ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

 

 

 

 

  • «Ο αεροπορικός τουρισμός είναι θεματικός τουρισμός και σαν είδος αεροπορίας λέγεται Γενική Αεροπορία»
  • Ποια τα οφέλη του να ταξιδεύεις με αεροσκάφος

 

Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας μας. Αν και η πανδημία του κορωνοϊού έφερε σημαντικότατο πλήγμα την περασμένη τουριστική σεζόν, φέτος ίσως οι συνθήκες να είναι καλύτερες. Όλοι όσοι δραστηριοποιούνται σε αυτό τον τομέα είναι σε εγρήγορση και περιμένουν με αγωνία τόσο την οικονομική ενίσχυση της πολιτείας, όσο και τα υγειονομικά μέτρα κάτω από τα οποία θα προχωρήσουν την τουριστική σεζόν η οποία είναι προ των πυλών. Ένας από τους κλάδους του τουρισμού που αναμένει και αυτός για το «άνοιγμά» του είναι ο επονομαζόμενος αεροπορικός τουρισμός. Ναι υπάρχει και αυτού του είδους ο τουρισμός, και μάλιστα στην Ελλάδα υπάρχει ήδη από τη δεκαετία του 1960 και ύστερα.

Αεροπορικός τουρισμός, για όσους δεν το ξέρουν, είναι η περιήγηση τουριστών είτε με ιδιόκτητο είτε με μισθωμένο αεροσκάφος χωρητικότητας 2 έως 6 ατόμων. Ο αεροπορικός τουρισμός είναι θεματικός τουρισμός, όπως οι καταδύσεις για παράδειγμα, ενώ ανήκει στην γενική αεροπορία και περιλαμβάνει όλες τις αεροπορικές δραστηριότητες που δεν εντάσσονται σε στρατιωτικές και σε προγραμματισμένες εμπορικές πτήσεις που μεταφέρουν επιβάτες και εμπορεύματα.

Η χώρα μας με το εκτεταμένο δίκτυο ανακαινισμένων αεροδρομίων στα περισσότερα νησιά, αλλά και στην ηπειρωτική χώρα, δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης αυτού του είδους του τουρισμού. Ο κ. Κυπριανός Μπίρης, Πρόεδρος της ΑΟΡΑ Hellas, του μη κερδοσκοπικού σωματείου, που εκπροσωπεί πιλότους και ιδιοκτήτες αεροσκαφών Γενικής Αεροπορίας, μίλησε για τον αεροπορικό τουρισμό και όπως εξήγησε όλοι όσοι ασχολούνται με αυτό αναμένουν με αγωνία τον τρόπο και τα μέτρα, λόγω κορωνοϊού, που θα τους επιτρέψουν να πετάξουν ξανά.

«Ο αεροπορικός τουρισμός είναι θεματικός τουρισμός και σαν είδος αεροπορίας λέγεται Γενική Αεροπορία. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν γύρω στους 750-800 ενεργούς πιλότους που πετάνε τέτοια αεροσκάφη. Εδώ στην Ελλάδα επειδή έρχονται και πιλότοι από άλλες χώρες, μιλάμε για περίπου 1.000 πιλότους Έλληνες και ξένους και γύρω στα 1.000 αεροσκάφη, ελληνικά και ξένα. Ο αεροπορικός τουρισμός δίνει την ευκαιρία σε ανθρώπους οι οποίοι δεν διαθέτουν το βασικό μισθό, να πετάξουν από την ηπειρωτική χώρα στα νησιά μας ή από νησί σε νησί και να απολαύσουν τις διακοπές τους γρήγορα και με ασφάλεια. Εμείς ως πιλότοι θέλουμε να κινηθούμε με ελευθερία αλλά αυτό θα το δούμε με τα μέτρα που θα πάρουν οι αρμόδιοι. Έτσι μόλις μάθουμε τα μέτρα θα εξορμήσουμε στα νησιά μας, αλλά θα ενημερώσουμε και τους συναδέλφους μας στο εξωτερικό για να έρθουν και αυτοί, που τόσο επιθυμούν. Εμείς ως οργανισμός προωθούμε την Ελλάδα και στο εξωτερικό» είπε ο κ. Μπίρης και πρόσθεσε: «Το να χρησιμοποιήσει κάποιος αυτά τα αεροσκάφη του δίνει τη δυνατότητα εκτός του ότι να απολαύσει την μαγευτική θέα, να είναι στον προορισμό του σε λίγη ώρα, απ ’ότι αν χρησιμοποιούσε άλλο μέσο, όπως για παράδειγμα ένα καράβι για να πάει στο νησί».

