ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

 

 

 

(συνέχεια από το προηγούμενο…)

Τουαλέτα

 

Οι τουαλέτες των αεροπλάνων καθαρίζονται τακτικά – η United, η Delta και η American Airlines δήλωσαν στο περιοδικό ότι απολυμαίνουν τις τουαλέτες κάθε νύχτα καθώς και μεταξύ μεγάλων πτήσεων.

Αλλά ο Gerba επισημαίνει ότι με περίπου 50 άτομα ανά τουαλέτα, η επίσκεψη σ’ αυτήν παραμένει ένας εύκολος τρόπος για να πάθει κάποιος μια λοίμωξη. Ο ίδιος βρήκε το κολοβακτηρίδιο E. coli σε μερικούς από τους νεροχύτες, τα καζανάκια, και τα καθίσματα τουαλέτας που έλεγξε. Το TravelMath διαπίστωσε ότι τα κουμπιά στα καζανάκια είχαν 265 CFU / τετραγωνική ίντσα (αλλά ευτυχώς δεν υπήρχαν κολοβακτηρίδια κοπράνων).

«Είναι δύσκολο να νικήσουμε την τουαλέτα», λέει ο Gerba, «γιατί το νερό κλείνει και οι άνθρωποι δεν μπορούν να ολοκληρώσουν το πλύσιμο των χεριών». Οι νεροχύτες είναι τόσο μικροί, προσθέτει, που οι άνθρωποι με μεγάλα χέρια δεν μπορούν ακόμη και να τα τοποθετήσουν πλήρως κάτω από τις βρύσες.

Ο Zimring συνιστά τη χρήση μιας χαρτοπετσέτας στο χερούλι της πόρτας κατά την έξοδο και λέει ότι αυτή είναι η μόνη προφύλαξη που ποτέ δεν ξεχνάει να πάρει.

 

Θήκη καθίσματος

 

Οι επιβάτες είναι γνωστό ότι αντιμετωπίζουν τη θήκη στο κάθισμα που βρίσκεται μπροστά τους ως κάδο απορριμμάτων, γεμίζοντάς τη με σκουπίδια, βρώμικα χαρτομάντιλα, χρησιμοποιημένες πάνες και ό,τι άλλο βρουν.

Σε αεροπλάνα με ελάχιστο ενδιάμεσο χρόνο παραμονής στο έδαφος, τα πληρώματα καθαρισμού μπορεί να μην έχουν καν την ευκαιρία να αδειάσουν τη θήκη του καθίσματος, πόσο μάλλον να απολυμάνουν το ύφασμα. Και μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο Auburn στην Αλαμπάμα διαπίστωσε ότι τα μικρόβια MRSA επιβιώνουν για έως και 7 ημέρες στο ύφασμα της θήκης του καθίσματος – ο μεγαλύτερος χρόνος επιβίωσης σε οποιαδήποτε από τις σκληρές και μαλακές επιφάνειες που εξέτασαν οι ερευνητές.

Η Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Drexel συνιστά μόνο έναν τρόπο αποφυγής των μικροβίων στη θήκη του καθίσματος: «Απλά μην τις χρησιμοποιείτε. Δεν αξίζει τον κίνδυνο».

 

Θέση διαδρόμου

 

Η επιλογή καθίσματος στον διάδρομο σάς επιτρέπει να σηκωθείτε όποτε το θελήσετε, αλλά αυτή η ελευθερία έρχεται με λίγο μεγαλύτερο κίνδυνο.

Τα προσκέφαλα των καθισμάτων στο διάδρομο είναι πιθανό να φιλοξενούν μικρόβια από κάθε άτομο που περπατάει δίπλα τους και τα κρατά για υποστήριξη, σύμφωνα με τον Zimring – και πολλοί από αυτούς τους επιβάτες μόλις έχουν βγει από το μπάνιο. Γι’ αυτό, καλό είναι να μην αγγίζετε την περιοχή δίπλα στο προσκέφαλο του καθίσματος, και ίσως είναι καλύτερο να μην ακουμπάτε το πρόσωπό σας εκεί καθώς κοιμάστε.

