Τι προβλέπουν οι προτάσεις των 14 Προέδρων των Ξενοδοχειακών Ενώσεων Μελών Ορεινής – Ηπειρωτικής Ελλάδα
Οι εκπαιδευτικές εκδρομές σε χειμερινούς ορεινούς προορισμούς, η επέκταση στα προγράμματα επιδότησης κοινωνικού τουρισμού της επιδότησης μετακίνησης και στις ορεινές περιοχές όπως συμβαίνει με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, η χάραξη και αναγνώριση νέων μονοπατιών και η τροποποίηση της δασικής νομοθεσίας ώστε να μπορούν να – αναπτυχθούν και πιστοποιηθούν ειδικές μορφές τουρισμού όπως π.χ. πεδία απογείωσης αιωροπτεριστών, αναρριχητικά πεδία, κ.λ.π. είναι προτάσεις που αν υλοποιηθούν θα «αναστήσουν» και αναπτύξουν περαιτέρω τον ορεινό και ημιορεινό τουρισμό.
Οι προτάσεις αυτές παρουσιάσθηκαν αναλυτικά στην πρώτη συνάντηση εργασίας των Προέδρων Ξενοδοχειακών Ενώσεων – Μελών Ορεινής – Ηπειρωτικής Ελλάδας, η οποία πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στα Ιωάννινα, με πρωτοβουλία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ).
Ο επικεφαλής της ομάδας των Ξενοδόχων ορεινών περιοχών ο πρόεδρος των Ξενοδόχων Δράμας Άγγλος Καλλίας σε συνεργασία με τον κ. Ηρακλή Τσιτλακίδη πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας, κατάρτησαν και με την συμβολή και των συναδέλφων τους, 14 περιοχών, το πλαίσιο των προτάσεων σε μια περίοδο που όπως σημειώνει ο κ. Καλλίας ο κλάδος έχει περιέλθεις ε δεινή θέση.
Οι προτάσεις
Ειδικότερα οι προτάσεις των 14 Προέδρων των Ξενοδοχειακών Ενώσεων Μελών Ορεινής – Ηπειρωτικής Ελλάδας αφορούν -στα εκπαιδευτικά χειμερινά προγράμματα: Είναι αναγκαίο να ξεκινήσει ο θεσμός από τη φετινή χρονιά με στοχευμένα δομημένα εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία θα έχουν η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε συνεργασία με τοπικούς φορείς. Η πρόταση αναφέρεται στην δημιουργία και θεσμοθέτηση εκπαιδευτικών εκδρομών, δύο, τριών ημερών, ακόμη και εβδομάδας που στόχο θα έχουν την βιωματική εκπαίδευση των μαθητών – σπουδαστών, μέσα από την επαφή τους με τις ειδικές μορφές τουρισμού.
Η πρόταση αυτή δεν έχει σκοπό να δημιουργήσει άλλη μια εβδομάδα διακοπών για την μαθητική κοινότητα αλλά να αποτελεί μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος διδασκαλίας. Με δομημένο και προκαθορισμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που θα αποτελείται από δύο μέρη, θεωρητικό και πρακτικό και το οποίο θα αποστέλλεται στις τοπικές δευτεροβάθμιες και πρωτοβάθμιες διευθύνσεις. Οι μαθητές όλων των βαθμίδων θα έχουν την ευκαιρία κατά την διάρκεια της εκπαιδευτικής εκδρομής να παρακολουθούν θεωρητικό μάθημα για τη συγκεκριμένη δράση (π.χ. ποδήλατο βουνού, πεζοπορία, αναρρίχηση κλπ.) και στο δεύτερο μέρος να συμμετέχουν στην εκάστοτε εμπειρία οι ίδιοι.
Λαμβάνοντας υπόψη, και σύμφωνα με το άρθρο 2 της με αρ. πρωτ. 20883/ΓΔ4/12-2-2020 (Β ́ 456) της Υπουργικής Απόφασης, ότι οι διδακτικές επισκέψεις, μετακινήσεις στο πλαίσιο πολιτιστικών δράσεων, αθλητικών εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων, εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων επιστημονικού περιεχομένου κ.λπ., πραγματοποιούνται εκτός του σχολικού χώρου, σε περιοχές με ιδιαίτερη εκπαιδευτική αξία (πολιτιστική, αρχαιολογική, ιστορική, οικολογική), ή σε χώρους τεχνολογικού ή επιστημονικού ενδιαφέροντος. Αποτελούν αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών και μαθητριών και έχουν σκοπό να διευρύνουν τους ορίζοντες των μαθητών και μαθητριών, να τους ενθαρρύνουν να κατανοήσουν και να εξοικειωθούν με το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, να παρέχουν σε αυτούς τη δυνατότητα να γνωρίσουν τα επιτεύγματα του ανθρώπου διαχρονικά και να αναπτύξουν την κοινωνικότητά τους. Θεωρούμε, συνεπώς, αναγκαίο να γίνουν περεταίρω διευκρινήσεις, ακόμα και τροποποιήσεις που να αφορούν τις πολυήμερες μετακινήσεις των μαθητών στην ηπειρωτική χώρα, αντίστοιχες των διευκρινήσεων που έχουν γίνει για τις εκπαιδευτικές επισκέψεις στη Βουλή για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, όπως χιλιομετρικές αποστάσεις, αριθμός διανυκτερεύσεων κλπ.
