ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

 

 

 

 

Προφανώς το Υπουργείο Παιδείας δεν γνωρίζει ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να μάθει ο μαθητής σε βάθος την ελληνική γλώσσα. Ένα από τα σημαντικά έξοδα που επιβαρύνει τα οικονομικά της ελληνικής οικογένειας είναι και τα φροντιστήρια για την εκμάθηση ξένων γλωσσών και κυρίως της αγγλικής γλώσσας. Φυσικά στις χώρες της Ευρώπης και αυτή η εκμάθηση γίνεται μόνο στο δημόσιο σχολείο. Εδώ και χρόνια η αγγλική γλώσσα διδάσκεται στο δημοτικό σχολείο (νομίζω διδάσκεται και δεύτερη ξένη γλώσσα) και φέτος το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει την διδασκαλία από το νηπιαγωγείο. Με απλά λόγια τα παιδιά θα ξεκινήσουν να μαθαίνουν ταυτόχρονα τα γράμματα 2 γλωσσών, ελληνικής και αγγλικής γλώσσας, θα συλλαβίζουν ταυτόχρονα σε 2 γλώσσες, θα μαθαίνουν λέξεις σε 2 γλώσσες, θα εκφράζονται γραπτά σε 2 γλώσσες.

Δηλαδή πριν μάθουν τα παιδιά να γράφουν, να διαβάζουν, να εκφράζονται, να κατανοούν σε βάθος την ελληνική γλώσσα, επιδιώκεται να καταφέρουν τα ίδια και στην αγγλική γλώσσα. Αυτά μου θυμίζουν την παροιμία «όποιος θέλει τα πολλά χάνει και τα λίγα». Προφανώς το Υπουργείο Παιδείας δεν γνωρίζει ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να μάθει ο μαθητής σε βάθος την ελληνική γλώσσα. Γι’ αυτό οι μαθητές φτάνουν στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο και δεν μπορούν να εκφραστούν σωστά στα ελληνικά (υπάρχουν μαθητές στο Λύκειο που δυσκολεύονται ακόμα και στην ανάγνωση !). Φτάνουν οι μαθητές στο Λύκειο με τόσα κενά στην ελληνική γλώσσα και τόσο φτωχό λεξιλόγιο που γίνεται προβληματική η απόδοση και στα μαθήματα των φυσικών επιστημών.

Ποιος διαφωνεί ότι είναι αντιπαιδαγωγικός στόχος, η εκμάθηση σε βάθος ταυτόχρονα 2 γλωσσών; (στο δημοτικό 3 γλωσσών).Τα φροντιστήρια ήδη τρίβουν τα χέρια τους από τη χαρά τους. Με τέτοια σύγχυση στο μυαλό των μαθητών οι μαθητές θα αναγκάζονται να φοιτούν όχι μόνο σε φροντιστήρια αγγλικής, αλλά και σε φροντιστήρια ελληνικής γλώσσας (και τώρα γίνονται ιδιαίτερα μαθήματα από δασκάλους). Και τι θα γίνει με τους μαθητές που δεν έχουν οικονομική άνεση να πληρώνουν φροντιστήρια από το δημοτικό σχολείο; Απλώς θα γίνει πιο έντονη η κοινωνική ανισότητα. Πάντως μην ανησυχείτε, στα λόγια έχουμε «δημοκρατικές» κυβερνήσεις.

Μου περνάει η σκέψη ότι αυτές οι αλλαγές, όπως και η επιβολή του μονοτονικού, δεν γίνονται επειδή θα μάθουν οι μαθητές ξένες γλώσσες ή επειδή τις θεωρούν προοδευτικές. Αλλά ακριβώς για να μη μάθουν οι μαθητές σε βάθος την ελληνική γλώσσα.

Για παράδειγμα δεν γνωρίζει ο μαθητής γιατί ονομάζεται «εφημερίδα» και όχι «επημερίδα» αφού προκύπτει από τις λέξεις «επί + ημερίδα» και το π γίνεται φ επειδή το η στην λέξη ημερίδα παίρνει δασεία. Άρα δεν θα μπορούν να γλυκαθούν οι μαθητές από την φωτισμένη ελληνική παιδεία και πολιτισμό που ανοίγουν τους ορίζοντες του μυαλού και άρα θα είναι πιο εύκολα χειραγωγήσιμοι.

Στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο Πρωθυπουργός μεταξύ των εξαγγελιών του ανακοίνωσε και την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας από το νηπιαγωγείο. Αρκετοί χειροκρότησαν. Προσωπικά προβληματίστηκα. Είναι σωστό τα παιδάκια των 5 ετών να μαθαίνουν στο Νηπιαγωγείο αγγλικά; Μήπως είναι πολύ νωρίς; Δεν θα μπορούσαν να τα μάθουν αργότερα; Ή μήπως θα πρέπει από το Νηπιαγωγείο και αργότερα στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο αλλά και στο Λύκειο, επιτέλους τα Ελληνόπουλα να μάθουν σωστά την ελληνική γλώσσα; Την υπέροχη αυτή γλώσσα που μας κληροδότησαν οι Αρχαίοι Έλληνες με τα βαθιά νοήματα, τη μαθηματική της δομή, τη φιλοσοφική της ανάλυση και σύνθεση; Με λύπη μου παρατηρώ ότι δεν ξέρουμε καλά ελληνικά. Αδυνατούμε να αρθρώσουμε έναν μεστό ελληνικό λόγο. Υπάρχει δραματική αδυναμία αλληλοσυνεννόησης. Άλλα σκέπτεται, άλλα εκφράζει ο ομιλών, άλλα αντιλαμβάνεται ο συνομιλητής του, άλλα ανταπαντά. Αδυνατούμε να διαλεχθούμε εις την Ελληνική Γλώσσα. Θλιβερό και απογοητευτικό.

