ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ Ν. ΔΡΑΜΑΣ

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο, Επικρατείας κ. Άκη Σκέρτσο, Εσωτερικών κ. Μάκη Βορίδη, Ανάπτυξης & Επενδύσεων κ. Άδωνη Γεωργιάδη, Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα και Περιβάλλοντος κ. Κώστα Σκρέκα, με θέμα «Μετεγκατάσταση Ε.Α.Σ. Υμηττού – πάρκο Υπουργείων», κατέθεσαν Βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, μεταξύ των οποίων και η Βουλευτής Ν. Δράμας κα Χαρά Κεφαλίδου.

Η ερώτηση έχει ως εξής:

Κύριοι Υπουργοί,

1. Στις αρχές Απριλίου 2021 (3/4/2021) ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε από το εργοστάσιο των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (Ε.Α.Σ.) Υμηττού (πρώην ΠΥΡΚΑΛ Υμηττού) την μετεγκατάστασή του και την μεταφορά εννέα (9) Υπουργείων στον ίδιο χώρο. Ανακοινώθηκε ότι, στα 170 στρέμματα του χώρου, μετά την μετεγκατάσταση, τα 120 θα είναι κοινόχρηστοι χώροι και πάρκα, θα διατηρηθούν 25 κτίρια από τα 91 υπάρχοντα και θα προστεθούν 9 νέα κτίρια, ενώ θα υπάρξουν προσθήκες στα κτίρια που θα διατηρηθούν. Από τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, αλλά και τις μεταγενέστερες των συναρμόδιων Υπουργών, έλλειπε η οποιαδήποτε αναφορά για την μετεγκατάσταση των γραμμών παραγωγής που θα έπρεπε να είναι γνωστό ότι είναι οι μόνες στη Χώρα που επεξεργάζονται τα μεταλλικά μέρη πλήθους συμβατικών πυρομαχικών. Επίσης, οι σχετικές εξαγγελίες έγιναν χωρίς στοιχειώδη διαβούλευση με τους όμορους δήμους του εργοστασίου, χωρίς τη συμβουλευτική συμμετοχή των Δημόσιων τεχνικών Υπηρεσιών των αρμόδιων Υπουργείων και χωρίς τυπικά τουλάχιστον να έχει λάβει σχετική απόφαση μετεγκατάστασης το διοικητικό συμβούλιο των Ε.Α.Σ.

2. Αυτές οι διαπιστώσεις οδήγησαν και οδηγούν αφενός μεν σε κοινωνική ένταση των κατοίκων του Υμηττού, σε δημιουργία εύλογων υποψιών ότι επίκειται το κλείσιμο των Ε.Α.Σ. ή τουλάχιστον των γραμμών παραγωγής πυρομαχικών και σε αμφισβήτηση από επιστημονικούς φορείς της βιωσιμότητας του κυβερνητικού σχεδιασμού, π.χ. ανακοινώσεις Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Ε., ΣΕΠΟΧ. Είναι ενδεικτικά τα ακόλουθα ερωτήματα που δημοσίως έθεσε η Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Ε.:

-Έχει εκπονηθεί πολεοδομική μελέτη για τον χώρο, τις χρήσεις και την περιοχή σε επίπεδο Μητροπολιτικής Αθήνας; Υπάρχουν έστω σε επίπεδο προμελετών τα σχέδια; Θα υπάρξουν διαγωνισμοί Αρχιτεκτονικοί και άλλοι για ένα τόσο εμβληματικό έργο, όπως θα έπρεπε; Ποιοι είναι οι φορείς που θα τους προκηρύξουν;

-Έχει εμπλακεί οποιαδήποτε Δημόσια Τεχνική Υπηρεσία των εμπλεκόμενων Υπουργείων ή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με το σχέδιο μετεγκατάστασης; Ισχύουν οι πληροφορίες ότι το πρωθυπουργικό γραφείο ανέθεσε σε δύο μελετητικά γραφεία να εκπονήσουν μια προκαταρκτική πρόταση; Γιατί τέτοια απαξίωση των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών;

-Έχει γίνει μια συγκοινωνιακή -έστω προμελέτη- με επιβαρύνσεις φορτίων; αν μπορούν αυτά να απορροφηθούν σε έναν μικρό δήμο της Δάφνης/Υμηττού και ειδικά σε ένα σημείο της Βουλιαγμένης με 1,5 λωρίδα ανά κατεύθυνση; Εκτός του Σταθμού Μετρό στη Δάφνη, υπάρχουν άλλα επαρκή Συγκοινωνιακά Μέσα για να εξυπηρετήσουν πολίτες και εργαζόμενους;

