ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗ ΓΙΑ ΤΟ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΑΛΑΚΡΟΥ

 

  • «Η οικονομική δραστηριότητα που αφορά το ΧΚΦ πρέπει άμεσα μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης ή σύμβασης παραχώρησης (του Ν.4413/2016) να ανατεθεί σε οικονομικό φορέα και για τον λόγο αυτό η προετοιμασία και ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας είναι άμεσης προτεραιότητας»
  • «Με δεδομένη την αποκάλυψη της σωρείας των ψευδών για πληθώρα ζητημάτων του ΧΚΦ, μεταξύ των οποίων η δήθεν τακτοποίηση σοβαρότατων εκκρεμοτήτων νομιμότητας του ΧΚΦ, αλλά και τόσων άλλων ανοικτών θεμάτων να ελέγχονται από την δικαιοσύνη, η απελθούσα Διοίκηση της Περιφέρειας-Π.Ε. Δράμας δεν έκανε ούτε αυτό το ελάχιστο που υποσχέθηκε»
  • «Η τυπική και ουσιαστική ευθύνη για την τρέχουσα μη λειτουργία του Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού ανήκει απολύτως στον απελθόντα χωρικό Αντιπεριφερειάρχη Δράμας, ο οποίος δεν προχώρησε σε διαδικασία εκμίσθωσης του χιονοδρομικού κέντρου προκειμένου να αναδειχθεί οικονομικός φορέας λειτουργίας»
  • «Το ΧΚΦ βρίσκεται σήμερα στη χειρότερη κατάσταση από κάθε άλλη φορά, γιατί η απερχόμενη διοίκηση δεν άφησε τίποτα αξιόλογο, παρά μόνο μια κόλλα χαρτί δύο παραγράφων ως δήθεν πρόταση για το Ταμείο Ανάκαμψης, και βεβαίως μία δημόσια σύμβαση εν εξελίξει αξίας 255.000,00 ευρώ για ένα χιονοδρομικό κέντρο που δεν μπορεί να λειτουργήσει, αφού όλες του οι εγκαταστάσεις παραμένουν αφενός αυθαίρετες, αφετέρου κατεστραμμένες ή ασυντήρητες»
  • «Δεν γνωρίζω πως προχωρά η δικαιοσύνη, εγώ όμως έχω κληθεί να καταθέσω σε δύο περιπτώσεις καταγγελιών και είπα μέσα στα πλαίσια της κατάθεσής μου επί των θεμάτων αυτά που γνωρίζω. Υπάρχουν πάρα πολλά θέματα ακόμη, που δεν ξέρω αν έφτασαν ή αν θα φτάσουν στην δικαιοσύνη, εγώ βέβαια είμαι στη διάθεσή της για οποιοδήποτε θέμα»

 

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Εργασία… συν» παραχώρησε ο συνταξιούχος δημόσιος υπάλληλος και μέλος της διοίκησης του ΕΟΣ Δράμας κ. Δημήτρης Κυριαζίδης, σχετικά με το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού. Ο κ. Κυριαζίδης αναφέρθηκε στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον του Χιονοδρομικού Κέντρου, παρουσιάζοντας την άποψή του για μια σειρά από ζητήματα.

Μπορείτε να μας πείτε κάποια εισαγωγικά στοιχεία σχετικά με το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού;

Στον ευρύτερο χώρο που χαρακτηρίζεται γενικά και απλοποιημένα ως Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού, υφίστανται και λειτουργούν δύο απολύτως ανεξάρτητες και διακριτές οντότητες, με διαφορετικές από κάθε άποψη θεσμικές καταστάσεις και λειτουργίες:

(α) Το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού (ΧΚΦ) το οποίο είναι μία τουριστική εγκατάσταση εκτεινόμενη σε ένα σύνολο εκτάσεων 724.576,50 τ.μ. (724,6 στρ.) αποτελούμενη από τμήματα γης μη συνδεόμενα πάντα μεταξύ τους και ειδικότερα, από 7 λωρίδες γης γύρω από τους εγκαταστημένους αναβατήρες και τέσσερα πολύγωνα τμήματα γης εκ των οποίων το μεγαλύτερο 216.339,00 τ.μ. (216,3 στρ.) στο οροπέδιο του Αγίου Πνεύματος, που έχουν παραχωρηθεί συνολικά προς χρήση και εκμετάλλευση από την ΕΤΑΔ Α.Ε. στην ΠΑΜΘ [ΚΥΑ αριθ. 010375ΕΞ/15-11-2012 (ΦΕΚ Β 3500/31-12-2012)]. Εντός των εκτάσεων αυτών περιλαμβάνονται συγκεκριμένες εγκαταστάσεις [Αποθήκη (κτίριο) μηχανημάτων, βοηθητικά κτίρια (οικίσκοι) των αναβατήρων, αποθήκη καθισμάτων του τετραθέσιου αποσυμπλεκόμενου αναβατήρα Ε.Α.1, κτίριο του αναψυκτηρίου-καφέ «Ανεμοσούρι», κτίριο του αναψυκτηρίου-καφέ «Χιονότρυπα»]. Στο ΧΚΦ χορηγήθηκε το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας με αριθμό ΜΗΤΕ 0101Υ45000000201 (αριθ. πρωτ. 2776/14.02.2020, ΑΔΑ: 6ΓΜΧ465ΧΘΟ-Γ01). Με την περιβαλλοντική αδειοδότηση (ΑΔΑ:6Τ4Ξ4653Π8-ΩΤΟ), δόθηκε άδεια επέμβασης σε μία ευρύτερη έκταση συνολικού εμβαδού περίπου 6.630 στρ. που εξασφαλίζει το σύνολο του ζωτικού χώρου που απαιτείται για τη λειτουργία του ΧΚΦ, απαιτούνται όμως περαιτέρω ενέργειες για τη νόμιμη αξιοποίησή τους.

