ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΔΡΑΜΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ «ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ», Η ΟΠΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΙΝ.ΕΜ.Υ. – ΕΣΕΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑ UPGRADE CONSTULTING AND TRAINING

 

  •  «Τα πολυκαταστήματα προτιμώνται κυρίως για τις τιμές, την ποικιλία και τις προσφορές»
  • «Κυριότερος ανταγωνιστής η Θεσσαλονίκη, στην οποία γίνεται το 35,8% των αγορών»
  • «Ακόμη και ένα μικρό κατάστημα μπορεί να κάνει μια σελίδα στο ίντερνετ»

 

 

Εκδήλωση παρουσίασης της έρευνας με τίτλο «Ανάλυση καταναλωτικής δραστηριότητας στην πόλη της Δράμας» πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Δράμας, το απόγευμα της Τετάρτης 14 Νοεμβρίου 2018, στην αίθουσα του Επιμελητηρίου.

Η έρευνα, η οποία τη συγκεκριμένη περίοδο αποτελεί μια καινοτόμο πρωτοβουλία για το σύνολο της χώρας, πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία του Εμπορικού Συλλόγου με το ΙΝ.ΕΜ.Υ. – ΕΣΕΕ, για να καταγράψει την αγοραστική συμπεριφορά των κατοίκων της Δράμας, ώστε να καλύψουν τις ανάγκες τους. Η έρευνα διεξήχθη σε δείγμα 350 ερωτώμενων, τον Δεκέμβριο του 2017, μέσω ερωτηματολογίου – προσωπικών συνεντεύξεων. Σκοπός της έρευνας ήταν να μελετηθεί το κατά πόσο μια σειρά από παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν τη στάση των καταναλωτών απέναντι α) στα τοπικά εμπορικά καταστήματα και αλυσίδες/πολυκαταστήματα, β) στο ενδεχόμενο να πραγματοποιήσουν αγορές εκτός Δράμας και γ) στη πραγματοποίηση αγορών μέσω διαδικτύου.

 

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας

 

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι τα εξής:

«Η στάση των καταναλωτών απέναντι στα τοπικά εμπορικά καταστήματα και αλυσίδες/πολυκαταστήματα, στο ενδεχόμενο να πραγματοποιήσουν αγορές εκτός Δράμας και στην πραγματοποίηση αγορών μέσω διαδικτύου σχετίζονται άμεσα με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά και τις προτιμήσεις των καταναλωτών, καθώς και με προσδοκώμενα οφέλη που προκύπτουν.

Τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των καταναλωτών της Δράμας και το ποσό του εισοδήματος που δαπανάται μηνιαίως στην εμπορική αγορά επιβεβαιώνει μία μάλλον “σφιχτή” καταναλωτική συμπεριφορά.

Μεταξύ εμπορικών και τοπικών καταστημάτων, η πλειοψηφία συντάσσεται υπέρ των τοπικών καταστημάτων θεωρώντας ότι η ποιότητα των προϊόντων και το προσωπικό ενδιαφέρον προς τον πελάτη ως τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα τους. Οι διαπροσωπικές σχέσεις με τους καταστηματάρχες παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο.

Η πλειονότητα δηλώνει ότι πραγματοποιεί αγορές εκτός νομού ως συνδυασμό ψυχαγωγία και ευκαιριακών αγορών.

Μόλις το 23,6% των καταναλωτών πραγματοποιεί τουλάχιστον μία ηλεκτρονική αγορά ανά μήνα, με τους άνδρες να είναι η πλειοψηφία. Το καταναλωτικό κοινό προτιμά την παραδοσιακή συναλλαγή με φυσική παρουσία στο κατάστημα».

«Η Δράμα θα πρέπει να δείξει αντανακλαστικά και να αναδείξει τον τοπικό της χαρακτήρα»

 

Για τα στοιχεία της έρευνας μίλησε στα τοπικά Μ.Μ.Ε. ο κ. Γιάννης Τζαβλόπουλος, αναλυτής και ιδρυτής της εταιρείας Upgrade Constulting and Training, ο οποίος ήταν και ο κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση.

