ΑΡΘΡΟ
Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά
ATPL
AIRLINE PILOT
B737NG AIRBUS 320

(συνέχεια από το προηγούμενο)
Εντι Ζεμενίδης: «Στρατηγική καταστροφή» αν κλείσει το γενικό προξενείο των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη. «Η Θεσσαλονίκη είναι το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας», πρόσθεσε. «Αν δούμε τον IMEC ως αντίβαρο στην Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας, τότε η Θεσσαλονίκη αποκτά στρατηγική σημασία ως ενδεχόμενη ευρωπαϊκή πύλη. Επομένως, το κλείσιμο του προξενείου στέλνει ένα μικτό μήνυμα και υπονομεύει την εικόνα της αμερικανικής δέσμευσης, τόσο απέναντι στον διάδρομο όσο και στον ρόλο της βόρειας Ελλάδας σε αυτόν».
Η συζήτηση στράφηκε στη συνέχεια στον αναβαθμισμένο ρόλο της Τουρκίας αλλά και στον ρόλο του «ταραξία» στην Ανατολική Μεσόγειο, ιδίως μέσω του δόγματος της «Γαλάζιας Πατρίδας».
Ο Ρούμπιν χαρακτήρισε τη στάση της Άγκυρας ιμπεριαλιστική και υπογράμμισε τις στρατιωτικές παρουσίες σε Κύπρο, Ιράκ και Συρία καθώς και τον κίνδυνο για την Αρμενία μέσω Αζερμπαϊτζάν.
Αυτός ο θαλάσσιος αναθεωρητισμός δεν είναι υποθετικός, προειδοποίησε η Πετράνι. «Η Τουρκία έχει μπλοκάρει ενεργά την εξερεύνηση και γεώτρηση σε κυπριακά ύδατα, όχι σε διαφιλονικούμενες ζώνες, αλλά στο νότιο τμήμα της Κύπρου, ανάμεσα στην Κύπρο και την Αίγυπτο», τόνισε. «Όταν μικρότερες ενεργειακές εταιρείες, όπως η ιταλική ENI, επιχείρησαν να δραστηριοποιηθούν, επενέβη ο τουρκικός στόλος. Όταν όμως εμφανίστηκαν μεγαλύτεροι δυτικοί παίκτες, όπως η ExxonMobil και η Chevron, η Τουρκία έκανε πίσω. Υπάρχει ένα μοτίβο εδώ, η Τουρκία δοκιμάζει τα όρια ανάλογα με το πού εντοπίζει αδυναμία».
Ο Γεωργακάκης περιέγραψε πώς ο ηλεκτρικός διασυνδετήρας Great Sea Interconnector μπορεί να φέρει πραγματική μεταμόρφωση, οικονομικά αλλά και στρατηγικά. «Θα συνδέσει επιτέλους την Κύπρο με το ευρωπαϊκό δίκτυο, θα βοηθήσει το Ισραήλ να σπάσει την ενεργειακή απομόνωση και μπορεί να ανοίξει ακόμη και την πόρτα για μελλοντική σύνδεση με τη Σαουδική Αραβία».
«Και ακριβώς γι’ αυτό η Τουρκία θέλει να τον εμποδίσει». «Πώς;», ρώτησε ο Ρούμπιν. «Μέσω νομικών τεχνασμάτων και θαλάσσιων διαστρεβλώσεων. Το 2019, η Τουρκία υπέγραψε μνημόνιο κατανόησης με τη Λιβύη, διεκδικώντας θαλάσσιο σύνορο μεταξύ των δύο χωρών. Το πρόβλημα είναι ότι η Τουρκία και η Λιβύη δεν είναι γειτονικές χώρες», απάντησε ο Γεωργακάκης.
Η Άγκυρα επιδιώκει κάθε ενεργειακό ή έργο υποδομών από το Ισραήλ ή την Αίγυπτο προς την Ευρώπη να έχει την έγκρισή της, όπως πρόσθεσε. «Αν το δεχθούμε αυτό, ουσιαστικά νομιμοποιούμε τις παράνομες αξιώσεις της. Και δεν μπορούμε να το κάνουμε».