(β) Διακριτή έκταση 8.000,00 τ.μ. (8 στρ.) στο οροπέδιο του Αγίου Πνεύματος, κυριότητας της ΓΓΑ, όπου είναι κτισμένο το ορειβατικό καταφύγιο και περικλείεται από την προαναφερθείσα εγκατάσταση του ΧΚΦ. Η έκταση αυτή των 8 στρ. είχε παραχωρηθεί στον ΕΟΣ Δράμας με την αριθ. 29465/08.03.2000 απόφαση της ΓΓΑ, για αμιγώς αθλητική χρήση, ενώ με την με αριθ. 605871/14.12.2021 (ΑΔΑ: ΨΞΟΙ4653Π4-8Η1) απόφαση της ΓΓΑ ανακλήθηκε η παραχώρηση προς τον ΕΟΣ Δράμας, και αμέσως μετά, με την ΚΥΑ αριθ. ΥΠΠΟΑ/55517/10-02-2022 (ΦΕΚ 2511/Β’/20-05-2022), παραχωρήθηκε και η έκταση αυτή των 8 στρ. στην ΠΑΜΘ χωρίς όμως αλλαγή χρήσης, έτσι ώστε παρά το ότι και στις δύο εκτάσεις παραχωρησιούχος είναι η ΠΑΜΘ δεν επέρχεται αλλαγή στο διακριτό και διαφορετικό της χρήσης των δύο ανωτέρω επιμέρους εκτάσεων. Συνεπώς η έκταση των 8 στρ. του ορειβατικού καταφυγίου δεν περιλαμβάνεται ούτε σήμερα στο Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού, παρά το γεγονός ότι περικλείεται από αυτό και έχει παραχωρηθεί για αθλητική χρήση στην ΠΑΜΘ.

Τα χιονοδρομικά κέντρα είναι εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής που λειτουργούν με ενιαία διοίκηση, ευθύνη και έλεγχο, σε κατάλληλο συγκεκριμένο τόπο και χώρο και περιλαμβάνουν ασφαλείς χιονοδρομικούς αναβατήρες και πίστες χιονοδρομίας, κλπ., νόμιμες εγκαταστάσεις διημέρευσης και εξυπηρέτησης επισκεπτών και λοιπό αναγκαίο και απαραίτητο εξοπλισμό λειτουργίας και ασφαλείας και καλύπτουν επίσης και άλλες σημαντικές προϋποθέσεις που ορίζονται από την σχετική νομοθεσία και κανονισμούς.

Η νομοθεσία των χιονοδρομικών κέντρων εκσυγχρονίσθηκε τελευταία, εντός του 2022, με την προσθήκη ενός νέου κεφαλαίου ΛΙ στον Ν. 4442/16 (ΦΕΚ 230 Α): Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις, και την έκδοση δύο νέων υπουργικών αποφάσεων όσον αφορά αντίστοιχα τις προδιαγραφές των χιονοδρομικών κέντρων και την έγκριση λειτουργίας τους αντίστοιχα.

Το ΧΚΦ ανήκει στα υφιστάμενα χιονοδρομικά κέντρα του άρθρου 13 του Ν.4179/2013, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 109 του Ν. 4926/2022 (ΦΕΚ 82 Α), για τα οποία ισχύουν κάποιες ελαστικότερες διατάξεις.

Το ΧΚΦ λειτούργησε ιστορικά με διάφορους τρόπους και κάθε περίπτωση είχε και τα προβλήματά της.

Μετά τις τελευταίες νομοθετικές ρυθμίσεις έγινε απολύτως σαφές ότι η λειτουργία του χιονοδρομικού κέντρου καθώς και κάθε επιμέρους δράση της λειτουργίας του, δεν μπορεί να είναι αντικείμενο υπηρεσιακής αρμοδιότητας και να διενεργείται αμέσως ή εμμέσως μέσω κάποιας υπηρεσιακής δομής.

Η οικονομική δραστηριότητα που αφορά το ΧΚΦ πρέπει άμεσα μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης ή σύμβασης παραχώρησης (του Ν.4413/2016) να ανατεθεί σε οικονομικό φορέα και για τον λόγο αυτό η προετοιμασία και ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας είναι άμεσης προτεραιότητας.

Γιατί το Χιονοδρομικό Κέντρο του Φαλακρού παραμένει κλειστό;

Για ποια λειτουργία όμως μιλάμε;

Προφανώς για την επανάληψη επί το χειρότερο της θλιβερής, από κάθε άποψη, διαδικασίας της περιόδου 2022-2023. Με δεδομένη την αποκάλυψη της σωρείας των ψευδών για πληθώρα ζητημάτων του ΧΚΦ, μεταξύ των οποίων η δήθεν τακτοποίηση σοβαρότατων εκκρεμοτήτων νομιμότητας του ΧΚΦ, αλλά και τόσων άλλων ανοικτών θεμάτων να ελέγχονται από την δικαιοσύνη, η απελθούσα Διοίκηση της Περιφέρειας-Π.Ε. Δράμας δεν έκανε ούτε αυτό το ελάχιστο που υποσχέθηκε.

