Την «όρεξη» σε δεκάδες ελληνικές εταιρείες έχει ανοίξει η πρόσφατη αμυντική συμφωνία Γαλλίας – Ελλάδας. Δεν είναι τυχαίο ότι οι εγχώριες εταιρείες της αμυντικής -και όχι μόνο- βιομηχανίας ήδη βρίσκονται σε επαφή με τη γαλλική Naval Group, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή και παράδοση τριών φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό.

Το ακριβές κόστος αγοράς των τριών φρεγατών από την Ελληνική Δημοκρατία παραμένει άγνωστο, αφού οι υπογραφές αυτής της εβδομάδας αφορούν σε μνημόνιο και όχι συμβάσεις οι οποίες εξακολουθούν να βρίσκονται υπο διαπραγμάτευση. Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες το τίμημα για την απόκτηση των τριών πλοίων θα ανέλθει στην περιοχή των 3 δισ. ευρώ. Στην τιμή συμπεριλαμβάνονται τα οπλικά συστήματα (εξ ου και το μνημόνιο που υπογράφτηκε αυτή την εβδομάδα στο Παρίσι περιλαμβάνει και την κατασκευάστρια πυραυλικών και άλλων συστημάτων MBDA) και η υποστήριξη (FOS – Follow on Support) για χρονικό διάστημα που επίσης δεν έχει προσδιοριστεί αλλά αναμένεται να είναι πενταετές.

Με δεδομένο ότι η ελληνική κυβέρνηση από πολύ νωρίς είχε σηματοδότηση πως επιδιώκει μέρος των κονδυλίων που θα χρηματοδοτήσουν το ναυπηγικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού να επιστρέψουν ως αξία στην ελληνική οικονομία, η Naval Group είχε αρχίσει επαφές για τον εντοπισμό, φιλτράρισμα και επιλογή πιθανόν συνεργατών.

 

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει επισήμως γνωστά η ειδική αυτή ομάδα έχει ήδη εντοπίσει περισσότερες από 100 εταιρείες, ενώ έχουν υπάρξει επαφές και ανταλλαγές με περισσότερες από 70, συμπεριλαμβανομένων των Metka, Space Hellas, Akmon, Stelma, Miltech, Prisma, Thales Hellas, TerraSpatium και Hydrus Engineering.

Η Naval Group βάπτισε αυτό το project «Σχέδιο Ελληνικής Βιομηχανικής Συμμετοχής» και η ομάδα εργασίας που συγκρότησε για το σκοπό αυτό έχει εγκατασταθεί στην Ελλάδα από τον Μάιο του 2021, όπως αναφέρει η ίδια η γαλλική εταιρεία, για να «ενισχύσει τη σε βάθος διερεύνηση και τον εντοπισμό των δυνατοτήτων της ελληνικής βιομηχανίας, όπως και να προετοιμάσει τη συμμετοχή των βιομηχανικών εταίρων στο πρόγραμμα των φρεγατών». Η ομάδα εργασίας έπρεπε να εντοπίσει όλες τις τοπικές εταιρείες που επιθυμούν να συμμετάσχουν στην ναυπήγηση των φρεγατών και τη μελλοντική υποστήριξή τους καθώς και να συμμετέχουν και σε άλλα διεθνή ναυτικά προγράμματα με τη Naval Group, πέραν του προγράμματος των ελληνικών φρεγατών. Αρχικά το project προέβλεπε και την πιθανή ναυπήγηση κάποιων εκ των φρεγατών σε ελληνικές γιάρδες κάτι που όμως τελικά δεν περπάτησε. Έτσι από εδω και στο εξής τα περιθώρια συνεργασιών θα είναι μάλλον στενότερα, αναφέρουν στην αγορά. Ωστόσο, η προεργασία που έχει γίνει είναι η βάση πάνω την οποία θα γίνουν τα επόμενα βήματα, εκτιμούν στην αγορά.

Η Naval Group δήλωνε στα μέσα Σεπτεμβρίου πως είχε ήδη αποστείλει περισσότερα από 30 αιτήματα για πληροφορίες πριν από το καλοκαίρι και ότι η ομάδα της θα συναντιόταν με αρκετές εταιρείες για να συζητήσουν τα θέματα αυτά και να προετοιμαστούν για τα επόμενα βήματα.

Εκτός του προγράμματος των φρεγατών, η Naval Group «επιδιώκει να υποστηρίξει την ανάπτυξη των μελλοντικών δυνατοτήτων του ελληνικού πολεμικού ναυτικού μέσω έργων R & D σε συνεργασία με ελληνικές εταιρείες, πανεπιστήμια και ερευνητικά ινστιτούτα σε τεχνολογίες αιχμής, όπως παραγωγή προσθέτων, προληπτική συντήρηση, drones και συστήματα ναυτικών αποστολών», ανέφερε η εταιρεία.

Οι εταιρείες εντάσσονται στην αλυσίδα εφοδιασμού της Naval Group αναμένουν να ενημερωθούν για το πρόγραμμα των φρεγατών αλλά και για άλλα εθνικά ή προγράμματα εξαγωγών του γαλλικού ομίλου.

Πηγή: moneyreview.gr