουν.

 

Τα κριτήρια

 

Το πρώτο κριτήριο που θα έπρεπε να ελέγξει κάθε μέλος της Ιεραρχίας όταν θα πάει να συμπληρώσει το τριπρόσωπο, είναι την μέχρι τώρα πορεία του υποψήφιου. Πώς κρατά την ενορία του; Γιατί αν δεν φροντίζει το «σπίτι» του, πώς θα φροντίσει μετά μια Μητρόπολη;

Είναι αφημένη στην τύχη της ή ανταποκρίνεται σε μια σύγχρονη ενορία; Το δεύτερο που πρέπει να αξιολογήσουν οι υποψήφιοι είναι πώς τα πάει με τη θέση ευθύνης που έχει. Διατέλεσε Πρωτοσύγκελος ή πέρασε από διοικητική θέση σε Μητρόπολη ή την Σύνοδο; Πώς τα πήγε εκεί που βρέθηκε; Κόμισε κάτι φρέσκο, προσέλκυσε κόσμο, κοπίασε ή απλώς υποστήριζε πως δικαιούται να γίνει γιατί η ζωή και η Εκκλησία του χρωστάει; Ποιο είναι το έργο που έκανε και ποιο είναι αυτό που κάνει; Συντηρεί απλώς μία κατάσταση ή πάει την Εκκλησιά παρακάτω;

Σε μερικούς μήνες συμπληρώνονται 25 ολόκληρα χρόνια από την εποχή που έφυγε ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ. Ο Χριστόδουλος παλιότερα και σήμερα ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έχουν αναδείξει μέχρι σήμερα, κάτι λιγότερο από μια εκατοστή νέους αρχιερείς.

Πόσο ανανεώθηκε η Εκκλησία μέσα σε ένα τέταρτο του αιώνα; Πόσο κοντά είναι στον κόσμο και πόσο αυτός ο κόσμος την αποδέχεται; Τι υποδομές έχουν αφήσει οι Μητροπολίτες ή ποιο σύγχρονο θεολογικό λόγο εκφέρουν σήμερα; Αυτά πρέπει να βλέπουν όλοι οι Μητροπολίτες πριν ψηφίσουν.

Αλλά δυστυχώς όλα όσα γίνονται ανάγονται στην σφαίρα του δούναι και λαβείν.

Αγνοώντας γραμμές, κατευθύνσεις και μελλοντικά σχέδια. Γιατί στο τέλος της ημέρας το αποτέλεσμα μετράει. Ούτε οι γεροντάδες που θέλουν τα παιδιά τους να τους διαδεχτούν, ούτε οι ισορροπίες.

Αν φυσικά όλοι αυτοί που ψηφίζουν πρωτίστως αγαπούν την Εκκλησία και επιδιώκουν το καλό της.

Πορεύεται προς Δράμα… Τα λόγια του Νέου Μητροπολίτου Δράμας, αυτό είναι το φυσικό Δέσποτα μου μιας για εκεί εκλεχτήκατε.

Θέλοντας να σας προλάβω πριν σας πλευρίσουν, αν δεν το έχουν κάνει ήδη, ότι έρχεστε σε μια Μαρτυρική πόλη που στο πέρασμα της έχει να αναδείξει σοβαρούς και μυαλωμένους Ιεράρχες και φυσικά ένα Ιερομάρτυρα Ιεράρχη.

Έρχεστε σε μια Μητρόπολη που έχει το Σταυροπηγιακό Μοναστήρι της Εικοσιφοίνισσας και τον τελευταία αναδείξαντα Άγιο Γεώργιο Καρσλίδη στους Ταξιάρχες (Σίψα).

Έρχεστε σε μια Μητρόπολη που έχει απαιτήσεις και υψηλό δείκτη δραστηριοτήτων, μιας και ο τελευταίας και Μακαριστός Μητροπολίτης κυρός Παύλος Αποστολίδης σήκωσε πολύ τον δείκτη σε κάθε έκφραση της Μητρόπολης και σας άφησε αρκετά βαριά κληρονομιά.

Σας καλωσορίζω και σας εύχομαι καλή αποστολική διαδοχή, αγλαόκαρπο Ποιμαντορία με ανοικτά ώτα και οφθαλμούς και να μη ξεχνάτε μεγάλη προσοχή «ΣΤΟΥΣ ΔΑΝΑΟΥΣ ΚΑΙ ΔΩΡΑ ΦΕΡΟΝΤΕΣ».