Μια θέση κοντά στο διάδρομο βάζει τον επιβάτη στη γραμμή… πυρός οποιουδήποτε μεταδοτικού ιού που θα μπορούσε να ξεσπάσει στο αεροπλάνο.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Clinical Infectious Diseases ανέλυσε μια πτήση από τη Βοστώνη στο Λος Άντζελες που έκανε έκτακτη προσγείωση εξαιτίας μιας επιδημίας εμετού και διάρροιας εντός του αεροπλάνου. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που κάθονταν στο διάδρομο ήταν πολύ πιο πιθανό να κολλήσουν νοροϊούς.

«Αν κάθεστε στο κάθισμα του παραθύρου, έχετε λιγότερες πιθανότητες να αρρωστήσετε».

Δεν έπεσε και ως κεραυνός εν αιθρία η προειδοποίηση της ΙΑΤΑ ότι η επιδημία του κορωνοϊού θα μπορούσε να στερήσει τις αεροπορικές εταιρίες από έσοδα από 63 έως και 113 δισ. δολάρια το 2020. Αυτό που ανησύχησε περισσότερο, είναι ότι η πρόβλεψη της διεθνούς ένωσης αερομεταφορέων υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με την προηγούμενή της εκτίμηση, πριν τρεις μόλις εβδομάδες όταν είχε προβλέψει απώλειες 29 δισ. δολαρίων για την παγκόσμια αγορά. Ο αριθμός γίνεται πλέον υπολογίσιμος, αν και όχι μη διαχωρίσιμος για την αεροπορική αγορά η οποία είχε εκτίμηση εσόδων της τάξης των 872 δις. δολαρίων για το 2020.

Και όπως εκτιμούν οι αναλυτές του κλάδου, η επίδραση του κορωνοϊού στις αερομεταφορές, θα είναι ένα στοίχημα που για τις εταιρείες θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό, από το βάθος του στρατηγικού σχεδιασμού τους και την κεφαλαιακή τους επάρκεια. Δηλαδή για τους παίκτες με ισχυρά δεδομένα και ευέλικτα αντανακλαστικά.

Όπως ήταν αναμενόμενο στο διεθνές περιβάλλον, ο αντίκτυπος της ανακοίνωσης της ΙΑΤΑ προκάλεσε αναστάτωση, ιδιαίτερα καθώς συνδυάστηκε με την κατάρρευση της βρετανικής αεροπορική εταιρείας χαμηλού κόστους Flybe, η οποία τέθηκε σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Βέβαια, η Flybe δεν «έπεσε έξω» λόγω του κορωνοϊού, αλλά λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε τελευταία, και τα οποία την είχαν οδηγήσει από τν Ιανουάριο στα πρόθυρα της χρεωκοπίας. Απλά, η επιδημία της έδωσε τη χαριστική βολή.

Ο επικεφαλής οικονομολόγος της IATA Μπράιαν Πιρς σημείωσε σχετικά, πως «υπάρχουν πολλές αεροπορικές εταιρίες που έχουν σχετικά περιορισμένα περιθώρια κέρδους και υψηλό χρέος. Έτσι, ένα σοκ στις ταμειακές ροές, όπως αυτό, θα μπορούσε σίγουρα να οδηγήσει ορισμένες σε πολύ δύσκολη κατάσταση». Ακόμη και αρκετά μεγαλύτερες εταιρείες χαμηλού κόστους, όμως, όπως η αμερικανική Southwest airline αναπροσαρμόζουν τις προβλέψεις τους, με την τελευταία να εκτιμά μείωση των λειτουργικών εσόδων κατά 200-300 εκατ. δολάρια για το πρώτο τρίμηνο.

Την ίδια στιγμή, παίκτες με «στρατηγικό βάθος», όπως η Lufthansa προχώρησαν σε δραστικά μέτρα, για να αποφύγουν παράπλευρες απώλειες. Ο γερμανικός κολοσσός των αερομεταφορών προχώρησε σε αναστολή του 25% του πτητικού του έργου για τον μήνα Μάρτιο (κρατώντας στο έδαφος 150 από τα 770 αεροσκάφη της) ακυρώνοντας παράλληλα και πτήσεις προς περιοχές που έχουν πληγεί από τον ιό.