Το κόστος που πληρώνει κάποιος είναι το κόστος λειτουργίας του αεροσκάφους και αυτό είναι περίπου στα 200 ευρώ την ώρα, αλλά αν είναι περισσότερα από ένα τα άτομα στο αεροσκάφος μπορούν να το μοιραστούν. «Αν κάποιος για παράδειγμά θέλει να πάει στην Πάρο, κανονίζει πότε θέλει και κλείνει το αεροσκάφος. Έτσι γλιτώνει αρκετό χρόνο αν έπαιρνε το καράβι, ενώ βρίσκεται στο νησί την ώρα που θέλει. Επίσης πολύ σημαντικό αν κάποιος εργάζεται και έχει στείλει ήδη την οικογένειά του για διακοπές. Μπορεί να φύγει το πρωί της ημέρας που θέλει να δει την οικογένειά του και αργά το απόγευμα να επιστρέψει για την εργασία του την επόμενη ημέρα. Το κόστος λοιπόν είναι χονδρικά στα 200 ευρώ την ώρα για τη λειτουργία του αεροσκάφους».

Αν κάποιος θέλει να ασχοληθεί με τον αεροπορικό τουρισμό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η αγορά ενός αεροσκάφους κοστίζει από 150.000 ευρώ έως 250.000 ευρώ, ανάλογα με τη χωρητικότητα. Μάλιστα ένα παλιάς τεχνολογίας αεροσκάφος δυο θέσεων μπορεί να ξεκινά από 40.000 ευρώ.

 

Θέλω να μάθω να πετώ – Εκπαίδευση πτήσης σε Αεροσκάφη Γενικής Αεροπορίας για Αεροπορικό Τουρισμό

 

Για τον Αεροπορικό Τουρισμό το πρώτο βήμα είναι κάποιος να αποκτήσει πτυχίο χειριστή αεροσκάφους Γενικής Αεροπορίας.

Αεροσκάφος Γενικής Αεροπορίας είναι οποιοδήποτε μικρό αεροσκάφος που δεν χρησιμοποιείται για εμπορική εκμετάλλευση. Αφορά κυρίως αεροπλάνα, ελικόπτερα, μοτοανεμόπτερα και υδροπλάνα. Τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να είναι ιδιωτικά ή να είναι ενταγμένα σε κάποια αερολέσχη ή εταιρεία.

Με τα παρακάτω στοιχεία και την ενεργό συμμετοχή μας, βοηθούμε τον ενδιαφερόμενο μελλοντικό πιλότο να εκπαιδευτεί και αφού πάρει το πτυχίο του, να κάνει Αεροπορικό Τουρισμό με τους φίλους του στο αεροπλάνο της επιλογής τους.

Η Εκπαίδευση

Οι εγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί πιλότων αναφέρονται στην ιστοσελίδα της ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) εδώ http://www.hcaa.gr/licensing-training/degrees-licences/schools/και είναι δύο ειδών, οι ATOs (Approved Training Organisations) και οι DTOs (Decleared Training Organisations).