«Η συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης παραβιάζει το διεθνές δίκαιο της θάλασσας και αποτελεί θεμέλιο του δόγματος της “Γαλάζιας Πατρίδας”, της τουρκικής προσπάθειας να επιβληθεί ως κυρίαρχη δύναμη στην Ανατολική Μεσόγειο. Αν της επιτραπεί να το κάνει», προειδοποίησε η Πετράνι. «Θα δώσει στην Αγκυρα τη δυνατότητα να μπλοκάρει όχι μόνο αγωγούς φυσικού αερίου, αλλά και ηλεκτρικά καλώδια παραλύοντας τη συνεργασία στην περιοχή. Η Τουρκία χρησιμοποιεί θαλάσσιο ιμπεριαλισμό για να στραγγαλίσει τη διασυνδεσιμότητά μας και να μπλοκάρει το μέλλον μας».
«Και τι πρέπει να κάνει η Αμερική;», ρώτησε ο Ρούμπιν, προσθέτοντας: «Έχουμε έναν υποτιθέμενο σύμμαχο στο ΝΑΤΟ -στην πραγματικότητα έναν Δούρειο Ίππο-που κάνει θαλάσσιες συμφωνίες με ισλαμιστές στη Λιβύη και απειλεί όχι μόνο τα συμφέροντα Ελλάδας και Κύπρου, αλλά και των Ηνωμένων Πολιτειών».
«Όταν η Αμερική είναι ξεκάθαρη στην Ανατολική Μεσόγειο, βλέπουμε αποτελέσματα», απάντησε ο Γεωργακάκης. «Όταν διστάζει, η Τουρκία γίνεται επιθετική».
Έφερε ως παράδειγμα το έργο του ηλεκτρικού διασυνδετήρα, που στερείται σαφούς αμερικανικής υποστήριξης και γι’ αυτό παραμένει η τουρκική παρεμβατικότητα. Αντιθέτως, όπως είπε, όταν ενεργειακοί κολοσσοί των ΗΠΑ, όπως η Chevron, εξασφάλισαν άδειες για περιοχές νότια της Κρήτης, η Τουρκία δεν αντέδρασε. «Αυτό είναι το αποτρεπτικό αποτέλεσμα της αμερικανικής εμπλοκής».
Η Κρήτη, στο μεταξύ, όπως συμφώνησαν οι ομιλητές παραμένει ακρογωνιαίος λίθος της αμερικανικής στρατηγικής στην περιοχή. «Ο κόλπος της Σούδας είναι η μόνη ναυτική βάση των ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο», είπε ο Γεωργακάκης. «Είναι κρίσιμη για τη CENTCOM και τις επιχειρήσεις στη Μέση Ανατολή. Η Τουρκία ξέρει ότι δεν πρέπει να την προκαλέσει.» Και για τη συνεισφορά της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ ειπώθηκε πως: «Είμαστε από τις λίγες χώρες που ξοδεύουμε πάνω από το 3% του ΑΕΠ μας στην Αμυνα. Είμαστε στην Ερυθρά Θάλασσα και πολεμάμε τους Χούθι. Είμαστε αξιόπιστοι.»
Ο Ρούμπιν αναφέρθηκε με θετικά λόγια και στον ΥΠΕΞ της Κύπρου, Κωνσταντίνο Κόμπο. «Αν έπρεπε να στοιχηματίσω, θα το έκανα στο πρόσωπο του Κωνσταντίνου Κόμπου. Ο Υπουργός Εξωτερικών της Κύπρου μπορεί μια μέρα να είναι υποψήφιος για Νόμπελ Ειρήνης. Η Κύπρος είναι μικρή, αλλά η διπλωματία που εξάγει η Λευκωσία είναι δυσανάλογα ισχυρή σε σχέση με το μέγεθός της», είπε ο Αμερικανός.
Πηγή: Καθημερινή