Σε κάθε περίπτωση η ευθύνη της ασφάλειας, προστασίας και της νόμιμης λειτουργίας της ακίνητης περιουσίας όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων της ΠΑΜΘ και βεβαίως και της Π.Ε. Δράμας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχει ανατεθεί μέχρι σήμερα, με γενικότερες ή ειδικότερες αποφάσεις του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, στον εκάστοτε χωρικό Αντιπεριφερειάρχη [σκόπιμο να αναφερθεί η απόφαση Περιφερειάρχη με αριθ. ΔΔ:οικ.4697 (ΦΕΚ 4064 Β/7-11-2019)].

Μέσα στην ακίνητη περιουσία της Π.Ε. Δράμας, ανήκει κατά παραχώρηση χρήσης και εκμετάλλευσης από την ΕΤΑΔ Α.Ε. και το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού (724,6 στρ.), όπως αυτό ορίζεται τυπικά και ουσιαστικά, και όχι βεβαίως όπως ενδεχόμενα θα μπορούσαμε να πιστεύουμε, αλλά και τα 8 στρ. του ορειβατικού καταφυγίου κατά παραχώρηση μόνον χρήσης και όχι εκμετάλλευσης από την ΓΓΑ.

Η προετοιμασία για την λειτουργία ενός χιονοδρομικού κέντρου για μία ορισμένη χιονοδρομική περίοδο οφείλει να εκκινεί πολύ πριν την λήξη της προηγούμενης χιονοδρομικής περιόδου, για να μην πούμε καλύτερα πριν και από την έναρξη της προηγούμενης χιονοδρομικής περιόδου.

Επομένως η τυπική και ουσιαστική ευθύνη για την τρέχουσα μη λειτουργία του Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού ανήκει απολύτως στον απελθόντα χωρικό Αντιπεριφερειάρχη Δράμας, ο οποίος δεν προχώρησε σε διαδικασία εκμίσθωσης του χιονοδρομικού κέντρου προκειμένου να αναδειχθεί οικονομικός φορέας λειτουργίας.

Από τις ανακοινώσεις και τα γνωστά στοιχεία είναι σαφές ότι η απελθούσα διοίκηση της Π.Ε. Δράμας προσανατολιζόταν σε μία επανάληψη του πλαισίου της διαδικασίας της περιόδου 2022-2023. Επειδή η διαδικασία εκμίσθωσης του Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού, όπως αυτό υφίσταται, για μία μόνο χιονοδρομική περίοδο σε οικονομικό φορέα λειτουργίας είναι μία απολύτως προβληματική και αλυσιτελής διαδικασία, και με τον τρόπο που προγραμματίσθηκε, μεταξύ των δύο εκλογικών αναμετρήσεων, ως επανάληψη της διαδικασίας της προηγούμενης χιονοδρομικής περιόδου, χαρακτηρίζεται από εικονικότητα και διαβλητότητα, είναι σαφές ότι οι κάθε τύπου ευθύνες μιας τέτοιας διαδικασίας πέραν των άλλων που αφορούν την νομιμότητα των εγκαταστάσεων, δεν μπορούσαν πλέον να αναληφθούν, μετά την απώλεια των εκλογών από την απελθούσα διοίκηση.

Ακόμη πιο προβληματική, προσχηματική και προφανώς ατελέσφορη ήταν η σκέψη και η εκφρασθείσα πρόθεση να μεταβιβασθεί μια τέτοια ευθύνη στη νέα Περιφερειακή Αρχή.

Η εικονικότητα της προγραμματισθείσας διαδικασίας εκμίσθωσης προκύπτει άμεσα και αβίαστα, από το γεγονός ότι για να λειτουργήσει μια τέτοια διαδικασία απαιτήθηκε η παράλληλη ανάθεση μιας δημόσιας σύμβασης αξίας 255.000,00 ευρώ, η οποία και διενεργήθηκε όπως επαίρεται ο απελθών χωρικός Αντιπεριφερειάρχης, με το μεγαλύτερο οικονομικό της αντικείμενο να είναι «υπηρεσίες τεχνικής και διοικητικής υποστήριξης για την προετοιμασία και την λειτουργία των εγκαταστάσεων και των υποδομών του Χ.Κ. Φαλακρού της χιονοδρομικής περιόδου 2023-2024» (με ΑΔΑΜ Διακήρυξης 23PROC013730185). Πιο παραστατικά, μέσα στο προς εκμίσθωση μίσθιο θα περιλαμβανόταν υποκρυπτόμενο και το μεγαλύτερο μέρος του οικονομικού αντικειμένου μιας δημόσιας σύμβασης, την λειτουργία της οποίας θα διοικούσε μια δημόσια υπηρεσία ελεγχόμενη από τον χωρικό Αντιπεριφερειάρχη και εδώ προκύπτει και το άνοιγμα του παραθύρου στη διαβλητότητα καθόσον το πλαίσιο υποστήριξης θα μπορούσε να μεταβάλλεται από μισθωτή σε μισθωτή, της αρεσκείας ή όχι.

