ΑΡΘΡΟ

Του Αντώνη Σ. Βιτανόπουλου

 

Την Τετάρτη 14 Ιουνίου 2017 και ώρα 8η μ. μ. πραγματοποιήθηκε στο χώρο εκδηλώσεων του Ιερού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας μια μουσική συναυλία, υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας και του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη κ. κ. Παύλου με άριστη επιτυχία.

Η μουσική αυτή συναυλία εκτελέστηκε από το Εργαστήρι Βυζαντινής και Παραδοσιακής μουσικής του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Δράμας με τη συμμετοχή του Τμήματος Χορωδίας του Πολιτιστικού Συλλόγου Ελευθερούπολης Καβάλας και παρουσίασε η κ. Ναυσικά Μηνασίδου.

Το πρόγραμμα περιελάμβανε Εκκλησιαστικούς ύμνους και Παραδοσιακά τραγούδια. Την ηχητική κάλυψη και στο βιολί ήταν ο κ. Χάρης Τσιπουρίδης, στο λαούτο ο κ. Θεόδωρος Κιουπλιώτης και στο κανονάκι ο κ. Θανάσης Κουλεντιανός.

Το Εργαστήρι Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής του Ιερού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Δράμας είναι νεοσύστατο. Ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Δράμας και στοχεύει στη σωστή εκμάθηση της υπέροχης και μελωδικότατης Βυζαντινής και Δημοτικής μουσικής.

Διευθύνουν και διδάσκουν, με απόλυτη επιτυχία και αποτελεσματικότητα, ο κ. Δρεμέτσικας Χρήστος, συνταξιούχος εκπαιδευτικός και πρώην διευθυντής του Μουσικού Σχολείου Δράμας, ενός σχολείου που αποτελεί κόσμημα και στολίδι της Δράμας με μεγάλη, πλούσια και πολύτιμη Πολιτιστική προσφορά στον τόπο μας και ο καθηγητής Μουσικής του παραπάνω Σχολείου και Άρχοντας Πρωτοψάλτης του Μητροπολιτικού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκoυ Δράμας κ. Αθιανός Απόστολος.

Στο Εργαστήρι φοιτούν, όσοι επιθυμούν, ανεξαρτήτως ηλικίας και αγαπούν τη Βυζαντινή Μουσική, άνδρες ή γυναίκες καθώς και στο τμήμα της χορωδίας.

Η πραγματοποίηση της συναυλίας, που έγινε για πρώτη φορά, εντάσσεται στα πλαίσια της λήξης των μαθημάτων της φετινής χρονιάς και τίμησαν με την παρουσία τους ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Πατακάκης Αργύρης, ο Πρωτοσείγγελος παπα-Γιώργης, οι εφημέριοι του Ναού πατέρες Χριστόδουλος και Κωνσταντίνος, κληρικοί της περιοχής και πλήθος κόσμου.

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. κ. Παύλος στο σύντομο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στο σκοπό, στο στόχο και στην ίδρυση του Εργαστηρίου. Ευχαρίστησε τους κυρίους Δρεμέτσικα Χρήστο, Αθιανό Απόστολο, το Λαμπαδάριο κ. Κανταρά Ιωάννη και τον κ. Μπουχορίκο Αστέριο για την προσφορά τους στο έργο που επιτελούν. Απευθυνόμενος στον κ. Αντιπεριφερειάρχη ζήτησε την οικονομική ενίσχυση της Πολιτείας και στους παρευρισκόμενους να συμβάλουν κι αυτοί, με όποιο τρόπο και όσο μπορούν στην οικονομική ενίσχυση, γιατί ό,τι καλό δημιουργείται, είναι προς όφελος των μελών της τοπικής κοινωνίας.

Ευχαρίστησε τα μέλη των χορωδιών Δράμας και Ελευθερούπολης καθώς και όλους που τίμησαν με την παρουσία τους την απλή αυτή εκδήλωση.

Ο Αντιπεριφερειάρχης εξήρε την τεράστια και πολύτιμη προσφορά της Εκκλησίας διαχρονικά, στη θρησκευτική, εθνική, κοινωνική, πνευματική και πολιτιστική ζωή του τόπου. Τόνισε τη δημιουργική δράση του Μητροπολίτη κ. κ. Παύλου και υποσχέθηκε πως θα είναι πάντα στο πλευρό της Εκκλησίας.

Ο κ. Αθιανός Απόστολος αναφέρθηκε στην Παραδοσιακή μας Μουσική και την πολύτιμη και ανεκτίμητη προσφορά της διαχρονικά, αλλά και στην περίοδο της Τουρκοκρατίας.

Με το σημερινό μου δημοσίευμα ήθελα να προσεγγίσω το θέμα μου δημοσιογραφικά και όχι λογοτεχνικά, όπως συνήθως γράφω στην αγαπημένη μου στήλη «Θέσεις και Αντιθέσεις», γι’ αυτό και το ονόμασα «Άρθρο».

