ΑΡΘΡΟ
Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά
ATPL
AIRLINE PILOT
B737NG AIRBUS 320
Θα εκπλαγείτε με το κείμενο αυτό, όχι από την συγγραφή του, αλλά από την αλλαγή πλεύσης και το μενού του θέματος. Το κάνω για ένα και μόνο λόγο μιας και τα Μ.Μ.Ε. διαμορφώνουν θετικά ή αρνητικά παρεισδύοντας στο μυαλό καθενός και δη πάλι περί του ονόματος των Σκοπίων. Αλλά πριν έρθει αυτό, γράφω το σημερινό για να σας προϊδεάσω για το πόση βρωμιά και σιχαμάρα παίζεται με όργανο μια πένα γραφής ή ένα πληκτρολόγιο υπολογιστή.
Νομίζω θα συμφωνήσει ο εξ Αριστερών μου αναγνώστης και θα καταλάβει το τι θέλει να πει ο ποιητής.
Άλλο η «που…νιά» της Τηλεοπτικής δημοσιογραφίας και άλλο οι «που…νες» της δημοσιογραφίας!
Τα ΜΜΕ κάνουν την δουλειά τους.
Ο John Swinton μια νύχτα του 1880 σε μια σύναξη δημοσιογράφων, όταν κάποιος έκανε μια πρόποση «στο ανεξάρτητο του Τύπου», απάντησε:
«Δεν υπάρχει κάτι, μέχρι τη σημερινή ημέρα στην Αμερική, που να χρίζει τον τίτλο “ανεξάρτητος Τύπος”. Το γνωρίζετε και το γνωρίζω. Δεν υπάρχει ούτε ένας από εσάς που να τολμάει να γράψει την ειλικρινή του γνώμη, και αν το κάνετε, ξέρετε εκ των προτέρων ότι δεν θα τυπωθεί ποτέ.
Πληρώνομαι για να κρατάω τις έντιμες απόψεις μου έξω από την εφημερίδα με την οποία συνδέομαι. Άλλοι από εσάς λαμβάνετε παρόμοιους μισθούς για παρόμοια θέματα και όποιος από εσάς φανεί τόσο ανόητος ώστε να γράψει ειλικρινείς απόψεις, θα βρεθεί στον δρόμο να ψάχνει για άλλη δουλειά. Αν επέτρεπα στις ειλικρινείς απόψεις μου να εμφανιστούν στην εφημερίδα μου, πριν περάσουν 24 ώρες, θα έχανα τη δουλειά μου.
Η δουλειά του δημοσιογράφου είναι να καταστρέφει την αλήθεια, να ψεύδεται κατάφωρα, να διαστρεβλώνει, να διαβάλλει, να κολακεύει τον θεό του χρήματος και να πουλάει τη χώρα του και τους συνανθρώπους του για το καθημερινό του ψωμί. Το γνωρίζετε και το γνωρίζω και δεν μπορώ να καταλάβω τι ανοησία είναι αυτή η πρόποση στον “ανεξάρτητο Τύπο”».
Την ψυχή τους στο διάβολο και σε κάθε βωμό πουλάνε, φθάνει να βρίσκονται φωτογραφικά και ειδησεογραφικά και με κάθε μέσο το όνομά τους να αναφέρεται στα Μ.Μ.Ε., ηλεκτρονικά και έντυπο τύπο, και σε κάθε έκφραση που να φέρνει επικαιρότητα γύρω από αυτούς. Όλα αυτά, το πώς κάνουν μπάνιο, το τι σώμα έχουν μετά την γεννά του παιδιού τους, το πόσο μεγάλωσε το στήθος τους, το πόσο πόνεσαν όταν χάσανε προσφιλή τους άτομα, τι κάνανε στην βόλτα με την κουμπάρα και τον κουμπάρο που διασκέδασαν και πάει λέγοντας. Φθάνει όπως είπα να αναφέρεται το όνομά τους.
Θα θυμηθώ όταν έπιασα δουλειά, πετώντας για ένα γνωστό δημόσιο πρόσωπο με το προσωπικό του αεροπλάνο, ο αείμνηστος συνάδελφός μου στην ερώτηση που του έκανα ότι όλη την ήμερα είσαι με τηλεοπτικούς αστέρες και με μοντέλα και με δημοσιογράφους και μάλιστα υπερθεμάτισα έναντι κάποιας της τότε εποχής πολύ γνωστής παρουσιάστριας, έμεινα έκπληκτος από την απάντησή του στην αρχή, αλλά με το πέρασμα του χρόνου από τότε που δούλεψα για τον τύπο αυτόν, διαπίστωσα πόσο δίκιο είχε ο αείμνηστος συνάδελφός μου. Λοιπόν μου είχε δώσει την εξής απάντηση: «Νικόλα αυτήν που θαυμάζεις πηγαίνει και με ένα ραμολιμέντο στο κρεβάτι φθάνει την επομένη να είναι στα φώτα της δημοσιότητας».