Δεν είμαι ειδικός, ούτε παιδαγωγός, ούτε νηπιαγωγός. Γι’ αυτό ερώτησα διδασκάλους, παιδαγωγούς, άτομα τα οποία έχουν ασχοληθεί με την παιδεία, διάβασα και ορισμένα βιβλία για να αποκτήσω μία καλύτερη πληροφόρηση και γνώση επί του θέματος. Οι περισσότεροι ισχυρίζονται ή προτείνουν, να μην ξεκινάμε την εκμάθηση των αγγλικών από το Νηπιαγωγείο. Αλλά να μάθουμε στα παιδιά καλά την ελληνική γλώσσα, διότι η μητρική γλώσσα, εάν την μάθει κανείς καλά, δημιουργεί μία σταθερή βάση και για την γενικότερη νοητική και πνευματική ανάπτυξη των νέων παιδιών, αλλά και υποβοηθεί την εκμάθηση ξένων γλωσσών!

Ακόμη, στο νεαρό παιδικό μυαλό, το οποίο είναι σφουγγάρι και ρουφάει όλες τις γνώσεις, ιδιαίτερα στην εποχή μας με τις τόσες δυνατότητες εμπειριών, δεν θα είναι καλό να μαθαίνει και να αναμιγνύει την βασική ελληνική γλώσσα με μία άλλη. Γιατί η ελληνική γλώσσα, σαν μια αναπτυγμένη γλώσσα, δεν είναι και εύκολη! Η αγγλική γλώσσα, η οποία είναι μία απλή γλώσσα, είναι ευκολότερη. Άρα, το νήπιο θα προτιμήσει την πιο εύκολη οδό. Δεν θα εντρυφήσει στην πιο δύσκολη που είναι η ελληνική. Ισχυρίζονται πολλοί παιδαγωγοί ότι είναι καλύτερο η αγγλική γλώσσα, ή οποιαδήποτε άλλη γλώσσα, να διδάσκεται αργότερα. Από την Τετάρτη Δημοτικού ή και αργότερα. Και τείνω και εγώ να ασπαστώ αυτή τη γνώμη.

Υπάρχουν όπως πληροφορήθηκα και ορισμένα νηπιαγωγεία ιδιωτικά, τα οποία ήδη μαθαίνουν στα παιδάκια και την αγγλική γλώσσα. Και μάλιστα οι γονείς ιδιαιτέρως προτιμούν αυτά τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία. Εδώ τίθεται ένα θέμα: Για ποιο λόγο προτιμούν αυτοί οι γονείς, τα νηπιαγωγεία αυτά και έχουν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την εκμάθηση της αγγλικής από τόσο νεαρή ηλικία; Μια άποψη είναι ότι οι γονείς πλέον χρησιμοποιούν τα παιδιά τους σαν ανταγωνιστές σε έναν αγώνα πρωταθλήματος! Δηλαδή, «το δικό μου το παιδί ξέρει και αγγλικά, ξέρει και τένις, ξέρει το ένα, ξέρει το άλλο…» και μεθαύριον θα λένε «ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΑΡΒΑΝΤ, είναι καλύτερο από το δικό σου».

Υπάρχει όμως και μια άλλη άποψη. Προετοιμάζουν κάπως τα παιδιά τους για ένα μέλλον εκτός Ελλάδος. Δηλαδή, ύστερα από λίγο, όταν μεγαλώσει το παιδί, θα πάει σε ξένα πανεπιστήμια, διότι εδώ δεν επιτρέπουν οι συνδικαλιστές και το όλο σύστημα την αυστηρή προσήλωση στα μαθήματα, μετά να κάνουν τις μεταπτυχιακές σπουδές, πιθανότατα να μην έρθουν να υπηρετήσουν στο στρατό, ως έχουν εθνική υποχρέωση, και τελικά να μείνουν έξω, να προκόψουν ή να μην προκόψουν και τελικά χαθούν για την Πατρίδα.

Αυτό θέλουμε για τα παιδιά μας; Ας το πούμε καθαρά. Τα προετοιμάζουμε για να φύγουν έξω; Και τί θα γίνει αυτή η Πατρίδα; Ποιος θα μείνει τελικά σε αυτή την Πατρίδα;

Θα συνιστούσα στο Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδος, της Πατρίδος μου, θα συνιστούσα στον Πρωθυπουργό της Ελλάδος της Πατρίδος μου, να φροντίσουν και να επιδιώξουν να μάθουν τα παιδιά μας σωστά ελληνικά, νέα και αρχαία, σωστά την Ιστορία μας, σωστά τον Πολιτισμό μας. Είναι το πρώτιστο χρέος στη νέα γενιά, στην Πατρίδα μας.