ΑΡΘΡΟ
του Παναγιώτη Χατζηγεωργίου
Δικηγόρου, μέλους της ΠΡΩ.Τ.Α.ΣΥ. Δράμας

Όλοι μας γνωρίζουμε την έννοια «ΚΡΑΤΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥ». Ως κάτι καλό. Ως σύμφυτο με τη Δημοκρατία. Ως κάτι που αφορά τα δικαιώματά μας. Και πράγματι έτσι είναι. Το Κράτος Δικαίου – και ορθά- έχει χαρακτηριστεί ως το οξυγόνο της Δημοκρατίας.
Το καταλαβαίνουμε όλοι. Ακόμη κι αν δεν ξέρουμε ακριβώς το πώς και το γιατί. Βέβαια προσπάθησαν οι Κυβερνώντες να το αποδομήσουν αυτό. Μας είπαν πως δεν ενδιαφέρει την κοινωνία. Πως πήραν 41 τοις εκατό. Πως ως νικητές γράφουν αυτοί την ιστορία. Πως ξεπεράστηκε το θέμα των Υποκλοπών. Πως δεν υπήρξε έγκλημα των Τεμπών. Πως δεν επιχειρήθηκε συγκάλυψή του. Πως το θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ δεν είναι δα και κάτι σοβαρό. Πως οι Ευρωπαίοι Εισαγγελείς είναι εμμονικοί. Εξυπηρετούν αλλότρια συμφέροντα. Και πως όλα αυτά που έρχονται για απευθείας αναθέσεις, για κακοδιαχείριση και διασπάθιση δημόσιου χρήματος και Ευρωπαϊκών κονδυλίων εντάσσονται στο ίδιο οργανωμένο σχέδιο. Πως πρόκειται για κύκλους εντός και εκτός χώρας, που συνεργάζονται για το κακό μας.
Πως αυτά όλα τα λένε ανθέλληνες, απάτριδες. Που απεργάζονται την εκπαραθύρωση του Πρωθυπουργού. Την πτώση της κυβέρνησης της ΝΔ. Το κακό της πατρίδας. Γιατί στο μυαλό τους κόμμα και πατρίδα ταυτίζονται. Και η χώρα είναι το λάφυρό τους. Και μπορούν ενίοτε και να παρανομούν. Για το καλό του κόμματος. Δηλαδή για το συμφέρον της χώρας. Όπως αυτοί το αντιλαμβάνονται.
Πως σχετίζονται Υποκλοπές, Τέμπη, ΟΠΕΚΕΠΕ, κακοδιαχείριση και διασπάθιση δημόσιου χρήματος; Μα όλα αυτά άπτονται του Κράτος Δικαίου. Γιατί αν υπήρχε σωστό Κράτος Δικαίου, δεν θα γίνονταν αυτά τα εγκλήματα. Και αν τυχόν γίνονταν, δεν θα μπαζώνονταν. Και ΝΑΙ πρέπει να μας ανησυχούν όλους. Και πρέπει να εξεγειρόμαστε όλοι.
Τι είναι Κράτος Δικαίου; Μας τα λένε οι συνταγματολόγοι: Η Δημοκρατία έφερε το Κράτος Δικαίου. Και χωρίς τις εγγυήσεις του Κράτους Δικαίου δεν θα μπορούσε να οικοδομηθεί η Δημοκρατία. Μας λένε, πως βιώνουμε σήμερα βαθύτατη κρίση του Κράτους Δικαίου. Και συνεπώς και της Δημοκρατίας. Και πως το πρώτο ζητούμενο είναι να διαφυλαχθούν οι εγγυήσεις του Κράτους Δικαίου. Και τι ακριβώς είναι αυτό. Είναι το ότι η κρατική εξουσία οριοθετείται για το πως μπορεί να δρα. Δίχως να καταπατά τα δικαιώματα των πολιτών. Χρέος μας να διαφυλάξουμε το Ευρωπαϊκό κεκτημένο. Τον νομικό μας πολιτισμό.
Και για να γίνουν όλα αυτά θέλουμε ανεξάρτητη Δικαιοσύνη. Που δεν θα διορίζεται η ηγεσία της από την κυβέρνηση. Που δεν θα παρεμβαίνουν εκτελεστική και νομοθετική εξουσία στο έργο της.