Τόσο οι ATOs, όσο και οι DTOs, λειτουργούν υπό την επίβλεψη της ΥΠΑ και ακολουθούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τους κανονισμούς της EASA (εδhttps://www.easa.europa.eu/) Έτσι, τα πτυχία που παρέχουν, ερασιτεχνικά ή επαγγελματικά, είναι αναγνωρισμένα και από τις 31 χώρες που απαρτίζουν την EASA. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι, με το πτυχίο που μπορεί κάποιος να αποκτήσει σε ένα ελληνικό DTO ή ΑΤΟ, μπορεί να πετάξει σε οποιαδήποτε από αυτές τις 31 χώρες χωρίς κανένα πρόβλημα, καθώς αποτελούν έναν ενιαίο χώρο, που διέπεται από την ευρωπαϊκή EASA νομοθεσία και σχεδόν τους ίδιους κανόνες.

Πιο αναλυτικά, οι ATO’s είναι Σχολές (Ακαδημίες) που αφορούν κυρίως την Επαγγελματική Εκπαίδευση Πιλότων. Δηλαδή οι Σχολές αυτές παρέχουν την δυνατότητα σε κάποιον, ακόμη και χωρίς καμία πτητική εμπειρία, να γίνει έως και επαγγελματίας πιλότος αερογραμμών. Τα πτυχία λοιπόν που παρέχουν είναι από ερασιτεχνικά (LAPL/PPL-Light Aircraft/Private Pilot licence) έως επαγγελματικά/αερογραμμών (CPL/ATPL-Commercial/Airline Transport Pilot Licence).

Οι DTO’s είναι Σχολές (Ακαδημίες) που αφορούν αποκλειστικά την Ερασιτεχνική Εκπαίδευση Πιλότων (LAPL/PPL/SPL-Light Aircraft/Private/Sailplane Pilot licence) και οι περισσότερες λειτουργούν στα πλαίσια κάποιας Αερολέσχης. Παρότι τα πτυχία που παρέχουν είναι αποκλειστικά ερασιτεχνικά, με αυτά κάποιος μπορεί να πετάξει ακόμη και 6/θέσιο μονοκινητήριο αεροπλάνο ή ακόμη και δικινητήριο (με κάποια επιπλέον εκπαίδευση).

Τα πτυχία ιδιωτών που σε ενδιαφέρουν είναι τα LAPL (Light Aircraft Pilot Licence) και PPL (Private Pilot Licence). Οι διαφορές τους έγκειται κυρίως στον απαιτούμενο ελάχιστο χρόνο εκπαίδευσης, ενώ και με τα δύο, αρχικά μπορείς να πετάς μόνο ημέρα και με σχετικά καλές καιρικές συνθήκες (όχι π.χ. μέσα σε σύννεφα με την βοήθεια οργάνων).

Διάρκεια και διαδικασία εκπαίδευσης

Πτυχία: LAPL(A) – Light Aircraft Pilot Licence (Airplanes) / PPL(A) – Private Pilot Licence

Πτητική εκπαίδευση: minimum 30 ώρες πτητικής εκπαίδευσης για το LAPL(A), minimum 45 ώρες πτητικής εκπαίδευσης για το PPL(A)

Θεωρητική εκπαίδευση:

100 ώρες θεωρητικής εκπαίδευσης σε 9 μαθήματα:

1. Αεροπορική νομοθεσία (Air Law)

2. Γενικές αεροπορικές γνώσεις (Aircraft General Knowledge)

3. Σχεδιασμός πτήσης και επιδόσεις αεροσκαφών (Flight planning and performance)

4. Αρχές πτήσης (Principles of flight)

5. Μετεωρολογία (Meteorology)

6. Αεροναυτιλία (Navigation)

7. Ανθρώπινες δυνατότητες και περιορισμοί (Human performance and limitations)

8. Διαδικασίες πτητικής λειτουργίας (Operational procedures)

9. Επικοινωνίες (VFR Communications)

Θεωρητική εξέταση στα παραπάνω 9 μαθήματα

Για την ολοκλήρωση προαπαιτούμενα:

– Minimum 10 ώρες πτήσης solo (μόνος/η) συμπεριλαμβανομένης μίας πτήσης ταξιδιού.

-Εν πτήση πρακτική εξέταση 1,5 ώρας.

