Στην επιβολή πλαφόν σε προϊόντα όπου παρατηρείται δυσανάλογα μεγάλη ζήτηση σε σχέση με την προσφορά έχουν προχωρήσει ή σκέφτονται να το κάνουν το αμέσως προσεχές διάστημα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.

Στόχος των retailers είναι αφενός μεν να μην παρατηρηθούν ελλείψεις προϊόντων στα ράφια, αφετέρου να μη διαταραχθεί η εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και ο προγραμματισμός της τροφοδοσίας στα καταστήματα.

Το όριο στις αγορές αφορά στη φάση αυτή κυρίως άλευρα, ηλιέλαιο και αραβοσιτέλαιο, καθώς οι αγορές Ρωσίας-Ουκρανίας αντιπροσωπεύουν περίπου:

  • το 20% των παγκόσμιων προμηθειών καλαμποκιού,
  • το 30% των παγκόσμιων εξαγωγών σίτου,
  • το 80% των παγκόσμιων εξαγωγών ηλιελαίου,

Σκλαβενίτης

Ξεκινώντας από τον leader της αγοράς, τη Σκλαβενίτης, η αλυσίδα εφαρμόζει προληπτικά το μέτρο του πλαφόν στις αγορές ταχυκίνητων κωδικών αλεύρων, ηλιέλαιου και αραβοσιτέλαιου στο eMarket.

Ο λόγος είναι επειδή στα συγκεκριμένα προϊόντα έχει παρατηρηθεί αυξημένη ζήτηση το τελευταίο διάστημα και ειδικά μετά την εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία, εξέλιξη που δημιουργεί αβεβαιότητα στο διεθνές εμπόριο σιτηρών και αλεύρων.

Συγκεκριμένα, οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν 4 συσκευασίες ηλιέλαιο ή/και αραβοσιτέλαιο 2 συσκευασίες των 5lt.

Στα άλευρα επιτρέπεται η αγορά έως 4 συσκευασιών ανά πελάτη.

Σύμφωνα με πηγές μας, η αλυσίδα έχει προχωρήσει σε ορισμό πλαφόν, προκειμένου να υπάρχει ομαλή και οριοθετημένη τροφοδοσία στην αγορά. Για την ώρα το πλαφόν δεν εφαρμόζεται στα φυσικά καταστήματα.

Διαβάστε επίσης:

Lidl

Στα Lidl, σύμφωνα με πληροφορίες μας από την αλυσίδα, η ζήτηση στα σπορέλαια και στα άλευρα είναι μεγαλύτερη από την προσφορά αυτή τη στιγμή. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι θα μπει μια σήμανση πριν από το Πάσχα στους κωδικούς:

  • Χρυσός Μύλος Aλέυρι 1Kg (3 τεμάχια)
  • Vita D’or Ηλιέλαιο 1l (3 τεμάχια)
  • Vita D’or Ηλιέλαιο 2l (2 τεμάχια)
  • Vita D’or Ηλιέλαιο 5l (1 τεμάχιο)
  • Vita D’or Αραβοσιτέλαιο 1l (3 τεμάχια)
  • Vita D’or Αραβοσιτέλαιο 3l (1 τεμάχιο)

Σημειώνεται πάντως ότι στους κωδικούς που αφορούν το ηλιέλαιο δεν πέρασε καμία αύξηση στις τιμές το τελευταίο τρίμηνο.

►Διαβάστε και: Τρόφιμα: Ηλεκτρονικό φακέλωμα αποθεμάτων – Καμπάνες έως €100.000 για τεχνητές ελλείψεις

My Market

Σύμφωνα με πληροφορίες, και η My Market εφαρμόζει εδώ και λίγες ημέρες πλαφόν στο ηλιέλαιο στα φυσικά καταστήματα, αλλά και στο online κανάλι.

Στα My Μarket οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν έως 3 τεμάχια από κάθε συσκευασία. Η αλυσίδα δεν έχει εφαρμόσει, τουλάχιστον για την ώρα, πλαφόν στα άλευρα σε καμία από τις δύο κατηγορίες καταστημάτων, ωστόσο είναι κάτι το οποίο εξετάζεται μέρα με την ημέρα. «Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και θα πράξουμε αναλόγως», τονίζεται.

