ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ «ΠΕΖΟΠΟΡΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ»

 

 

  • Δρ. Α. Νικήτας, Πολιτικός Μηχανικός – Συγκοινωνιολόγος, Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χάντερσφιλντ: «Η έξυπνη και η βιώσιμη πόλη ξεκινάει από το παιδί και από την εκπαίδευση»
  • Τα «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία» είναι νοητά λεωφορεία, ανθρώπινες αλυσίδες, για την ομαδική προσέλευση παιδιών στο σχολείο υπό την εποπτεία ενήλικων συνοδών, με νοητές στάσεις και εικονικά εισιτήρια
  • Πρώτη σε πανελλαδικό επίπεδο εισαγωγή της συγκεκριμένης δράσης σε καθημερινή χρήση στο ελληνικό δημοτικό σχολείο

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ

 

Πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής 4 Οκτωβρίου 2019, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου Δράμας, η παρουσίαση της δράσης «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία» (Walking School Busses). Πρόκειται για μια καινοτόμα δράση η οποία θα υλοποιηθεί σε μαθητές δημοτικών σχολείων της Δράμας, μέσα από τη συνεργασία του Δήμου Δράμας, της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας, της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας και του Πανεπιστημίου του Χάντερσφιλντ, το οποίο εκπροσωπείται από τον Δραμινό επιστήμονα Δρ. Αλέξανδρο Νικήτα, Πολιτικό Μηχανικό – Συγκοινωνιολόγο και Επίκουρο Καθηγητή. Μάλιστα, όπως ειπώθηκε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, πρόκειται για την πρώτη σε πανελλαδικό επίπεδο εισαγωγή της συγκεκριμένης δράσης σε καθημερινή χρήση στο ελληνικό δημοτικό σχολείο.

Σε δηλώσεις του ο κ. Νικήτας έκανε λόγο για μια «ιδιαίτερη πρωτοβουλία που έχει να κάνει με καινοτόμες δράσεις αστικής βιώσιμης κινητικότητας και συγκεκριμένα με την εισαγωγή ενός νέου, ριζοσπαστικού και πρωτοπόρου μέτρου που λέγεται “Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία”». Εξηγώντας τη λειτουργία τους, ο κ. Νικήτας σημείωσε: «Είναι νοητά λεωφορεία, ανθρώπινες αλυσίδες, για την ομαδική προσέλευση παιδιών στο σχολείο υπό την εποπτεία ενήλικων συνοδών, που συνήθως είναι είτε εκπαιδευτικοί είτε κυρίως γονείς και κηδεμόνες. Υπάρχουν νοητές στάσεις και εικονικά εισιτήρια. Είναι μια διασκεδαστική, βιώσιμη σχολική μεταφορά, που δίνει ένα στίγμα πιστεύω διαφορετικό για την πόλη και παράλληλα βοηθάει να αποφορτιστεί ο μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος που είναι συνήθως έξω από τα προαύλια τις πρωινές ώρες και τις ώρες αποχώρησης των μαθητών από το σχολείο». Για το πώς θα αρχίσει να εφαρμόζεται στη Δράμα, ο κ. Νικήτας ανέφερε: «Αυτό το πρόγραμμα θα εισαχθεί πιλοτικά σε 3-5 σχολεία. Τα πρώτα μέτρα θα είναι να βάλουμε γιλεκάκια στα παιδιά και στον οδηγό, να δώσουμε καρτελάκια, να έχουμε σηματάκια με STOP χάρτινα για να κρατάνε τα παιδάκια και οι οδηγοί. Ενδεχομένως στο μέλλον να κάνουμε και κάποιες παρεμβάσεις, να δημιουργήσουμε λεωφορειολωρίδες εικονικές. Δεν έχει παρατηρηθεί πουθενά να δημιουργήσει προβλήματα. Συνήθως λύνει και είναι κάτι όμορφο για την πόλη. Έχει δοκιμαστεί σε Ιαπωνία, Νέα Ζηλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Καναδά κ.α.». Τέλος, για την επιλογή των σχολείων, ο κ. Νικήτας επεσήμανε: «Θα ανοίξει η πρόσκληση από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Θα γίνει μια λίστα από κάποια σχολεία και μετά θα αποφασίσουμε ποια θα είναι τα πρώτα πιλοτικά σχολεία. Πρέπει να έχουμε το αντίστοιχο έμψυχο δυναμικό και να αγκαλιάσουν ζεστά το πρόγραμμα για να μπορέσουμε να το υλοποιήσουμε και να στηθεί το πρόγραμμα με επιτυχία. Είναι κομβικό να γίνει σωστός ο πιλότος για να προχωρήσουμε μετά στην εγκαθίδρυσή του σε όλη τη Δράμα, σε όλα τα σχολεία μας».

Παρόντες στην εκδήλωση παρουσίασης της δράσης «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία» ήταν ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Γιώργος Παπαδόπουλος, ο Δήμαρχος Δράμας κ. Χριστόδουλος Μαμσάκος, ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρήστος Παπαθεοδώρου, ο Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος Πολιτισμού κ. Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ, Αντιδήμαρχοι και Δημοτικοί Σύμβουλοι του Δήμου Δράμας, εκπρόσωποι της εκπαιδευτικής κοινότητας κ.α..

Ομιλητές στην εκδήλωση ήταν ο κ. Νικήτας, καθώς και ο κ. Σάββας Δημητριάδης, Προϊστάμενος Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας.

