Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 4 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΣΤΙΣ 18.00 ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟΥ

 

 

Στην υλοποίηση της καινοτόμας εκπαιδευτικής δράσης «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία» (Walking School Busses) προχωρά ο Δήμος Δράμας σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας και το Πανεπιστήμιο του Huddesfield, το οποίο εκπροσωπείται από τον Δραμινό επιστήμονα Δρ. Αλέξανδρο Νικήτα, Επίκουρο Καθηγητή Μεταφορών.

Η παρουσίαση της Δράσης θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019 και ώρα 18.00 στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου Δράμας με ομιλητές τον κ. Αλέξανδρο Νικήτα, Διδάκτωρ Πολ. Μηχανικός-Συγκοινωνιολόγος με θέμα: «Αστική Βιώσιμη Κινητικότητα και Παιδεία καινοτομώντας με “Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία”» και τον κ. Σάββα Δημητριάδη, Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας με θέμα «Καινοτομία και αναδυόμενοι κοινωνικοί ρόλοι στην εκπαιδευτική δράση “Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία”».

Στόχος της δράσης είναι μια πόλη έξυπνη, ευέλικτη, φιλική και καινοτόμα στο πλαίσιο της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Ο συνδυασμός και η συνέργεια της εκπαίδευσης και της τεχνολογίας με την ίδια την κοινωνία και κυρίως τους μικρούς μαθητές αποτελεί εχέγγυο για την καλλιέργεια κοινωνικής και περιβαλλοντικής συνείδησης , την υιοθέτηση χρήσης φιλικών μέσων μεταφοράς προς το περιβάλλον αντί του αυτοκινήτου, που κατακλύζει τη ζωή μας, με στόχο την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την προαγωγή και διασφάλιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της πόλης μας , την ανάπτυξη επιμέρους δεξιοτήτων και τη δημιουργία ευκαιριών στους κατοίκους της πόλης για σύσφιξη των σχέσεων τους ενδυναμώνοντας την κοινωνική συνοχή.

Ενόψει της εκδήλωσης παρουσίασης της δράσης «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία» σχετική συνέντευξη τύπου παραχώρησαν, την Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019, ο Δήμαρχος Δράμας κ. Χριστόδουλος Μαμσάκος, ο Αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών και Προγραμματισμού κ. Μιχάλης Τάσσου, η Αντιδήμαρχος Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Αναστασία Τόλιου, ο Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας κ. Ανδρέας Σαλπιγγίδης, ο Προϊστάμενος Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Σάββας Δημητριάδης και ο Διδάκτωρ Συγκοινωνιολογίας και Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Χάντερσφιλντ κ. Αλέξανδρος Νικήτας.

Ο κ. Μαμσάκος, στις δηλώσεις του, έκανε λόγο για «μια πολύ σημαντική συνεργασία για τους μαθητές της πόλης μας, μεταξύ του Δήμου Δράμας, της Πρωτοβάθμιας Διεύθυνσης Δράμας και του Πανεπιστημίου Χάντερσφιλντ στην Αγγλία» και πρόσθεσε πως «πρόκειται για μια πρωτοβουλία που έχει να κάνει με την αστική κινητικότητα. Είναι μια πρότυπη πρωτοβουλία, η οποία ξεκινάει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και είναι σημαντική για όλους μας, αλλά κυρίως για τα παιδιά μας».

Ο κ. Σαλπιγγίδης επεσήμανε πως ως Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «είμαστε σε μια συνεχή αναζήτηση πρωτοβουλιών και ανάπτυξης προγραμμάτων, με καινοτόμο χαρακτήρα, όχι μόνο στο επίπεδο των επιστημών της αγωγής αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού χώρου». Όπως είπε μέσα από τη συνεργασία με τον κ. Νικήτα «έχουμε να ωφεληθούμε τόσο σε επίπεδο τεχνογνωσίας όσο και σε θεωρητικό επίπεδο και υπόβαθρο, όχι μόνο εμείς σαν Διεύθυνση Πρωτοβάθμιες αλλά θεωρώ και ευρύτερα η δραμινή κοινωνία». Ακόμη, τόνισε πως «σε αυτό το αρχικό στάδιο η συνεργασία με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων αλλά και τους Συλλόγους Διδασκόντων κρίνεται επιβεβλημένη και αναγκαία» και για αυτό κάλεσε την εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς να παραβρεθούν στην παρουσίαση της συγκεκριμένη δράσης.