ΑΒ Βασιλόπουλος

Η ΑΒ Βασιλόπουλος έθεσε από χθες τα παρακάτω όρια αγοράς

  • Μέχρι 3 συσκευασίες προϊόντων αραβοσιτέλαιου και ηλιέλαιου 1lt ή 2lt, ανεξαρτήτως μάρκας.
  • Μέχρι 2 τεμάχια σπορέλαιου 5lt, ανεξαρτήτως μάρκας.
  • Μέχρι 3 τεμάχια στα άλευρα, για όλους τους τύπους.

Τα όρια αυτά ισχύουν τόσο για παραγγελίες από το ηλεκτρονικό κατάστημα όσο και για αγορές από το δίκτυο των φυσικών της καταστημάτων. Θυμιζουμε ότι μέχρι προχθές η αλυσίδα είχε επιβάλλει πλαφόν σε ορισμένους κωδικούς αλεύρων και ηλιελαίου για τις ηλεκτρονικές παραγγελίες, ενώ αρκετοί κωδικοί εμφανίζονταν ως μη διαθέσιμοι.

Κρητικός

Η αλυσίδα Κρητικός έχει θέσει πλαφόν μόνο για αγορές από το ηλεκτρονικό κατάστημα για:

  • Ηλιέλαιο 5lt έως 4 τεμάχια
  • Ηλιέλαιο 1lt &2lt έως 4 τεμάχια

Για τα φυσικά καταστήματα δεν υπάρχει, προς το παρόν, πλαφόν καθώς η αλυσίδα παρακολουθεί τις εξελίξεις της εγχώριας και διεθνούς αγοράς και αναμένει να δει το πώς θα εξελιχθεί η ροή των προϊόντων από την αγορά.

Market In

Μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος του Market In οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν μόνο μία συσκευασία από κάθε κωδικό ηλιελαίου, ενώ σε ό,τι αφορά τα άλευρα πλαφόν έξι τεμαχίων υπάρχει μόνο για έναν κωδικό

Πλαφόν και στη χονδρική

Πλαφόν έχει μπει και στη χονδρική, τόσο στα προϊόντα που προαναφέρθηκαν (διάφορα έλαια και άλευρα), αλλά και στη ζάχαρη. «Λόγω των ειδικών συνθηκών, στις κατηγορίες σπορέλαια, ζάχαρη, όσπρια & άλευρα παρατηρείται περιορισμένος αριθμός διαθεσιμότητας. Ειδικότερα στα σπορέλαια, παρακαλούμε όπως προμηθεύεστε έως 4 τμχ. συνολικά. Στην παραγγελία σας ενδέχεται να υπάρξει αναπροσαρμογή ποσοτήτων κατά την τιμολόγηση εφόσον προκύψουν θέματα διαθεσιμότητας. Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση». Αυτή την ανακοίνωση διαβάζουν όσοι επιχειρούν να ολοκληρώσουν την ηλεκτρονική παραγγελία τους στο The Mart του ομίλου Σκλαβενίτη.

Σε επιβολή πλαφόν στο ηλιέλαιο έχει ήδη προχωρήσει και η Metro Cash & Carry. Ειδικότερα, οι επαγγελματίες μπορούν να αγοράσουν έως 5 τεμάχια των 10lt ή 12 τεμάχια του 1lt ή 12 τεμάχια των 2lt.

Ανάλογα μέτρα σε όλη την Ευρώπη

Σημειώνεται ότι σε όλη την Ευρώπη αρκετοί retailers έχουν προχωρήσει σε δραστικά μέτρα για τον περιορισμό της επιτρεπτής ποσότητας ηλιελαίου ανά καταναλωτή, πωλώντας πλέον το προϊόν με δελτίο, εν μέσω αυξανόμενης ανησυχίας ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία θα επιφέρει σημαντικές ελλείψεις τροφίμων.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε ότι μαζί η Ουκρανία και η Ρωσία απαρτίζουν την πλειονότητα των παγκόσμιων εξαγωγών ηλιελαίου, με μόνο την Ουκρανία να είναι υπεύθυνη για το 35%-45% του ηλιελαίου που υπόκειται σε ραφινάρισμα στην ΕΕ.