Το ΧΚΦ βρίσκεται σήμερα στη χειρότερη κατάσταση από κάθε άλλη φορά, γιατί η απερχόμενη διοίκηση δεν άφησε τίποτα αξιόλογο, παρά μόνο μια κόλλα χαρτί δύο παραγράφων ως δήθεν πρόταση για το Ταμείο Ανάκαμψης, και βεβαίως μία δημόσια σύμβαση εν εξελίξει αξίας 255.000,00 ευρώ για ένα χιονοδρομικό κέντρο που δεν μπορεί να λειτουργήσει, αφού όλες του οι εγκαταστάσεις παραμένουν αφενός αυθαίρετες, αφετέρου κατεστραμμένες ή ασυντήρητες.

Πέρσι όμως το Χιονοδρομικό λειτούργησε… Πώς λειτούργησε πέρσι;

Την περίοδο 2022-2023 το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού λειτούργησε, όπως ακριβώς σχεδιάστηκε και για την τρέχουσα περίοδο και αναφέρθηκε ανωτέρω, με μία μίσθωση χαρακτηριζόμενη από εικονικότητα, και αντίστοιχο πλαίσιο διαβλητότητας, με μίσθωμα τελικά 3.200,00 ευρώ, η οποία όμως υποστηρίχθηκε με απολύτως κεκαλυμμένο τρόπο, από μία αντίστοιχη δημόσια σύμβαση η οποία δαπάνησε τελικά για τον σκοπό αυτό το μεγαλύτερο μέρος εκ των περίπου 200.000,00 ευρώ τελικά πληρωθέντων (ένταλμα πληρωμής με ΑΔΑ: 6ΝΜ47ΛΒ-1ΞΟ), και δεκάδες απευθείας αναθέσεις δεκάδων χιλιάδων ευρώ.

Εικονική μίσθωση, για μια παιδική χαρά, ενός μπαρ βουνού και εξαιρετικά υψηλές έξτρα δαπάνες.

Βέβαια η περσινή διαδικασία συνοδεύτηκε και από την ακατανόητη άρνηση της πραγματικότητας με το συνεχώς διαφημιζόμενο, επικίνδυνο όμως, πλαίσιο (α) της δήθεν πλήρους νομιμότητας και νομιμοποίησης των αυθαιρέτων εγκαταστάσεων και κτιρίων, με άλλοθι μία συγκεκριμένη σύμβαση η οποία δεν έφερε ποτέ αποτελέσματα και (β) της δήθεν επίλυσης ενός ανύπαρκτου ιδιοκτησιακού θέματος, με την άχρηστη υφαρπαγή του ορειβατικού καταφυγίου του ΕΟΣ Δράμας.

Το χιονοδρομικό κέντρο σταμάτησε τη λειτουργία του επί διοίκησης στην Π.Ε. Δράμας του Αντιπεριφερειάρχη κ. Γιώργου Παπαδόπουλου. Γιατί οδηγήθηκε σε αυτή την απόφαση και αν ήταν σωστή κατά την άποψή σας αυτή η απόφαση;

Είναι ιδιαίτερα δύσκολο θέμα για να εξηγηθεί κατανοητά στα πλαίσια μιας συνέντευξης, καθόσον η εξέλιξη αυτή ήταν αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας και επίπονης διοικητικής διαδικασίας και επεξεργασίας σύνθετων θεμάτων, που ενώ μπορεί για κάποιους να είναι απολύτως και ευκόλως κατανοητά, δεν ενδιαφέρουν όμως τους πολίτες και την κοινωνία τους οποίους ενδιαφέρει προφανώς μόνον το αποτέλεσμα.

Η μη λειτουργία του ΧΚΦ την χιονοδρομική περίοδο 2021-2022 ήταν συνολική απόφαση της Διοίκησης της Περιφέρειας και όχι μόνον του τότε Αντιπεριφερειάρχη κ. Γιώργου Παπαδόπουλου, ο οποίος βεβαίως και θα είχε την ευθύνη των συνεπειών της μη νόμιμης λειτουργίας η οποία είχε πλέον καταγραφεί και αναδειχθεί, και ο οποίος απλώς ανέλαβε να προβεί στην ανακοίνωση της απόφασης της μη λειτουργίας.

Η απόφαση λήφθηκε σε ανώτατο επίπεδο σε σύσκεψη στις 10.11.2021 στην έδρα της Περιφέρειας στην Κομοτηνή, όπου παρουσιάστηκαν οι προβληματισμοί και θέσεις της Υπηρεσίας που διαχειριζόταν συγκεκριμένη σύμβαση που αφορούσε την τρέχουσα τότε λειτουργία του ΧΚΦ, και το βασικό επίδικο που τέθηκε με απόλυτο τρόπο, ήταν η νομιμότητα και το σύνολο των προϋποθέσεων που δεν τηρούντο και παραβιάζοντο.

Όπως όλοι ξέρουμε όταν μπαίνει θέμα νομιμότητας, και υφίστανται ανυπέρβλητα προβλήματα, από τον πρώτο στην οποιαδήποτε ιεραρχία μέχρι τον τελευταίο «τα χέρια σηκώνονται ψηλά» και έτσι έγινε.

Όμως η απόφαση λήφθηκε επίσης και με την προϋπόθεση ότι ταχύτατα η διοίκηση της Περιφέρειας και οι Υπηρεσίες της θα προχωρούσαν στη σταδιακή, διαδοχική, αλλά και άμεση άρση και αναστροφή των υστερήσεων.