Ο κ. Νικήτας, στις δηλώσεις του, σημείωσε πως «το έναυσμα για όλη αυτή την προσπάθεια είναι η ερευνητική μου δραστηριότητα όλα αυτά τα χρόνια στον τομέα της αστικής βιώσιμης κινητικότητας. Τα τελευταία δυο χρόνια, έχω συγκεκριμενοποιήσει μέρος της έρευνάς μου στην προσπάθεια να τονίσουμε και να διανθίσουμε τις μεθόδους βιώσιμης σχολικής μεταφοράς» και πρόσθεσε πως «με την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Δράμας αποφασίσαμε να συνδημιουργήσουμε και να ντύσουμε με έναν δραμινό μανδύα που να ταιριάζει στο ήθος, στο ύφος και την ιδιοσυγκρασία του δραμινού πολίτη, ένα εξαίρετο καινοτόμο πρωτοποριακό πρόγραμμα, για Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία, που είναι κομμάτι της αστικής βιώσιμης κινητικότητας». Όπως είπε, «η αστική βιώσιμη κινητικότητα είναι κάτι πολύ σημαντικό, καθώς προσπαθεί να απεμπλέξει την κοινωνία και την πόλη από μια μονοσήμαντη σχέση με το αυτοκίνητο και να βάλει στο επίκεντρο της συγκοινωνίας και των μεταφορών τον παράγοντα άνθρωπο και τον παράγοντα πολίτη». Ακόμη, επεσήμανε πως «όλη μας αυτή την προσπάθεια στήριξε και στηρίζει πολύ ενεργά, όπως και κάθε άλλη μου προσπάθεια που έχει να κάνει με τις συγκοινωνίες και τις μεταφορές, ο Δήμαρχος Δράμας κ. Χριστόδουλος Μαμσάκος, που έδωσε τον δικό του αέρα σε αυτή εδώ την προσπάθεια και θα στηρίξει σημαντικά το έργο μας». Ο κ. Νικήτας εξήγησε πως κατά τη διάρκεια της ημερίδας θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά ένα καινοτόμο πρωτοποριακό πρόγραμμα, «το οποίο έχουν ήδη ζυγίσει και χρησιμοποιήσει πολλάκις η Ιαπωνία, η Νέα Ζηλανδία, η Αυστραλία και το Ηνωμένο Βασίλειο». Η δράση αφορά τις ομαδικές μετακινήσεις πεζών μαθητών υπό την εποπτεία και τη συνοδεία ενηλίκων οδηγών, με τον κ. Νικήτα να σημειώνει πως «είναι ένα πρόγραμμα που βοηθάει το παιδί να κατανοήσει τη σημασία του περιβάλλοντος, να καλλιεργήσει την αγάπη του για τη φύση, να μάθει κανόνες υπευθυνότητας, οδικής ασφάλειας. Για την πόλη έχει ένα επιπλέον πρόσθετο κέρδος, καθώς αποσυμφορίζει τα σχολικά προαύλια και τους σχολικούς χώρους, κατά τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να αποσυμφορηθεί ο αστικός ιστός της Δράμας και να μειωθούν ατυχήματα και άλλα περιστατικά».

