ΑΡΘΡΟ

Του Παναγιώτη Χατζηγεωργίου

Δικηγόρου Δράμας

Στα ισπανικά λέγεται εμπάργκο. Από το ελληνικό: Κωλυσιπλοΐα. Κώλυσις + – πλοΐα. Πρώτοι στην ιστορία το εφάρμοσαν οι Έλληνες. Η ασθενέστερη Σάμος. Κόντρα στην ηγεμονεύουσα Αθήνα. Δεν δέχονταν αθηναϊκά προϊόντα. Επτά χρόνια μετά το εφάρμοσε η Αθήνα. Επέβαλε κωλυσιπλοΐα στα Μέγαρα, επειδή συμμάχησαν με τη Σπάρτη στον Πελοποννησιακό πόλεμο.

Εμπάργκο και δη μακροχρόνιο μπορεί να επιφέρει βαρύτατες συνέπειες. Αν επιβάλλεται από ασθενέστερο έχει ηθική βάση. Λόγου χάρη οι Ινδοί στα Βρετανικά προϊόντα. Πέτυχαν την ανεξαρτησία τους. Αν επιβάλλεται με απόφαση του ΟΗΕ σε ανελεύθερα καθεστώτα, έχει ηθικό έρεισμα. Πιέστηκε η Νότια Αφρική. Κατήργησε το απαρτχάιντ. Υποχρεώθηκε το Ιράν, να δεχθεί έλεγχο για το πυρηνικό πρόγραμμα. Αν επιβάλλεται από ισχυρούς. Δίχως απόφαση ΟΗΕ ή καθ’ υπέρβαση στερείται ηθικής. Είναι ολέθριο.

Το επέβαλλαν με αυστηρότητα οι Αγγλοαμερικάνοι στο Ιράκ, παρά τις διαμαρτυρίες του ΟΗΕ. Γράφει ο αντιναύαρχος εν αποστρατεία Κ. Κωνσταντινίδης: «έπρεπε να γράψω κάτι για τη φοβερή τραγωδία και για τον ανθρώπινο πόνο… πεθαίνουν αβοήθητα παιδιά από υποσιτισμό και αφυδάτωση, λείπουν φάρμακα, άνθρωποι υποβάλλονται σε εγχειρήσεις δίχως αναισθησία, η δυσεντερία κάνει θραύση, τα αεροπλάνα κατέστρεψαν το σύστημα ύδρευσης και αποχέτευσης, οι σοδιές καταστράφηκαν, ο κόσμος πεινάει… Το Ιράκ δεν μπορεί να εξάγει το πετρέλαιο, να εισάγει αγαθά….». Ακόμη και η σκληροτράχηλη Μαντλίν Ολμπράιτ δήλωσε μετανιωμένη.

Εμπάργκο σημαίνει κυρώσεις. Οικονομικές. Στέρηση εφοδίων. Πρώτων υλών. Ανταλλακτικών. Τεχνολογίας. Ενίοτε και τροφίμων. Και φαρμάκων. Και αν συνοδεύεται και με αποκλεισμό. Και μάλιστα πλήρη. Ναυτικό. Χερσαίο. Εναέριο. Οδηγεί μια χώρα σε ασφυξία. Έναν ολόκληρο λαό σε απόγνωση.

Τέτοιο αποκλεισμό εφάρμοσαν σε βάρος μας οι φίλοι μας οι Άγγλοι την περίοδο 1849 – 1850. Η Κυβέρνηση είχε απαγορεύσει την καύση του Ιούδα. Για να μην ενοχληθεί ένα μέλος του τραπεζικού ομίλου Ρότσιλντ, που βρίσκονταν στην Αθήνα. Εξαγριωμένος όχλος επιτέθηκε στον Εβραίο τοκογλύφο Πατσίφικο και προξένησε φθορές στο σπίτι του. Αυτός ζητούσε υπέρογκη αποζημίωση. Το κράτος δεν την έδινε. Και ζήτησε βοήθεια από τη Βρετανία. Αυτή κατάσχεσε Ελληνικά πλοία. Επέβαλε ναυτικό αποκλεισμό σε Πειραιά και Αθήνα. Αμφισβητήθηκε ωμά η κυριαρχία μας. Κλασσικό παράδειγμα «στρατηγικής καταναγκασμού». Η γνωστή «διπλωματία των κανονιοφόρων». Η Ελλάς υπέκυψε. Κατέβαλε υπέρογκες αποζημιώσεις.

Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλλει εμπάργκο στην Κούβα. Από το 1960. Ισχύει ακόμη. Από το 1962 μάλιστα επεκτάθηκε σε όλες τις εισαγωγές της Κούβας. Από το 2000 εξαιρούνται τρόφιμα και ανθρωπιστικές παροχές. Για να επαναφέρουν τους Κουβανούς στο σωστό δρόμο. Σε εκείνη τον «παράδεισο», που βίωναν επί δικτατορίας Μπατίστα. Για να γονατίσει ο περήφανος αυτός λαός. Να ξεσηκωθεί. Να ανατρέψει το καθεστώς. Σήμερα ο Τραμπ σφίγγει τον κλοιό. Να μην περάσει ούτε σταγόνα πετρέλαιο στο νησί. Γιατί λέει το καθεστώς συνεργάζεται με τη Ρωσία. Κι αυτός λέει με τον Πούτιν δεν τα πάει καλά.

