- Κατά τη διάρκεια της… μεγάλου μήκους τελετή παρέλασαν από τη σκηνή της αίθουσας «Αντώνης Παπαδόπουλος» νέοι δημιουργοί, οι οποίοι αποτελούν το μέλλον της κινηματογραφίας στην Ελλάδα
- Αμέτρητα «ευχαριστώ», συγκίνηση, χιούμορ, κοινωνικά μηνύματα και παράξενες αφιερώσεις, όπως αυτή προς την… Ελένη Φουρέιρα!
- Χρυσός Διόνυσος (Εθνικό Διαγωνιστικό) στην ταινία «5pm Seaside» του Αυστριακού σκηνοθέτη Valentin Stejskal
- Grand Prix (Διεθνές Διαγωνιστικό) στην ταινία «Techno, Mama» του Λιθουανού σκηνοθέτη Saulius Baradinskas
Με μια… μεγάλου μήκους τελετή λήξης ολοκληρώθηκε την Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2022 το 45ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Για δυόμιση ώρες από τη σκηνή της αίθουσας «Αντώνης Παπαδόπουλος» του Δημοτικού Ωδείου παρέλασαν άνθρωποι από τον χώρο του κινηματογράφου, εκπρόσωποι των συνδιοργανωτών φορέων και άλλοι επίσημοι και κυρίως το μέλλον της κινηματογραφίας στην Ελλάδα, οι βραβευθέντες σκηνοθέτες και συντελεστές των ταινιών μικρού μήκους, οι οποίες παρουσιάστηκαν τη μία εβδομάδα διάρκειας του Φεστιβάλ και ξεχώρισαν από τις κριτικές επιτροπές, τα κινηματογραφικά σωματεία και το κοινό.
Για ακόμη μια φορά, όπως και στην τελετή έναρξης, δεν δόθηκε ο λόγος στους Βουλευτές, με τον κ. Κωνσταντίνο Μπλούχο βέβαια να καταφέρνει να διατυπώνει τις σκέψεις του περί κινηματογράφου, ως εκπρόσωπος του Προέδρου της Βουλής, κατά την απονομή του βραβείου «Ανθρώπινες Αξίες» της Βουλής στο Διεθνές Διαγωνιστικό.
Αμέτρητα «ευχαριστώ» ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης από τους βραβευθέντες, σε μια διαδικασία η οποία περιείχε συγκινητικές στιγμές, όπως στην απονομή του Χρυσού Διόνυσου στον Valentin Stejskal, με τον σκηνοθέτη εμφανώς συγκινημένο να αναφέρει επί σκηνής «Η ταινία μου μιλά για δύο άντρες που δεν μπορούν να εκφράσουν τα όσα νιώθουν και ομολογώ πως δυσκολεύομαι κι εγώ αυτή τη στιγμή», χιουμοριστικές στιγμές, όπως το ευχαριστήριο βιντεάκι που απέστειλε ο Ansii Kasitonni σκηνοθέτης της ταινίας «The Saboteur», στο οποίο κάνει πρόποση με ένα ποτήρι κρασί και ρίχνει μια… ανάποδη βουτιά σε μια φινλανδική λίμνη, κοινωνικά μηνύματα, όπως του Λιθουανού νικητή του Διεθνούς Διαγωνιστικού με την ταινία «Techno, Mama», Saulius Baradinskas, ο οποίος επεσήμανε πως το σημαντικό είναι «τα αδέρφια μου στην Ουκρανία που κερδίζουν τον αγώνα για ελευθερία», αλλά και παράξενες αφιερώσεις, όπως αυτή –χωρίς να εξηγηθεί για ποιο λόγο- προς την… Ελένη Φουρέιρα!
Η τελετή έναρξης άνοιξε με τη διαδικασία των χαιρετισμών, με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ κ. Γιάννη Σακαρίδη να αναφέρει: «Το σινεμά δεν πέθανε, ούτε τα φεστιβάλ, αλλά κάθε ημέρα αναγεννιούνται με ιδέες». Ο κ. Σακαρίδης, αφού ευχαρίστησε «τη μεγάλη οικογένεια της κινηματογραφικής κοινότητας που αγκάλιασε το Φεστιβάλ», κάλεσε στη σκηνή όλους όσοι δούλεψαν για το φετινό Φεστιβάλ για μια αναμνηστική φωτογραφία. Ήταν η πρώτη ομαδική αναμνηστική φωτογραφία της βραδιάς, καθώς στο τέλος της εκδήλωσης φωτογραφήθηκαν επί σκηνής όλοι οι βραβευθέντες.