Όπως είπε, οι μηνιαίες δαπάνες του 42% των ερωτώμενων για αγορές στη Δράμα είναι 51-100 ευρώ, εξαιρουμένων των τροφίμων. «Προτιμώνται τα πολυκαταστήματα κυρίως για τις τιμές, την ποικιλία και τις προσφορές και τα τοπικά καταστήματα για την ποιότητα και το προσωπικό ενδιαφέρον» ανέφερε ο κ. Τζαβλόπουλος και εξήγησε ότι οι αγορές στις αλυσίδες αφορούν κυρίως είδη τεχνολογίας και καλλυντικά/αρώματα, ενώ στα τοπικά καταστήματα ένδυση/υπόδηση και είδη οικιακού εξοπλισμού.

Για αγορές εκτός Δράμας, ο κ. Τζαβλόπουλος επεσήμανε ότι ο κυριότερος ανταγωνιστής είναι η Θεσσαλονίκη, στην οποία γίνεται το 35,8% των αγορών εκτός Δράμας. Η συχνότητα εξόρμησης για αγορές εκτός Δράμας είναι 1-2 φορές το μήνα το 30%, δυο φορές το εξάμηνο το 27%, 1-2 φορές το τρίμηνο το 24,4%.

Ειδικότερα, ο κ. Τζαβλόπουλος σημείωσε στην ερώτηση για προτίμηση καταστήματος, το 7,1 % απάντησε αλυσίδες/πολυκατάστημα, το 18,6% απάντησε τοπικά καταστήματα και το 74,3% απάντησε και στα δύο. Όσον αφορά το λόγο προτίμησης των πολυκαταστημάτων, το 37,5 % των ερωτώμενων απάντησε για τις τιμές, το 20,8% για τις προσφορές και το 16,7% για την ποικιλία. Όσον αφορά τα τοπικά καταστήματα, το 29,9% απάντησε ότι τα επιλέγει για την ποιότητα και το 22,2% για το προσωπικό ενδιαφέρον προς τον πελάτη. Για τους λόγους, αυτούς, εξήγησε ο κ. Τζαβλόπουλος, οι καταστηματάρχες πρέπει να στραφούν στην εξυπηρέτηση, στην ανάπτυξη πελατειακών σχέσεων και στην αφοσίωση προς τον πελάτη και όχι στον ανταγωνισμό των τιμών, τον οποίο χαρακτήρισε ως «βαρέλι χωρίς πάτο». «Η Δράμα έχει πληγεί από την κρίση αρκετά στο κομμάτι της λιανικής, του εμπορίου, της ενδυμασίας κλπ. Θα πρέπει να δείξει κάποια αντανακλαστικά. Να αναδείξει το τοπικό της χαρακτήρα. Τα στοιχεία που έχει. Τις σχέσεις με τους πελάτες. Οι καταστηματάρχες να κινούνται και να μην αδρανοποιούνται» επεσήμανε ο κ. Τζαβλόπουλος και πρόσθεσε ότι μέσω έξυπνων τρόπων προσέγγιση θα πρέπει να φτιαχτούν αφοσιωμένοι πελάτες και όχι τακτικοί. Χαρακτηριστικά υπογράμμισε ότι υπάρχουν παραδείγματα σε όλο τον κόσμο, που «ακόμη και αλυσίδες κολοσσοί δεν μπορούν να ανταγωνιστούν μικρές επιχειρήσεις, γιατί έχουν το χτίσιμο σχέσης».

