ΑΡΘΡΟ

του Μαργαρίτη Τζίμα

Καθηγητή

 

Το 1905 ο Αϊνστάιν διατύπωσε την Ειδική θεωρία της Σχετικότητας και το 1915 την γενίκευσε διατυπώνοντας της Γενική θεωρία της Σχετικότητας. Η καμπύλωση του χώρου αποτέλεσε μια επανάσταση στη φυσική, η αρχή ισοδυναμίας μάζας -ενεργείας Ε=m.c2 επίσης. Το βαρυτικό πεδίο δεν είναι διάχυτο στον χώρο, αλλά είναι ο ίδιος ο χώρος, ήταν η μεγάλη ιδέα του Αϊνστάιν. Ο χρόνος, η μάζα και το μήκος μεταβάλλονται όταν τα σώματα κινούνται με μεγάλες ταχύτητες κοντά στην ταχύτητα του φωτός. Όμως δεν είναι σκοπός μου να αναλύσω εδώ τη θεωρία σχετικότητας.

Αν όμως ερχόταν τώρα ο Αϊνστάιν και έβλεπε την φυσική που διδάσκεται στα σχολεία, είναι βέβαιο πως θα απογοητευόταν. Δεν είναι δυνατόν 115 χρόνια μετά από αυτές τις πρωτοποριακές και επαναστατικές ανακαλύψεις του Αϊνστάιν, αυτές ακόμη να μη διδάσκονται στα Ελληνικά σχολεία. Ούτε καν ως αναφορά. Και όταν υπάρχουν σε κανένα σχολικό βιβλίο να είναι εκτός… διδακτέας ύλης. Αν είναι δυνατόν.

Η σύγχρονη φυσική στο λύκειο έπρεπε να αρχίζει και να τελειώνει με τις ανακαλύψεις των τελευταίων ετών που επέφεραν τομή στη σκέψη και την επιστήμη. Ας ελπίσουμε να βρεθεί ένας φωτισμένος Υπουργός Παιδείας στη χώρα μας που να δώσει εντολή να τυπωθούν νέα βιβλία φυσικής που να περιέχουν τις σύγχρονες ανακαλύψεις.

Πληροφορούμαι πως θα γίνει τώρα συγγραφή νέων βιβλίων για τα σχολεία. Είναι ευκαιρία να τιμήσουμε τα μεγάλα πνεύματα της επιστήμης.