Σύμφωνα με αναλυτές πρόκειται για ένα μείγμα στρατηγικής, που αφενός προφυλάσσει τη φήμη της εταιρείας, αφετέρου συμμαζεύει τα λειτουργικά έξοδα σε μια περίοδο που η ζήτηση εμφανίζει κάμψη. Βέβαια όπως σημειώνουν οι ίδιοι, η Lufthansa, εξ αιτίας των οικονομικών της δεδομένων έχει την δυνατότητα μιας τέτοιας προσαρμογής την οποία δεν έχουν εταιρείες με ασθενέστερα οικονομικά και κυρίως χωρίς το «ταμείο» που θα αποδειχθεί πολύτιμο εφόδιο, μέχρι την υποχώρηση της επιδημίας.

Όπως επιβεβαιώνει και έκθεσης της Scope Ratings, «οι αεροπορικές εταιρείες θα βασίζονται στα ρευστά διαθέσιμά τους και θα αναζητούν τρόπους αύξησης του κεφαλαίου τους μέσω πιστωτικών διευκολύνσεων ή ιδιωτικών χρηματοδοτικών μέσων, μειώνοντας παράλληλα τις δαπάνες» την κρίσιμη περίοδο μέχρι την υποχώρηση της επιδημίας.

Το «λουκέτο» στην Flybe, τη μεγαλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρία της Ευρώπης θα μπορούσε να είναι η αρχή αλυσιδωτών ατυχημάτων στην αγορά των αερομεταφορών λόγω του κορωνοϊού. Οι φόβοι των αναλυτών φαίνεται να επιβεβαιώνονται μετά και την προειδοποίηση της IATA ότι το πλήγμα από τον COVID-19 θα μπορούσε να φτάσει τα 113 δισ. δολάρια, μόνο φέτος.

Οι αναλυτές αεροπορικών εταιρειών προβλέπουν ότι θα υπάρξουν μεγάλα προβλήματα καθώς οι επιβάτες ακυρώνουν μαζικά πτήσεις. Η κατάρρευση της Flybe «θα είναι πιθανώς η πρώτη από πολλές περισσότερες το 2020», λέει ο Τζέιμς Γκούντολ, αναλυτής μεταφορών στη Redburn και προσθέτει: «Αναμένουμε ότι οι καταστροφικές συνέπειες της ζήτησης εξαιτίας του Covid-19 θα επιταχύνουν και θα προκαλέσουν πτωχεύσεις αεροπορικών εταιρειών τους προσεχείς μήνες».

Οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να χάσουν έσοδα από την μείωση της επιβατικής κίνησης σε παγκόσμιο επίπεδο φέτος κατά 63 δισεκατομμύρια έως 113 δισεκατομμύρια δολάρια, εκτίμησε η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).

«Σε αυτό το σενάριο θα υπάρξει σημαντική αύξηση των απωλειών αεροπορικών εταιρειών», εκτιμά ο Μάικλ Νταφ διευθύνων σύμβουλος της The Airline Analyst. Ο ίδιος αναφέρει κάποιες αεροπορικές εταιρείες με έδρα την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ, την Ταϊλάνδη, τη Νότια Κορέα, τη Νορβηγία και το Μεξικό, οι οποίες εκτιμούν πολύ χαμηλά τον δείκτη χρηματοοικονομικής ισχύος της εταιρείας. «Αυτή είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος για την αεροπορική βιομηχανία» λέει ο Γκρέγκ Γουόλντρον, αναπληρωτής διευθυντής της Asia στο περιοδικό Flightglobal. «Θα είναι μια πολύ δύσκολη στιγμή για τις αεροπορικές εταιρείες που δεν έχουν ρευστό ειδικά για εκείνες που έχουν εμπλακεί σε έναν πόλεμο τιμών».

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες στην Ασία είναι πιο ευάλωτες καθώς βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στους επιβάτες από την Κίνα, το επίκεντρο της επιδημίας. «Πρόκειται για εταιρείες που έχουν κάνει κάποιες από τις μεγαλύτερες παραγγελίες αεροσκαφών οπότε αναμένουμε κάποια πίεση στην Airbus και τη Boeing με καθυστερήσεις στις παραδόσεις ακόμη και με επιστροφή προκαταβολών λέει ο Νταφ στο BBC.

(συνεχίζεται…)