Ο Δήμαρχος Δράμας κ. Χριστόδουλος Μαμσάκος σημείωσε πως το φετινό Φεστιβάλ είναι «ένα από τα καλύτερα που έχουμε διοργανώσει», προσθέτοντας πως «το Φεστιβάλ περνά μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους του, αποτέλεσμα συλλογικής και συστηματικής προσπάθειας». Μάλιστα, αποδεχόμενος ουσιαστικά διαδικτυακή προτροπή του Βουλευτή κ. Θεόφιλου Ξανθόπουλου, από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μετά την τελετή έναρξης του Φεστιβάλ, ο κ. Μαμσάκος μνημόνευσε από το βήμα της τελετής λήξης τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής και της κριτικής επιτροπής, τα οποία διοργάνωσαν το πρώτο Φεστιβάλ στη Δράμα το 1978. «Πολλοί έχουν φύγει από τη ζωή, όμως εμείς δεν ξεχνάμε τη σημαντική τους συμβολή», επεσήμανε ο Δήμαρχος Δράμας.
Στον χαιρετισμό του ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ σημείωσε πως «το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας έχει μπει σε μια νέα εποχή» και έκανε λόγο για «νέα και ελπιδοφόρα πράγματα σε όλους τους τομείς». Ακόμη, ο κ. Παπαεμμανουήλ στάθηκε στην στήριξη της Περιφέρειας προς το Φεστιβάλ, επισημαίνοντας πως αυτή θα συνεχιστεί και την ερχόμενη τριετία.
Τον λόγο στη συνέχεια πήραν ο Πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ κ. Πάνος Κουάνης και η γενική Διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κα Αθηνά Καρτάλου. Ο κ. Κουάνης είπε πως το Φεστιβάλ Δράμας, το οποίο τον εξέπληξε με τους νεωτερισμούς του, «βρίσκεται στην καρδιά της στρατηγικής του ΕΚΟΜΕ για την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ελλάδα», ενώ η κα Καρτάλου υπογράμμισε πως «είμαστε αδέρφια που σπρώχνουν αυτή τη μαγική δημιουργία που λέγεται μικρού μήκους. Με χαρά είδα πως οι άνθρωποι που στηρίζουν το θεσμό κάνουν το καλύτερο δυνατό. Θα προσπαθήσουμε να γίνουμε όλοι καλύτεροι για το καλό του ελληνικού σινεμά».
Κλείνοντας τις ομιλίες, ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού – Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας κ. Γιώργος Δεμερτζής εξέφρασε τη βαθιά ικανοποίησή του μετά τις αντιδράσεις που εισέπραξε από τον κόσμο, αλλά και τους συμπολίτες του, για την επιτυχημένη ολοκλήρωση του Φεστιβάλ και ευχαρίστησε θερμά τους εργαζόμενους, τους εθελοντές, τις κριτικές επιτροπές, τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, τους δημοσιογράφους που στήριξαν την προσπάθεια αυτή, και όλους τους φορείς που ενεπλάκησαν στην επιτυχή έκβαση του φετινού Φεστιβάλ Δράμας. «Ευχαριστώ, πάνω από όλα, τους σκηνοθέτες, σεναριογράφους, ηθοποιούς, παραγωγούς, και όλους τους κινηματογραφιστές που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ», πρόσθεσε.
Και μετά τη διαδικασία των χαιρετισμών, τα φώτα στράφηκαν προς τους δημιουργούς, καθώς η εκδήλωση συνεχίστηκε με την απονομή των βραβείων (δημοσιεύονται αναλυτικά στη σελίδα 14 της εφημερίδας).
Η ταινία 5 μμ παραλία (5 pm seaside) του Valentin Stejskal απέσπασε το Χρυσό Διόνυσο στο 45ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Δράμας. O Valentin Stejskal είναι αυστριακός σκηνοθέτης και κινηµατογραφιστής µε έδρα την Αθήνα, όπου μετακόμισε το 2019. Στην ταινία του πρωταγωνιστούν ο Κίμωνας Κουρής και ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος (Μαγνητικά πεδία), ο οποίος κέρδισε και το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας του 45ου DISFF. Στα 40α γενέθλιά του, ο Νίκος, ένας µοναχικός οδηγός φορτηγού, φτάνει σε µια αποµακρυσµένη παραλία για να συναντήσει τον Χρήστο, τον οποίο έχει να δει από το στρατό. Μέσα από ένα παράξενο τελετουργικό πνιγμού, τα καταπιεσμένα αισθήματα τους βγαίνουν και πάλι στην επιφάνεια…
Το βραβείο σκηνοθεσίας Τώνια Μαρκετάκη απέσπασε η ευφάνταστη ταινία Kiddo του Μιχάλη Κίμωνα (που απέσπασε και τα βραβεία μακιγιάζ και σκηνογραφίας) ενώ με το βραβείο σεναρίου τιμήθηκε η αυτοαναφορική ταινία Tokakis ή What’s My Name του ηθοποιού Θάνου Τοκάκη (ο οποίος κέρδισε και το βραβείο ενδυματολογίας). Το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας πήγε στην ηθοποιό Νιόβη Χαραλάμπους για την τολμηρή ερμηνεία της στην ταινία Δάφνη της Τώνιας Μισιαλή, ενώ ο Θρόνος του Ξέρξη της Εύης Καλογηροπούλου απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής.