-Η Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (με ιδιωτική επένδυση 250 εκατ. ευρώ) πως επιλέχθηκε ως προσφορότερη λύση για την κατασκευή; Δεν είναι ήδη γνωστά τα καταστροφικά αποτελέσματα των Συμπράξεων, όπως ήδη έχουμε αναδείξει με ανακοινώσεις μας (Δελτίο Τύπου με αφορμή την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις ΣΔΙΤ και Δελτίο Τύπου για τα καταστροφικά αποτελέσματα στο δημόσιο συμφέρον από τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ));

-Από ποια ακριβώς οικονομοτεχνική μελέτη προκύπτει η «εξοικονόμηση» κατά 1 δις €; Στον ιδιώτη κατασκευαστή δε θα ανήκουν όλα τα κτήρια και μέρος ή όλου του «Πάρκου»; Ποιό είναι το κόστος ανακατασκευής των κτηρίων, το κόστος μεταφοράς και μετεγκατάστασης, της συντήρησης κλπ κτηρίων που είναι ήδη Δημόσια (το 30,6% των μετακινούμενων στεγάζεται ήδη σε Δημόσιο Κτίριο) και ποιες οι εναλλακτικές;

-Για τη στέγαση των Υπηρεσιών, έχουν καταρτιστεί κτιριολογικά προγράμματα σύμφωνα με τα Ψηφιακά Οργανογράμματα όλων των εμπλεκόμενων υπό Μεταφορά Υπουργείων και Υπηρεσιών;

-Έχει ερωτηθεί η τοπική κοινωνία αν μπορεί να σηκώσει το πρόσθετο βάρος αυτών των χρήσεων στην περιοχή; Τι σχέση έχει ένα μεγάλο πραγματικό πάρκο-πνεύμονας πρασίνου το οποίο έχει ανάγκη η ευρύτερη περιοχή με ένα «Πάρκο Υπουργείων» το οποίο δε θα είναι προσβάσιμο κατά το μεγαλύτερο μέρος του στους πολίτες;

-Τα εργοστάσια των ΕΑΣ (πρώην ΠΥΡΚΑΛ) που οδηγήθηκαν στην υποβάθμιση, γιατί δεν είναι αναγκαία πια; Μήπως για να εξυπηρετηθούν εξωχώριες αμυντικές βιομηχανίες και συμφέροντα; Χρειάζεται ή όχι Αμυντική Βιομηχανία η χώρα μας; Αντίστοιχα ο ΣΕΠΟΧ έθεσε με ανακοίνωσή του ουσιώδη ζητήματα. Όπως:

-τις σχέσεις του εγχειρήματος με τον υπερκείμενο χωροταξικό σχεδιασμό περιφερειακού επιπέδου. Το ισχύον με νόμο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής 2021 (ν.4277/2014) έχει ως στρατηγική επιλογή τη διατήρηση του ρόλου του κέντρου της Αθήνας ως τόπου συμπύκνωσης των κοινωνικών και πολιτικών θεσμών, με την τόνωσή του ως κέντρου επιτελικής διοίκησης. Μια σημαντική χωροταξικού επιπέδου χωροθέτηση της επιτελικής διοίκησης στην ΠΥΡΚΑΛ δεν φαίνεται να εντάσσεται καταρχήν στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου χωροταξικού σχεδιασμού, ώστε να εξασφαλίζεται η συνεκτικότητα των πολιτικών.

-την ανάγκη μελέτης και τεκμηρίωσης της σκοπιμότητας και των επιπτώσεων της χωροθέτησης, κατεξοχήν λόγω της εξέχουσας σημασίας της. Αυτό αφορά:

-την καταλληλότητα της χωροθέτησης σε χωροταξικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους.

-την εκτίμηση των περιβαλλοντικών, πολεοδομικών και κυκλοφοριακών επιπτώσεων στον ίδιο το χώρο της ΠΥΡΚΑΛ και στο Δήμο Δάφνης-Υμηττού (προσβάσεις, επιπτώσεις στη γύρω περιοχή).

-την εκτίμηση των περιβαλλοντικών, πολεοδομικών και κυκλοφοριακών επιπτώσεων στο Λαύριο, όπου αναγγέλλεται ότι θα μεταφερθεί η παραγωγική δραστηριότητα των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων.

-την αξιολόγηση του υφιστάμενου κτιριακού αποθέματος στις εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ, από την οπτική της προστασίας της ιστορικής και βιομηχανικής κληρονομιάς, και την εκτίμηση της συμβατότητάς του με τα νέα λειτουργικά προγράμματα της επιτελικής διοίκησης.

