Από τις 11 Ιανουαρίου έως τις 27 Φεβρουαρίου αναμένεται να διεξαχθούν φέτος οι εκπτώσεις, υπό την προϋπόθεση πάντα αυτό να είναι εφικτό λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Αξίζει να σημειωθεί πως την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, δηλαδή, 17 Ιανουαρίου του 2021 τα εμπορικά καταστήματα ολόκληρης της χώρας θα λειτουργήσουν από τις 11 π.μ έως τις 8 μμ.
Δεδομένου του γεγονότος ότι όπως φαίνεται και από τους τζίρους των επιχειρήσεων οι απώλειες προσεγγίζουν τα 2 δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι, στο οικονομικό επιτελείο εξετάζουν κάθε δυνατό σενάριο ώστε η αγορά να μπορέσει να λειτουργήσει αλλά ταυτόχρονα να μην τεθεί σε κίνδυνο η δημόσια υγεία.
Έτσι στο τραπέζι έχει πέσει το ενδεχόμενο μετά το «click away» που εφάρμοσαν οι επιχειρήσεις τα Χριστούγεννα να ακολουθήσει από το νέο έτος το «click in shop», δηλαδή αγορές με ραντεβού εντός του καταστήματος, κάτι που προανήγγειλε και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης. Στόχος είναι να μη χαθούν οι εκπτώσεις που τυπικά ξεκινούν στις 11 Ιανουαρίου 2021 σε μια προσπάθεια να αποτραπεί η πλήρης καταστροφή της αγοράς.
Αν όλα κυλήσουν ομαλά, οι ημερομηνίες αυτές φαίνονται να έχουν «κλειδώσει», δεδομένου ότι οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν παραδοσιακά τη δεύτερη εβδομάδα του Ιανουαρίου και διαρκούν μέχρι την τελευταία εργάσιμη του Φεβρουαρίου.
Το 2020 ήταν μία πολύ ιδιαίτερη χρονιά για το λιανεμπόριο καθώς μικρά και μεγάλα καταστήματα λειτούργησαν στο πλαίσιο που διαμορφώθηκε από την πανδημία. Η αγορά έχει εναποθέσει σε μεγάλο βαθμό τις ελπίδες της στην περίοδο των εκπτώσεων, δεδομένου ότι το λιανεμπόριο έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα από το lockdown και όλα τα συναφή μέτρα κατά του κορονοϊού.
Χειμερινές εκπτώσεις 2021: Τι είναι το click in shop
Μάλιστα όπως έχει γίνει ήδη γνωστό το υπουργείο Ανάπτυξης προγραμματίζει αλλαγές βήμα προς βήμα για τη λειτουργία του εμπορίου από τον Ιανουάριο. Βασική προϋπόθεση, βέβαια, ώστε να μπορέσουν να χαλαρώσουν ελαφρώς τα μέτρα είναι τα δεδομένα του κορονοϊού να βαίνουν βελτιούμενα.
Σε κάθε περίπτωση, οι όποιες αλλαγές δεν θα πρέπει να αναμένονται πριν τις 14 με 15 Ιανουαρίου.
Στην κατεύθυνση αυτή με τα μέχρις στιγμής δεδομένα, το click away θα αντικατασταθεί από το click in shop, με στόχο να μπορέσει να δουλέψει και το κομμάτι της ένδυσης και υπόδησης, το οποίο είχε περιορισμένες πωλήσεις τα Χριστούγεννα εξαιτίας της αδυναμίας δοκιμής των προϊόντων.
Πρακτικά, με το click in shop ο καταναλωτής θα μπορεί να κλείνει τηλεφωνικά ή διαδικτυακά ραντεβού για την επίσκεψή του στο κατάστημα σε προκαθορισμένη ώρα, να διαλέγει το προϊόν που τον ενδιαφέρει εκεί, να το δοκιμάζει εφόσον επιθυμεί και να το πληρώνει εντός του καταστήματος. Οπωσδήποτε θα ισχύει η υποχρέωση αποστολής μηνύματος με το ραντεβού από το κατάστημα προκειμένου να μπορέσει να μεταβεί εκεί ο καταναλωτής.
Χειμερινές εκπτώσεις 2021: Τι πρέπει να προσέξετε
Από το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, διαβάστε μερικές χρήσιμες συμβουλές για όλους τους καταναλωτές. Αξίζει να τονιστεί ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους και να αποφεύγουν πιθανές παγίδες από αθέμιτες και επιθετικές εμπορικές πρακτικές.
Ειδικότερα, το ΚΕ.Π.ΚΑ. επισημαίνει τα εξής:
- Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής. Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παρασυρόμαστε από τις μεγάλες εκπτώσεις.
- Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.
- Για την περίοδο των εκπτώσεων, πρέπει να υπάρχει πινακίδα σε ορατά από τους καταναλωτές σημεία του καταστήματος και των βιτρινών, που θα αναγράφει το ποσοστό των εκπτώσεων, που παρέχονται, στις τιμές πώλησης κάθε είδους ή ομάδας ειδών ή όλων των ειδών του καταστήματος. Αν δεν υπάρχει τέτοια πινακίδα, πρέπει σε κάθε είδος να υπάρχει καρτελάκι, που να αναγράφει την τιμή πώλησης του προϊόντος, πριν την έκπτωση (διαγραμμένη) και την τιμή, μετά την έκπτωση.
- Οι καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεάζονται από τις διαφημίσεις.
- Θα αποβεί πολύ χρήσιμο για τους καταναλωτές, εάν, πριν τις εκπτώσεις, επισκεφθούν την αγορά, για να διερευνήσουν τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουν τα είδη, που θέλουν να αγοράσουν. Έτσι, θα έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση, καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.
- Επιβάλλεται ο προγραμματισμός τις αγορές, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες, προς αποφυγή της υπερκατανάλωσης.
- Απαραίτητη είναι η έρευνα αγοράς.
- Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος. Πολλές φορές, στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και χρησιμοποιούνται σαν «κράχτες», ενώ μέσα στο κατάστημα σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.
- Αν οι καταναλωτές χρησιμοποιούν για τις αγορές τους δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουν κάθε λεπτομέρεια για τους όρους, που διέπουν αυτή τη συναλλαγή.
- Πρέπει να απαιτούν απόδειξη πληρωμής για κάθε αγορά τους.
- Πρέπει να ελέγχουν την ποιότητα και την προέλευση του είδους, που αγοράζουν.
Πηγή: xristika.gr