ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ Ν. ΔΡΑΜΑΣ

Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα, με θέμα «Αδυναμία αποτελεσματικής διαχείρισης των αιτημάτων/παραπόνων από το πληροφοριακό σύστημα myrae της ΡΑΕ – Καμπάνια Ενημέρωσης των πολιτών», κατέθεσαν Βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, μεταξύ των οποίων και η Βουλευτής Ν. Δράμας κα Χαρά Κεφαλίδου.

Η ερώτηση έχει ως εξής:

Κύριε Υπουργέ,

Ως γνωστόν η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αποτελεί την ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή, στην οποία έχουν ανατεθεί αρμοδιότητες, κυρίως γνωμοδοτικές, παρακολούθησης και ελέγχου της αγοράς ενέργειας στους τομείς της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από συμβατικά καύσιμα, από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και φυσικό αέριο καθώς και συγκεκριμένες αρμοδιότητες σε σχέση με την αγορά των πετρελαιοειδών. Από το 2010 με το νόμο 3851/2010 καθώς και τις τροποποιήσεις/προσθήκες σε αυτόν με τους νόμους 4001/2011, 4513/2018 και 4602/2019, η ΡΑΕ απέκτησε πιο ενεργό ρόλο σε θέματα όπως η χορήγηση αδειών παραγωγής, εποπτεία επί των Ανεξάρτητων Διαχειριστών Μεταφοράς, παρακολούθηση της πρόσβασης στις ενεργειακές διασυνδέσεις και της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας, λήψη ρυθμιστικών μέτρων για την εύρυθμη λειτουργία των ενεργειακών αγορών κλπ. Μεταξύ αυτών, η ΡΑΕ έχει αναλάβει επίσης την προστασία των καταναλωτών στον τομέα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και Φυσικού Αερίου. Σύμφωνα με το άρθρο 24 του Ν.4001/2011, η ΡΑΕ εξετάζει τις καταγγελίες πελατών κατά ενεργειακών επιχειρήσεων, στην περίπτωση που απορρέουν από ή αφορούν σε ζητήματα ρυθμιστικής εποπτείας που προβλέπονται από το νόμο.

Στο πλαίσιο αυτό, προ τετραμήνου δημιουργήθηκε η πλατφόρμα myrae για την υποβολή παραπόνων από καταναλωτές ρεύματος και φυσικού αερίου. Εν μέσω μάλιστα ενεργειακής κρίσης και υπέρογκων λογαριασμών με αυξήσεις κατά 38% στο ηλεκτρικό ρεύμα και 135% στο φυσικό αέριο, οι καταναλωτές αδυνατούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά και μη αρκούμενοι στα ανεπαρκή οριζόντια μέτρα των νοικοκυριών, που σαφώς απέχουν πολύ από τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ για κάλυψη του 80% των αυξήσεων, ψάχνουν απαντήσεις απευθυνόμενοι στη ΡΑΕ.

Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, έχει υποβληθεί τεράστιος αριθμός παραπόνων (εκτιμάται γύρω στα 900) πολιτών σχετικά με υπερβολικές χρεώσεις, έλλειψη διαφάνειας στην τιμολόγηση του παρόχου, αιτήματα για παρέμβαση του ρυθμιστή απέναντι στον προμηθευτή επειδή καθυστερεί να απαντήσει αλλά και απέναντι στον ΔΕΔΔΗΕ επειδή η μέτρηση δείχνει ασυνήθιστα μεγάλη κατανάλωση. Τα αναπάντητα αιτήματα συσσωρεύονται και παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στη διαχείριση των αιτημάτων των πολιτών που σύμφωνα με την Γραμματεία της ΡΑΕ οφείλεται στην υποστελέχωσή της, αφού από τους 100 περίπου εργαζόμενους, μόνο οι 18 είναι επιστημονικό προσωπικό, ενώ δεκάδες στελέχη έχουν παραιτηθεί.

Επειδή η ΡΑΕ διαδραματίζει έναν κομβικό ρόλο, ιδιαίτερα τώρα εν μέσω ενεργειακής ακρίβειας, και θα έπρεπε να διασφαλίζει τον υγιή ανταγωνισμό και τη διαφανή λειτουργία της αγοράς, απαντώντας άμεσα και παρεμβαίνοντας επίσης άμεσα και αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των πολιτών, αλλά δυστυχώς αδυνατεί να ανταπεξέλθει ακόμα και σε αυτά τα ζητήματα,

Επειδή τόσο οι προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος, όσο και της Ε.Ε., κάνουν λόγο για άνοδο των τιμών ενέργειας καθ’ όλη της διάρκεια του 2022 και όχι μόνο τους πρώτους μήνες του έτους, όπως ισχυρίζεται η Κυβέρνηση της ΝΔ, και συνεπώς είναι βέβαιο ότι τα σχετικά αιτήματα και διαμαρτυρίες των πολιτών θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο,

Επειδή εδώ και 4 μήνες υπάρχει ανοιχτή η συζήτηση προκειμένου να τεθεί πλαφόν στην περίφημη ρήτρα αναπροσαρμογής, το οποίο στην αρχική πρόταση της ΡΑΕ είχε προσδιοριστεί στο 30% και είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τον πλευρά των προμηθευτών, ενώ ο πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Δαγούμας είχε εμφανιστεί ανοιχτός στο να συζητηθεί αν θα εφαρμοστεί τελικά κάτι τέτοιο και είχε πει ότι κατά τη γνώμη της ΡΑΕ ο καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει το μέγιστο και το ελάχιστο εκτιμώμενο ποσό που θα κληθεί να πληρώσει,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Κρίνετε επαρκώς στελεχωμένη τη ΡΑΕ ώστε να ανταποκρίνεται άμεσα και αποτελεσματικά στα αιτήματα των πολιτών, που προσφεύγουν σε αυτήν προκειμένου να ενημερωθούν για θέματα κυρίως των λογαριασμών τους και ζητούν τις σχετικές παρεμβάσεις της, εφόσον διαπιστωθεί τέτοια ανάγκη από την Αρχή;

2. Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες σχεδιάζετε να προβείτε προκειμένου η ΡΑΕ να οργανώσει αποτελεσματικά συστήματα υποδοχής αιτήσεων και διεκπεραίωσης παραπόνων καθώς και να προσφέρει εξειδικευμένες υπηρεσίες για την αρτιότερη εκτέλεση του έργου της;

3. Προβλέπεται να υπάρξει μία ευρύτερη ενημέρωση των καταναλωτών με μορφή ενημερωτικής καμπάνιας, προκειμένου να ενημερωθούν για τα δικαιώματά τους, να λάβουν γνώση για τον τρόπο χρέωσής τους, τις αιτίες καθώς και τη διάρκεια που θα έχουν οι αυξήσεις στους λογαριασμούς τους, ώστε να μπορούν να κάνουν τον οικονομικό προγραμματισμό στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις τους;

4. Προτίθεστε να ορίσετε πλαφόν στην ρήτρα αναπροσαρμογής σύμφωνα και με τις εισηγήσεις της ΡΑΕ, και ποιο θα είναι αυτό ; Αν όχι εξηγήστε μας τους λόγους.