ΑΡΘΡΟ
Του Γ.Κ. Χατζόπουλου
Τ. Λυκειάρχη
ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
- Έκδοση της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας, Δράμα, 2017, σσ. 516
Χωρίς να θέλει να χαϊδέψει αυτιά η ταπεινότητά μου, αλλά την αλήθεια να προασπισθεί, όσο το επιτρέπουν οι δυνάμεις της, προβαίνει σήμερα στην παρουσίαση του πονήματος με τίτλο «Η λεηλασία της Εικοσιφοινίσσης – Εκατό χρόνια από την κλοπή (1917-2017)», το οποίο συνέγραψε ο εκλεκτός φίλος Γιώργος Παπάζογλου και εξέδωσε γαλαντόμα η Ιερά Μητρόπολη Δράμας με πρωτοστάτη τον Σεπτότατο Ιεράρχη κ. Παύλο.
Κατά καιρούς έχουν εκδοθεί αρκετά πονήματα, αναφερόμε να στην παλαίφατο κιβωτό της Ορθοδοξίας, στην Ιερά Μονή της Εικοσιφοινίσσης, της αρχαιότερης μονής στον ευρωπαϊκό χώρο, όμως η παρούσα έκδοση αποτελεί σταθμό στα εκδοτικά χρονικά.
Σε τόμο καλαίσθητο με επιμέλεια καθαρά επιστημονική του ίδιου του Συγγραφέα και με στοιχεία που έρχονται για πρώτη φορά στο φως στην ελληνική συγγραφική και εκδοτική προσπάθεια με την οικονομική στήριξη της Ι. Μητρόπολης Δράμας μέσα σε περισσότερες από 500 σελίδες μεγάλου σχήματος και σε χαρτί εκτύπωσης πολυτελές, παρελαύνει όλη η αλήθεια γύρω από το ανοσιούργημα, το οποίο διαπράξανε οι βόρειοι γείτονές μας, με κύριο στόχο να ξεθωριάσουν την ιστορική και πολιτιστική μας ταυτότητα στα πλαίσια της απάνθρωπης και ανιστόρητης προσπάθειάς τους να εκσλαβίσουν μια περιοχή, η οποία για έξι χιλιάδες χρόνια φθέγγεται την ελληνικότητά της μέσα από τις επιγραφές και τα μνημεία της, των οποίων η σημασία ούτε παραχαράσσεται ούτε και πλαστογραφείται.
Δυστυχώς, καίτοι πέρασε ένας ολάκερος αιώνας, οι θησαυροί της Εικοσιφοινίσσης και του Ελληνισμού κατακρατούνται όχι μόνο ανεξήγητα, αλλά και θρασύτατα, αφού περιφρονούνται διεθνείς συνθήκες, που επιβάλλουν την επιστροφή κλαπέντων μνημείων ξένης εθνικής ταυτότητας.
Το περισπούδαστο πόνημα προσκυνητώς αφιερώνεται στην Α.Θ.Π., τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο.
Ακολουθεί μήνυμα του Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, στο οποίο επαξίως εξαίρεται η πρωτοβουλία του Σεπτότατου Ιεράρχου κ. Παύλου για την έκδοση, ενώ δικαίως συγχαίρεται από καρδίας ο εντιμολογιώτατος οφφικιάλιος του Οικουμενικού Πατριαρχείου και καθηγητής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Γεώργιος Παπάζογλου.
Στον πρόλογό του ο Σεβασμιώτατος κ. Παύλος, ψυχή της έκδοσης του πονήματος, εκφράζει τον δίκαιο πόνο του για τη θλιβερή επιβεβαίωση της ελληνικής πνευματικής παρακμής, αφού δεν ασκούνται από την επίσημη Πολιτεία πιέσεις δυναμικές για την αποκατάσταση των ιστορικών δικαίων.