Όμως γράφοντας έκανα μια μικρή απόκλιση…

Ότε καταβάς τας γλώσσας συνέχεε, διεμέριζεν έθνη

Ο Ύψιστος, τότε του πυρός τας γλώσσας διένειμεν

Εις ΕΝΟΤΗΤΑ πάντας εκάλεσε

Και συμφώνως δοξάζομεν το Πανάγιον Πνεύμα.

Κοντάκιον. Ήχος πλ Γα

Ήταν ένας από τους εννιά υπέροχους, θαυμάσιους και ανεπανάληπτους ύμνους, που έψαλε η χορωδία της Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής.

Η αρμονία, ο ρυθμός και η μελωδία πλημμύριζαν την αίθουσα εκδηλώσεων του Μητροπολιτικού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Δράμας και στα πρόσωπα των παρευρισκομένων αποτυπώνονταν και αντανακλούσαν η ηρεμία, η γαλήνη και η ικανοποίηση που προσφέρει γενικά η Μουσική.

Λένε πως η Μουσική, ένας από τους κυριότερους και σημαντικότερους πυλώνες του πολιτισμού, οδηγεί την ψυχή του ανθρώπου σε ταξίδια ανεπανάληπτου μεγαλείου, ηρεμίας και ευτυχίας. Εάν λοιπόν η Μουσική αποτελεί βάλσαμο της ψυχής, τότε η Βυζαντινή Μουσική μάς ταξιδεύει ακόμη ψηλότερα και μας ανεβάζει στους ουρανούς.

«Από ξένο τόπο κι απ’ αλαργινό

ήρθ’ ένα κορίτσι φως μου δώδεκα χρονώ»

Είναι η πρώτη στροφή του πρώτου τραγουδιού της Δημοτικής μας ποίησης, που με τη συνοδεία των μουσικών οργάνων διαχέεται στο χώρο της αίθουσας εκδηλώσεων, πλημμυρίζοντας κέφι, χαρά και συγκίνηση σε όλους που βρίσκονται στην αίθουσα.

Η Βυζαντινή Μουσική, μαζί με τη Δημοτική, είναι οι φωτεινοί φάροι της Παραδοσιακής μας Μουσικής.

Τα εφτά Δημοτικά τραγούδια, που ερμηνεύουν οι δυο Χορωδίες, προκαλούν συγκίνηση και μας θυμίζουν, όχι τις χαμένες, αλλά τις ΑΛΗΣΜΟΝΗΤΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ!!!

Η Μικρά Ασία γενικά και ειδικά η ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, τα παράλια του Εύξεινου Πόντου, ο Πόντος, η Σμύρνη, τα παράλια του Ανατολικού Αιγαίου, η Ανατολική Θράκη, η Καππαδοκία, ζωντανεύουν κι έρχονται στη μνήμη μας, δεν ξεχνιούνται δεν ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ. Όπως δεν πεθαίνουν όλα τα ωραία, τα μεγάλα και τα αληθινά!

Όταν πρόσωπα και πατρίδες τα αγαπάς πραγματικά, τότε παραμένουν τόσο έντονα και ζωηρά στη μνήμη σου και στην καρδιά σου και σε συντροφεύουν παντού και πάντοτε.

Είμαι απόγονος προσφύγων του 1922 και οι εικόνες του Νεοχωρίου Χηλής [Νιχώρι], προαστίου της Κωνσταντινούπολης, παραμένουν χαραγμένες βαθιά στη μνήμη μου και στην ψυχή μου από τις αφηγήσεις της γιαγιάς μου και των γονιών μου.

Οι στίχοι των περισσότερων Δημοτικών τραγουδιών της Μικρασίας, είναι τα ακούσματα των παιδικών μου χρόνων, όπως τα άκουγα να τραγουδιούνται από τη γιαγιά μου και τη μάνα μου, τα απλά αυτά λόγια μεταλαμπαδεύτηκαν μέσα μου, έγιναν λουλούδια, που φύτρωσαν στους λιμώνες της ψυχής μου κι όταν τα ακούω ζωντανεύουν τα πάντα στη μνήμη μου, ο χρόνος αποκτά μέσα μου άλλες διαστάσεις, το παρελθόν γίνεται παρόν και με πλημμυρίζουν τα ωραιότερα συναισθήματα.

Όλες οι αναμνήσεις θα διατηρούνται και θα παραμένουν ζωντανές, κυρίως μέσα από την Παραδοσιακή μας Μουσική και θα ζωντανεύουν, όπως ξαναζωντάνεψαν με την απλή, αλλά πετυχημένη εκδήλωση του Εργαστηρίου Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Δράμας, σηματοδοτώντας πως όταν υπάρχουν θρησκευτικοί και πολιτικοί ηγέτες δραστήριοι, δυναμικοί κι έντιμοι, τότε οι λαοί ακολουθούν και οι κοινωνίες των ανθρώπων γίνονται ΕΥΤΥΧΕΣΤΕΡΕΣ.