Σε φάση δημοπράτησης, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου βρίσκεται το έργο της κατασκευής νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες, με προϋπολογισμό 1,6 δις ευρώ.
Η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε στις 14 Ιανουαρίου και η αποσφράγιση των φακέλων προσφορών θα γίνει στις 26 Ιανουαρίου.
Στη σχετική ανακοίνωση της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρονται τα εξής:
Η εταιρία ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. προκηρύσσει διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό, με την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, συμφώνως προς το άρθρο 267 του ν. 4412/2016 όπως ισχύει σήμερα, με σκοπό την επιλογή αναδόχου για την εκτέλεση του έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ» και προσκαλεί τους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς να υποβάλουν Εκδήλωση Ενδιαφέροντος (Α’ Φάση του Διαγωνισμού) μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (στο εξής το «Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ.»), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Πρόσκληση με Α.Π. 5302 και τα Παραρτήματα που τη συνοδεύουν, προκειμένου, όσοι από αυτούς επιλεγούν στην Α ́ Φάση, να συμμετάσχουν στη συνέχεια της διαδικασίας του διαγωνισμού.
Τα μέλη της Επιτροπής Διαγωνισμού θα προβούν σε ηλεκτρονική αποσφράγιση των Φακέλων Εκδήλωσης. Ενδιαφέροντος, την Τετάρτη 26.01.2022 και ώρα 11:00 π.μ. (Ώρα Ελλάδος), χωρίς να παρέχουν στους Υποψηφίους πρόσβαση στα υποβληθέντα στοιχεία των οικονομικών φορέων. Η επιλογή του Αναδόχου, θα γίνει με αξιολόγηση μελέτης και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη πρόσφορα βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας τιμής. Κριτήριο ανάθεσης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής.
Η βαρύτητα των κριτηρίων, η σειρά κατάταξής και η συσχέτισή τους θα προσδιοριστούν κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού. Έμφαση θα δοθεί στα ακόλουθα:
Έκπτωση επί του Προϋπολογισμού Μελέτης.
Χρονοδιάγραμμα κατασκευής.
Χρόνος εγγύησης.
Δημοπράτηση 6 συνολικά σιδηροδρομικών έργων
Εκτός από το έργο της σύνδεσης Θεσσαλονίκη – Τοξότες, προκηρύχθηκαν ακόμη 5 έργα συνολικού ύψους 4,1 δισ ευρώ.
Αναλυτικά πρόκειται για την:
Τα έργα αυτά αφορούν τα εξής έργα:
1.ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ ύψους 1,68 δισ. ευρώ (2,09 δισ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 26 Ιανουαρίου.
2.ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ-ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ ύψους 1,07 δισ. ευρώ (1,33 δισ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 27 Ιανουαρίου.
3.ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ύψους 309 εκατ. ευρώ (383,16 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 25 Ιανουαρίου.
4.ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ – ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ ύψους 477 εκατ. ευρώ (591,48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 21 Ιανουαρίου.
5.ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ ύψους 391 εκατ. ευρώ (484,84 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 24 Ιανουαρίου.
6.ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ύψους 53,5 εκατ. ευρώ (66,34 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 28 Ιανουαρίου.
Πως θα τρέξουν οι διαγωνισμοί
Όπως αναφέρεται στην σελίδα ypodomes.com:
Στις 14 Ιανουαρίου μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα σιδηροδρομικά έργα ξεκινά ένας κύκλος. Ο εκτιμώμενος κατασκευαστικός χρόνος των έργων είναι 4 χρόνια για κάθε ένα από τα έξι projects. Ωστόσο ο ακριβής χρόνος μελέτης & κατασκευής και ο χρόνος εγγύησης του έργου θα καθοριστεί κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.
Οι παραπάνω προϋπολογισμοί επίσης θα “κλειδώσουν” βάσει των αποτελεσμάτων του Διαλόγου κατά το Στάδιο Β.Ι της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού και θα συμπεριληφθεί στην Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών.
Η επιλογή του Αναδόχου, θα γίνει με αξιολόγηση μελέτης και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας τιμής. Η βαρύτητα των κριτηρίων, η σειρά κατάταξής και η συσχέτισή τους θα προσδιοριστούν κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.
Η Β`φάση των διαγωνισμών είναι αυτή που θα καθορίσει με ακρίβεια το τεχνικό αντικείμενο, τον τρόπο κατασκευής. Σε αυτή τη φάση θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι που θα δώσουν σάρκα και οστά στα έργα για να περάσουμε στην τελική φάση του διαγωνισμού.
Στη φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, έμφαση από την ΕΡΓΟΣΕ θα δοθεί στην έκπτωση επί του προϋπολογισμού Μελέτης, στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής και στον χρόνο εγγύησης. Μέσω αυτής της διαδικασίας θα προκύψει το ανάδοχο σχήμα για κάθε έργο.
Χρηματοδότηση
Ο μεγάλος στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και κατ` επέκταση και της ΕΡΓΟΣΕ, είναι οι διαγωνισμοί για τα έξι μεγάλα σιδηροδρομικά εργα να κλειδώσοουν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να τρέξουν τα έργα. Ήδη η ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζεται για την κατάθεση αίτησης χρηματοδότησης στο CEF II για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ορμένιο, δηλαδή την Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία. Το ΕΣΠΑ 2021-2027 θα παίξει επίσης βασικό ρόλο.
Στη νέα προγραμματική περίοδο είναι πιθανόν να προταθούν τα έργα της σύνδεσης του 6ου λιμένα και του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης και της γραμμής Κορωπί-Λαύριο.
Αυτό που θα πρέπει να δούμε είναι το κατά πόσο αυτοί οι φιλόδοξοι διαγωνισμοί θα τρέξουν γρήγορα ή θα διαρκέσουν σε βάθος χρόνου. Αυτό είναι και το σημείο κλειδί μαζί με τη χρηματοδότηση προκειμένου να δούμε τα έργα να παίρνουν το δρόμο της υλοποίησης.