Κυκλοφορεί μέσα στο σουπερμάρκετ ο πρώην τηλεοπτικός σταρ και μοιάζει σα χαμένος. Σίγουρα κάτι έχει πάθει το παλληκάρι. Βολτάρει ανάμεσα στις προθήκες και τα ράφια και σαν να μη ξέρει τι ψάχνει να αγοράσει. Είναι για λύπηση, επειδή κανένας δεν τον χαιρέτησε… Όταν είχε την εκπομπή τον σταματούσαν στο δρόμο, στην τράπεζα του μιλούσαν άγνωστοι, στο γήπεδο γινόταν πηγαδάκι γύρω του, όλοι ήθελαν να του μιλήσουν.
Η αρρώστια λέγεται «υαλίτιδα». Απ’ αυτήν πάσχει εκείνος που δεν αντέχει την απώλεια της διασημότητας, της αναγνωρισιμότητας που είχε λόγω της εκπομπής του. Κόπηκε η εκπομπή, χάθηκε ο φουκαράς από το γυαλί και ο κόσμος τον… ξέχασε. Κι αν τον θυμάται δεν του μιλάει όπου τον συναντήσουν.
«Υαλίτιδα». Νόσος που σκοτώνει, χωρίς υπερβολή. Ο τύπος νομίζει ότι κάποιος ξεχωριστός είναι επειδή απλά τον βλέπανε από την τηλεόραση και η επιβεβαίωση ήταν που του χαμογελούσαν άγνωστοι και περίμεναν να τους πει μια λέξη. Κι όταν σταμάτησε να βγαίνει στο κανάλι γι’ αυτόν ήρθε το τέλος. Ένα είδος θανάτου. Ένα ακόμα θύμα της υαλίτιδας.]\
Τώρα λίγο η οικονομική κρίση, πολύ περισσότερο το Internet έχουν κάνει και τα κραταιά συγκροτήματα να καταρρέουν. Και αν στέκονται είναι γιατί έχουν και τα διαπλεκόμενα συμφέροντα. Αλλιώς θα είχαν βάλει λουκέτο.
Το internet δεν έκανε ζημιά μόνο στις κυκλοφορίες, αλλά και στις παράπλευρες δραστηριότητες τους. Θυμηθείτε ποιοι έφεραν και έλεγχαν στην Ελλάδα τα 090…
Γνωστά εκδοτικά και τηλεοπτικά συγκροτήματα. Πουλούσαν και χρέωναν τον κόσμο! Αστρολόγοι, χειρομάντες, που…νες, τηλεγνωριμίες, τηλεγ…α, τηλεδιαγωνισμοί, τηλεκαζίνα… και δεν συμμαζεύεται. Μάζεψαν πολύ χρήμα… Έκαψαν κόσμο και κοσμάκη, που έπεφτε θύμα των πονηρών και μουφαδόρικων υπηρεσιών τους, χωρίς κανένα κανόνα ενημέρωσης του καταναλωτή για τους κινδύνους των υπηρεσιών. Άσε τις πολυσέλιδες καταχωρήσεις αδρά πληρωμένων αγγελιών… ΑΒΑΔΙΣΤΑ ΑΒΙΑΣΤΑ ΑΒΑΣΑΝΙΣΤΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΣΑΣ!
Είμαστε υποτελείς και εργαλεία των πλουσίων ανθρώπων που βρίσκονται στο παρασκήνιο. Είμαστε μαριονέτες, εκείνοι τραβάνε τα κορδόνια και εμείς χορεύουμε. Τα ταλέντα μας, οι δυνατότητες και οι ζωές μας είναι όλα ιδιοκτησία άλλων ανθρώπων. Είμαστε διανοούμενες πόρνες.
