ΑΡΘΡΟ

Του Μάριου Σαμδάνη

Δικηγόρου – Μουσικού

Υποψήφιου Δημοτικού Συμβούλου

Τομεάρχη Πολιτισμού Project για τη Δράμα

Ανοίγοντας το θέμα του πολιτισμού στη Δράμα, διαπιστώνουμε πως διαχρονικά επαναλαμβάνεται το ίδιο μοτίβο: Η πλειονότητα των εκδηλώσεων χαρακτηρίζεται από έλλειψη οργάνωσης, ποικιλίας, προγραμματισμού και προβολής.

Ο Δήμος Δράμας προκειμένου να καλύψει την ανεπάρκειά του, στηρίζεται αποκλειστικά στη συνδρομή των μουσικοχορευτικών συλλόγων εκμεταλλευόμενος, κυρίως προεκλογικά, την ισχυρή παρουσία τους στον χώρο του πολιτισμού, αδιαφορώντας όμως για την ουσιαστική ανάδειξή τους. Συνέπεια αυτής της μονοθεματικής και επαναλαμβανόμενης κατάστασης που επικρατεί στον τόπο μας είναι ότι αφενός αποσιωπούνται και αποκλείονται οι υπόλοιπες μορφές τέχνης (διαφορετικά και ποικίλα είδη μουσικής, χορού, ζωγραφικής, λογοτεχνίας, γλυπτικής, θεάτρου, κινηματογράφου) με τους αντίστοιχους εκφραστές τους, καθώς δεν αναγνωρίζονται, αλλά ούτε και υποστηρίζονται από τον Δήμο με τον τρόπο που τους αξίζει. Τρανταχτή έλλειψη για τον πολιτισμό της πόλης μας αποτελεί η απουσία δημοτικού αμφιθεάτρου, ώστε να στεγάσει τις τόσες θεατρικές ομάδες που υπάρχουν στη Δράμα. Αφετέρου, εξαιτίας αυτής της μονότονης κατάστασης δεν δίνεται κίνητρο στους κατοίκους άλλων περιοχών να επισκεφτούν την πόλη μας, σε αντίθεση με περιοχές όπως η Ξάνθη και η Καβάλα που ελκύουν πλήθος κόσμου από γειτονικούς Νόμους, μιας που κάθε χρόνο έχουν κάτι ξεχωριστό να παρουσιάσουν.

Ανατρέχοντας στις πρόσφατες πολιτιστικές εκδηλώσεις του τόπου μας, εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι κύριο γνώρισμα τους είναι η έλλειψη ποικιλίας, η προχειρότητα και η ανοργανωσιά.

Στα φετινά Ελευθέρια, παρόλο που οι εκδηλώσεις τους διήρκεσαν 17 ημέρες, ελάχιστες ήταν οι εξαιρέσεις που διέφυγαν από το γνωστό μοτίβο, όπως το αφιέρωμα στον Νίκο Παπάζογλου και η ξεχωριστή συναυλία της Μελίνας Κανά, εκδηλώσεις οι οποίες συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον όλου του κόσμου. Ωστόσο, ακόμη και σε αυτές τις εκδηλώσεις δεν υπήρξε αντάξια μέριμνα από τον Δήμο Δράμας. Κι ενώ ήταν ελάχιστες οι διαφορετικού τύπου εκδηλώσεις, εντυπωσιακό είναι ότι όχι μόνο δεν στηρίχθηκε ο πλουραλισμός σε αυτές, αλλά ακόμη και σε αυτόν τον μονοθεματικό τρόπο διασκέδασης του κόσμου, αντί να επιλεγούν διαφορετικά λαϊκά σχήματα, εμφανίστηκε δύο φορές το ίδιο, κάτι που προκάλεσε αρνητική εντύπωση.

Το canteen festival, παρόλο που ως πρωτοεμφανιζόμενο στον τόπο μας αποτέλεσε μία ευχάριστη έκπληξη, έχασε τη διαφορετικότητα και το χαρακτήρα του και δεν κατάφερε να αναδείξει καν τις ξεχωριστές καντίνες λόγω της λανθασμένης αντιμετώπισής του από τον Δήμο ως ακόμη μία εμποροπανήγυρη.

Από την άλλη, επιτέλους ο Δήμος Δράμας αναγνώρισε την έντονη παρουσία των μουσικών του δρόμου στην πόλη μας διοργανώνοντας το αντίστοιχο φεστιβάλ. Μαζί όμως με τη χαρά και τον ενθουσιασμό όσων συμμετείχαν ήρθε και η απογοήτευση από την καθυστερημένη και ελλιπή προβολή, η οποία στηρίχθηκε κυρίως στους ίδιους τους μουσικούς.

Επιπλέον, η Γιορτή Βιβλίου, που τελείται μετά κόπων και βασάνων λόγω της ελλιπούς χρηματοδότησης από τον Δήμο, διεξάγεται από τους βιβλιοπώλες του Νομού Δράμας στην κεντρική πλατεία, χώρο ακατάλληλο λόγω της αφόρητης ζέστης κατά τις ώρες της λειτουργίας της. Παρόλο που οι διοργανωτές προτιμούσαν τον φυσικό χώρο του δημοτικού κήπου ο οποίος εναρμονίζεται καλύτερα με το αντικείμενό τους, επέλεξαν να αλλάξουν χώρο εξαιτίας της ακαταλληλότητάς του, λόγω της έλλειψης καθαριότητας και φωτισμού που καθιστά δυσχερή τη διέλευση των πολιτών.

Τέλος, δύο μεγάλα δρώμενα της Δράμας, το Dramaica και η μουσική σκηνή κατά τη διάρκεια της Ονειρούπολης, έχουν απαξιωθεί και υποβαθμιστεί τα τελευταία χρόνια, καθώς τα πρόσωπα που τοποθετούνται από τον Δήμο Δράμας ως υπεύθυνα για την επιλογή των καλλιτεχνών δεν έχουν καμία σχέση με τον πολιτισμό και τη διοργάνωση φεστιβάλ γενικότερα. Τραγικό παράδειγμα της παντελούς άγνοιάς τους ήταν το φιάσκο του 2021, όταν προσκλήθηκε να τραγουδήσει ένας τράπερ σε κοινό που αποτελούνταν κυρίως από παιδιά, προκαλώντας τον αποτροπιασμό λόγω της χυδαιότητας των στίχων του.

Συνοψίζοντας, εύκολα μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι οι προϋπάρχουσες δημοτικές αρχές απαξιώνοντας και διαστρεβλώνοντας την ουσία του πολιτισμού έχουν καταδικάσει σε αφωνία το μεγαλύτερο μέρος των καλλιτεχνών του τόπου μας, παρόλο που αυτός βρίθει σε υλικό και ιδέες, αλλά υστερεί σε υποστήριξη, προγραμματισμό και οργάνωση.

Στόχος μας στο Project για τη Δράμα είναι η ανασύνταξη της πολιτιστικής ζωής του τόπου μας. Αξιοποιώντας, με αγάπη και σεβασμό προς όλα τα είδη τέχνης, το καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης μας και δίνοντας βήμα σε όλους τους καλλιτέχνες-γνώστες του εκάστοτε αντικειμένου για την οργάνωση και διεξαγωγή πολιτιστικών δρωμένων, έχουμε ως γνώμονα την προαγωγή του πολιτισμού μας και κατ’ επέκταση την ανάπτυξη του τουρισμού στην πόλη μας βγάζοντας την από την υφιστάμενη απομόνωση της.

Σκέψου αλλιώς, μπορεί να γίνει ΑΛΛΙΩΣ!!!