ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗΣ ΧΡ. ΜΕΤΙΟΣ ΑΝΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΔΡΑΜΑ – ΚΑΒΑΛΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ Θ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ

  •  «Για τα άλλα 2 τμήματα, το Κρηνίδες – Αγ. Αθανάσιος και Αγ. Αθανάσιος – Δράμα, προχωράει η ωρίμανση των μελετών»
  •  «Είναι ένα έργο το οποίο προφανώς διεκδικούμε και θα μπορέσουμε να το καταφέρουμε για να χρηματοδοτηθεί από πόρους της Κυβέρνησης. Δεν μπορούμε από το ΕΣΠΑ να χρηματοδοτήσουμε ένα τόσο μεγάλο έργο συνολικά»
  •  «Επειδή η πρόθεσή μας ήταν ξεκάθαρη από την αρχή ότι αυτό το έργο πρέπει να προχωρήσει, χρηματοδοτήσαμε το πρώτο τμήμα, το οποίο θα συμβάλλει προφανώς και στο να πετύχουμε τη χρηματοδότηση και του επόμενου»
  •  Για τον δρόμο Δράμα – Αμφίπολη: «Η δημοπράτησή του εκτιμάται ότι θα γίνει στην αρχή του δεύτερου τριμήνου του 2022, δηλαδή σε 2 μήνες περίπου και θα ολοκληρωθεί σε 3 χρόνια περίπου»

 

Στην τακτική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης την Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2022, ο Περιφερειάρχης κ. Χρήστος Μέτιος αναφέρθηκε στην πορεία υλοποίησης του οδικού άξονα Δράμα – Καβάλα.

Σχετική επερώτηση, με θέμα «Ενημέρωση για την πορεία των μελετών γα την ολοκλήρωση του άξονα Ε-61» κατατέθηκε από την παράταξη «Περιφερειακή Σύνθεση» και εισηγητής της παράταξης ήταν ο Περιφερειακός Σύμβουλος Καβάλας κ. Θόδωρος Μαρκόπουλος.

Όπως ανέφερε ο Περιφερειάρχης κ. Μέτιος, είναι θέμα ημερών και πιθανότατα θα συμβεί μέσα στον Φεβρουάριο η δημοπράτηση του τμήματος Σταυρού – Κρηνίδες, το οποίο χρηματοδοτείται με περίπου 63 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας. Συγκεκριμένα, όπως είπε, σε επόμενη συνεδρίαση του Δ.Σ. της Εγνατίας Οδού Α.Ε. θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις, έτσι ώστε να προκηρυχθεί το συγκεκριμένο έργο.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα τμήματα του οδικού άξονα Δράμα – Καβάλα (Κρηνίδες – Αγ. Αθανάσιος και Αγ. Αθανάσιος – Δράμα), ο κ. Μέτιος σημείωσε πως προχωράει η ωρίμανση των μελετών και η χρηματοδότηση για την κατασκευή τους θα διεκδικηθεί από την Κυβέρνηση, καθώς «δεν μπορούμε από το ΕΣΠΑ να χρηματοδοτήσουμε ένα τόσο μεγάλο έργο συνολικά».

Επίσης, ο Περιφερειάρχης Α.Μ.Θ. μίλησε και για τον οδικό άξονα Δράμα – Αμφίπολη, λέγοντας πως η δημοπράτησή του εκτιμάται ότι θα γίνει στην αρχή του δεύτερου τριμήνου του 2022, δηλαδή τον προσεχή Απρίλιο.

Η όλη συζήτηση και ενημέρωση, καθώς και ο διάλογος που αναπτύχθηκε, αφορούσαν τον Ε-61, τον οδικό άξονα, ο οποίος ξεκινάει από την Καβάλα και φτάνει μέχρι τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα στον Προμαχώνα. Τμήματα του Ε-61 είναι συνολικά ο δρόμος Δράμα – Καβάλα, καθώς και το κομμάτι Δράμα – όρια Ν. Σερρών του άξονα Δράμα – Αμφίπολη. Τα δύο αυτά τμήματα ανήκουν στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ενώ τα υπόλοιπα ανήκουν στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

 

«Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία όσον αφορά την πορεία υλοποίησης»

 

Στην πρωτολογία του, αναπτύσσοντας τα ερωτήματά του, ο κ. Μαρκόπουλος ανέφερε τα εξής: «Ο Ε-61 είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο. Έχει συζητηθεί και άλλες φορές στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Είναι ένα δρόμος, ο οποίος έχει σαφή και σημαντική αναφορά και στο χωροταξικό σχέδιο και όλης της χώρας και της Περιφέρειάς μας. Είναι ένα έργο το οποίο έχει σαφή αναπτυξιακό ρόλο και για τη Δράμα και για την Καβάλα.