Εισαγωγικά στην εκδήλωση μίλησε ο κ. Ανδρέας Σαλπιγγίδης, Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, ο οποίος παρέθεσε συνοπτικά τις πρωτοπόρες δράσεις εκπαιδευτικού, πολιτιστικού, περιβαλλοντικού και κοινωνικού περιεχομένου που έχει υλοποιήσει η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας. Επίσης, μίλησε για τη δράση «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία», ενώ παρουσίασε και το βιογραφικό του Δραμινού επιστήμονα κ. Νικήτα. Αναφορές στον κ. Νικήτα έγιναν τόσο από τον Αντιπεριφερειάρχη Δράμας κ. Παπαδόπουλο όσο και από το Δήμαρχο κ. Μαμσάκο, κατά τη διάρκεια των χαιρετισμών που απεύθυναν. Με ιδιαίτερα κολακευτικά λόγια ευχαρίστησαν τον κ. Νικήτα, τονίζοντας ότι κάνει τη Δράμα υπερήφανη στο εξωτερικό.

 

«Πόλεις που έχουν νέους να περπατάνε δεν έχουν να φοβούνται τίποτα»

 

Στην ομιλία του, ο κ. Νικήτας αναφέρθηκε στο Πανεπιστήμιο του Χάντερσφιλντ, το οποίο συμμετέχει στην υλοποίηση της δράσης στη Δράμα, επισημαίνοντας πως το συγκεκριμένο πανεπιστημιακό ίδρυμα, στο οποίο είναι Καθηγητής, θεωρεί πως «η έρευνα είναι μοχλός ανάπτυξης για την κοινωνία» και «δεν πρέπει να είναι αποκομμένη από την κοινωνία». Μιλώντας για τον τόπο του, επεσήμανε πως όπου του δίνεται ευκαιρία στο εξωτερικό αναφέρεται στη Δράμα. Ο κ. Νικήτας μίλησε για την αστική βιώσιμη κινητικότητα, τονίζοντας πως η υπέρμετρη και άμετρη χρήση αυτοκινήτων ήταν βασικός πυλώνας για πάρα πολλά χρόνια, όμως πλέον έχει αρχίσει πλέον να δημιουργεί προβλήματα. Και για αυτό η αυτοκινητοκρατούμενη εποχή δίνει τη θέση της στην εποχή για την έξυπνη και βιώσιμη πόλη, όπου οι μετακινήσεις γίνονται με εναλλακτικό τρόπο, δηλαδή με περπάτημα, με ποδήλατο και με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο κ. Νικήτας παρουσίασε τα αποτελέσματα έρευνας που έγιναν στη Δράμα για τη χρήση κοινοχρήστων ποδηλάτων, προσθέτοντας πως η συγκεκριμένη παρέμβαση μπορεί να εφαρμοστεί μέσα στην επόμενη τετραετία. Βέβαια, όπως είπε, για τέτοιου είδους παρεμβάσεις απαιτείται ολική στρατηγική και όχι μεμονωμένα μέτρα.

Όσον αφορά τα «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία», ο κ. Νικήτας σημείωσε πως πρόκειται για «εναλλακτική πρόταση βιώσιμης σχολικής μεταφοράς» για την ομαδική μετακίνηση πεζών μαθητών από τα σπίτια τους υπό την επιτήρηση ενήλικων οδηγών, με οριοθετημένους κανόνες ασφαλείας. Μέσα από τη δράση καλλιεργούνται η υπευθυνότητα, η ανεξαρτησία και συνεργατικότητα, ενώ δίνεται η δυνατότητα για μαθησιακό παιχνίδι και για νέες ευκαιρίες μάθησης. Οι ωφέλειες της δράσης «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία», όπως εξήγησε ο κ. Νικήτας, έχουν να κάνουν με τις νέες μαθησιακές ευκαιρίες, τις δυνατότητες άσκησης υγείας, το σεβασμό στη φύση και στο περιβάλλον, την αυτονόμηση, την κυκλοφοριακή αγωγή, την οδηγική ασφάλεια, την υπευθυνότητα, την συνέπεια, το ομαδικό πνεύμα και την κοινωνικοποίηση. Όμως, οι ωφέλειες δεν αφορούν μόνο τους συμμετέχοντες μαθητές, αλλά και την ίδια την πόλη, μέσω της κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης, της ευελιξίας που δίνεται στους γονείς και της εισαγωγής νέων ηθών βιώσιμης κινητικότητας. «Πόλεις που έχουν νέους να περπατάνε δεν έχουν να φοβούνται τίποτα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Νικήτας.

Ο Δραμινός επιστήμονας εξήγησε πως πρόκειται για μια δράση χωρίς σχεδόν καθόλου κόστος, η οποία θα λάβει και διεθνούς κλίμακα δημοσιότητα, λόγω της συμμετοχής του Πανεπιστημίου του Χάντερσφιλντ. Μάλιστα, υπάρχει και θετικό κίνητρο συμμετοχής, καθώς το πανεπιστημιακό ίδρυμα θα προσφέρει δώρο ένα ipad στο παιδάκι με τα περισσότερα εισιτήρια.

Ο κ. Νικήτας ολοκλήρωσε την ομιλία του λέγοντας: «Η έξυπνη και η βιώσιμη πόλη ξεκινάει από το παιδί και από την εκπαίδευση. Ξεκινά από τη διάθεσή μας να κάνουμε μικρές, ανέξοδες αλλαγές στις καθημερινές μας μετακινήσεις και συνήθειες. Και σε αυτές των παιδιών μας που αποτελούν το αύριο αυτού του σπουδαίου τόπου. Σας θέλουμε μαζί μας, κοινωνούς και συμμέτοχους, σε αυτόν τον ωραίο αγώνα».