Σύμφωνα μάλιστα με την Ένωση βιομηχανιών φυτικών ελαίων και αλεύρων πρωτεϊνών της ΕΕ (FEDIOL), τα διαθέσιμα αποθέματα ακατέργαστου ηλιελαίου στην ΕΕ εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν μεταξύ 4-6 εβδομάδων.

Σημειώνεται ότι το ηλιέλαιο είναι ένα απαραίτητο συστατικό παραγωγής τροφίμων μεγάλης κλίμακας, καθώς χρησιμοποιείται ευρέως για την παρασκευή κονσερβοποιημένων προϊόντων, σαλτσών, μαγιονέζας, ειδών επάλειψης και προϊόντων αρτοποιίας όπως τα μπισκότα.

Γνωστά ισπανικά σούπερ μάρκετ έχουν επιβάλει όριο αγοράς 5 λίτρων ηλιελαίου ανά καταναλωτή, σύμφωνα με πληροφορίες της EURACTIV, ενώ και στην Ιταλία ορισμένοι εθνικοί λιανοπωλητές όπως η Coop, η Eurospin, η Famila και η Mega φέρεται να έχουν αρχίσει να επιβάλλουν περιορισμούς στις περιοχές της Λιγουρίας, της Τοσκάνης και του Βένετο.

Ηλεκτρονικό φακέλωμα αποθεμάτων

Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να διαφυλάξει τον ομαλό εφοδιασμό της αγοράς, και να διατηρήσει τις τιμές σε λογικά επίπεδα σε μία σειρά από γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα, πέρασε τροπολογία που ψηφίστηκε την Τετάρτη στη Βουλή και η οποία περιλαμβάνει έκτακτα μέτρα για την επάρκεια τροφίμων και την επιτιστική ασφάλεια της χώρας.

Η ρύθμιση προβλέπει ότι οι επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση να δηλώνουν τα αποθέματα σε συγκεκριμένα προϊόντα, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενο τεχνητών ελλείψεων και αισχροκέρδειας. Στην περίπτωση που οι επιχειρήσεις δεν συμμορφωθούν, τότε έρχονται πρόστιμα φωτιά που μπορεί να φτάσουν ακόμη και τις 100.000 ευρώ.

Τα προϊόντα

Πιο συγκεκριμένα η υποχρέωση αυτή αφορά τα αποθέματα σε:

  • πρώτες ύλες για την παραγωγή λιπασμάτων,
  •  λιπάσματα,
  • ζωοτροφές,
  • ωμά δημητριακά παντός είδους και ιδίως σιτάρι ή σμιγάδι, σίκαλη, κριθάρι, βρώμη, καλαμπόκι, εδώδιμο φαγόπυρο,
  • άλευρα και ιδίως αλεύρια σιταριού ή σμιγαδιού και αλεύρια δημητριακών, στ) ηλίανθο, και
  • φυτικά έλαια, εκτός από το ελαιόλαδο, και ιδίως ηλιέλαιο (έλαιο ηλιοτροπίου), φοινικέλαιο και αραβοσιτέλαιο.

Ποιες επιχειρήσεις υποχρεούνται

Σύμφωνα με τη σχετική τροπολογία, υποχρέωση δήλωσης έχουν επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα παραγωγής, εισαγωγής, εμπορίας, πώλησης, μεσιτείας, διακίνησης, διανομής και αποθήκευσης γεωργικών προϊόντων και τροφίμων στην Ελληνική Επικράτεια.

Η δήλωση πρέπει να υποβληθεί εντός 2 ημερών από τη δημοσίευση της κοινής απόφασης που προβλέπεται στη ρύθμιση. Λόγω της έκτακτης κατάστασης εκτιμάται πως η υπουργική απόφαση θα δημοσιευτεί σχετικά άμεσα μετά την ψήφιση της τροπολογίας, με αποτέλεσμα η υποχρέωση δήλωσης των αποθεμάτων να «τρέξει» το πιθανότερο την ερχόμενη εβδομάδα. 

