ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΔΡΑΜΑΣ

 

 

Το Επιμελητήριο Δράμας συμμετείχε στην διευρυμένη σύσκεψη για το παραεμπόριο – λαθρεμπόριο, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 13 Ιουλίου 2018 στο Επιμελητήριο της Καβάλας, υπό τον Υφυπουργό Οικονομίας & Ανάπτυξης κ. Στέργιου Πιτσιόρλα και με τη συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου κ. Δημήτρη Αυλωνίτη καθώς και του Προέδρου του Συντονιστικού Κέντρου Παραεμπορίου (ΣΥΚΕΑΑΠ) κ. Βασίλη Μαστρογιάννη. Στην σύσκεψη συμμετείχαν επίσης ο Περιφερειάρχης Α.Μ.Θ. κ. Χρήστου Μέτιος, οι Αντιπεριφερειάρχες Δράμας & Καβάλας, οι Πρόεδροι των Επιμελητηρίων της Περιφέρειας, των Ομοσπονδιών Επαγγλεματοβιοτεχνών& των Εμπορικών Συλλόγων, ο Διοικητής της Αστυνομίας, η προϊσταμένη των Τελωνείων και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Στην σύσκεψη συζητήθηκε η διόγκωση του παραεμπορίου σε συνδυασμό με τις δυσκολίες υποστελέχωσης και πόρων των ελεγκτικών οργάνων των Περιφερειών και των δημοσίων υπηρεσιών. Προτάθηκε δε από το υπουργείο η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας του ΣΥΚΕΑΑΠ με την Περιφέρεια Α.Μ.Θ. σαν ένα πρώτο βήμα. Έγινε πλήρως κατανοητό ότι για την Περιφέρεια Α.Μ.Θ. το παραεμπόριο είναι τεράστιο πρόβλημα με ιδιαιτερότητες για την αντιμετώπιση του, λόγω της ιδιομορφίας των χερσαίων συνόρων, όπου υπάρχουν 5 πύλες εισόδου (Βουλγαρία, Τουρκία) και δηλώθηκε από όλους τους συμμετέχοντες η πολιτική βούληση για την εφαρμογή μεθόδων και ενεργειών, ώστε επιτέλους να περιορισθεί.

Το Επιμελητήριο Δράμας δια του Προέδρου του κ. Στέφανου Γεωργιάδη, επεσήμανε τα κάτωθι:

  1. παρά τις κατά καιρούς νομοθετικές παρεμβάσεις και προσπάθειες της πολιτείας και των οργάνων της, το παραεμπόριο εξακολουθεί να διογκώνεται κυρίως λόγω της κρίσης και της επιβολής υπερφορολόγησης των επιχειρήσεων, αλλά και γενικότερα λόγω του εχθρικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Το παραεμπόριο εξακολουθεί να κυριαρχεί σε βάρος του οργανωμένου νόμιμου εμπορίου, πλήττοντας την ελληνική οικονομία & δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό. Το ύψος του εκτιμάται σε περίπου 17-20 δις € σε ετήσια βάση ενώ οι απώλειες φορολογικών εσόδων εκτιμώνται σε ύψος περίπου 3,5 δις € μόνο από το ΦΠΑ.
  2. Συνεχίζεται δυστυχώς παρά την αύξηση των ελέγχων

2.1 η Εισαγωγή παράνομων προϊόντων από τρίτες χώρες ή από την ΕΕ στην χώρα μας από τις διάφορες πύλες εισόδου (λιμάνια & δίοδοι χερσαίων συνόρων),

2.2 η Διάθεση παράνομων προϊόντων από διακινητές –αποθήκες, κυρίως στα μεγάλα κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) όπου εμφανίζεται όργιο φοροδιαφυγής χωρίς παραστατικά,

2.3 η Διάθεση προϊόντων μέσω λαϊκών αγορών, υπαίθριου & πλανόδιου εμπορίου αλλά και μέσω επιχειρήσεων λιανικής συνήθως με εικονικά παραστατικά,

2.4 η Διακίνηση & πώληση εμπορευμάτων μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου,

2.5 οι Παράνομες «επιχειρήσεις» παροχής υπηρεσίας (συνεργεία οχημάτων, κομμωτήρια, αισθητικοί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, ηλεκτρονικοί κλπ),

2.6 η Εισαγωγή ποτών, καπνικών προϊόντων, οικοδομικών υλικών, ηλεκτρικών συσκευών κλπ από χώρα μέλος της ΕΕ όπως η Βουλγαρία με το πρόσχημα της ίδιας χρήσης και την εκμετάλλευση από μέρους των παραβατών, της έλλειψης επαρκούς ελεγκτικού μηχανισμού,

2.7 η Εισαγωγή ιδιαίτερα επικίνδυνων προϊόντων με πλαστές συσκευασίες και πιστοποιήσεις όπως φυτοφάρμακα, εντομοκτόνα, λιπάσματα και άλλες χημικές απαγορευμένες ουσίες,

2.8 η Εισαγωγή φυτών, σπόρων και νωπών λαχανικών και φρούτων χωρίς πιστοποιητικά φυτοϋγειονομικού ελέγχου,

2.9 το Λαθρεμπόριο καυσίμων.