Η απόφαση αυτή ήταν η μόνη ορθή που μπορούσε να ληφθεί και εάν είχε ακολουθηθεί στο σύνολό της, σήμερα θα είχαμε ένα χιονοδρομικό κέντρο που θα λειτουργούσε και όχι ένα χιονοδρομικό κέντρο ευρισκόμενο στην κόψη μεταξύ ύπαρξης και ανυπαρξίας.

Όμως ο κ. Γιώργος Παπαδόπουλος σχεδόν εντός μηνός από την συγκεκριμένη σύσκεψη αντικαταστάθηκε, και η αντικατάσταση, τουλάχιστον στο συγκεκριμένο ζήτημα, μετέβαλε και την θέση της Περιφέρειας, και έφερε νέα ήθη, όπως την καθ’ υπερβολή παραμυθία, την διοίκηση προσαρμοσμένη στην εικόνα των κοινωνικών δικτύων και την απόλυτη άρνηση της πραγματικότητας και των σχετικών διακυβευμάτων.

Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι καταλυτικής σημασίας στην επίσπευση της όλης εξέλιξης του ΧΚΦ, όπως την ζήσαμε στα τελευταία χρόνια, είχε το γεγονός ότι, συγκεκριμένος επιχειρηματίας εγκαταστημένος ήδη παρατύπως, και κατά δήλωση του αρμοδίου Υπουργού, εντός του ορειβατικού καταφυγίου του ΕΟΣ Δράμας, δηλαδή εντός χώρου αθλητικής χρήσης, σε συνεργασία με δύο μέλη του τότε Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟΣ Δράμας, που επικαλέστηκαν ψευδώς ιδιότητες που δεν κατείχαν ότι δηλαδή εκπροσωπούν νομίμως το αθλητικό σωματείο Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Δράμας, υπέγραψαν παράνομο, δηλαδή πλήρως άκυρο ως παραβαίνον τις νόμιμες και καταστατικά καθορισμένες διαδικασίες του Σωματείου έγγραφο, αλλά παρουσιαζόμενο με επίκληση τεχνητής νομιμοφάνειας ως έγκυρο μισθωτήριο συμβόλαιο, για τον ίδιο χώρο, τιτλοφορούμενο ως «Ιδιωτικό Συμφωνητικό Μίσθωσης Επαγγελματικής Στέγης» το οποίο επίσης ανέβασαν και στο σύστημα μισθώσεων του taxisnet, με χρονική διάρκεια εννέα χρόνων. Το συμφωνητικό αυτό που συνάφθηκε εν αγνοία της διοίκησης του σωματείου, τόσο όσον αφορά την υπογραφή, όσον αφορά την ανάρτηση στο taxisnet και όσον αφορά την περαιτέρω χρήση του, υπογράφηκε προκειμένου ο επιχειρηματίες να το καταθέσει ως βασικό δικαιολογητικό στο Τοπικό Πρόγραμμα CLLD Leader, όπως και έκανε, αιτούμενος επιχορήγηση από δημόσιο συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα μεγαλύτερη των 125.000,00 ευρώ. Η αίτηση εξετάστηκε ως κανονική και βαθμολογήθηκε αλλά μετά τον σάλο που προκλήθηκε και την αναλυτικότερη και ενδελεχή εξέταση απορρίφθηκε.

Το γεγονός αυτό μετά την αλληλογραφία που διεξήχθη με την ΓΓΑ και όσα αποκαλύφθηκαν, επιτάχυνε ραγδαία τις εξελίξεις, έτσι ώστε μία αλλαγή προς την νομιμότητα και την κανονικότητα του ΧΚΦ που θα μπορούσε ενδεχόμενα να γίνει με ήπιο τρόπο και με το ΧΚΦ σε λειτουργία όπως ήταν η αρχική πρόθεση, να γίνει τελικά με τον βίαιο τρόπο και το ΧΚΦ κλειστό.

Τι έφταιξε κατά τη γνώμη σας και φτάσαμε εδώ που φτάσαμε με το Χιονοδρομικό Κέντρο;

Υπήρξαν πολλά κρίσιμα στάδια, αλλά ας το πούμε πολύ γενικά και συνοπτικά που ταιριάζει σε κάθε χρονική περίσταση και παρά τις όποιες ιδιαίτερα αξιόλογες εξαιρέσεις και σημαντικές προσπάθειες που έγιναν. Φτάσαμε ως εδώ γιατί άπαντες, πολιτική ηγεσία κυρίως, εκτελεστικοί παράγοντες, αδειοδοτικοί παράγοντες, ελεγκτικοί παράγοντες κάθε μορφής, λειτουργικοί φορείς και χρήστες, υποχώρησαν σε κρίσιμες περιστάσεις, με γνώμονα το μικρόπνοο πολιτικό κόστος και ενδεχόμενα άλλους παράγοντες, στα εγκατεστημένα στον ευρύτερο χώρο του ΧΚΦ κατά καιρούς εγκατασταθέντα μικροσυμφέροντα ή μεγαλύτερα συμφέροντα και δεν επέλεξαν τον εξ αρχής πλήρως νόμιμο τρόπο ή ανάλογα και αντίστοιχα έδειξαν υπερβολική ανοχή στη μη νομιμότητα. Κάθε σκαλί σε αυτήν την διαδικασία έκανε κάθε προσπάθεια επαναφοράς ακόμη πιο δύσκολη.