O Νάσος Γκατζούλης κέρδισε το βραβείο ντοκιμαντέρ για το Toxic Magnus ενώ το βραβείο Drama Queer απέσπασε ο Δημήτρης Ζούρας για την ταινία Κάκτος.
Το βραβείο του νεοσύστατου Εθνικού Σπουδαστικού Τμήματος πήγε στα Τσουλάκια της Δέσποινας Μαυρίδου.
Το Pendulus του Δημήτρη Γκότση απέσπασε το βραβείο κοινού, το βραβείο ήχου, αλλά και τα βραβεία της ΠΕΚΚ και της ΕΤΕΚΤ, ενώ το βραβείο της ΟΚΛΕ πήγε στην ταινία της Αμέρισσας Μπάστα Όχι αύριο. Το βραβείο GSC της Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών κέρδισε η Φίλη Ολσέφσκι για το Γιάμα του Ανδρέα Βακαλιού.
Το Grand Prix, τη μεγάλη διάκριση του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος, απέσπασε η ταινία Techno, mama του Σαούλιους Μπαραντίσκας (Λιθουανία) που, όπως υπογράμμισε ο Βασίλης Κεκάτος, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, «κάνει ακόμα την καρδιά μου να χτυπάει από τότε που την είδα». Το βραβείο σκηνοθεσίας κέρδισε ο φινλανδός ‘Ανσιι Κασιτόνι για το ευρηματικό φιλμ του The Saboteur, ενώ αξίζει να αναφέρουμε πως στο Διεθνές Τμήμα τιμήθηκε με το βραβείο Νοτιοανατολικής Ευρώπης η ταινία του έλληνα Θανάση Τρουμπούκη Under the Lake που απέσπασε επίσης το βραβείο FIPRESCI, αλλά και το βραβείο ανάπτυξης -Onassis Film Development Grant.
Η ταινία On the edge του Ματέο Σάντερς (Αυστρία) απέσπασε το Grand Prix του Διεθνούς Σπουδαστικού, αλλά και το βραβείο «Ανθρώπινες αξίες» της Βουλής των Ελλήνων, ενώ το Πράσινο Βραβείο της Δράμας (Short and Green) πήγε στην ταινία Απολιθωμένοι κήποι του Aλί Καμπάρ από την Τουρκία. Με το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων ASIFA HELLAS – ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ τιμήθηκε η ταινία A Garbage Man της Λορ Γκονκάλβες από την Πορτογαλία.
Ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του ελληνικού διαγωνιστικού, διάβασε το γενικό σκεπτικό της επιτροπής, υπογραμμίζοντας την επιτυχημένη προσπάθεια των δημιουργών να καταπιαστούν με επίκαιρα κοινωνικά θέματα αλλά και με διάφορα genres του κινηματογράφου. «Νιώσαμε μεγάλη ικανοποίηση που τα θέματα σχετικά με τον προσωπικό και κοινωνικό βίο των γυναικών ήταν ψηλά στην “ατζέντα”, αλλά και με τη δυνατή παρουσία γυναικών δημιουργών, ασχέτως αν πολλές φορές είχαμε ενστάσεις για το τελικό αποτέλεσμα και σίγουρα θα θέλαμε ακόμη περισσότερους δυνατούς γυναικείους ρόλους. Ταυτόχρονα, είδαμε αναπάντεχα ώριμες και ευαίσθητες απεικονίσεις μιας τοξικής και μη αρρενωπότητας και συνάμα μια επιτυχημένη και ξεκαρδιστική σάτιρα του ανδρικού ναρκισσισμού», είπε μεταξύ άλλων.
Απονέμοντας το Χρυσό Διόνυσο στο τέλος της βραδιάς, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Γιώργος Τσεμπερόπουλος τόνισε πως «όλα ξεκινούν από το σενάριο», ενώ υπογράμμισε την ανάγκη αύξησης της χρηματοδότησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, «διαφορετικά θα υπάρχουν συνέπειες στις ελληνικές ταινίες».