-κατεξοχήν κρίσιμη είναι η ανάγκη εκτίμησης των επιπτώσεων της απομάκρυνσης των υπουργείων και κυβερνητικών υπηρεσιών από το κέντρο της Αθήνας, λαμβάνοντας υπόψη πολεοδομικές, κοινωνικές και οικονομικές παραμέτρους. Μεταξύ αυτών αναφέρουμε την απομάκρυνση θέσεων απασχόλησης, τις επιπτώσεις στις οικονομίες κλίμακας του κέντρου και τον χαρακτήρα επιμέρους περιοχών. Τονίζουμε τη σημασία ενίσχυσης παρά αποδυνάμωσης της πολυλειτουργικότητας του κέντρου και των μικτών χρήσεων ως διεθνή βέλτιστη πολεοδομική πρακτική. Είναι αναγκαία η εκτίμηση αφενός των κινδύνων της περαιτέρω τουριστικοποίησης του κέντρου της Αθήνας από την μονοκαλλιέργεια του τουρισμού και αφετέρου των διαχρονικών δυσκολιών αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα, με κτίρια που παραμένουν κενά μετά την απομάκρυνση των λειτουργιών τους.

3.Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά από τον Απρίλιο του 2021 μέχρι σήμερα η κυβέρνηση τροποποίησε το πολεοδομικό σχέδιο του Δήμου Υμηττού με το οποίο πλέον θα μπορούν να ανεγερθούν πολυώροφα κτίρια και έθεσε τον χώρο του εργοστασίου υπό αναγκαστική απαλλοτρίωση. Την ίδια περίοδο φαίνεται ότι η κυβέρνηση ανέθεσε σε δύο εκτιμητές να εκτιμήσουν την αξία του προς απαλλοτρίωση χώρου και σε ιδιωτική εταιρία συμβούλων «μελέτη μετεγκατάστασης». Εξ άλλου, σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, οι εργασίες μεταφοράς των εννέα (9) υπουργείων θα γίνουν μέσω ΣΔΙΤ με στόχο ολοκλήρωσης το έτος 2023. Δηλαδή, σύμφωνα με την κυβέρνηση, η μετεγκατάσταση των γραμμών παραγωγής θα έχει ολοκληρωθεί το 2023.

Δεδομένου ότι, για τη μετεγκατάσταση των γραμμών παραγωγής κατεργασίας μεταλλικών μερών πυρομαχικών από τον Υμηττό σε προσφορότερη τοποθεσία δεν υπάρχει αντίθετη άποψη, προκύπτουν πελώρια ερωτήματα για τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς και τις πραγματικές προθέσεις για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Ερωτάσθε κ. κ. Υπουργοί:

1. Σε πρόσφατες εξαγγελίες ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε την πρόθεση του Υπουργείου του να ανατεθούν στα Ε.Α.Σ. παραγγελίες πυρομαχικών της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η εταιρία έχει ανεκτέλεστο έργο από συμβάσεις με τις Ελληνικές ΕΔ της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ. Πως σχετίζονται το χρονοδιάγραμμα της μετεγκατάστασης σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, οι εξαγγελίες του ΥΕΘΑ και η υποχρέωση υλοποίησης του ανεκτέλεστου έργου των Ε.Α.Σ.; Είναι προφανές ή όχι ότι υπάρχει αθέμιτος σχεδιασμός μέσω των Ε.Α.Σ. να διοχετευθούν παραγγελίες προς υλοποίηση από εταιρίες του εξωτερικού; Οι προθέσεις για την υλοποίηση από ξένη εταιρία της σύμβασης των Ε.Α.Σ. με την Αίγυπτο είναι ενδεικτικές.

2. Μπορεί η κυβέρνηση να δώσει αξιόπιστες απαντήσεις στα ερωτήματα-θέματα που έθεσαν οι φορείς σύμφωνα με την πιο πάνω υπ’ αριθμ. 2 παράγραφο;

3. Πως εξηγεί η κυβέρνηση το γεγονός ότι το Δ.Σ. των Ε.Α.Σ. δεν έχει λάβει απόφαση για την μετεγκατάσταση στα πλαίσια ενδεχομένως ενός επιχειρησιακού σχεδίου. Δεν συμφωνεί το Δ.Σ. των Ε.Α.Σ. με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς;

4. H μετεγκατάσταση προβλέπεται να γίνει στο Λαύριο ή υπάρχουν και άλλες σκέψεις;

5. Ο κυβερνητικός σχεδιασμός για ολοκλήρωση της μετεγκατάστασης εντός του 2023 αφορά στη μεταφορά και την άφεση των γραμμών παραγωγής σε κάποιο χώρο ή εννοείται μεταφορά και θέση σε λειτουργία των γραμμών παραγωγής;

6. Να τεθούν υπόψη μας:

α. Οι εκτιμήσεις για την αξία του προς απαλλοτρίωση χώρου των Ε.Α.Σ. στον Υμηττό και

β. Η μελέτη μετεγκατάστασης της εταιρίας Deloitte.