Επομένως τελικά ήταν απαραίτητος ο σκληρός τρόπος επαναφοράς, ο οποίος τώρα θα είχε φέρει και καρπούς, αν δεν είχε μεσολαβήσει η θλιβερή προηγηθείσα διετία.

Η υπόθεση Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού ταλανίζει τη Δράμα και ευρύτερα την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη χρόνια τώρα…

Αυτό γίνεται διότι εξαρχής το ΧΚΦ οικοδομήθηκε ως άβατο μικροσυμφερόντων ή και άλλων πολύ μεγαλύτερων ενδεχόμενα συμφερόντων, γιατί κάποια πράγματα δεν εξηγούνται ούτε με συνηθισμένους οικονομικούς όρους, ούτε με την κοινή λογική.

Ελπίζουμε βάσιμα ότι θα σταματήσει αυτή η κατάσταση μετά τις τελευταίες αλλαγές στη διοίκηση της Περιφέρειας, και ότι θα δούμε πολύ καλύτερες μέρες.

Βεβαίως δεν υπάρχει και άλλη ευκαιρία.

Γνωρίζετε αν υπάρχουν προσφυγές στη δικαιοσύνη και αν έχει υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα μέχρι στιγμής;

Δεν γνωρίζω πως προχωρά η δικαιοσύνη, εγώ όμως έχω κληθεί να καταθέσω σε δύο περιπτώσεις καταγγελιών και είπα μέσα στα πλαίσια της κατάθεσής μου επί των θεμάτων αυτά που γνωρίζω. Υπάρχουν πάρα πολλά θέματα ακόμη, που δεν ξέρω αν έφτασαν ή αν θα φτάσουν στην δικαιοσύνη, εγώ βέβαια είμαι στη διάθεσή της για οποιοδήποτε θέμα, είτε αφορά την υπόθεση του Leader, όπου χρησιμοποιήθηκε ως όχημα ο ΕΟΣ Δράμας, που αναφέρεται σε άλλο σημείο στην παρούσα συνέντευξη, είτε αφορά άλλα θέματα του Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού.

Πέρα από τις πολιτικές ευθύνες θεωρείτε πως υπάρχουν και υπηρεσιακές για όλη αυτή την κατάσταση γιατί σύμφωνα με πληροφορίες από το ρεπορτάζ υπάρχουν ήδη καταγγελλόμενα στη δικαιοσύνη.

Όλη η βασική ευθύνη εδώ είναι πολιτική, όμως κανένας πολιτικός δεν υλοποιεί μόνος του τον όποιο σχεδιασμό του. Χρειάζεται και η υπηρεσιακή συμβολή ή ανοχή γιατί εκεί υπάρχουν οι εκ του νόμου αρμοδιότητες και δεν είναι πάντοτε εύκολη και από όλους η αντίσταση και η αποφυγή του να εκτεθούν στους σχεδιασμούς μιας αυθαιρετούσας και πιθανόν ανήθικης πολιτικής εξουσίας.

Χαρακτηριστική περίπτωση του «εκθέτω τους συνεργάτες μου» είναι οι απαντήσεις στη συνεδρίαση της 31.01.2023 του Περιφερειακού Συμβουλίου του Αντιπεριφερειάρχη Δράμας, ο οποίος ερωτώμενος σχετικά με την διάστρωση των πιστών του Χ.Κ. Φαλακρού στα πλαίσια της λεγόμενης μίσθωσης, δήλωσε ενώπιον του σώματος, ότι ο μισθωτής συνήψε για τον σκοπό αυτό ιδιαίτερη συμφωνία με τον ανάδοχο της τροποποίησης της δημόσιας σύμβασης «Λειτουργία Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού για τη χιονοδρομική περίοδο 2020-2021 και 2021-2022» (ΑΔΑΜ: 22SYMV011892892), υπονοώντας σαφώς ότι:

  1. i. ότι τα μηχανήματα του αναδόχου της ως άνω σύμβασης τα οποία πληρώνει (με αντίτιμο μίσθωσης) με σημαντικό πάγιο ποσό η Περιφέρεια ΑΜΘ μέσω της δημόσιας σύμβασης προκειμένου να βρίσκονται στο Χ.Κ. Φαλακρού για να επιτελούν τον σκοπό της σύμβασης, ο ανάδοχος της σύμβασης τα υπεκμισθώνει περαιτέρω στον μισθωτή του Χ.Κ. Φαλακρού προς αντικανονικό οικονομικό όφελος αμφοτέρων, αναδόχου και μισθωτή, σε βάρος της Περιφέρειας ΑΜΘ,
  2. ii. ότι το προσωπικό του αναδόχου της ως άνω σύμβασης το οποίο πληρώνει η Περιφέρεια ΑΜΘ μέσω της ως άνω σύμβασης προκειμένου να βρίσκεται στο Χ.Κ. Φαλακρού για να επιτελεί τον σκοπό της σύμβασης, ο ανάδοχος της σύμβασης το διαθέτει περαιτέρω και σε άλλον εργοδότη δηλαδή στον μισθωτή του Χ.Κ. Φαλακρού προς αντικανονικό οικονομικό όφελος αμφοτέρων, αναδόχου και μισθωτή, σε βάρος της Περιφέρειας ΑΜΘ.

