Του Αναστάσιου Νικολαΐδη

Βουλευτή ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Ν. Δράμας

Υπεύθυνου Κοινοβουλευτικού Τομέα Ελέγχου Υποδομών – Μεταφορών

Η πρόσφατη δημοσιοποίηση στοιχείων από την Eurostat, σχετικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ε.Ε., επιβεβαίωσε την υποβάθμιση του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα, καθώς στη χώρα μας καταγράφεται η μικρότερη πυκνότητα σιδηροδρομικού δικτύου στην ΕΕ. Παράλληλα, έντονο προβληματισμό προκαλούν και τα στοιχεία που αφορούν τα προηγμένα συστήματα πλοήγησης, την αναλογία αφύλακτων διαβάσεων και την επέκταση σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας.

Εξάλλου, η ιδιαίτερα αρνητική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο σιδηρόδρομος στην πατρίδα μας επιβεβαιώνεται από τον περιορισμένο αριθμό δρομολογίων, για πολλά εκ των οποίων απαιτείται η χρήση λεωφορείων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σημαντικότερη γραμμή στη Βόρεια Ελλάδα, το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη, το οποίο πραγματοποιείται με τρένο μέχρι τις Σέρρες, καθώς ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Δράμας, με 129 χρόνια ιστορίας, ο οποίος αποτελούσε για δεκαετίες ένα κομβικό σημείο του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μας, πλέον εδώ και χρόνια δεν υποδέχεται επιβατικές αμαξοστοιχίες και τα δρομολόγια πραγματοποιούνται με τη χρήση λεωφορείου. Ούτε λόγος βέβαια για σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Κωνσταντινούπολη, με καθημερινά δρομολόγια, όπως συνέβαινε μέχρι την αρχή της δεκαετίας του 2010, ενώ η χώρα μας να είναι επίσης παντελώς αποκομμένη και με το ευρωπαϊκό επιβατικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η διακυβέρνηση της χώρας από τη Ν.Δ. εδώ και έξι χρόνια έχει αφήσει το αρνητικό της αποτύπωμα στον σιδηρόδρομο και κάθε προσπάθεια λεκτικής ωραιοποίησης συγκρούεται με τη σκληρή πραγματικότητα. Άλλωστε, αν η κατάσταση στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις ήταν καλύτερη, δεν θα χρειαζόταν ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, σε πρόσφατη συνέντευξή του, να αναφέρει ότι «έως το 2027 η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη πρέπει να είναι εντελώς καινούργια». Ούτε βέβαια θα ήταν υποχρεωμένος να πει ότι «μέσα στην επόμενη διετία, η Ελλάδα πρέπει να διαθέτει έναν σιδηρόδρομο αντάξιο της εποχής μας».

Η βελτίωση της λειτουργίας και η αναβάθμιση του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα, καθώς και η παροχή οικονομικότερων και ποιοτικότερων υπηρεσιών στο κοινό μπορεί να επέλθει μέσα από την αξιοποίηση των πραγματικών πλεονεκτημάτων του σιδηρόδρομου όσον αφορά την ενεργειακή απόδοση και τη μείωση εκπομπών ρύπων, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και κυρίως με την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου. Βασική στόχευση θα πρέπει να δοθεί στη σιδηροδρομική σύνδεση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της χώρας, με ανάπτυξη γραμμών σε βιομηχανικές περιοχές και λιμάνια. Επίσης, απαιτείται η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του τρένου ως μέσο μεταφοράς, με στόχο ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη να λειτουργεί ανταγωνιστικά έναντι της ίδιας αεροπορικής γραμμής, ώστε το τρένο να αποτελεί θελκτική εναλλακτική επιλογή για τους πολίτες.

Δυστυχώς, όμως, αντί η στήριξη του σιδηρόδρομου να αποτελεί κεντρική επιλογή, έχουν γίνει πολλά βήματα προς τα πίσω και έχει απαξιωθεί το τρένο ως μέσο μεταφοράς στη συνείδηση των πολιτών. Σε αυτό το πλαίσιο, ουσιαστική επιδίωξη θα πρέπει να είναι η πλήρης εγκατάσταση ηλεκτρονικών μέσων ελέγχου που θα διασφαλίζουν στο μέγιστο την ασφαλή κυκλοφορία και λειτουργία των τρένων στη χώρα μας, ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου, η δημιουργία νέων γραμμών και ο περιορισμός της χρήσης λεωφορείων και βεβαίως η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού στο συγκεκριμένο μέσο.

Ο σιδηρόδρομος στη χώρα μας έχει συνδεθεί εύλογα με την τραγωδία των Τεμπών. Στις 28 Φεβρουαρίου 2023, 57 συνάνθρωποί μας, κυρίως νέοι σε ηλικία, έχοντας επιλέξει να ταξιδέψουν με τρένο, έφυγαν άδικα από τη ζωή και δεν έφτασαν ποτέ στον προορισμό τους, στις οικογένειες και τους αγαπημένους τους. Οφείλουμε στη μνήμη τους και με σεβασμό στον πόνο αυτών των οικογενειών, να φροντίσουμε να αποδοθεί δικαιοσύνη, ενάντια σε κάθε προσπάθεια συγκάλυψης του εγκλήματος. Παράλληλα, πρέπει να εργαστούμε ώστε να διασφαλίσουμε ότι ποτέ ξανά δεν θα συμβεί αντίστοιχο δυστύχημα και οι πολίτες θα μπορούν να πραγματοποιούν σιδηροδρομικές μετακινήσεις υψηλής ποιότητας με ασφάλεια.

 

Το άρθρο του κ. Νικολαΐδη δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική εφημερίδα Political