ΑΡΘΡΟ

Του Μητροπολίτου Δράμας Παύλου

Η Ελληνική Επανάσταση, κατά πως έγραψε ο μακαρίτης κυρ-Φώτης Κόντογλου, είναι «η πιο πνευματική επανάσταση που έγινε στον κόσμο. Είναι αγιασμένη». Δεν είχε ως αιτία τις υλικές μόνον στερήσεις, αλλά την ψυχή, που όπως είπε ο Χριστός αξίζει περισσότερο από την ύλη.

Γι’ αυτό τα χρόνια της σκλαβιάς, χιλιάδες θυσιάστηκαν μη δίνοντας σημασία σε τούτη την πρόσκαιρη ζωή. Η ελευθερία για την οποία θυσιάζονταν δεν ήταν ιδέα απρόσωπη. Ήταν ο ίδιος ο Χριστός. Γι’ αυτό και γεμίσαμε Νεομάρτυρες. Δόξα και καύχημα του Γένου.

Οι εγκλωβισμένοι στην Φραγκική ιδεολογία διαστρέφουν το πνεύμα και τους ήρωές της τους κάνουν καρικατούρες της ιδεολογίας του.

Γι’ αυτό θεωρούν σπουδαίο γεγονός την πρόσκληση των ηγετών της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Ρωσίας να συμμετάσχουν στους (περιορισμένους) εορτασμούς και να δηλώσουν την «Ραγαδιοσύνη» τους σ’ αυτά που εκφράζουν και εκπροσωπούν.

Οι ηγήτορές μας «εμβολιάζουν» τα παιδιά μας με το σύνδρομο του Κωσταλεξίου. Τον καιρό που ήμουν σπουδαστής στο εκκλησιαστικό σχολείο της Λαμίας, ακούστηκε έντονα ότι στο Κωσταλέξι, ένα όμορφο χωριό τους πρόποδες της Οίτης, μεταξύ Λιανοκλαδίου και Υπάτης, η αστυνομία απελευθέρωσε ένα κορίτσι με νοητική στέρηση, την Ελένη, που την είχαν φυλακισμένη οι γονείς της. Όταν της άνοιξαν την πόρτα εκείνη φοβόταν να βγει. Έτσι κι εμείς φοβόμαστε να δείξουμε τα τζιβαϊρικά μας. Την Ορθοδοξία μας, τις παραδόσεις μας.

Με απόφαση τριών Υπουργών (ΦΕΚ Β’ 1384/24-4-2017) καθιερώθηκε η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του εθνικού ποιητή Διονυσίου Σολωμού, ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής γλώσσας. Ενοχλούσε η 30η Ιανουαρίου, που η Ρωμιοσύνη τιμά τους Τρεις Οικουμενικούς Διδασκάλους και Ιεράρχες Βασίλειο, Γρηγόριο και Ιωάννη Χρυσόστομο, που δόξασαν την Ελληνική Γλώσσα. Επί 30 αιώνες η 30η Ιανουαρίου ήταν και εθνική εορτή του δούλου Γένους, Παγκόσμια, Πανορθόδοξη. Κατήργησαν μια Οικουμενική ημέρα και θέσπισαν μια «επαρχιώτικη» ημέρα του Ελλαδισμού.

Οι παλαιοί αντιστάθηκαν. Στην ηρωική πόλη της Νάουσας, όπου έζησα τα παιδικά μου χρόνια, οι παλιές Ναουσαίες εκαυχώντο πως δεν φόρεσαν φράγκικα. Ήταν χάρμα οφθαλμών τις Κυριακές να τις βλέπεις μετά την απόλυση της Εκκλησίας να γεμίζουν τους δρόμους με τις πανέμορφες πτυχωτές Ναουσαίικες φορεσιές. Σημαίες της παράδοσης ήταν. Αυτό όμως που μας ενδιαφέρει σήμερα είναι το πνεύμα της παράδοσης.

Πρόσφατα κάποιοι βάπτισαν τους αγωνιστές δωδεκαθεϊστές. Ευτυχώς οι ήρωές μας μάς άφησαν ακαταμάχητα τεκμήρια της ευσεβείας τους. Πάνω στην αργυρόχρυση επένδυση της εικόνας της Παναγίας της Προυσιώτισσας σώζεται ανάγλυφη επιγραφή, δείγμα της ευλαβείας και βαθύτατης αγάπης του Καραϊσκάκη για την Παναγία. «Η Παντάνασσα. Δι’ εξόδων του γενναιοτάτου στρατηγού Γεωργίου Καραϊσκάκη, χειρί Γεωργίου Καρανίκα, 1824». Καθ’ όλην την παραμονή και την δράση στα Άγραφα σφυρηλατήθηκε ο δεσμός του με την Παναγία.

Είναι κρίσιμη η διακοσιοστή επέτειος για τον Ελληνισμό. Δεν πρέπει να μας διακατέχει το σύνδρομο κατωτερότητας απέναντι στη Δύση. Αντί να παρακαλάμε να έλθει ο Εγγλέζος «σύμμαχος» να παραστεί στις γιορτές, να του πούμε να πάει να καταθέσει στεφάνι γονατιστός στα Φυλακισμένα Μνήματα στην Κύπρο.

Έτσι θα διδάξουμε στους «φίλους» ότι ως Έλληνες-Ρωμηοί γνωρίζουμε ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ δουλείας και συμμαχίας. Ο γνήσιος Έλληνας-Ρωμηός, εφ’ όσον είναι προς το συμφέρον του Έθνους του, συμμαχεί με τον καθένα, αλλά ουδέποτε γίνεται δούλος των συμμάχων.

Ας θυμηθούμε το περιστατικό με τον Κολοκοτρώνη. Κάποτε τον ρώτησαν:

-Εσύ, στρατηγέ, είσαι αγγλόφιλος;

-Όχι, αποκρίθηκε εκείνος.

-Είσαι τότε γαλλόφιλος;

-Ούτε.

-Ε, θα ‘σαι φαίνεται ρωσόφιλος.

-Όχι βέβαια.

-Μα τι είσαι τέλος πάντων;

Κι ο γέρος του Μοριά με την συνήθη του θυμοσοφία απάντησε:

-Εγώ είμαι θεόφιλος. Γιατί σαν τον Θεό κανείς δεν αγαπάει την Ελλάδα.

Και η διοικούσα Εκκλησία, ανταποκρινόμενη στα μηνύματα των καιρών, αντί της πρόσκλησης της εικόνας του «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙΝ» (αν και λόγω της πανδημίας δεν θα πραγματοποιηθεί μάλλον), θα έπρεπε να προσκαλέσει στο κλεινόν άστυ την ασημοχρυσωμένη Προυσιώτισσα του Καραϊσκάκη για να προβάλει την ευσέβεια των αγωνιστών του 1821.

 

*Το άρθρο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Δράμας κ. Παύλου δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΤΟ ΠΑΡΟΝ της Κυριακής» στις 14 Φεβρουαρίου 2021