• «Επιμένουμε στην πρότασή μας για ψήφο και εκπροσώπηση όλων των ομογενών»
  • «Τροπολογία και για τη διευκόλυνση της ψήφου των εκλογέων εσωτερικού»

 

«Θα επιμείνουμε στην άσκηση του δικαιώματος του εκλέγειν και εκλέγεσθαι για όλες και για όλους. Και θα ξανακαταθέσουμε την τροπολογία που καταθέσαμε το 2021. Θα τηρήσουμε το συνταγματικό πνεύμα για σύνθεση, συναίνεση και για αξιολόγηση των προϋποθέσεων του νόμου, ώστε να μην αποτελεί ανάχωμα, αλλά διευκόλυνση των εκλογέων του εξωτερικού. Θα διεκδικήσουμε το δικαίωμα πρόσβασης και για τους εκλογείς του εσωτερικού και θα αναδείξουμε τα παιγνίδια εντυπώσεων που προσβάλλουν το συνταγματικό πνεύμα και αντιμετωπίζουν τους απόδημους ως εκλογικό κοινό υποτιμώντας την αγάπη τους για την Ελλάδα».

Αυτά τόνισε, κλείνοντας την παρέμβασή του στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή, ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ο Βουλευτής Δράμας Θεόφιλος Ξανθόπουλος, κατά την έναρξη της συζήτησης του ν/σ του Υπ. Εσωτερικών, για τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού.

Ο κ. Ξανθόπουλος στηλίτευσε τη σπουδή με την οποία η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση με κατεπείγουσες fast track διαδικασίες ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο, με βαρύ συμβολισμό και μεγάλο ειδικό βάρος στα πολιτικά πράγματα της χώρας. Ιδίως μάλιστα όταν για τη ψήφισή του απαιτούνται εκ του Συντάγματος συναινέσεις και αυξημένη πλειοψηφία των 2/3. «Με τον τρόπο αυτό υπονομεύεται η αίσθηση της ψυχραιμίας και η φρόνηση που οφείλουμε να δείχνουμε όταν προσεγγίζουμε τέτοια σημαντικά θέματα», σημείωσε. Και πρόσθεσε:

«Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν το μόνο κόμμα που σύστησε νομοπαρασκευαστική επιτροπή για τη διευκόλυνση της ψήφου των αποδήμων και δεν κατέθεσε δική του κομματική πρόταση. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε συγκεκριμένη πρόταση στην αναθεώρηση του Συντάγματος χωρίς την οποία δεν θα ψηφιζόταν ο νόμος για τη διευκόλυνση της ψήφου των αποδήμων. Στην προηγούμενη κοινοβουλευτική θητεία είχαμε ξεκαθαρίσει ότι είμαστε υπέρ της ψήφου όλων των ομογενών και είχαμε προτείνει να εκλέγεται συγκεκριμένος αριθμός Βουλευτών επικρατείας. Και μολονότι θεωρούσαμε ορθότερη τη δική μας πρόταση, υπερψηφίσαμε το νόμο του 2019, γιατί επιδιώξαμε τη συναίνεση. Και προερχόμαστε και στη σημερινή συζήτηση με αυτή την πρόθεση», ανέφερε.

«Όμως η εσπευσμένη ψήφιση που επιδιώκει η κυβέρνηση της Ν.Δ. αναιρεί την ουσία και τη συνταγματική ρύθμιση που η ίδια η Ν.Δ. είχε ψηφίσει στην αναθεώρηση του 2019. Πέρα από ένδειξη πολιτικής αλαζονείας και δημιουργίας εντυπώσεων με υποκριτική εκμετάλλευση του πατριωτισμού, η κίνηση αυτή είναι και συνταγματικά απερίσκεπτη. Υπονομεύει την κανονιστικότητα μιας τελείως πρόσφατης ρύθμισης που δεν έχει προλάβει να δοκιμαστεί επαρκώς στην πράξη. Ο εκλογικός νόμος είναι μακράς πνοής, θέτει του κανόνες δημοκρατικής εκπροσώπησης και του κοινοβουλευτισμού. Και επομένως οφείλει να τροποποιείται με εξαιρετική φειδώ και μόνο έπειτα από σοβαρή περίσκεψη», επεσήμανε.