Το Επιμελητήριο Δράμας πρότεινε & παρέδωσε έγγραφο στον Υφυπουργό με συγκεκριμένες προτάσεις και νομοθετικές παρεμβάσεις για την πάταξη του παραεμπορίου, τονίζοντας ότι το σημαντικότερο όλων είναι να μην περνούν τα σύνορα προϊόντα παραεμπορίου. Οι προτάσεις αυτές συνοπτικά είναι οι κάτωθι:

  1. Εγκατάσταση σταθερών σημείων ελέγχου στα σύνορα (στο όριο απόστασης από αυτά που επιτρέπει η ΕΕ χωρίς να υπάρχει δυνατότητα επιλογής άλλης διαδρομής από τα οχήματα) που θα είναι εφοδιασμένα με σύγχρονα μέσα σύγχρονης τεχνολογίας όπως κάμερες καταγραφικές, κάμερες ακτίνων Χ-ray, γεφυροπλάστιγγες και ράμπες ελέγχου, για τον έλεγχο των υπόπτων οχημάτων και φορτίων.
  2. Εγκατάσταση ηλεκτρονικού –ψηφιακού συστήματος καταγραφής της εισόδου και εξόδου οχημάτων που μεταφέρουν εμπορεύματα, παραστατικών (scanner εγγράφων-ψηφιοποίηση τους-αποθήκευση σε πλατφόρμα επεξεργασίας) και ότι άλλο κριθεί απαραίτητο.
  3. Εκπαίδευση του ελεγκτικού μηχανισμού στις σύγχρονες μεθόδους πάταξης του παραεμπορίου με αξιοποίηση της τεχνολογίας.
  4. Σύσταση ειδικού σώματος πάταξης παραεμπορίου που θα δρα σε πύλες εισόδου και που θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 25 άτομα εκπαιδευμένα & εξειδικευμένα ανά πύλη εισόδου. Οι ομάδες θα εναλλάσσονται ανά τρεις μήνες στις πύλες εισόδου με άλλη σύνθεση φυσικών προσώπων, με παρέμβαση στο πρόγραμμα από το αρμόδιο Υπουργείο.
  5. Εγγραφή στον προϋπολογισμό του κράτους αυξημένου ειδικού κονδυλίου για την πάταξη του παραεμπορίου και της παραοικονομίας (Οι απώλειες εσόδων του κράτους έχουν φτάσει στο μέγεθος ενός μνημονίου & επομένως η χρηματοδότηση της πάταξης του φαινομένου είναι μικρή μπροστά στο τεράστιο όφελος.)
  6. Με συνοπτικές διαδικασίες Κατάσχεση και καταστροφή των παρανόμως διακινουμένων φορτίων και κατάσχεση των οχημάτων.
  7. Αξιοποίηση της δομής του Συντονιστικού Κέντρου Αντιμετώπισης Παραεμπορίου (ΣΥΚΕΑΑΠ) ώστε μέσω της τηλεφωνικής γραμμής καταγγελιών να αντιμετωπίζονται τέτοιου είδους θέματα.
  8. Η παραοικονομία σε κλάδους υπηρεσιών όπως συνεργεία αυτοκινήτων, που παράλληλα εμπορεύονται είδη αυτοκινήτων, τα κομμωτήρια κλπ. που έχουν δημιουργηθεί και δραστηριοποιούνται σε υπόγεια σπιτιών, αυλές, κλπ. χωρίς άδεια καθώς και πολλοί που παρέχουν υπηρεσίες όπως τα οικοδομικά επαγγέλματα, συνεργεία υδραυλικών εγκαταστάσεων και παντός είδους υδραυλικές κατασκευές, συνεργεία ηλεκτρικών εγκαταστάσεων, ελαιοχρωματισμοί κτλ με συγκεκριμένη μεθοδολογία διασταυρώσεων στοιχείων και αξιοποίησης των καταγγελιών ο ελεγκτικός μηχανισμός να παρεμβαίνει άμεσα.
  9. Εντατικοποίηση ελέγχων πλανόδιου εμπορίου και λαϊκών αγορών με εφαρμογή της επαρκούς νομοθεσίας.

Τέλος ο Πρόεδρος τόνισε ότι το θέμα του Παραεμπορίου –Παραοικονομίας και Λαθρεμπορίου διογκώθηκε έντονα στα χρόνια της κρίσης & έχει βαθμίδες που δυστυχώς περιλαμβάνει και πολλές μικρές επιχειρήσεις που οδηγήθηκαν αναγκαστικά να παρανομήσουν για να επιβιώσουν. Σχετικά με αυτούς τους ανθρώπους, η ευθύνη είναι φυσικά δική τους, αλλά είναι και των κυβερνήσεων και της πολιτείας που υπερφορολόγησε, έβαλε υψηλές εισφορές, έμμεσους απαράδεκτους φόρους, επιτέθηκε στην παραγωγή και κατ’ επέκταση οδήγησε επιχειρήσεις και επαγγελματίες στο λουκέτο ή στα όρια της επιβίωσης, χωρίς καμιά αναπτυξιακή προοπτική. Πολλοί δε μικροί και μικρομεσαίοι επαγγελματίες & έμποροι είδαν λόγω αδυναμίας πληρωμής των υποχρεώσεων τους την κατάσχεση των λογαριασμών τους. Επομένως, πρέπει να υπάρξει άμεση μείωση φορολογίας και ανάληψη της ευθύνης της πολιτείας, απέναντι σε όλο αυτό τον κόσμο, ώστε με μια ουσιαστική πολιτική αντιμετώπισης των οφειλών, τον ακατάσχετο λογαριασμό αλλά και μια δεύτερη ευκαιρία των τιμίως πτωχευσάντων, να επανενταχθούν άμεσα στην νόμιμη παραγωγική διαδικασία. Είναι προς το συμφέρον όλων και της χώρας.

 

Στέφανος Γεωργιάδης

Πρόεδρος Επιμελητηρίου Δράμας