Η θεωρητική εκπαίδευση, κατά το 90%, μπορεί να γίνει και εξ αποστάσεως με κάποια εγκεκριμένη από την ΥΠΑ πλατφόρμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει ότι κατά κύριο λόγω μπορείς να διαβάσεις τα θεωρητικά μαθήματα από το σπίτι σου και στον δικό σου χρόνο. Τα 9 μαθήματα είναι απλά και πολύ ενδιαφέροντα, ενώ πλέον υπάρχει πολύ και καλό υποστηρικτικό υλικό. Γενικά πρόκειται για απλή και κατανοητή ύλη. Υπάρχει μάλιστα η επιλογή οι εξετάσεις να είναι είτε στα αγγλικά είτε στα ελληνικά.

Η βασική διαφορά μεταξύ LAPL(A) και PPL(A), εκτός από τον ελάχιστο αριθμό ωρών πτητικής εκπαίδευσης (κατά συνέπεια και κόστος), είναι ότι με το LAPL(A) μπορείς να πετάς με μέχρι 3 συνεπιβαίνοντες ως κυβερνήτης. Εύκολα όμως αν χρειαστεί μπορείς να κάνεις συμπληρωματική εκπαίδευση στο μέλλον και να αναβαθμίσεις το πτυχίο σου σε PPL(A).

Αν κάνεις την εκπαίδευση με ένα ρυθμό τάξεως 1-2 πτήσεις την εβδομάδα και παράλληλα μελετάς και τα θεωρητικά μαθήματα, σε 3-6 μήνες θα έχεις ολοκληρώσει την εκπαίδευση. Εσύ αποφασίζεις πόσο συχνά θα πετάς και θα διαβάζεις, ανάλογα το πρόγραμμά σου.

Παίρνοντας το πτυχίο σου μπορείς να πετάς με αεροσκάφος που νοικιάζεις ή αγοράζεις μόνος ή συνεταιρικά με φίλους, ενώ μόλις νιώσεις έμπειρος/η αρχίζεις να πετάς και με φίλους/ες.

Επιπροσθέτως των LAPL/PPL μπορεί κάποιος να προχωρήσει την εκπαίδευσή του και να πάρει περαιτέρω πτυχία, τα λεγόμενα «ratings», όπου μπορεί να εκπαιδευτεί σε επιπλέον τύπους αεροσκαφών, σε πτήση δια οργάνων (χωρίς να βλέπεις έξω), νυχτερινή πτήση, ακροβατικές πτήσεις, κλπ. Μάλιστα, αν σου αρέσει η πτήση και το θέλεις, μπορείς να προχωρήσεις στην απόκτηση ακόμη και επαγγελματικού πτυχίου. Πάρα πολλοί υποψήφιοι επαγγελματίες πιλότοι προτιμούν να ξεκινήσουν από ένα ερασιτεχνικό πτυχίο και σταδιακά, ανάλογα με τον διαθέσιμο χρόνο και τα οικονομικά τους, προχωρούν μέχρι και την απόκτηση του ATPL (Airline Transport Pilot Licence). Αυτός ο τρόπος απόκτησης πτυχίων λέγεται Modular και είναι πολύ δημοφιλής, καθώς κατοχυρώνει σταδιακά τα πτυχία που αποκτούνται.

Κόστος εκπαίδευσης

Χοντρικά το κόστος εκπαίδευσης για το βασικό πτυχίο, ανάλογα με τη σχολή, την αερολέσχη, DTO ή ATO, κυμαίνεται από 8.000 € έως 13.000 €. Επιπρόσθετα πρέπει

να υπολογίζεις περίπου 1.000 € σε παράβολα και κόστη εξετάσεων (θεωρητικών και εν πτήση πρακτικής εξέτασης) και απαραίτητου εξοπλισμού.

Μπορείς λοιπόν να ξεκινήσεις επικοινωνώντας με τις σχολές/αερολέσχες, ζητάς πληροφορίες, πας από κοντά και γνωρίζεστε, κάνεις μια πρώτη πτήση εθισμού, όπως λέγεται, όπου πετάς με κάποιον έμπειρο πιλότο ή κάποιον εκπαιδευτή και μετά αποφασίζεις αν και πως θα προχωρήσεις.