Για τους παλαιότερους θα υπενθυμίσω μόνον πως όταν ο εκδότης Κοσκωτάς έκανε γύρους θριάμβου, στην κατεχόμενη από επιτήδειους τότε Ελλάδα, κάποια παρελκόμενά του μάζευαν υπογραφές στήριξης, για να αποτελέσουν την πρώτη γραμμή άμυνας. Υπογραφές τις οποίες λίγο αργότερα σφόδρα θα επιθυμούσαν να έχει σβήσει ο χρόνος…
Οι δημοσιογράφοι δεν αποφασίζουν σήμερα ποια είναι η είδηση. Τα φίλτρα των μπατιρημένων εκδοτών δεν επιτρέπουν τέτοιες πολυτέλειες. Η οικονομική κρίση χτύπησε πρώτα την ελευθεροτυπία και μετά το μεροκάματο του τρόμου. Το αποτέλεσμα είναι η ένοχη σιωπή, η λογοκρισία και όλα όσα συνεπάγεται μία ακραία οικονομική κατοχή σε έναν τόπο.
Ο απόλυτος ευτελισμός της έννοιας ενημέρωση. Η απάντηση σε αυτόν τον ευτελισμό είναι μία:
Σωστά ο κόσμος σάς απαξιώνει, όχι γιατί σας απαγορεύουν οι εκδότες να λέτε αλήθειες, αλλά γιατί δεν έχετε τα «αρ…δια» να αντιδράσετε εν ονόματι της καταρρακωμένης αξιοπρέπειά σας και της υποχρέωσής σας. Άντε να μου χαθείτε λιγούρια, που περίμενα ο αφελής να γράψετε μισή κουβέντα για το θέμα μας. Πολύ να ενημερώνετε τους πολίτες.
Δεν γνωρίζω κανένα τραγούδι της κυρίας Ελένης. Κι αν κάποιο απ’ αυτά είναι σουξέ, έστω ενός μηνός, ενός καλοκαιριού. Ξέρω, όμως, την ίδια την κυρία από τις φωτογραφίες της που δημοσιεύονται και τις τρώω στη μάπα, θέλω, δεν θέλω.
Δεν έχω τίποτα με το κορίτσι. Ειλικρινά γράφω τούτες τις γραμμές γιατί κάτι θέλω να πω, που δεν έχει σχέση μαζί της, ένα «φαινόμενο» να σχολιάσω, που απλά μου δίνει αφορμή ένα πρωτοσέλιδο. Ότι η κυρία κάνει πρόβα γάμου με τη συγκατοίκηση με το νέο αμόρε της.
Καλλίτεχνις η κυρία Ελένη… όμως τα μήντια την «κυκλοφορούσαν» λόγω της πολύχρονης σχέσης της με ποδοσφαιριστή, τον κύριο Σ… με τον οποίον ήταν τρελά ερωτευμένη, μετά χώρισαν, στη συνέχεια επανασυνδέθηκαν. Τι είναι αυτό;
Δεν γράφουν τα μήντια πού τραγουδάει το κορίτσι, πώς πάει ο δίσκος της, αν έχει να παρουσιάσει νέα δουλειά, ποια τα σχέδιά της. Ποιος ασχολείται; Από την άλλη η ενημέρωση γι’ αυτήν αφορά το ταξίδι της στην Σκωτία, να δει τον Σ… αν κάνουν όνειρα για γάμο, ποιο το τουιτάρισμα που έκανε. Και σήμερα παίζει στη δημοσιότητα η επόμενη σχέση της με εφοπλιστή. Και η ερωτική τους φωλιά στη Γλυφάδα.
Θυμήθηκα πριν χρόνια μία από τις πολλές περιπτώσεις του «φαινομένου» που λέμε. Μια ψευτοτηλεπαρουσιάστρια ήταν γκόμενα μπασκετμπολίστα του Ολυμπιακού. Μετά τα έφτιαξε μ’ έναν πολίστα. Μετά μ’ έναν επιχειρηματία. Μετά μ’ έναν ηθοποιό. Μετά μ’ άλλον μπασκετμπολίστα. Από έρωτα στον έρωτα το πήγαινε το κορίτσι, και καλά έκανε, δικαίωμά της. Τα μήντια τι βιόλα βαράνε; Πουλάνε. Αυτή είναι η βιόλα τους.
Μοντέλες, μανεκέν, τρίτες στο βάθος κήπος παρουσιάστριες, τραγουδίστριες που σήμερα είναι αύριο δεν υπάρχουν, κορίτσια κομήτες από ρηάλιτυ, ένα ατελείωτο τσούρμο πηδάνε από το ένα κρεβάτι στο άλλο και τα γκόσιπ ραίνουν τις π…νίτσες με λουλούδια αγάπης μιας ρομαντικής σχέσης.