Περαιτέρω στην ίδια συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου και σε άλλη σχετική ερώτηση ο ίδιος απαντών δήλωσε ότι αντικείμενα υπηρεσιών και προμηθειών στο ΧΚΦ, αξίας περίπου 25.000,00 (διαγράμμιση των 12 χλμ. του δρόμου πρόσβασης στο ΧΚΦ με κίτρινη γραμμή, οι δύο μεγάλες πινακίδες και οι τακτικοί έλεγχοι ετήσιοι και πενταετίας του συρόμενου αναβατήρα «Μέστα»), τα έκανε όλα δωρεά ο ανάδοχος της ως άνω δημόσιας σύμβασης. Κλασσική περίπτωση εκθέτω τους συνεργάτες μου.

Όλοι ξέρουμε ότι τέτοιες άτυπες δωρεές στη σημερινή οικονομική συγκυρία δεν υφίστανται, και τέτοιες δωρεές ενδεχόμενα να πληρώνονται πάντα με άλλο τρόπο και πιθανόν προσαυξημένες.

Πρόσφατα υπήρξε ραδιοφωνική εκπομπή στον Alpha News και άκουσα τον κ. Σάκη Τσακίρη να διαμαρτύρεται για ορισμένα πράγματα σχετικά με το Φαλακρό. Ποια είναι η άποψή σας;

Δεν ακούω, ούτε διαβάζω, ούτε βλέπω συνεντεύξεις για το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού. Άκουσα όμως τυχαία για λίγο μία συζήτηση στο ανοικτό ραδιόφωνο του αυτοκινήτου, δεν είχα καλό ήχο, πρέπει να γινόταν αναφορά σε Φαλακρό, δεν άκουσα ονόματα, ούτε κατάλαβα ποιος ήταν, νομίζω ότι κάποιος μιλούσε τηλεφωνικά από το εξωτερικό, τι να πω, ακουγόταν οργή, υπερβολική αυτοπροβολή, φλυαρία, καμία απάντηση σε ερωτήσεις, γνωστές σε όλους κοινοτυπίες και καμία απολύτως πρόταση.

Σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω ότι σε αυτό που άκουσα θα μπορούσε να ήταν ο κ. Τσακίρης. Ο κ. Τσακίρης, παρά το όποιο IQ του που συνήθιζε να αναφέρει στις συζητήσεις μας, νομίζω ότι γνωρίζει και καταλαβαίνει κάποια πράγματα και διαδικασίες. Η τελευταία επαφή μας βέβαια ήταν αρκετά χρόνια πριν και λίγο έντονη μπορώ να πω. Είχε σχέση με μία πρόταση που ήθελε να κάνει για ένταξη στο Πρόγραμμα Leader, με αίτημα χρηματοδότησης προσωπικής του επιχείρησης ενοικίασης σκι μέσα στο Ορειβατικό καταφύγιο του Φαλακρού με ποσό μεγαλύτερο των 125.000,00 ευρώ, το οποίο τότε κόπηκε από πέντε επιτροπές, γιατί ένα συμφωνητικό το οποίο προσκόμισε και ήταν άκυρο, υπογεγραμμένο για λογαριασμό του ΕΟΣ Δράμας από μη καταστατικά εξουσιοδοτημένα πρόσωπα.

Εξάλλου ο ίδιος είναι περιζήτητος όπως έλεγε όταν ήταν εδώ, σε όλα τα χιονοδρομικά κέντρα σε Ελλάδα και εξωτερικό, όλοι τον ήθελαν για σύμβουλο ή διευθυντή, και στο Μπάνσκο νομίζω ότι τώρα είναι διευθυντής. Κρίμα που έφυγε.

Το εμπορικό μαγαζί με τα σκι όμως στο ορειβατικό καταφύγιο του Φαλακρού ακόμη εκεί είναι και περιμένει. Ο ορειβατικός μπορεί να εκδιώχθηκε όμως το μαγαζί με τις ταμπέλες και τα σκι του κ. Τσακίρη είναι εκεί.

Επειδή μίλησα για IQ, ένα πρόβλημα του ΧΚΦ είναι επίσης το πολύ χαμηλό IQ πολλών που έπαιξαν κάποιο ρόλο εκεί, παράλληλα με το αποκλειστικό ενδιαφέρον τους μόνον για τον εαυτό τους και τα συμφέροντά τους.

Το ότι υπάρχει ακόμη το ΧΚΦ και έχει δυνατότητα ανάκαμψης είναι ότι υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις προσώπων με κανονικό ή ψηλότερο IQ, που έτυχε να έχουν ενδιαφέρον και για τον τόπο.

Ο Ορειβατικός Σύλλογος Δράμας αποβλήθηκε από το Φαλακρό. Έγιναν διοικητικές αποβολές, γιατί υπάρχουν ακόμα επιχειρήσεις και είναι αναρτημένες οι πινακίδες των δραστηριοτήτων τους.

Άλλη μία τραγική ευθύνη με πολλαπλές διαστάσεις της τότε, όπως αποδείχθηκε ανίκανης, διοίκησης της Π.Ε. Δράμας.

Εξεδίωξε την μόνη αθλητική δραστηριότητα της έκτασης που προορίζεται εκ της παραχώρησης μόνον για αθλητική χρήση, και κράτησε τα παρατύπως εγκατεστημένα εμπορικά μαγαζιά εξαιτίας της ύπαρξης των οποίων έγινε και η όλη διαδικασία αποβολής του ορειβατικού. Μόνο χρηστή διοίκηση δεν μπορούμε να σκεφτούμε.