Συμβαίνουν και τέτοια; Προφανώς και συνέβαιναν και συμβαίνουν. Και υπήρχαν και υπάρχουν δικαστές που αντιδρούν. Κοινωνίες που αντιστέκονται. Και κερδίζουν. Και τότε η Δικαιοσύνη ανακτά το κύρος της. Και το Κράτος Δικαίου παίρνει τη ρεβάνς.
Το 1834 ο τότε Υπουργός Δικαιοσύνης έβαλε ξιφολόγχη στο λαιμό των δικαστών Πολυζωίδη και Τσερτέτη για να υπογράψουν και αυτοί τη θανατική ποινή του Κολοκοτρώνη και του Πλαπούτα. Αυτοί όμως αρνήθηκαν. Το 1874 ο Χαρίλαος Τρικούπης δημοσίευσε το άρθρο του «Τις πταίει;», για το οποίο συνελήφθηκε και κρατήθηκε. Το αρμόδιο Συμβούλιο Εφετών έκρινε, πως δεν διέπραξε ποινικό αδίκημα. Το αποτέλεσμα. Δυσμενής μετάθεση των μελών του. Ο Τρικούπης όμως δικαιώθηκε. Στη δεκαετία του 1980 οι Εισαγγελείς Γιαταγάνα και Λογοθέτης αποκάλυψαν τα όσα φρικιαστικά συνέβαιναν στο Γεντί Κουλέ. Αντιμετώπισαν σωρεία διώξεων. Το Γεντί Κουλέ όμως έκλεισε. Πρόσφατα ο τότε Πρόεδρος της ΑΔΑΕ Χρήστος Ράμμος θέλησε να ξεσκεπάσει το σκάνδαλο των Υποκλοπών και να ενημερώσει τη Βουλή. Μπήκε στο στόχαστρο της κυβέρνησης, επιχειρήθηκε η δολοφονία του χαρακτήρα του. Υπάρχει ομόφωνη απόφαση του ΣτΕ να ενημερώσει η ΕΥΠ τον Ανδρουλάκη και η κυβέρνηση κωφεύει. Καταστρατηγεί κατάφωρα το Σύνταγμα!
Το 2024 Αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου αρχειοθέτησε την υπόθεση των Υποκλοπών. Δεν είδε παρανομίες! Το 2026 ο Εισαγγελέας του Α.Π. μπάζωσε το θέμα! Δεν άκουσε και δεν είδε νέα στοιχεία!!! Σύσσωμη η αντιπολίτευση καταγγέλλει. Σύμπας ο νομικός κόσμος στηλιτεύει. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καυτηριάζει. Τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια καλούνται να επιληφθούν της υπόθεσης. Σε όλη τη χώρα πραγματοποιούνται εκδηλώσεις. Η κοινωνία βοά. Οι πολίτες ξεσηκώνονται.
Η προάσπιση της Δημοκρατίας και της Κράτους Δικαίου είναι υπόθεση όλων μας. Η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης είναι ο ακρογωνιαίος λίθος. Τώρα οφείλουμε να την απαιτήσουμε και να τη διεκδικήσουμε. Υπάρχει η εξωτερική ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, δηλαδή να μη διορίζεται από την κυβέρνηση, να μην παρεμβαίνουν στο έργο της Εκτελεστική και Νομοθετική Εξουσία. Υπάρχει η εσωτερική ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, δηλαδή να μη διώκονται οι Δικαστές για τη δικαιοδοτική τους κρίση από Προϊσταμένους και Πειθαρχικά. Υπάρχει τέλος το σθένος, η εντιμότητα και οι αντοχές του καθενός Δικαστή, που θέλει να ασκήσει αμερόληπτα και αντικειμενικά τα καθήκοντά του.
Αν δεν υπάρχουν και τα τρία, τότε υπάρχει πρόβλημα. Η ύπαρξή τους εναπόκειται στη δημοκρατική ευαισθησία και εγρήγορση του καθενός μας. Οφείλουμε να διατρανώσουμε πως η Δημοκρατία και το Κράτος Δικαίου μας αφορούν όλους. Δεν τα χαρίζουμε στους κυβερνώντες. Και θα τα υπερασπιζόμαστε με κάθε μέσο και τρόπο.
Υ.Γ. Τη Δευτέρα στις 25 Μαΐου διοργανώνεται στη Νομαρχία Δράμας σχετική εκδήλωση. Να είμαστε όλοι εκεί.