Εκείνο, όμως, το οποίο απασχολεί τους περισσότερους πολίτες είναι ότι πρόκειται για ένα έργο για το οποίο η Διοίκηση της Περιφέρειας έχει πολύ καιρό να μιλήσει. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία όσον αφορά την πορεία υλοποίησής του, ενώ και στην προηγούμενη συζήτηση μάς έμειναν περισσότερα ερωτήματα από όσες απαντήσεις δόθηκαν.

Λόγω της σπουδαιότητας του θέματος, θέλουμε να ρωτήσουμε ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα όσον αφορά τις μελέτες και τις αδειοδοτήσεις που αφορούν τον δρόμο. Εάν έχει εξευρεθεί λύση όσον αφορά τη σύνδεση του Ε-61 με την Εγνατία Οδό, διότι προφανώς η Ε.Ε. ποτέ δεν θα χρηματοδοτήσει οδικά δίκτυα τα οποία δεν θα συνδέονται μεταξύ τους. Και ποια είναι η εκδοχή η οποία βρέθηκε; Ο Περιφερειάρχης σε γενόμενη συζήτηση είχε πει ότι θα το έβλεπε το θέμα. Υπάρχει το θέμα με το πόσοι έξοδοι και είσοδοι θα υπάρχουν σε αυτό το κλειστό δίκτυο. Θα πρέπει να ξέρουμε εάν θα υπάρχει έξοδος στη μέση του δρόμου, που θα εξυπηρετεί τις Κρηνίδες, τον αρχαιολογικό χώρο που είναι ενταγμένος στη λίστα των μνημείων της Unesco κοκ.

Και μετά από αυτές τις ερωτήσεις που αφορούν το μελετητικό κομμάτι της υπόθεσης, πρέπει να αναρωτηθούμε και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα το οποίο αφορά το έργο. Φοβάμαι ότι δεν υπάρχει μια απάντηση, η οποία είναι γνωστή ως τώρα, και περιμένουμε να ακούσουμε την απάντηση του Περιφερειάρχη, η οποία σαφώς πρέπει να συνοδεύεται και με τη χρηματοδότηση που αφορά το έργο, διότι δεδομένων των προγραμμάτων που ανοίγουν – κλείνουν, των εντάξεων, θα πρέπει να μας πει ποιο είναι το ποσό και από πού θα πληρωθεί».

 

«Ίσως και στην επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εγνατίας θα δημοπρατηθεί»

 

Απαντώντας, ο Περιφερειάρχης κ. Μέτιος σημείωσε: «Είχα προαναγγείλει ότι την επόμενη φορά που θα συζητήσουμε, θα έχει προκηρυχτεί το πρώτο τμήμα. Θα γίνει φυσικά στις επόμενες ημέρες αυτό.

Θα ξεκινήσω λίγο πιο αναλυτικά, για να γίνει αντιληπτό σε όλους γιατί το συγκεκριμένο θέμα μάς απασχόλησε και σε αυτή τη Διοίκηση, αλλά και στην προηγούμενη, και ειπώθηκαν τόσες ανακρίβειες και προεκλογικά και έπειτα. Φυσικά δεν θα τα θυμίσω όλα αυτά. Για το τι ωριμότητα υπήρχε, για το τι προβλήματα υπήρχαν και για όλα αυτά.

Λοιπόν, ξεκινάμε από Καβάλα, πάμε Δράμα, κατεβαίνουμε μέχρι τις Σέρρες, μέχρι τα όρια του Νομού Σερρών, συνεχίζουμε μέχρι τις Σέρρες και φτάνουμε βόρεια. Αυτός είναι ο Ε-61. Πρέπει να γνωρίζουμε και ποιος είναι ο Ε-61, το διευρωπαϊκό δίκτυο. Αυτό χωρίζεται σε δύο τμήματα. Ένα το Καβάλα – Δράμα και ένα το Μαυρολεύκη – όρια Νομού Σερρών, το οποίο συνεχίζει μέχρι την Αμφίπολη, αλλά δεν είναι μέχρι την Αμφίπολη ο Ε-61. Σας είπα μέχρι τις Σέρρες ουσιαστικά είναι και συνεχίζει βόρεια. Άρα στη δική μας Περιφέρεια ανήκει το κομμάτι Καβάλα – Δράμα και το Δράμα – όρια Νομού Σερρών.