T…:«Κανένας άντρας δεν άκουσε από το στόμα μου να τον αποκαλώ “μωρό μου”»
Συνέντευξη σε περιοδικό παραχώρησε η Τ… η οποία εξομολογήθηκε ότι δεν είναι καθόλου ρομαντική σαν γυναικά και πόσο μάλιστα… «γατούλα».
«-Και είμαι σίγουρη δεν είσαι από τις γυναίκες γατούλες…
-Να κάνω γούστου γούστου και να λέω στον άντρα “μωρό μου”; Το “μωρό μου” δεν το έχει ακούσει από το στόμα μου κανένας άντρας μέχρι σήμερα».
Η κυρία Αλέκα, υποψιάζομαι ότι είναι τηλεπαρουσιάστρια, ανέφερε τηλεοπτικώς, όχι ιδιωτικώς, ότι πριν από πολλά χρόνια είδε γυμνή, όπως την γέννησε η μάνα της την κυρία Ιωάννα. Αυτή τη χοντρομα…κία δεν μπόρεσα ποτέ να τη χωνέψω. Να λένε για κάποιον εντελώς γυμνό «όπως τον γέννησε η μάνα του». Γιατί αναφέρουν την μάνα του, υπάρχει περίπτωση να τον έβγαλε από την κοιλιά ο πατέρας του; Και τι σημασία έχει το νεογέννητο με έναν 20αρη, μια 30αρα;
Όταν λες «όπως τον γέννησε η μάνα του» εννοείς ότι ο άλλος, η άλλη είναι σε κατάσταση βρέφους, όχι ότι είναι ξεβράκωτος. Αλίμονο. Ακόμα δεν έρχονται στον κόσμο τα παιδιά με σλιπάκι.
Στη Μύκονο πέρασαν ένα μέρος των καλοκαιρινών τους διακοπών η Βίκυ και ο σύζυγός της Ηλίας με την κορούλα τους.
Ο φωτογραφικός φακός ιστοσελίδας απαθανάτισε το ερωτευμένο ζευγάρι σε κοσμική παραλία του νησιού να απολαμβάνει τις βουτιές του αγκαλιά ανταλλάζοντας καυτά φιλιά στο στόμα.
Στη Ρόδο πέρασε ένα μέρος των καλοκαιρινών της διακοπών η Στέλλα που σε κάθε εμφάνιση της στο νησί κατάφερνε να μαγνητίζει όλα τα βλέμματα πάνω της!
Ο φωτογραφικός φακός ιστοσελίδας συνάντησε το όμορφο μοντέλο σε παραλία του νησιού κατά τη διάρκεια φωτογράφισης και σας εξασφάλισε κάποια μοναδικά πλάνα!
Και πάει λέγοντας. Οι αναρτήσεις όλες πληρωμένες, μονάχα να έχουμε τηλεπαρουσιαστή, να μας διαβάζουν. Αν αυτό δεν είναι το ακραίο σημείο παρακμής της προσωπικότητας ενός ανθρώπου τότε άραγε ποιο είναι;
Οριστικός και αμετάκλητος υποστηρίζουν πως είναι ο χωρισμός του Αλέξανδρου και την Αλεξάνδρας άνθρωποι από το ευρύτερο περιβάλλον τους.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, δυο μέρες πριν από τον Δεκαπενταύγουστο η Αλεξάνδρα και ο Αλέξανδρος οι οποίοι βρίσκονταν στη Πάτμο με την παρέα τους και έκαναν κοινές αναρτήσεις στα social media, έριξαν πολύ άγριο καυγά, που είχε ως αποτέλεσμα η δημοσιογράφος να πει το «τέλος» και να διώξει τον ηθοποιό. Εκείνος πήρε άρον άρον το πλοίο την επόμενη ημέρα για Πειραιά, ενώ η πρώην αγαπημένη του παρέμεινε στο νησί της Αποκάλυψης με τους φίλους της. Μάλιστα, όπως τους ανέφερε, ο λόγος του χωρισμού τους ήταν αρκετά σοβαρός και τέτοιος που δεν της επέτρεπε να συνεχίσει στο πλευρό του Αλέξανδρου, πόσο μάλλον να παραμείνει σε mood γάμου!
