ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

Παρασκευή, 10 Φεβρουαρίου 2023. Ξεκίνησαν οι ευρείες τακτικές συσκέψεις στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας υπό τον Υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη για την προετοιμασία του κρατικού μηχανισμού στο πλαίσιο της φετινής αντιπυρικής περιόδου που ξεκίνησε την 1η Μαΐου.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός, που ξεκίνησε φέτος νωρίτερα από ποτέ, δίνει έμφαση στην πρόληψη και επιχειρησιακή ετοιμότητα, με βάση την εμπειρία και τα διδάγματα της περυσινής περιόδου, ώστε τα μέτρα και οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν να βελτιωθούν περαιτέρω.

Οδηγό θα αποτελέσει το νέο δόγμα Πρόληψη, Προετοιμασία/Ετοιμότητα σε συνδυασμό με την Άμεση Απόκριση στα έκτακτα συμβάντα, που εφαρμόστηκε με επιτυχία κατά την περυσινή αντιπυρική περίοδο, αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας όλων: Ενόπλων Δυνάμεων, Ελληνικής Αστυνομίας, Λιμενικού Σώματος, ΕΚΑΒ, Δασικών Υπηρεσιών, Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Εθελοντών. Μία συνεργασία-κλειδί για την ταχεία και αποτελεσματική διαχείριση κάθε πρόκλησης.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Υπουργός Κλιματική Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης, ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης Ευάγγελος Τουρνάς, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεώργιος Αμυράς, ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού της Κυβέρνησης Θανάσης Κοντογεώργης, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Βασίλειος Παπαγεωργίου, ο Γενικός Γραμματέας Δασών Κωνσταντίνος – Ευάγγελος Αραβώσης, ο Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος Ευάγγελος Γκουντούφας και εκπρόσωπος του Υπουργείου Εσωτερικών.

Μετείχαν, επίσης, ο Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος, Αντιστράτηγος Γεώργιος Πουρναράς, ο Υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος, Αντιστράτηγος Μάριος Αποστολίδης, ο Επιτελάρχης του Πυροσβεστικού Σώματος, Αντιστράτηγος Χρήστος Λάμπρης, ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Αττικής Γεώργιος Μιχαλόπουλος, ο Διοικητής της Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων ΓΕΕΘΑ, Υποστράτηγος Προκόπιος Μαυραγάνης, και ο Διευθυντής Σχεδιασμού Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας Δημήτρης Αλεξανδρής.

Ξεκινώ το άρθρο μου με τις ευρείες συσκέψεις για την νέα αντιπυρική περίοδο που ήρθε, όπως κάθε χρόνο για να μην επαναληφτούν τα ευτράπελα της προηγούμενης περιόδου και μετέπειτα οι συσκεφθέντες θα αποποιούνται τις ευθύνες τους ως προς την ανικανότητά τους, σκίζοντας τα ιμάτια τους όπως ο Καϊάφας.

Καλά είναι τα οφίκια και τα στρατηγηλίκια αλλά έχουν και μεγάλες ευθύνες.

Η χώρα πάσχει από εναερία μέσα πυρόσβεσης και αυτό είναι γνωστό της πάσι και για αυτό καταφεύγει στην ενοικίαση μέσων αεροπυρόσβεσης, μιας και δεν υπάρχει ένας σοβαρός προγραμματισμός επί χρόνια πολλά, ο όποιος θα έχει τεκμηριωθεί από ανθρώπους που πάνω από όλα έχουν το χρέος της ευθύνης θέσης που κατέχουν και μετέπειτα τη διατήρηση της καρέκλας τους.

Το να νοικιάσουμε ή το να αγοράσουμε Αεροδασοπυροσβεστικό υλικό με ό,τι αυτό συνεπάγεται, αυτό διαπραγματεύεται το άρθρο αυτό.

Από το 2020 υπάρχει η σκέψη σε κύκλους της Πυροσβεστικής και της Πολιτικής Προστασίας, για αγορά (τονίζουμε το «αγορά» κι όχι το ενοικίαση) πυροσβεστικών ελικοπτέρων S-64F από την εταιρία Erickson. Ίσως το σκέψη να είναι «λίγο», καθώς στα πλαίσια του εθνικού προγράμματος Πολιτικής Προστασίας «ΑΙΓΙΣ», υπάρχει πρόβλεψη για αγορά… 10 (!) τέτοιων ελικοπτέρων, κάτι όμως που το θεωρώ τουλάχιστον προβληματικό.