Στο Καβάλα – Δράμα οι μελέτες έχουν χωριστεί σε 3 τμήματα. Το πρώτο, όπως ξέρετε και όπως έχουμε ανακοινώσει επίσημα και όπως είναι στα mail σας και τάχα μου ρωτάτε για χρηματοδοτήσεις, το χρηματοδοτούμε από το ΕΣΠΑ. Πάνω από 63 εκ. έχουμε διαθέσει για το πρώτο τμήμα, που ήταν το πρώτο που ήταν ώριμο μελετητικά και αφορά το τμήμα Σταυρός – Κρηνίδες. Άρα, ίσως και στην επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εγνατίας, γιατί έχουν προχωρήσει όλες οι απαραίτητες αποφάσεις που έπρεπε να παρθούν (απαλλοτριώσεις για τον δρόμο), είναι θέμα λίγων ημερών, θα δημοπρατηθεί. Θα έχουμε τότε και τη χαρά και την ικανοποίηση για ένα έργο που το ανακοινώσαμε. Ναι, υπήρξε καθυστέρηση, αλλά είναι μια διαδικασία που ακολουθείται και σε πολλά άλλα έργα. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Δεν μπορούμε να κρυφτούμε πίσω από την πραγματικότητα. Το πρώτο, λοιπόν, σε λίγες ημέρες θα έχουμε τη χαρά να το ανακοινώσουμε. 63 εκ. ευρώ έργο, που θα ξεκινήσει η κατασκευή του Καβάλα – Δράμα.

Για τα άλλα 2 τμήματα, το Κρηνίδες – Αγ. Αθανάσιος και Αγ. Αθανάσιος – Δράμα, προχωράει η ωρίμανση των μελετών. Είναι ένα έργο το οποίο προφανώς διεκδικούμε και θα μπορέσουμε να το καταφέρουμε για να χρηματοδοτηθεί από πόρους της Κυβέρνησης. Δεν μπορούμε από το ΕΣΠΑ να χρηματοδοτήσουμε ένα τόσο μεγάλο έργο συνολικά. Επειδή η πρόθεσή μας ήταν ξεκάθαρη από την αρχή ότι αυτό το έργο πρέπει να προχωρήσει, χρηματοδοτήσαμε το πρώτο τμήμα, το οποίο θα συμβάλλει προφανώς και στο να πετύχουμε τη χρηματοδότηση και του επόμενου.

Όσον αφορά το τμήμα από τη Δράμα μέχρι τα όρια του Νομού Σερρών, αυτό το τμήμα, όπως ξέρετε έχει ήδη δρομολογηθεί από την Κυβέρνηση. Υπήρξε συγκεκριμένη εκδήλωση στην οποία ήταν ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης και ο αρμόδιος Υπουργός κ. Καραμανλής. Το έργο αυτό θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ. Η δημοπράτησή του εκτιμάται ότι θα γίνει στην αρχή του δεύτερου τριμήνου του 2022, δηλαδή σε 2 μήνες περίπου και θα ολοκληρωθεί σε 3 χρόνια περίπου.

Άρα το ένα τμήμα έχει δρομολογηθεί, που περιλαμβάνει και μέρος του Ε-61. Το άλλο τμήμα ξεκινάει σε λίγες ημέρες. Και επαναλαμβάνω, για τα υπόλοιπα τμήματα, προφανώς και θα διεκδικήσουμε τους πόρους από την κεντρική Κυβέρνηση».

 

«Το χρονοδιάγραμμα του έργου ποιο είναι;»

 

Στη δευτερολογία του, ο κ. Μαρκόπουλος επεσήμανε: «Να πω στον κ. Περιφερειάρχη ότι παρακολούθησα με ενδιαφέρον τα όσα είπε, αλλά δεν κατέστην σοφότερος, διότι αυτά τα οποία είπε ο Περιφερειάρχης τα γνωρίζουν όλοι. Έχουν λεχθεί κι άλλες φορές. Η ερώτηση δεν αφορά αυτό το οποίο ξέρουμε. Η ερώτηση αφορά εάν τυχόν έχουν λυθεί τα θέματα με τις μελέτες όσον αφορά τη σύνδεση του Ε-61 από την παλιά εθνική οδό Ελευθερούπολης – Καβάλας με την Εγνατία οδό. Είναι ένα ερώτημα το οποίο είναι σε εκκρεμότητα και είναι σε εκκρεμότητα χρόνια και πρέπει να απαντηθεί. Είναι το κομμάτι το οποίο αφορά τις εισόδους – εξόδους στον αυτοκινητόδρομο. Ο κ. Περιφερειάρχης και την άλλη φορά είχε δεσμευτεί ότι θα το δει και τώρα δεν το απάντησε. Και το τρίτο και βασικότερο, το οποίο πονάει τον κόσμο. Εντάξει, θα το ξεκινήσουμε το κομμάτι αυτό, το σε λίγο καιρό δεν ξέρω πως το αντιλαμβάνεται ο Περιφερειάρχης. Εγώ θα το ξαναρωτήσω και μακάρι να έχει περάσει ο λίγος καιρός και να έχει ξεκινήσει το έργο. Αλλά το θέμα μας είναι το εξής, το χρονοδιάγραμμα του έργου ποιο είναι; Σε πέντε χρόνια; Σε δέκα; Σε πόσο;