Ο Συγγραφέας καθηγητής κ. Γ. Παπάζογλου τονίζει στον πρόλογό του ότι προχώρησε με πόνο ψυχής σε διάρκεια πολλών χρόνων πλήρους και μονήρους ενασχολήσεως, χωρίς προσωπικό περισπασμό, έπειτα από πρόκληση του σεβαστού Ποιμενάρχη κ. Παύλου, που τον έπεισε να προβεί στη συγγραφή του πονήματος, το οποίο ομολογουμένως κινεί τον θαυμασμό υπευθύνων μελετητών, και που χωρίς την παρέμβαση του Μητροπολίτη Δράμας δεν θα είχε γραφεί.
Παρακολουθώντας ο μελετητής του πονήματος την παρατιθέμενη βιβλιογραφία, την οποία παραθέτει ο καθηγητής κ. Γ. Παπάζογλου, ειλικρινά εκφράζει εύγλωττα όχι μόνο το πάθος του για την αποτύπωση της αλήθειας, αλλά και το πόσο εμόχθησε, ώστε αυτό να διαλευκάνει τις ηθελημένες προσπάθειες απόκρυψης της κλοπής, ελαυνόμενες από ταπεινές σκοπιμότητες, που αμαυρώνουν την επιστημονική δεοντολογία.
Το όλο πόνημα διαρθρώνεται στις ακόλουθες ενότητες:
Α. Εισαγωγικά (Οι βουλγαρικές διεκδικήσεις, οι καταστροφές πολιτιστικών αγαθών στην υπηρεσία του βουλγαρικού εθνικισμού).
Β. Το χρονικό της κλοπής – Η λεηλασία της Εικοσιφοινίσσης
Γ. Τα χρόνια μετά τη λεηλασία, οι προσπάθειες για αποκατάσταση
Δ. Η επανεμφάνιση των κλαπέντων σε επιστημονικά ιδρύματα της Βουλγαρίας
Στην κατακλείδα του πονήματός του ο Συγγραφέας καυτηριάζει τη συνέντευξη του τελευταίου Προέδρου της Βουλγαρίας ότι τα κλεμμένα χειρόγραφα και εκκλησιαστικά σκεύη της Εικοσιφοινίσσης αποτελούν νόμιμη ιδιοκτησία του βουλγαρικού κράτους, ενώ έχουν δημιουργηθεί όλες οι προϋποθέσεις για τη συντήρηση και τη μελέτη τους από Βούλγαρους και Έλληνες επιστήμονες, ενώ εξαίρει παράλληλα την πρέπουσα απάντηση του Μητροπολίτη Δράμας κ. Παύλου, ο οποίος τόνισε ότι, παρά την αμέριστη βοήθεια, που δέχεται ο βουλγαρικός λαός από την ελληνική Πολιτεία, οι ηγέτες του εξακολουθούν να συμπεριφέρονται παραπλανητικά και με αγνωμοσύνη, αφού η επίσημη ελληνική Πολιτεία έχασε την κατάλληλη ευκαιρία να δώσει τέλος σε μια λεηλασία εγκληματική και καταδικασμένη από διεθνείς συνθήκες (Neuilly, άρθρα 125 και 126).
Οι εχέφρονες Έλληνες ευελπιστούν ότι η μαχητικότητα και η σθεναρή επιμονή του Προκαθήμενου της Ιεράς Μητρόπολης Δράμας κ. Παύλου θα απαλλάξει από την επαίσχυντη λεηλασία τα δημιουργήματα του νου και των χεριών του γνήσιου ορθόδοξου λαού της Ανατολικής Μακεδονίας.
Ο Σεπτότατος Ιεράρχης κ. Παύλος, προικισμένος με την αρετή της επιλογής αξίων, σεμνών και συνετών συνεργατών, ξέρει να πορεύεται επί σταθερού διεκδικητικού και επιστημονικού εδάφους. Ανύστακτος δεν γνωρίζει ούτε να υποχωρεί ούτε και να συμβιβάζεται, στοιχεία τα οποία εγγυώνται την αισιόδοξη δικαίωσή του για αναγνώριση της πολιτιστικής μας γενοκτονίας από τους βόρειους γείτονες.