ΕΠΕΣΕ Η ΑΥΛΑΙΑ ΤΗΣ ΦΕΤΙΝΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΓΛΥΠΤΑ ΕΡΓΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΑΝΟΙΚΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ

Έπεσε η αυλαία για το φετινό Φεστιβάλ «Μάρμαρο & Τέχνη», το Σάββατο 20 Ιουνίου 2026, με μια εκδήλωση στο Πάρκο των Γλυπτών στο Διοικητήριο, στο πλαίσιο της οποίας οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να δουν ολοκληρωμένα τα έργα των τεσσάρων καλλιτεχνών, οι οποίοι από την πλευρά τους μοιράστηκαν με το κοινό σκέψεις και συναισθήματα.

Τις προηγούμενες 10 ημέρες, από τις 10 έως τις 20 Ιουνίου, ένα μέρος του πάρκινγκ του Διοικητηρίου είχε μετατραπεί σε έναν ανοιχτό, ζωντανό χώρο πολιτισμού, καλλιτεχνικής έκφρασης και διάδρασης με το κοινό. Τέσσερις ταλαντούχοι γλύπτες της νέας γενιάς, η Γεωργία Νίκα, ο Γιάννης Μανικάτης, ο Χρήστος Βαγιάτας και ο Φίλιππος Βασιλείου, εργάστηκαν με αφοσίωση, συνέπεια και αμείωτο ρυθμό πάνω στους μαρμάρινους όγκους, δημιουργώντας τα γλυπτά έργα τους, τα οποία θα παραμείνουν στην περιοχή ως πολιτιστική παρακαταθήκη, προσφέροντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα παρακολούθησης της διαδικασίας σμίλευσης σε έναν δημόσιο χώρο της πόλης.

Παράλληλα, στο πλαίσιο του φεστιβάλ, πραγματοποιήθηκαν εργαστήρια τα οποία σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν υπό την καθοδήγηση της καλλιτέχνιδας Ιωάννας Ζηκίδου, καθώς και εκπαιδευτικά προγράμματα για ενήλικες με τον γλύπτη Αναστάσιο Λεόνογλου, ο οποίος συμμετείχε στην περσινή διοργάνωση.

«Το αποτύπωμα στον Νομό Δράμας»

Η κ. Βίκυ Κωνσταντινίδου, ιστορικός τέχνης και εκπρόσωπος της ΑμΚΕ Emphasis, η οποία ανέλαβε και φέτος την οργάνωση και υλοποίηση του Φεστιβάλ, σε δηλώσεις της στα τοπικά Μ.Μ.Ε. σημείωσε: «Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι και με την ανταπόκριση του κοινού, αλλά και με την εξέλιξη όλου του συμποσίου. Οι καλλιτέχνες ολοκλήρωσαν τα έργα τους, όλα τοποθετήθηκαν και το αποτέλεσμα είναι υπέροχο. Βλέπουμε και αυτό που λέγαμε εξ αρχής, τις διαφορετικές σχολές, τις διαφορετικές τεχνικές, οπότε είναι μια πολύ όμορφη διαδρομή σε πολλά ρεύματα καλλιτεχνικά το συγκεκριμένο συμπόσιο. Αντίστοιχα, τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα στέφθηκαν και αυτά με επιτυχία. Είχαμε πάρα πολλές συμμετοχές και στα προγράμματα παιδιών και στα προγράμματα ενηλίκων. Τα προγράμματα παιδιών πραγματοποιήθηκαν με την εικαστικό Ιωάννα Ζηκίδου, ενώ των ενηλίκων με τον Αναστάσιο Λεονόγλου, περσινό συμμετέχοντα του συμποσίου».

Σχετικά με τις εντυπώσεις από τη διοργάνωση, η κ. Κωνσταντινίδου σημείωσε: «Φαίνεται το περσινό αποτύπωμα στη φετινή διοργάνωση, γιατί έχουμε πολύ μεγαλύτερη απήχηση από τον κόσμο. Ο κόσμος σταματάει, κοιτάει από απόσταση, φέρνει νερά στους καλλιτέχνες, φαίνεται αυτή η ζύμωση πλέον. Έρχεται κόσμος από την περιφέρεια της Δράμας, από τα χωριά, μόνο και μόνο για το συμπόσιο, για να δει τους καλλιτέχνες και να συνομιλήσει μαζί τους. Και το αποτύπωμα ήδη έχει ξεκινήσει να εντυπώνεται στον Νομό της Δράμας».

«Ήταν 10 πολύ όμορφες μέρες»

Ο γλύπτης Γιάννης Μανικάτης, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, δημιούργησε το έργο «Αερικό». Στις δηλώσεις του, για τη συμμετοχή του στη διοργάνωση, ανέφερε: «Ήταν 10 πολύ όμορφες μέρες. Έδεσε πολύ καλά η ομάδα με τους υπόλοιπους καλλιτέχνες. Η διοργάνωση ήτανε πανέμορφη, είχαμε στήριξη και μπορέσαμε να εστιάσουμε στα έργα μας χωρίς να παρεμβαίνουν άλλα πράγματα».

Για το έργο του επεσήμανε: «Το δικό μου το έργο είναι μια φιγούρα. Ήθελα να αποδώσω την κίνηση. Λέγεται “Αερικό”. Είναι επηρεασμένο από πολλά πράγματα. Ήθελα λιγάκι να πάρω ιδέες από την πόλη της Δράμας και την ευρύτερη περιοχή, το Παγγαίο, το νερό, το μάρμαρο που βρίσκονται από την αρχαιότητα, λίγο τη Διονυσιακή λατρεία και τις Μαινάδες, τις Βάκχες που τη συνόδευαν. Όλα μαζί έβγαλαν αυτή την ιδέα. Τη φιγούρα με την κίνηση, το νερό, τη ρευστότητα».