Θα θέλαμε, λοιπόν, και όχι από μια αντιπολιτευτική διάθεση, αλλά από μία διάθεση ενημέρωσης των πολιτών, να έχουμε συγκεκριμένες απαντήσεις στα ερωτήματα, τα οποία δεν έχουν απαντηθεί. Το ποιος είναι ο Ε-61 το ξέρουμε, ότι περιλαμβάνει και ένα κομμάτι του Δράμα – Αμφίπολη κι αυτό το ξέρουμε και το ξέρει κι ο κόσμος όλος. Εκείνα τα οποία δεν ξέρουμε, θα πρέπει να μπείτε στη διαδικασία να τα απαντήσετε. Και αν δεν τα απαντήσετε τώρα, πρέπει να τα απαντήσετε κάποια στιγμή, προκειμένου όλοι οι πολίτες να είναι σε θέση να έχουν μία εικόνα για το τι ρόλο θα παίξει αυτός ο δρόμος, σε ποιον χρόνο όμως θα είναι σε θέση να παίξει αυτόν τον ρόλο».

 

«Δημοπρατείται μέσα σε λίγες ημέρες, μέσα στον Φεβρουάριο»

 

Η συζήτηση της επερώτησης ολοκληρώθηκε με τη δευτερολογία του Περιφερειάρχη κ. Μέτιου, ο οποίος είπε: «Καταλαβαίνω πάρα πολύ την ανησυχία του κ. Μαρκόπουλου, γιατί ένα τόσο σημαντικό έργο για την Περιφέρειά μας θα ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες. Και να κάνω μια πρόβλεψη, μέσα στον επόμενο μήνα, μέσα στον Φεβρουάριο. Αλλά σας λέω και πάλι, οποιαδήποτε πρόβλεψη κι αν είναι παρακινδυνευμένη, είναι απόφαση που θα πάρει το Δ.Σ. της Εγνατίας, το οποίο έχει και την ευθύνη. Σε συνεργασία φυσικά με την Περιφέρεια, αλλά έχει την ευθύνη της ωρίμανσης των μελετών. Έχει και την αρμοδιότητα. Αυτό, λοιπόν, το σημαντικό έργο που θα ξεκινήσει η δημοπράτησή του, ευελπιστώ στον επόμενη μήνα, μου ζητάει τώρα, ενώ δεν έχει οριστικοποιηθεί το τεύχος για να βγει στον αέρα, να του δώσω σήμερα πότε θα ολοκληρωθεί, έστω το πρώτο κομμάτι που θα δημοπρατηθεί. Δηλαδή, ένας άνθρωπος που έχει ασχοληθεί λίγο με την αυτοδιοίκηση, θα έκανε αυτή την ερώτηση; Η δημιουργία εντυπώσεων και η στεναχώρια του κ. Μαρκόπουλου, διότι αυτό το έργο θα ξεκινήσει επιτέλους, προφανώς είναι τόσο μεγάλη που κάνει αυτά τα λάθη.

Σας είπα, η Περιφέρεια από τους δικούς της πόρους, δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει ένα έργο πάνω από 200 εκ. μόνη της. Είχαμε, όμως, την πολιτική βούληση, διότι θεωρούμε ότι είναι ένα πολύ σημαντικό έργο και για την Καβάλα και για τη Δράμα και για την ευρύτερη περιοχή, από δικούς μας πόρους να δημοπρατήσουμε αυτό το έργο. Και θα ξεκινήσει η κατασκευή του έργου άμεσα. Δημοπρατείται σας λέω μέσα σε λίγες ημέρες, μέσα στον Φεβρουάριο. Τι άλλο να πω σήμερα; Μόλις δούμε τα τεύχη δημοπράτησης που θα αναρτηθούν και όταν ολοκληρωθεί και ο διαγωνισμός, θα έχουμε εικόνα πότε αυτό θα ολοκληρωθεί. Μπορώ πριν γίνει η δημοπράτηση να πω πότε θα ολοκληρωθεί το έργο; Μα τι είναι αυτά που λέμε…

Για όλα τα υπόλοιπα, και για τα προβλήματα που υπάρχουν στη σύνδεση στον Αγ. Σίλα και για το θέμα των εξόδων που τέθηκαν, ότι πρέπει να υπάρξουν ενδεχομένως μια δυο προσθήκες εισόδων – εξόδων, έχω δεσμευτεί και προφανώς ισχύουν. Το γεγονός ότι δεσμεύτηκα σε ένα προηγούμενο συμβούλιο ότι θα γίνει, δεν σημαίνει ότι πρέπει να δεσμεύομαι σε κάθε συμβούλιο για το ίδιο θέμα. Προφανώς θα τα δούμε. Αλλά σας λέω τώρα, το πρώτο τμήμα είναι έτοιμο κι εσείς μου λέτε αυτά που μου λέτε».