Όπως είπε με τον ισχύοντα νόμο 4648/2019, ψήφισαν περί τους 18.000 πολίτες, γεγονός που αποδεικνύει μια αποτυχία. «Να συζητήσουμε τι ήταν αυτό που τους εμπόδισε να ψηφίσουν και να βελτιώσουμε τον υπάρχοντα νόμο, με βάση και τις αξιολογήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη. Εδώ όμως δεν γίνεται αυτή η συζήτηση. Εδώ εκ των προτέρων έχουμε καταλήξει», συμπλήρωσε, επισημαίνοντας παράλληλα «ένα πολύ σοβαρό πολιτικό ζήτημα που ευσχήμως επιχειρείται να αποκρυβεί από τη δημόσια συζήτηση». «Μιλάμε», είπε, «για τη ψήφο πολιτών που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Αυτό είναι η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή είναι με βάση το δίκαιο του αίματος, ο καθένας που έλκει καταγωγή από Έλληνα πρόγονο, δικαιούται να ζητήσει να αποκτήσει την ελληνική ιθαγένεια και ως εκ τούτου αυτοδικαίως και το δικαίωμα της ψήφου. Η αναφορά στον νόμο μιλά για απόδοση προϋπάρξασας ιδιότητας. Υπάρχει πολύ σοβαρό ενδεχόμενο και θέλουμε να ακούσουμε την άποψη του Υπουργείου Εσωτερικών, για το πως αυτού του είδους η δυνατότητα δεν θα επεκταθεί αλόγιστα και ενδεχομένως, το θέτω σε απόλυτο βαθμό για να γίνει κατανοητό, δεν θα υπάρξει ένα εκλογικό σώμα εκτός Ελλάδος, ισοβαρές και ισοσθενές με αυτός εντός Ελλάδος». Υπενθύμισε μάλιστα ότι στην ευρωπαϊκή πρακτική δεν υπάρχει χώρα που να έχει διασπορά και να μην εφαρμόζει ένα από τα δύο συστήματα. Είτε των περιορισμών που αποδεικνύουν τον πραγματικό δεσμό του ομογενή με τη πατρίδα, είτε της κλειστής εκπροσώπησης.

Ο κ. Ξανθόπουλος τόνισε επίσης ότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία καθώς δεν έχει διενεργηθεί απογραφή των Ελλήνων του εξωτερικού. «Οι ενστάσεις για τις ρυθμίσεις του Ν. 4648/2019, απαιτούν ιδιαίτερη συζήτηση. Όμως η πρόταση για πλήρη κατάργησή τους γεννά ένα σπουδαίο κίνδυνο για τη δημοκρατία. Σε ένα πολίτευμα όπου η ιθαγένεια αποκτάται με βάση το δίκαιο του αίματος, η διεύρυνση του εκλογικού σώματος με την απροϋπόθετη ένταξη των αποδήμων σε αυτό, δηλαδή με τη μεγάλη προσθήκη προσώπων που έχουν ελληνική καταγωγή αλλά δεν διατηρούν καμία σχέση με τη χώρα και την πολιτική ζωή της, αποτελεί συνθήκη υπονόμευσης της αυτοκυβέρνησης του λαού. Προκαλεί εντύπωση ότι η κυβέρνηση επιλέγει το πρώτο νομοσχέδιο που καταθέτει να είναι για να άρει τους περιορισμούς για να μπορούν οι Έλληνες που κατοικούν στο εξωτερικό να ψηφίζουν, ενώ αδιαφορεί για το πως θα διευκολυνθούν να ασκήσουν το δικαίωμά τους οι Έλληνες οι οποίοι λόγω εργασίας δεν μπόρεσαν να το ασκήσουν, κάτι που κατά την άποψή μας συνετέλεσε και στο μεγάλο ποσοστό της αποχής. Για τον λόγο αυτό θα αναλάβουμε ως ΣΥΡΙΖΑ πρωτοβουλία, με τροπολογία που θα καταθέσουμε. Αντίστοιχα θα κατατεθεί τροπολογία και για το δικαίωμα του εκλέγεσθαι», κατέληξε.