Η Βενεζουέλα του Τσάβες δεν θα έμενε στο απυρόβλητο. Κρατικοποίησε τα πετρέλαια. Οι αμερικάνικες εταιρίες έχασαν τον έλεγχο. Ακολούθησαν εμπάργκο, κυρώσεις, κατηγορίες για ναρκωτικά και τρομοκρατία. Με τον λαοφιλή Τσάβες δεν τα κατάφεραν. Με τον διάδοχό του τον Μαδούρο ήταν πιο εύκολο. Δεν ήταν χαρισματικός. Και οι χρόνιες αμερικανικές πιέσεις είχαν φέρει αποτελέσματα. Υπήρχε πλέον αντιπολίτευση. Και ο Μαδούρο διαρκώς έπαιρνε σκληρότερα και πιο καταπιεστικά μέτρα. Ο κόσμος ξεσηκώνονταν. Δεν έφτανε ο αποκλεισμός. «Απέλασαν» τον Μαδούρο! Κλέβουν το πετρέλαιο της χώρας! Απειλούν τη Ροντρίγκεζ πως αν δεν υποκύψει στις εκβιαστικές τους απαιτήσεις, θα έχει την τύχη του Νικολάς!!!

Οι ΗΠΑ συνεργάζονται και στηρίζουν αυταρχικά καθεστώτα και δικτάτορες. Αρκεί να μη θίγονται τα οικονομικά και γεωπολιτικά τους συμφέροντα. Αρκεί να μην είναι αριστερόστροφα. Να επιτρέπουν στις αμερικάνικες εταιρίες να λυμαίνονται τον πλούτο των χωρών τους. Ειδάλλως η Δημοκρατική Αμερική θα επιβάλλει εμπάργκο, κυρώσεις, αποκλεισμό. Μέχρι να ξεσηκωθεί ο λαός. Να γονατίσει η χώρα. Να καταρρεύσει ή να ανατραπεί το καθεστώς.

Και αν δεν το καταφέρουν οι καταπιεσμένοι λαοί, υπάρχει και η C.I.A. Υπάρχει και o Αμερικανικός στρατός. Η εισβολή. Η απαγωγή του αριστερόστροφου δικτάτορα. Γιατί είναι ναρκοέμπορος. Όπως ο άλλος. Ο Χουάν Ορλάντο Ερνάντες, πρώην Πρόεδρος της Ονδούρας, που τον καταδίκασε Αμερικανικό δικαστήριο σε δεκάδες χρόνια φυλάκιση. Για να μείνει εφόρου ζωής εκεί, όπως είπε ο δικαστής. Και ο Τράμπ του έδωσε χάρη!

Μα είναι δικτάτορας ο Μαδούρο. Ήταν και ο Τσάβες. Και ναι με το στανιό θα επιβάλλει ο Τραμπ τη δημοκρατία του. Δίχως να ρωτήσει τους Βενεζουελάνους. Που δεν ξέρουν τι θέλουν. Ναι δεν είχαν τις ελευθερίες που έχουμε στις προηγμένες χώρες της Δύσης. Αλλά και προφανώς δεν θέλουν να γυρίσουν στην προ Τσάβες εποχή. Τότε που λιμοκτονούσαν. Ουδείς μπορεί να αρνηθεί ότι επί Τσάβες έγιναν παντού Σχολεία, Κοινοτικά Ιατρεία και Νοσοκομεία. Κοινοτικά Σούπερ Μάρκετ που πρόσφεραν τρόφιμα σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Δημόσιες πολυκατοικίες για άστεγους. Κοινωνική και ιατρική ασφάλιση για όλους. Εξαφανίσθηκε ο αναλφαβητισμός. Μοιράστηκε γη σε ακτήμονες. Απαλλοτριώθηκαν τα τσιφλίκια των μεγαλογαιοκτημόνων.

Ήμουν και θα παραμείνω υπέρμαχος του Σοσιαλισμού με Δημοκρατία και Ελευθερία. Η ελευθερία, οι ατομικές ελευθερίες είναι υπέρτατο πανανθρώπινο αγαθό. Αν ζούσα στη Βενεζουέλα θα ήμουν αντίπαλος του Μαδούρο. Και θα ήθελα να έχω την ελευθερία, που έχω στη χώρα μου. Αλλά και στην Ελλάδα θα ήθελα να έχω τις σοσιαλιστικές επιδόσεις του Τσάβες. Ζητάω πολλά;

Ήμουν και θα είμαι πάντα με το Διεθνές Δίκαιο. Καταδικάζω το παράνομο εμπάργκο. Τον ιμπεριαλιστικό αποκλεισμό. Την εγκληματική εισβολή. Την «απέλαση». Την «διπλωματία των κανονιοφόρων». Και αδυνατώ να κατανοήσω και δικαιολογήσω όσους θεωρούν το Διεθνές Δίκαιο ψιλά γράμματα και όχι του παρόντος. Γιατί πυροβολούν τα εθνικά μας δίκαια. Την ιστορική μας διαδρομή. Την ψυχή μας.