ΑΡΘΡΟ
Του Θωμά Μαργαρίτη
Δικηγόρου,
Πρώην Δημάρχου Δράμας
Τέως Προέδρου Δικηγορικού Συλλόγου Δράμας
Νυν Προέδρου του «Ομίλου Πολιτικού και Κοινωνικού Προβληματισμού Ν. Δράμας» με την επωνυμία «Δραμινή φλόγα»
- Το γνωρίζουν και τι κάνουν γι’ αυτό οι αιρετοί μας;
Το φιλόδοξο σχέδιο της μελέτης και κατασκευής του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού εγχειρήματος της Ευρώπης, της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», που συζητείται δημόσια εδώ και περίπου έναν αιώνα, θέλει να βάλει στη γραμμή εκκίνησης η κυβέρνηση. Το υψηλό κόστος, που ανέρχεται στα 10 δισ. ευρώ, δεν αφήνει περιθώριο για χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους, ενώ προσγειώνει και τον σχεδιασμό σε υλοποίηση «βήμα-βήμα» με ποικιλία στις χρηματοδοτικές πηγές.
Η σιδηροδρομική ένωση Αλεξανδρούπολης-Ηγουμενίτσας, δηλαδή μία Εγνατία σε «ράγες» θα περνά από 4 λιμάνια, 6 αεροδρόμια και τουλάχιστον 4 εμπορευματικά κέντρα.
Για να υλοποιηθεί όμως, απαιτούνται υποδομές, τις οποίες η χώρα καλείται να αναπτύξει μέσα στη σημερινή δύσκολη συγκυρία.
Η «Σιδηροδρομική Εγνατία» αποτελεί μέρος του κεντρικού δικτύου των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, έχει προτεραιότητα όσον αφορά τη χρηματοδότηση και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2050. Χωρίζεται σε δύο άξονες α) του δυτικού άξονα λιμάνι Ημουγενίτσας-Κοζάνη και β) του ανατολικού άξονα Κοζάνη-Αλεξανδρούπολη
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΑΞΟΝΩΝ ΣΗΜΕΡΑ
Α) Άγουρος μελετητικά ο Δυτικός άξονας
Το δυτικό κομμάτι που συνδέει την Κοζάνη με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, είναι τελείως άγουρο μελετητικά. Εάν αναλογιστούμε και το υψηλότατο κόστος, το οποίο μαζί με το τμήμα Κοζάνη-Κρυσταλλοπηγή πλησιάζει τα 7,5 δισ. ευρώ, απαιτεί σοβαρές μελέτες και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.
Β) Πιο ώριμος ο ανατολικός άξονας
Ο ανατολικός άξονας Κοζάνη-Αλεξανδρούπολη συνδέει τις τέσσερις πύλες εξόδου της χώρας. Πρόκειται ουσιαστικά για το βασικό τμήμα στο οποίο καταλήγουν τέσσερις συνδέσεις, μία που έρχεται από την Αλβανία μέσω Κρυσταλλοπηγής, μία από τα Σκόπια μέσω Ειδομένης και οι δύο από την Βουλγαρία μέσω Προμαχώνα και Ορμενίου.
Το πιο ώριμο κομμάτι είναι το Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, στο οποίο έχει ολοκληρωθεί από τον ΟΣΕ η ανακαίνιση της υποδομής, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ έχει αναθέσει την διερεύνηση σεναρίων εκσυγχρονισμού και της αξιολόγησης προοπτικών βιωσιμότητας και χρηματοδότησης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Με κόστος 160 εκατ. Ευρώ, έχει ενταχθεί στις προτάσεις του Πακέτου Γιούνκερ το έργο εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης στην υπάρχουσα μονή γραμμή, μήκους 192 χλμ., στο οποίο περιλαμβάνεται και ανύψωση της γραμμής σε τμήμα 9 χλμ.. Παράλληλα, προωθείται η διαδικασία περιβαλλοντικών εγκρίσεων.
ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΤΡΕΙΣ ΩΡΕΣ Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΞΑΝΘΗ
Σε αξιοσημείωτη εξοικονόμηση χρόνου, που θα φτάνει ακόμη και τις τρείς ώρες –παράγοντας σημαντικός για τις εμπορευματικές μεταφορές-, θα οδηγήσει η νέα μεσογειακή χάραξη του τμήματος Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη. Η εκπόνηση των μελετών για την κατασκευή του τμήματος Τοξότες Ξάνθης-Νέα Καρβάλη και σύνδεση με τον εμπορικό λιμένα Καβάλας, έχει ενταχθεί στο τρέχον ΕΣΠΑ. Επίσης, για το κομμάτι Αμφίπολη-Τοξότες Ξάνθης έχουν ολοκληρωθεί οι αρχικές μελέτες και η περιβαλλοντική αδειοδότηση και βρίσκεται στη δεύτερη φάση μελετών. Η νέα χάραξη του άξονα θα μειώσει την απόσταση κατά 130 χλμ. Το κόστος κατασκευής εκτιμάται άνω του 1 δις. Ευρώ, ενώ οι οριστικές μελέτες δεν αναμένονται πριν από το 2019. Σύμφωνα με το πλάνο που έχει κατατεθεί από την ΕΡΓΟΣΕ στο Πακέτο Γιούνκερ, το συνολικό κόστος για την αναβάθμιση της γραμμής από Θεσσαλονίκη έως Αλεξανδρούπολη ανέρχεται σε 1,8 δις. Ευρώ.
Όλα τα παραπάνω και πολλά περισσότερα παρουσιάζονται σε εκτενές ρεπορτάζ της εφημερίδας το «ΒΗΜΑ» της Κυριακής στις 16-7-2017.
Από τα αναγραφόμενα προκύπτει αβίαστα ότι σχεδιάζεται νέα Μεσογειακή χάραξη της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», με όδευση Λιμάνι Ηγουμενίτσας-Κρυσταλλοπηγή-Κοζάνη-Θεσσαλονίκ-Αμφίπολη-Καβάλα-Λιμάνι Ν. Καρβάλης-Τοξότες Ξάνθης-Λιμάνι Αλεξανδρούπολης.
ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ Η ΔΡΑΜΑ ΔΕΝ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΣΤΗ ΝΕΑ ΧΑΡΑΞΗ.
Είναι προφανές ότι το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο που περνά από την πόλη μας, οι γραμμές του οποίου αναβαθμίζονται και θα παραδοθούν προς χρήση, σύμφωνα με τις υποσχέσεις, στα μέσα του προσεχούς Αυγούστου, θα καταλήξει να χρησιμοποιείται μόνο για τοπικές χρήσεις στο μέλλον.
Η Δράμα στερήθηκε στο παρελθόν της Εγνατίας οδού, της οποίας η όδευση μετατοπίσθηκε από τον κάμπο της στο Παγγαίο όρος, έμεινε και μένει δεκαετίες χωρίς κάθετο άξονα στην Εγνατία, εξυπηρετείται χρόνια και χρόνια από το απαρχαιωμένο δίκτυο του Ν. Σερρών, αναζητώντας έξοδο στην Αμφίπολη, παρακαλάει μήπως κλείσει καμιά «λακκούβα» παραπάνω και αγωνίζεται με συνεχείς συσκέψεις να καταλάβει τι γίνεται με τις μελέτες των τμημάτων του Ε61, μήπως τελικά καταφέρει να πιέσει να ολοκληρωθεί μελετητικά το τμήμα Μαυρολεύκη-Δράμα μήκους μόλις 10 χιλιομέτρων!!! Αγωνίζεται να βρεθούν χρήματα πέραν των μελετών και για απαλλοτριώσεις και για την κατασκευή έστω και των 10 χλμ. Κυνηγώντας τις «ουρές» άλλων έργων που γίνονται σε ολόκληρη την χώρα.
Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ Η ΔΡΑΜΑ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ «ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ» ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΟ ΟΡΑΤΟΣ, ΑΝ ΔΕΝ ΑΝΑΤΡΑΠΟΥΝ ΟΙ ΗΔΗ ΕΙΛΛΗΜΕΝΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ.
Τα γνωρίζουν και τι κάνουν γι’ αυτά οι αιρετοί μας;
Θα μείνουμε τελικά έξω από όλα, χωρίς να αντιδρούμε ποτέ; Αποδεχτήκαμε την κακή μας μοίρα και τα δεχόμαστε όλα αδιαμαρτύρητα; Είμαστε τελικά παιδιά ενός κατώτερου Θεού;