Δεν έκανε καμία διοικητική αποβολή, και ενώ ήταν γνωστό ότι ο Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Δράμας επί σαράντα χρόνια ήταν εγκατεστημένος εκεί με τοποθετημένη κινητή περιουσία αξίας μεγαλύτερης των 70.000,00 ευρώ, δεν ενημέρωσε τον σύλλογο προκειμένου να γίνει καταγραφή της κινητής περιουσίας του, και να γίνει σχετική καταγραφή στο πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής με τη ΓΓΑ. Ούτε παιδιά του δημοτικού ενεργούν έτσι.

Και δεν έφτανε μόνον αυτό, εγκατέστησε μέσα στο καταφύγιο τον μισθωτή, της μίσθωσης με τα χαρακτηριστικά της εικονικότητας που περιεγράφηκαν ανωτέρω, ενώ ήταν σε ισχύ το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας του ορειβατικού καταφυγίου στο όνομα του Συλλόγου και επίσης σε ισχύ η άδεια λειτουργίας υγειονομικού καταστήματος εντός του καταφυγίου με μίσθωση από τον Σύλλογο σε άλλο πρόσωπο.

Έχουμε ήδη αποστείλει ως Σύλλογος σχετική επιστολή στον χωρικό Αντιπεριφερειάρχη Δράμας κ. Μιχάλη Μουρβετίδη.

Πώς κατά την περσινή περίοδο υπήρχε εμπορική δραστηριότητα και υπήρχε παροχή υπηρεσίας (ενοικίαση σκι) από επαγγελματίες που ήταν εγκατεστημένοι στο Χιονοδρομικό Κέντρο;

Οι υπηρεσίες ενοικίασης σκι (μία μόνον λειτούργησε) δεν είναι εγκαταστημένες στο ΧΚΦ. Αυτή που λειτούργησε (και επίσης και η άλλη που δεν λειτούργησε) είναι εγκαταστημένη στην έκταση των 8 στρ. κυριότητας της ΓΓΑ παραχωρηθείσης στην ΠΑΜΘ μόνον για αθλητική χρήση.

Μας εντυπωσιάζει η πλήρης «νομιμότητα» της τέως διοίκησης και των συμβούλων της.

Έχει μέλλον το ΧΚΦ, ποιο είναι αυτό και τι πρέπει να γίνει κατά την δική σας άποψη;

Μόνον εάν αντιστραφεί άρδην το κλίμα καταστροφής και εγκατάλειψης που άφησαν, ορισμένοι που βυσσοδόμησαν επί του σημαντικού αυτού πόρου της Δράμας και της Περιφέρειάς μας.

Και επί του πρακτέου αναφέρω ως άμεσες αναγκαίες ενέργειες τα εξής:

-νομιμοποίηση του συνόλου των εγκαταστάσεων,

-εξασφάλιση του συνόλου του ζωτικού χώρου, που προβλέπεται στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και χρειάζεται για τη νόμιμη λειτουργία του, ενώ τώρα σε δυνατότητα νόμιμης λειτουργίας είναι μόνον οι λωρίδες των αναβατήρων και τέσσερα τμήματα συνολικού εμβαδού μόνον 724,6 στρ. (αφαιρεθέντων των 8 στρ. του ορειβατικού καταφυγίου που δεν ανήκουν στο ΧΚΦ),

-προετοιμασία και σύναψη μιας σύμβασης μακροχρόνιας μίσθωσης ή παραχώρησης σε οικονομικό φορέα.

-εξαιρετικά επείγουσα κατασκευή του βιολογικού καθαρισμού και του αναγκαίου κτιρίου διημέρευσης επισκεπτών.

-μια σειρά άλλων εξαιρετικά αναγκαίων παρεμβάσεων, όσον αφορά την διαμόρφωση πιστών χιονοδρομίας, την εγκατάσταση χιονοφραγμάτων, συνδετικών διαδρόμων και διατάξεων διευκόλυνσης κυκλοφορίας χιονοδρόμων και επισκεπτών, συντήρηση και επισκευή εγκαταστάσεων και προσθήκη νέων, αξιόλογες εγκαταστάσεις συλλογής νερού για όλες τις χρήσεις πλην πόσιμου, και πολλές άλλες παρεμβάσεις, μεταξύ των οποίων και προβλεπόμενες αθλητικές υποδομές.

-με εξαιρετικά επείγοντα χαρακτήρα η υποβολή πρόταση αναβάθμισης εγκαταστάσεων στο Ταμείο Ανάκαμψης, όπου κάθε χιονοδρομικό κέντρο μπορεί να αντλήσει πόρους, έως 10.000.000,00 ευρώ για χρηματοδότηση και ένταξη σύγχρονων έργων και τεχνολογιών και για μία μετάβαση στον τουρισμό τεσσάρων εποχών, θέμα επί του οποίου καμία προετοιμασία δεν άφησε η χωρίς αντίστοιχη ικανότητα τέως τοπική διοίκηση της Περιφέρειας.

Οι σελίδες της εφημερίδας «Εργασία… συν» είναι αυτονόητο πως είναι ανοιχτές να φιλοξενήσουν οποιαδήποτε απάντηση σχετικά με τα αναφερόμενα στη συνέντευξη.