Για το κομμάτι των διαδικτυακών αγορών, ο κ. Τζαβλόπουλος προέτρεψε τους καταστηματάρχες να μην φοβούνται το ηλεκτρονικό εμπόριο, αφού «ακόμη και ένα μικρό κατάστημα μπορεί να κάνει μια σελίδα στο ίντερνετ». Σχετικά με τα στοιχεία της έρευνας, είπε πως μόνο το 40% των ερωτηθέντων δεν έχει αγοράσει μέσω ίντερνετ, ενώ 1-2 φορές την εβδομάδα αγοράζει το 4,6%, 1-2 φορές το μήνα το 17%, 1-2 φορές το εξάμηνο το 20%, ενώ το 18% πιο σπάνια. Το 23,5% επιλέγει να αγοράσει μέσω ηλεκτρονικών αγορών είδη τεχνολογίας και το 22,4% ένδυση/υπόδηση.

 

«Τα ευρήματα είναι τέτοια που θα δώσουν κίνητρο στα τοπικά καταστήματα να γίνουν καλύτερα»

 

Στις δηλώσεις του στα τοπικά Μ.Μ.Ε., ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Δράμας κ. Αντώνης Σκουλίδης ανέφερε: «Το Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου αποφάσισε να πραγματοποιήσει μια έρευνα, ουσιαστικά να μετρήσει τα τοπικά καταστήματα σε σχέση κυρίως με τον ανταγωνισμό, ο οποίος είναι τοπικά οι πολυεθνικές, δεύτερο η διαφυγή προς άλλες πόλεις για κατανάλωση και το τρίτον είναι κατά πόσο οι Δραμινοί καταναλώνουν μέσω ίντερνετ. Έτσι ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια σε συνεργασία με το ΙΝ.ΕΜ.Υ. – ΕΣΕΕ, γιατί χρειαζόταν μια επιστημονική υποστήριξη στην όλη έρευνα. Το ΙΝ.ΕΜ.Υ. ετοίμασε τα ερωτηματολόγια, τα οποία διοχετεύθηκαν στην αγορά της Δράμας και συγκεκριμένα δύο κοπέλες ήταν στην αγορά και συλλέγανε από τον κόσμο τις απόψεις του. Κατόπιν στάλθηκαν στο ΙΝ.ΕΜ.Υ., έγινε επεξεργασία και παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα».

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ανέφερε ότι είναι αναμενόμενα, όπως «για πρώτη φορά έχουμε μια επιστημονική προσέγγιση» και για αυτό έγινε η έρευνα, ώστε «να μπορέσουμε να βρούμε τρόπους και ως Εμπορικός Σύλλογος και ατομικά το κάθε μέλος μας να βελτιωθεί και να στηρίξει την επιχείρησή του». «Σκοπός είναι η βελτίωση του κάθε καταστήματος» υπογράμμισε ο κ. Σκουλίδης και πρόσθεσε ότι «δεν παύουν οι μικρές επιχειρήσεις που αντιπροσωπεύουμε εμείς να έχουν το πλεονέκτημα της άμεσης εξυπηρέτησης του πελάτη, που δεν το έχουν οι μεγάλες πολυεθνικές». Ο κ. Σκουλίδης χαρακτήρισε τις αγορές μέσω ίντερνετ ως απρόσωπος, που όμως αυξάνονται διαρκώς: «Συγκεκριμένα ενώ τα φυσικά καταστήματα και γενικώς το λιανεμπόριο έχει πτώση τζίρου ή μένει σε σταθερή βάση, οι πωλήσεις μέσω ίντερνετ παρουσιάζουν μια ετήσια αύξηση περίπου στο 12%, που σημαίνει ότι είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής σήμερα. Αυτό αντιμετωπίζεται και με τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος και από τις επιχειρήσεις τις δικές μας». όσον αφορά τις αγορές σε άλλες πόλεις, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου επεσήμανε ότι «είναι κάτι πολύ δύσκολο να καταπολεμηθεί, γιατί δεν είναι μόνο η κατανάλωση, είναι και η βόλτα και τα συναφή». Γενικότερα για τα ευρήματα της έρευνας ο κ. Σκουλίδης ανέφερε ότι «είναι τέτοια που νομίζω ότι θα δώσουμε κίνητρο στα τοπικά καταστήματα να γίνουν καλύτερα».

 

Θανάσης Σιουτόπουλος