Η κ. Τόλιου, μιλώντας στα τοπικά Μ.Μ.Ε., δήλωσε: «Ο Δήμος Δράμας υποστηρίζει τις δράσεις που λειτουργούν ως ομπρέλα ευδοκίμησης νέων ιδεών και εξωστρέφειας. Με την πολύτιμη συμβολή του καταξιωμένου επιστήμονα συντοπίτη μας Αλέξανδρο Νικήτα σχολεία του Δήμου μας εμπλουτίζουν το πρόγραμμά τους με ένα κύμα νέων δραστηριοτήτων. Θα ήταν παράλειψή μας να μην αναγνωρίσουμε την προσπάθεια που καταβάλει η Διεύθυνση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Μαθητές δημοτικών σχολείων θα ανακαλύψουν νέους κώδικες επικοινωνίας, θα συνεργαστούν, θα ψυχαγωγηθούν και θα εκπαιδευτούν σε νέα γνωστικά αντικείμενα. Τους δίνετε το έναυσμα για να ξεκινήσουν το σχολείο… αλλιώς».

Ο κ. Τάσσου ανέφερε: «Διαχρονικά ο Δήμος Δράμας και αυτή η Δημοτική Αρχή στέκεται αρωγός σε κάθε προσπάθεια η οποία ενισχύει την αστική κινητικότητα. Δεν θα μπορούσε λοιπόν να παραλείψει κάτι τέτοιο σε μια σημαντική πρωτοβουλία που ενισχύει την σημαντικότητα της κοινωνίας και μάλιστα την ξεκινά από το αρχικό στάδιο, από τα παιδιά. Δεχτήκαμε μια πρόταση τιμητική από έναν συμπολίτη μας, ο οποίος διαπρέπει εκπαιδευτικά στο εξωτερικό και δεν θα μπορούσαμε να μην σταθούμε αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια. Καλούμε όλους τους δραμινούς πολίτες και όλα τα παιδιά τα οποία θα συμμετέχουν αρχικά πιλοτικά στο πρόγραμμα να αγκαλιάσουν αυτή την προσπάθεια και να καταλάβουμε εξαρχής τι σημαίνει κινητικότητα και τι σημαίνει έξυπνη πόλη στην πράξη».

Τέλος, ο κ. Δημητριάδης, εξηγώντας τον τρόπο λειτουργίας της δράσης «Πεζοπόρα Σχολικά Λεοφωρεία», επεσήμανε πως «στην πράξη ουσιαστικά η εκπαιδευτική κοινότητα και η εκπαιδευτική επιστήμη με μια σειρά παιδαγωγικών εργαλείων διανέμει ρόλους στα παιδιά, όπου το κάθε παιδί γίνεται οδηγός ενός ανθρώπινου λεωφορείου ή γίνεται ο εισπράκτορας ενός λεωφορείου ή γίνεται ο συνοδός. Με τον τρόπο αυτό αργά αλλά σταθερά, κάθε πρωί τα παιδιά αντί να φτάνουν στην πύλη του σχολείου μέσα από ένα αυτοκίνητο και να βγαίνουν βιαστικά, στην πραγματικότητα οργανώνονται λίγα μέτρα μακριά και έτσι γνωρίζονται μεταξύ τους και μετά από αυτό οδηγούνται με ασφάλεια, οργανωμένα στον υποτιθέμενο λεωφορειόδρομο, σαν ένα μεικτό γκρουπάκι στο σχολείο τους.

Στη συνέχεια μέσα στον σχολικό χώρο θα γίνει ανάπτυξη αυτής της ενότητας με την οποία τα παιδιά θα καταλάβουν ποιο είναι ακριβώς το μεγάλο ζητούμενο, δηλαδή η κατάργηση των μετακινήσεων με το αυτοκίνητο, η πρωινή άσκηση μέσω της πεζοπορίας και θα καταλήξουμε σε μια κατηγορία πολιτών όπως είναι τα παιδιά που θα ξέρουν πολύ καλά τι ακριβώς συμβαίνει κάθε φορά που μέσα σε μια πόλη γίνεται ένα φαινόμενο ή μια διαταραχή όπως είναι η υπερσυγκέντρωση των αυτοκινήτων το πρωί στα σχολεία.

Με τον τρόπο αυτό, ουσιαστικά οδηγούμε τα παιδιά σε μια κριτική αντίληψη για το τι πρέπει να κάνουν σε παρόμοια ζητήματα».

 

Θανάσης Σιουτόπουλος