Δεν θυμάμαι ποια, νομίζω η Σίρλαιη Μακ Λαίην το είχε πει. «Βεβαίως ξάπλωσα μ’ όλους σχεδόν τους συμπρωταγωνιστές μου». Άντε τώρα κάποια ηθοποιός του σινεμά, παντρεμένη κι όχι, να ισχυριστεί ότι δεν έτρεξε τίποτα, ούτε τρίψιμο για ζέσταμα, μ’ αυτόν που έκαναν γυρίσματα για εβδομάδες, εκτός έδρας. Ποιος θα μασήσει…
«Ας αφήσουν τα σάπια, όπως εγώ, έτσι όλες θα το κάνουν με συνάδελφο, με τον οποίον θα έχουν φιληθεί, θα έχουν αγκαλιαστεί μπροστά στις κάμερες…» πρόσθεσε η Σίρλαιη Μακ Λαίην. Και μετά από χρόνια διαβάζεις σε μια αυτοβιογραφία σταρ του κινηματογράφου ότι ναι, μια φορά, μια νύχτα με φεγγάρι, το έκανε με την τάδε. Και πέφτει από τα σύννεφα ο μισός πλανήτης.
«Σοβαρά;». «Δεν το πιστεύω!». «Αυτή η κούκλα έκανε έρωτα με τούτον τον άσχημο, απίστευτο!». Τέτοια.
Αν, λοιπόν, δεχθούμε το… νόμο της Σίρλαιη Μακ Λαίην, που έχει πλησιάσει τα 85 χρόνια και συνεχίζει να μελετά το Κάμα Σούτρα, καμία έκπληξη που ο βραβευμένος με Όσκαρ Μάθιου Μακόναχυ πήγε μ’ όλες σχεδόν τις συμπρωταγωνίστριές του. Την Σάντρα Μπούλοκ, την Ρενέ Ζελβέγκερ, την Πατρίτσια Αρκέτ, την Πενέλοπε Κρουζ.
Τα τηλεοπτικά προγράμματα πρωινάδικα, μεσηµεριανά, κουτσομπολίστικα, απογευματινά δήθεν κοινωνικού περιεχομένου, διακρίνονται για την φαντασία τους και την προβολή προτύπων και στερεοτύπων. Γυναίκες καλλίγραμμες, άεργες, άνεργες, υποαπασχολούµενες, γυναίκες χωρισμένες, απατημένες, βιασμένες, κακοποιημένες, γυναίκες εγκληματίες, παρελαύνουν σχεδόν καθημερινα, άλλοτε μακιγιαρισµένες και έτοιμες για λίγα λεπτά δημοσιότητας on camera και άλλοτε µε την πλάτη διότι οι αποκαλύψεις εμπεριέχουν και ποικίλους κινδύνους που δεν αξίζουν το πινάκιο φακής ως αμοιβή για τη συµµμετοχή τους στο τηλεοπτικό υπερθέαμα.
Δυστυχώς, υπάρχουν σήμερα καλλιτέχνες που αντέχουν χάρη στα τραπεζώματά τους. Με 100 άτομα κοινό και παραστάσεις – ξαναζεσταμένα φαγητά, καταφέρνουν να παίρνουν διθυραμβικές κριτικές στον Τύπο χάρη στις σχέσεις που έχουν αναπτύξει με τους ανθρώπους του. Και άλλοι, που δεν κερνάνε καν, αλλά είναι πρώτοι στη γαλιφιά: «Αγάπη μου, πρέπει να ακούσεις οπωσδήποτε το καινούργιο μου τραγούδι. Αν δεν σου αρέσει, δεν το βγάζω σινγκλ». Και νιώθεις τότε εσύ ως ο μεγάλος παράγων από τον οποίο εξαρτάται το νέο σινγκλ του δείνα τραγουδιστή, ενώ ο ίδιος έχει πάρει άλλους δέκα δημοσιογράφους, ραδιοφωνικούς παραγωγούς και λοιπούς ακολούθους και τους έχει πει το ίδιο πράγμα! Έτσι χτίζονται οι σχέσεις. Με τραπέζωμα και καλλιτεχνική πουτ…νιά.
Αλλά, να σας πω κάτι ευχάριστο; Οι πραγματικά μεγάλοι που έχω γνωρίσει σε αυτό τον χώρο, ποτέ δεν κούνησαν ούτε το μικρό τους δαχτυλάκι για να κάνουν τέτοια καραγκιοζιλίκια. Καμία Χαρούλα, καμία Δήμητρα, κανένας Μητροπάνος ,κανένας Γρήγορης, κανένας Ζαμπέτας -έτσι, για να πιάσω μόνο δύο ζώσες θεές και τρεις θεούς που είναι εκεί ψηλά- δεν διανοήθηκαν να μετατρέψουν την τέχνη τους σε αλισβερίσι.