ΑΡΘΡΟ
Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά
ATPL
AIRLINE PILOT
B737NG AIRBUS 320
(συνέχεια από το προηγούμενο)
Υπάρχουν επίσης και άλλα 18 μονοκινητήρια PZLM-18 Dromander, πολωνικής κατασκευής, της 359 ΜΑΕΔΥ. Συνολικώς δηλαδή η Πολεμική Αεροπορία πετά και συντηρεί 36 αεροσκάφη, από τα 89 που διαθέτουμε φέτος, ενώ τα υπόλοιπα 53 αεροσκάφη και ελικόπτερα είναι νοικιασμένα από το εξωτερικό.
Είναι όμως αρκετά; Κι ακόμα, είναι ικανά να ανταπεξέλθουν στις δύσκολες απαιτήσεις των πύρινων μετώπων που βιώνουμε κάθε καλοκαίρι τα τελευταία χρόνια; Τις τελευταίες ημέρες οι φλόγες ξέφυγαν καίγοντας δασικές εκτάσεις και σπίτια. Οι κάτοικοι, απελπισμένοι μέσα στη φρίκη της πυρκαγιάς, ζητούσαν αυτό που θα ζητούσε ο καθένας από εμάς: «ένα αεροπλάνο, ένα πυροσβεστικό ελικόπτερο».
Πολλά έχουν γραφτεί αυτές τις μέρες για τα Canadair-215 και 415 που διαθέτει η χώρα, για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. Σε ό,τι αφορά τα πρώτα, διαβάσαμε ξανά και ξανά για την αδυναμία τους να πετάξουν σε θερμοκρασίες άνω των 38 βαθμών Κελσίου, λόγω του κινδύνου υπερθέρμανσης του κινητήρα τους.
Με τις θερμοκρασίες που είχε η χώρα όλο αυτό το διάστημα, ουσιαστικά τα Canadair-215 είχαν βγει έτσι κι αλλιώς εκτός μάχης. Το πρόβλημα θα λυνόταν αν μπορούσαν να πετάξουν το βράδυ, οπότε η θερμοκρασία είναι εκ των πραγμάτων χαμηλότερη. Αυτή όμως είναι η δεύτερη μεγάλη αδυναμία των συγκεκριμένου τύπου αμφίβιων αεροσκαφών. Τα συγκεκριμένα εναέρια μέσα είναι πολύ αρχαιότερα από τα πληρώματα των πιλότων που τα χειρίζονται σήμερα.
Στις σχεδόν πέντε δεκαετίες που μάχονται τις φωτιές έχουν συντριβεί έξι, το τελευταίο μέσα στο καλοκαίρι, στοιχίζοντας τις ζωές 12 χειριστών. Τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης που διαθέτει ή εκμισθώνει η Ελλάδα δεν έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για νυχτερινές πτήσεις. Τα Canadair δεν διαθέτουν εξελιγμένη τεχνολογία βοηθητικών οργάνων – κάποια είναι παλιά έως και 50 ετών – και μέσα στη νύχτα ο πιλότος είναι πολύ δύσκολο να δει οτιδήποτε άλλο πέρα από τη φλόγα.
Ατυχήματα με CL-215
Πέμπτη 26 Μαΐου 1977, ένα CL-215 συνετρίβη κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής υδροληψίας στο κόλπο της Ελευσίνας σκοτώνοντας και τους τρεις επιβαίνοντες.
Πέμπτη 8 Μαρτίου 1984, CL-215 συνετρίβη κοντά στην Ελευσίνα κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης. Το αεροπλάνο εκτελούσε εκπαίδευση touch and go όταν έπρεπε να επιστρέψει στην αεροπορική βάση μετά από προβλήματα κινητήρα. Και οι τρεις επιβαίνοντες σκοτώθηκαν.
Κυριακή 22 Αυγούστου 1993, CL-215 συνετρίβη επιχειρώντας κοντά στην Πάτρα. Ο πιλότος ανέφερε ότι δεν μπορούσε να μετακινήσει τα χειριστήρια πτήσης μετά από άφεση νερού. Το αεροπλάνο συνετρίβη, σκοτώνοντας τα δύο μέλη του πληρώματος.
Σάββατο 15 Ιουλίου 2000, CL-215 συνετρίβη στο Πήλιο. Λίγο μετά την αυγή, το πλήρωμα απογειώθηκε από την Νέα Αγχίαλο και ετοιμαζόταν να ρίξει νερό όταν έκανε δεξιά στροφή και η δεξιά πτέρυγα χτύπησε στο έδαφος. Στη συνέχεια το αεροσκάφος εξερράγη, σκοτώνοντας τα δύο μέλη του πληρώματος.
Η επόμενη γενιά των Canadair που επιχειρούν και βράδυ
Αν λοιπόν θέλουμε να μιλήσουμε για την επόμενη γενιά εξοπλισμού, τότε θα πρέπει να στραφούμε ως χώρα στον «διάδοχο» του 415, το Canadair CL-515. Βασισμένο στο γενεαλογικό σύστημα του Canadair CL-415, το CL-515 «First Responder» είναι η επόμενη γενιά πυροσβεστικών αεροπλάνων και αμφίβιων αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων. Όπως αναφέρει η κατασκευάστρια εταιρία, η καναδική Viking Air, μέσω της ενσωμάτωσης της νέας τεχνολογίας και της ενσωμάτωσης της υπερσύγχρονης ψηφιακής σουηδικής σειράς Collins Pro Line Fusion, το 515 παρέχει στους χειριστές αξιοπιστία παγκόσμιας κλάσης, βελτιωμένη ασφάλεια και ασυναγώνιστη επίγνωση της κατάστασης.
Η παραγωγικότητά του σε ρίψη νερού είναι αυξημένη κατά 15%, αλλά η πιο σημαντική καινοτομία είναι τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης που επιτρέπουν στον πιλότο να επιχειρεί και τις βραδινές ώρες. Πριν την έναρξη της περυσινής αντιπυρικής περιόδου, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα εξετάζει την προοπτική αγοράς 8 (τι να πει κανείς!!!) τέτοιων σύγχρονων Canadair CL-515, εξηγώντας ότι σε 9 χρόνια θα έχει γίνει απόσβεση.
Άλλα λόγια να αγαπιόμαστε
Η Ελλάδα σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, έχει κάνει παραγγελία, μέσω του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πολιτικής Προστασίας για 8 CL-515, ως τμήμα της συνολικής Ευρωπαϊκής παραγγελίας, ώστε με τον τρόπο αυτό η εταιρεία να ανοίξει τη γραμμή παραγωγής του. Αν αρχίσει η παραγωγή οι πρώτες παραδόσεις του CL-515 θα πραγματοποιηθούν περί τα μέσα – τέλη της τρέχουσας δεκαετίας και η Ελλάδα αναμένεται να είναι μεταξύ των χωρών που θα πάρουν από αυτά τα πρώτα αεροσκάφη Και ως τότε ο Θεός βοηθός με μια ανθρώπινη ερώτηση γιατί από το 2003 Ελλάδα δεν παρήγγειλε ούτε ένα πυροσβεστικό αεροσκάφος;;; Ερώτημα που καίει και καίγεται μαζί με τη χώρα.