Η γλύπτρια Γεωργία Νίκα δημιούργησε το έργο «Εν δυνάμει». Μιλώντας στα τοπικά Μ.Μ.Ε., σημείωσε: «Έχω δημιουργήσει ένα έργο επηρεασμένη από έναν ασιατικό καρπό, ονόματι Caltrop. Είναι ένας υδρόβιος καρπός. Επηρεασμένη από την παράδοση της Δράμας με το νερό, ήθελα να εστιάσω εκεί. Μου αρέσει πάρα πολύ η έννοια της ζωής και πώς αυτός ο καρπός, βάσει της ανατομίας του και της λειτουργικότητάς του, καταφέρνει να δει τη φιλοξενία στην επιφάνεια της λίμνης. Και θεωρώ ο τίτλος “Εν Δυνάμει” αφορά κυρίως το εξελικτικό του πεδίο”. Όσον αφορά τη διοργάνωση, η κ. Νίκα είπε πως ήταν «εξαιρετική».

Ο γλύπτης Φίλιππος Βασιλείου δημιούργησε το έργο «Τα χν». Στις δηλώσεις του ανέφερε: «Ασχολούμαι με τις εικαστικές τέχνες, όχι μόνο με τη γλυπτική, καθώς και με πολεμικές τέχνες, γιατί είμαι και δάσκαλος καράτε. Και συνδυάζω κάπως το παραστατικό με το γλυπτικό. Άρα για μένα αυτή η διαδικασία που έγινε εδώ και αυτό το συμβάν, δηλαδή ότι είσαι σε μια κατάσταση που μπορεί να γίνεις και θέαμα ας πούμε, και να έρθεις κοντά με τους πολίτες που μπορεί να περάσουν και να δουν, τη διαδικασία, για μένα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον και σημαντικό αυτό. Δηλαδή, υπήρχε μια κεντρική ιδέα, υπήρχε ο τελικό σκοπός του έργου, αλλά για μένα έχει πάρα πολύ σημασία και η διαδικασία, που κάθε μέρα γίνεται κάτι έτσι εξελικτικό. Έτσι ήταν και η αρχική μου ιδέα σε σχέση και με το μνημείο. Τι είναι μνημείο; Αν είναι κάτι σταθερό που το αφήνουμε, μένει εκεί και το παρατάμε ή είναι κάτι που χρειάζεται φροντίδα ή συνεχώς εξελίσσεται; Και έτσι μου ήρθε και αυτή η ιδέα να συνδυάσω ένα δέντρο, την ελιά, που είναι και ένα σύμβολο πολλών πραγμάτων, αιωνόβιο δέντρο, σύμβολο ειρήνης και του τόπου μας, και πώς αυτό μπορεί να συγκατοικήσει, ουσιαστικά, με το μάρμαρο. Έτσι αυτοσχεδίασα, δεν ήξερα ακριβώς το μάρμαρο, αυτό σε σχέση με τα κλαδάκια και την κίνηση της ελιάς. Και ότι είναι και ένα έργο που για μένα χρειάζεται φροντίδα. Για παράδειγμα, χρειάζεται πότισμα, να μην ξεραθεί. Χρειάζεται δηλαδή πάντα τον άνθρωπο να είναι εκεί…».

Σχετικά με τις αντιδράσεις που υπήρχαν από τον κόσμο, κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του Φεστιβάλ, ο κ. Βασιλείου επεσήμανε: «Πολλές φορές μπορεί να φαντάζεσαι έναν γλύπτη ότι είναι κάτι που, πολύ απαλά με τα χέρια του, έρχεται και το βλέπει και το φιλοσοφεί, που μπορεί να είναι ένα μέρος και αυτό. Αλλά, τελικά, και ειδικά στο μάρμαρο, έχει χειρωνακτική εργασία πολύ έντονη. Δηλαδή, παρόμοια με έναν που δουλεύει στην οικοδομή, σκληρή. Και κάποιος που δεν το έχει καθόλου φανταστεί πώς τελικά γίνεται αυτό, όταν το βλέπει, τότε αντιλαμβάνεται τι κόπο, ας πούμε, και τι σωματικότητα χρειάζεται αυτό το υλικό για να έρθει σε αυτή τη μορφή».

Το τέταρτο έργο, με τίτλο «Love story 1» δημιουργήθηκε από τον γλύπτη Χρήστο Βαγιάτα, ο οποίος για προσωπικούς λόγους δεν παρευρέθηκε στην εκδήλωση.

«Το μάρμαρο είναι ένα από τα πιο σημαντικά προϊόντα που έχει ο Νομός μας»

Στην εκδήλωση, με την οποία ολοκληρώθηκε το φετινό Φεστιβάλ «Μάρμαρο & Τέχνη», παρευρέθηκε ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Μιχάλης Μουρβετίδης, ο οποίος στον χαιρετισμό του σημείωσε: «Το μάρμαρο είναι ένα από τα πιο σημαντικά προϊόντα που έχει ο Νομός μας, και πανελληνίως και παγκοσμίως». Όπως είπε, «εμείς θα είμαστε πάντα κοντά και στηρίζουμε, όχι μόνο το μάρμαρο, ο,τιδήποτε έχει σχέση με τον Νομό μας, για να αναδείξουμε, οποιοδήποτε προϊόν μας κάνει χαρούμενους και περήφανους, καταξιωμένους παντού».

Ακόμη παρευρέθηκαν και απεύθυναν χαιρετισμό ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ν. Δράμας κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης και ο Δήμαρχος Προσοτσάνης κ. Θόδωρος Αθανασιάδης.