Διαθέσιμα αεροσκάφη

Τα αεροσκάφη που θα πετάς είναι συνήθως ενοικιαζόμενα από κάποια αερολέσχη της οποίας μπορείς να γίνεις μέλος ή από τη σχολή που εκπαιδεύτηκες, χωρίς όμως αυτό να είναι δεσμευτικό. Με το πτυχίο σου πετάς με όποιο αεροσκάφος επιθυμείς αρκεί ο φορέας που του ανήκει να ελέγξει ότι έχεις όντως τις γνώσεις/εμπειρία/ικανότητα μετά από μια «Check Out» πτήση. Αυτό ισχύει για όλους τους αντίστοιχους φορείς χωρών που ανήκουν στην EASA. Όταν πάρεις το πτυχίο σου και θελήσεις να ψάξεις πού υπάρχουν διαθέσιμα αεροσκάφη να πετάξεις με το πτυχίο σου, ή μπορεί να σε βοηθήσει στο πού να αποταθείς.

Η λύση που προσφέρει την ΑΠΟΛΥΤΉ ελευθερία είναι η αγορά αεροσκάφους αφού πάρεις το δίπλωμά σου. Αυτό πολλές φορές γίνεται συνεταιρικά με φίλους που συμμετέχουν από κοινού στα έξοδα. Είναι μια άσκηση που δεν είναι δύσκολη μιας και ένα αεροσκάφος πετάει όσο συχνά θέλει ο καθένας και τα κόστη (συντήρησης κλπ.) διαμοιράζονται στους συνιδιοκτήτες.

Στην Ευρώπη εύκολα βρίσκει κάποιος μεταχειρισμένα αεροσκάφη σε καλή κατάσταση.

Τα κόστη αγοράς ενός καλού μονοκινητήριου μεταχειρισμένου αεροσκάφους 4~6 ατόμων ξεκινούν από 80.000 ευρώ ανάλογα τον εξοπλισμό, την ηλικία και το μέγεθός του. Καινούργια μονοκινητήρια αεροσκάφη φτάνουν και το ένα εκατομμύριο Ευρώ ανάλογα με τον κινητήρα και τον εξοπλισμό.

Κόστος πτήσης

Το κόστος πτήσης ενός τέτοιου τυπικού διθέσιου ή τετραθέσιου αεροσκάφους είναι από 180 € μέχρι 300 € ανά ώρα πτήσης (όχι ανά επιβάτη).

Το κόστος της πτήσης συχνά διαμοιράζεται μεταξύ των φίλων που πετούν μαζί με τον πιλότο (π.χ. 4 άτομα μαζί με τον πιλότο, μοιράζονται το κόστος δια του 4) Τα τέλη αεροδρομίων που καταβάλλονται σε κάθε προσγείωση είναι χοντρικά από 100 έως 300 € ανάλογα το αεροδρόμιο (Δημόσιο, Στρατιωτικό ή Ιδιωτικοποιημένο), το πόσα άτομα επιβαίνουν κλπ.

Στο μεγαλύτερο στάδιο της εκπαίδευσης δεν υπάρχουν τέλη αεροδρομίων για τον μαθητή.

Η καταβολή αντιτίμου από τρίτους προσωπικά στον πιλότο για πτήση με αεροσκάφη Γενικής Αεροπορίας -αερολεσχών/σχολών/ιδιωτικών- δεν επιτρέπεται. Ο λόγος είναι ότι υπάρχουν επαγγελματικές εταιρείες που εκτελούν μισθωμένες πτήσεις αεροπλάνων και ελικοπτέρων, με αρκετά μεγαλύτερο κόστος βέβαια.

Αυτό που επιτρέπεται είναι η από κοινού συμμετοχή στα έξοδα (διαμοιρασμός κόστους) μιας πτήσης από όλους τους επιβαίνοντες συμπεριλαμβανομένου του πιλότου όπως αναφέραμε παραπάνω.