Η υποχρέωση δήλωσης των αποθεμάτων, ισχύει για χρονικό διάστημα 3 μηνών. Ωστόσο, με απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μπορεί να παρατείνεται κάθε φορά για επιπλέον 3 μήνες, ανάλογα με την εξέλιξη της κατάστασης στο μέτωπο της Ουκρανίας και την διεθνή επισιτιστική κρίση.

Τι δηλώνουν οι επιχειρήσεις

Οι επιχειρήσεις δηλώνουν κατ’ ελάχιστο τα εξής στοιχεία:

  1. την ποσότητα των αποθεμάτων, σε κιλά για τα στερεά, σε λίτρα για τα υγρά και σε τεμάχια όπου ενδείκνυται,
  2. τη χώρα προέλευσης των προϊόντων,
  3. την τοποθεσία αποθήκευσης των αποθεμάτων και, ιδίως, τη διεύθυνση και τον ταχυδρομικό κώδικα,
  4.  τα στοιχεία επικοινωνίας της επιχείρησης και, ιδίως, την επωνυμία και τον διακριτικό τίτλο, την έδρα, τον αριθμό τηλεφώνου, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς και τα ειδικότερα στοιχεία επικοινωνίας του νόμιμου εκπροσώπου της.

Πως υποβάλλεται η δήλωση

Η δήλωση υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω ειδικού συνδέσμου που βρίσκεται στον κεντρικό ιστότοπο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ο οποίος είναι προσβάσιμος μέσω του gov.gr. Η πρόσβαση γίνεται μέσω των κωδικών πρόσβασης του Γενικού Εμπορικού Μητρώου των υπόχρεων επιχειρήσεων ή, εφόσον αυτοί δεν υπάρχουν, μέσω των κωδικών πρόσβασης στο «TAXIS».

Πρόστιμα «φωτιά» έως 100.000 ευρώ

Η μη υποβολή ή η υποβολή ανακριβούς δήλωσης, επισύρει την αθροιστική επιβολή κυρώσεων ως εξής:

  1.  κατάσχεση των αναφερόμενων ειδών, στο μέτρο που δεν έχουν δηλωθεί ή έχουν δηλωθεί ανακριβώς, και
  2. διοικητικό πρόστιμο ύφους από χίλια (1.000) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης.

Αυτό σημαίνει πως και θα κατασχεθούν τα προϊόντα και θα επιβληθεί το πρόστιμο το οποίο θα είναι τουλάχιστον 1000 ευρω.

Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι: «Μέσα στο τοπίο αβεβαιότητας που έχει διαμορφωθεί την τρέχουσα περίοδο, μετά την πανδημία του κορονοϊού και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, ο οποίος μεταξύ άλλων, προκαλεί διαταράξεις στις αγορές του αγροδιατροφικού τομέα προτάσσεται η διαφύλαξη της σταθερότητας, ώστε να αποτραπούν τυχόν δυσμενείς συνέπειες στην επισιτιστική ασφάλεια».

Βασική επιδίωξη της κυβέρνησης και του υπουργείου Ανάπτυξης, είναι να βάλει φρένο και να περιορίσει ή ακόμη και να πατάξει φαινόμενα αισχροκέρδειας που έχουν εμφανιστεί στην αγορά, μέσα στην διάρκεια που μαίνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία, προβάλλοντας τον φόβο των ελλείψεων, χωρίς τις περισσότερες φορές, αυτό να έχει δόση αλήθειας.

Πως δημιουργείται τεχνητή έλλειψη προϊόντων στην αγορά

Για παράδειγμα μία επιχείρηση προτιμά να κρατήσει προϊόν στις αποθήκες της, δημιουργώντας τεχνητή έλλειψη, έτσι ώστε να το επαναφέρει αργότερα με πολύ πιο αυξημένη τιμή. Είναι μία πάγια τακτική που δυστυχώς χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις αναταραχής ή ελλείψεων με στόχο την αισχροκέρδεια.

Έτσι λοιπόν έρχεται το αρμόδιο υπουργείο και με την δήλωση αποθεμάτων των παραπάνω προϊόντων, επιχειρείται να μπει φραγμός στην εν λόγω πρακτική.

Πηγή: imerisia.gr