Ποιο είναι όμως το συγκεκριμένο αεροσκάφος; Το S-64, της Sikorsky, είναι μια βελτιωμένη έκδοση του προκατόχου του, S-60. Διαθέτει κύριο στροφείο με έξι πτερύγια και δύο στροβιλοκινητήρες Pratt & Whitney JFTD12A ισχύος 4.050 ίππων. Πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις 9 Μαΐου 1962 και ακολούθησαν άλλες δύο πτήσεις για τη γερμανική στρατιωτική αξιολόγηση. Αφού παραγγελία δεν δόθηκε από τη Γερμανία, ο αμερικανικός στρατός ζήτησε έξι ελικόπτερα S-64A (με την ονομασία YCH-54A Tarhe). Επιπλέον, η Sikorsky κατασκεύασε και επτά παραλλαγές του S-64E για πολιτική χρήση.

Το ελικόπτερο διέπρεψε στο Βιετνάμ, όπου διέσωσε πλήθος ελικοπτέρων ή αεροσκαφών που είχαν ξεμείνει πληγωμένα από αντιαεροπορικά πυρά ή από βλάβες, σε απομακρυσμένες βάσεις και στη ζούγκλα, μεταφέροντάς τα στα μετόπισθεν. Καλά καταλάβατε, τα ελικόπτερα που πετούν σήμερα είναι κατασκευής της περιόδου του Βιετνάμ. Αυτό βέβαια δεν είναι εξ ορισμού πρόβλημα, καθώς και τα Β-52 που πετούν σήμερα, εκείνη την περίοδο κατασκευάστηκαν.

Το 1992, η πιστοποίηση τύπου και τα δικαιώματα κατασκευής μεταβιβάστηκαν από τη Sikorsky στην αμερικανική εταιρία Erickson, η οποία έκτοτε έγινε ο -θεωρητικά- κατασκευαστής και ο κύριος φορέας εκμετάλλευσης των S-64. Η εταιρεία έδωσε μάλιστα σε κάθε ένα από τα ελικόπτερα που έχουν κατασκευαστεί ένα όνομα, όπως «Elvis», «The Incredible Hulk» ή «Isabelle».

Πρέπει να σημειώσουμε πως πάνω από 1.350 αλλαγές έχουν γίνει στη δομή του ελικοπτέρου από την Erickson, στα όργανα πλοήγησης, στο κόκπιτ, αλλά και στις δυνατότητες μεταφοράς ωφέλιμου φορτίου. Αυτές οι αλλαγές περιλαμβάνουν μια (ενσωματωμένη) δεξαμενή επιβραδυντικού υγρού 2.650 γαλονιών (10.000 λίτρων), η οποία έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στον έλεγχο πυρκαγιών. Η δεξαμενή μπορεί να ξαναγεμίσει σε 45 δευτερόλεπτα από οπουδήποτε υπάρχει νερό μέσω «προβοσκίδας» άντλησης, π.χ. ακόμη και από υπαίθριο κάδο με νερό που τον τροφοδοτεί πυροσβεστικό όχημα, τεχνική που έχουμε δει και στην Ελλάδα. Αυτό ήταν μια μεγάλη βελτίωση σε σχέση με τους «κάδους» που έπρεπε να πάρουν νερό από λίμνη ή θάλασσα. Πλέον, όλα τα πυροσβεστικά ελικόπτερα έχουν αυτή τη δυνατότητα. Το S-64 επίσης επηρεάζεται πολύ λιγότερο από τους ανέμους (που επικρατούν το καλοκαίρι στη χώρα μας). Για παράδειγμα, τα AirTractor σε παλαιότερες κατασβέσεις δεν μπορούσαν να γεμίσουν δεξαμενές ανατολικά του Μαραθώνα, και έρχονταν ανοιχτά των Μεγάρων, ενώ τα S-64 «άντεχαν» στις ριπές της ανοιχτής θάλασσας.

(συνεχίζεται…)