Για την ομαλή διεξαγωγή του προγράμματος προτείνεται η θεωρία να πραγματοποιείται στους χώρους των ξενοδοχείων που θα διαμένουν οι συμμετέχοντες ή σε χώρους ειδικά διαμορφωμένους στη περιοχή. Επίσης σε συνεργασία τοπικοί φορείς και αυτοδιοίκηση μπορούν να δημιουργήσουν Κέντρα Εκπαίδευσης Ειδικών Μορφών (ΚΕΕΜ), στα πρότυπα των ΚΠΕ (Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης), ή μετονομασία αυτών, ώστε να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει δομημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και δεν θα λειτουργεί ανεξέλεγκτα. Επιπλέον απαιτείται συνεργασία των παραπάνω κέντρων με το υπουργείο τουρισμού με σκοπό τα προγράμματα τα οποία θα δημιουργηθούν για πεζοπορία , ποδήλατο, σκί κλπ να μπορούν να φτάσουν σε ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά ιδρύματα προσελκυσθούν μαθητές από την Ευρώπη.
Όπως επισημαίνουν οι ξενοδοχειακοί φορείς με την με αρ. πρωτ. 20883/ΓΔ4/12-2-2020 (Β ́ 456) Υπουργική Απόφαση, έχει γίνει το πρώτο βήμα για μια πιο ουσιαστική βιωματική εκπαίδευση στους μαθητές και σπουδαστές των εκπαιδευτικών βαθμίδων και την επαφή τους με τον βιωματικό τουρισμό. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, ωστόσο, να κατανοηθεί ότι ο στόχος και σκοπός των προτάσεων αυτών δεν είναι απλά να έρθουν επισκέπτες στις περιοχές, εφήμερα και χωρίς στόχευση, αλλά να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, ο νέος να γνωρίσει τη χώρα που ζει, να την αγαπήσει, να δει τις απεριόριστες δυνατότητες της, να τις επικοινωνήσει μέσα από τα σύγχρονα εργαλεία, ώστε να επιστρέψει στο μέλλον ως δυνητικός τουρίστας ή ακόμα και να ασχοληθεί επαγγελματικά με τις ειδικές μορφές τουρισμού, όπου το κενό στη χώρα μας είναι μεγάλο από εξειδικευμένους επαγγελματίες σε ειδικές μορφές.
-στην επέκταση στα προγράμματα επιδότησης κοινωνικού τουρισμού της επιδότησης μετακίνησης και στις ορεινές περιοχές όπως συμβαίνει με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. , Έχει παρατηρηθεί ότι στις χειμερινές διακοπές ο επισκέπτης κάνει χρήση μόνο κάποιον ημερών από το κουπόνι. Έτσι λοιπόν προτείνεται το υπόλοιπο που είναι αδιάθετο να μπορεί ο δικαιούχος να το αξιοποιεί σε άλλες επιδοτούμενες ενέργειες όπως κόστος καυσίμων ή διοδίων κ.λ.π.
-στην τροποποίηση της δασικής νομοθεσίας ώστε να μπορούν να –αναπτυχθούν και πιστοποιηθούν ειδικές μορφές τουρισμού όπως π.χ. πεδία απογείωσης αιωροπτεριστών, αναρριχητικά πεδία, πεζοπορικά και ορειβατικά μονοπάτια κλπ. Ως γνωστόν δεν επιτρέπεται η περιορισμένη χρήση γης ή η διαμόρφωση της, με σκοπό τη δημιουργία πεδίων απογείωσης για τους αιωροπτεριστές ή αναρρίχησης για τους αναρριχητές καθώς το δασαρχείο δεν το επιτρέπει.
– στις πρωτοβουλίες για τα αναγνωρισμένα μονοπάτια. Αναφορικά με τα αναγνωρισμένα μονοπάτια χρειάζονται και εκεί κάποιες πρωτοβουλίες, Στη Ελλάδα, έχουμε δύο διεθνώς αναγνωρισμένα, ευρωπαϊκά μονοπάτια ( Ε4 – Ε6) τα οποία διασχίζουν όλη τη χώρα μας. Θα πρέπει με πρωτοβουλία του υπουργείου ή του ΕΟΤ να πιστοποιηθούν και στην πορεία σε τοπικό επίπεδο να γίνει διασύνδεση αυτών με νέα μικρότερα πιστοποιημένα μονοπάτια τα οποία θα οδηγούν στα σημεία ενδιαφέροντος κάθε περιφερειακής ενότητας.
Με αυτό τον τρόπο θα αποφευχθεί η ανεξέλεγκτη πιστοποίηση μονοπατιών τα οποία δεν έχουν καμία σύνδεση μεταξύ τους και θα αποκτήσουμε διεθνώς ταυτότητα χώρας φιλική προς τους πεζοπόρους. Η σύνδεση όλων των περιοχών της χώρας μεταξύ τους θα εξασφαλίζει τη σίγουρη εύρεση διαμονής, εστίασης αλλά και επαφής του πεζοπόρου με τις τοπικές κοινωνίες της ορεινής Ελλάδος και όχι μόνο. Σε συνδυασμό με την ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας και το πολιτισμό θα έχουμε ένα πλήρως οργανωμένο δομημένο πρόγραμμα εμπειρίας του πεζοπόρου – επισκέπτη, δομημένο σε ευρωπαϊκά πρότυπα που θα προσδώσουν κύρος και ταυτότητα στη χώρα μας πέρα από το ήλιος και θάλασσα. ( τα ίδια μονοπάτια θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για άλλες δράσεις όπως mountain bike κλπ)
Πηγή: ot.gr