
Ο ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΟΥΤΟΥΖΗΣ ΑΠΕΔΩΣΕ ΤΗ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΔΡΑΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ
«Είναι μια ακαδημαϊκή απόφαση στο πλαίσιο της αυτονομίας του Πανεπιστημίου. Δεν έχει σχέση ούτε με τον Δήμο, ούτε με τη συνεργασία, ούτε με το Φεστιβάλ. Δεν έχει σχέση με οποιαδήποτε δυσαρέσκεια»
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΠΥΡΟΣ ΛΑΤΣΑΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Κατηγορηματικός όσον αφορά τη συνέχιση της παρουσίας του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου στη Δράμα ήταν ο Πρύτανης του ιδρύματος κ. Μανώλης Κουτούζης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου, το απόγευμα της Παρασκευής 12 Σεπτεμβρίου 2025. «Το ΕΑΠ δεν πρόκειται να φύγει από τη Δράμα. Το ΕΑΠ ψάχνει να βρει ευκαιρία να ενδυναμώσει ακόμη περισσότερο αυτή τη συνεργασία», ήταν η χαρακτηριστική φράση που χρησιμοποίησε. Ο ίδιος ο κ. Κουτούζης απέδωσε την υλοποίηση στην Πάτρα εργαστηριακών μαθημάτων τα οποία μέχρι πρότινος πραγματοποιούνταν στη Δράμα, στο πλαίσιο της εξυπηρέτησης σπουδαστών από τη νότια Ελλάδα που θα επιβαρύνονταν οικονομικά εάν μετακινούνταν στη Δράμα.
Πάντως, για κανένα άλλο πρόγραμμα σπουδών του ΕΑΠ δεν υπάρχει η πρόβλεψη πραγματοποίησης εργαστηριακών μαθημάτων σε κάποια περιοχή στη βόρεια Ελλάδα προς αντίστοιχη οικονομική διευκόλυνση των σπουδαστών που προέρχονται από περιοχές πολύ μακριά από την Πάτρα, με τον Πρύτανη του ΕΑΠ, μετά από σχετικό ερώτημα της εφημερίδας «Εργασία… συν», να εξηγεί ότι αυτό συμβαίνει λόγω έλλειψης υποδομών και εργαστηρίων.
Υπενθυμίζεται ότι από το 2023, μέσω προγραμματικής σύμβασης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, του Δήμου Δράμας, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και του Πολιτιστικού Οργανισμού – Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, λειτουργεί το προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του ΕΑΠ «Σπουδές Κινηματογραφικής Γραφής, Πρακτικής και Έρευνας», με εξ αποστάσεως μαθήματα και διά ζώσης εργαστήρια στη Δράμα. Φέτος, το ΕΑΠ αποφάσισε τμήμα των εργαστηριακών μαθημάτων να υλοποιηθεί στην Πάτρα, προκαλώντας αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και σε τοπικό πολιτικό επίπεδο, δεδομένου ότι υπήρξαν σχετικές αναφορές κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Δράμας.
Ο Πρύτανης του ΕΑΠ κ. Μανώλης Κουτούζης επισκέφτηκε τη Δράμα, στο πλαίσιο της διεξαγωγής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, και μαζί με το μέλος του συμβουλίου διοίκησης του ΕΑΠ κ. Στέλιο Ζερεφό, συναντήθηκαν με τον Δήμαρχο Δράμας κ. Γιώργο Παπαδόπουλο και τον Αντιπρόεδρο του Πολιτιστικού Οργανισμού – Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας κ. Πέτρο Παρασκευαΐδη, ενώ ακολούθησε συνέντευξη τύπου για τα τοπικά Μ.Μ.Ε.
Ο κ. Κουτούζης στην τοποθέτησή του ανέφερε: «Πριν από μερικές εβδομάδες μίλησα με τον Δήμαρχο και ομολογώ ήταν μια πολύ μεγάλη έκπληξη το τηλεφώνημα του Δημάρχου, διότι μου ανέφερε ένα θέμα, το οποίο δεν έχω καταλάβει πως έχει προκύψει. Το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο διαχρονικά είναι ένα πανεπιστήμιο το οποίο δίνει ευκαιρία σε πολλούς ανθρώπους να σπουδάσουν και μέσα στις ομάδες που έχουμε δώσει ουσιαστικά δεύτερη ευκαιρία είναι και κάποιοι συμπολίτες μας που δεν είναι από τις προνομιούχες κοινωνικές ομάδες. Με άλλα λόγια άνθρωποι, οι οποίοι από το υστέρημά τους σπουδάζουν. Κάποιοι από αυτούς, λοιπόν, προέρχονται από τη νότια Ελλάδα, από την Πελοπόννησο, από την Καλαμάτα, από τη Σπάρτη. Γίναμε αποδέκτες κάποιων προβληματισμών από τους φοιτητές αυτούς σχετικά με το κόστος της μετάβασής τους στη Δράμα και της διαμονής. Θα έλεγα ότι είναι λοιπόν ένα καθαρά ακαδημαϊκό θέμα που λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του ΕΑΠ και τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τους φοιτητές μας –αλίμονο αν δεν ακούμε τους φοιτητές μας- είπαμε ότι σε αυτή τη φάση –και θα δούμε πως θα εξελιχθεί- κάποια εργαστήρια για να εξυπηρετήσουμε τους συγκεκριμένους ανθρώπους που έχουν δυσκολίες, θα μεταφερθούν –μπορεί και να είναι προσωρινό όλο αυτό- στην Πάτρα. Τίποτα άλλο. Δεν υπήρξε ποτέ καμία σκέψη να φύγουμε από τη Δράμα. Δεν υπήρξε ποτέ καμία σκέψη να διακόψουμε τη συνεργασία με το Φεστιβάλ, με τον Δήμο. Ίσα ίσα –και το λέω ενώπιον του- ο Δήμαρχος ό,τι έχουμε ζητήσει είναι πάντα πρόθυμος. Είναι η πρώτη φορά που τον βλέπω, άρα δεν έχουμε συνεννοηθεί για αυτό. Είναι η πρώτη φορά που συναντιόμαστε, αλλά η ανταπόκριση του Δημάρχου σε ό,τι έχουμε ζητήσει είναι εξαιρετική. Άρα, ειλικρινά δεν μπορώ να καταλάβω πώς έχει προκύψει αυτό το θέμα. Αν θέλετε να το πω με μια λέξη ή με μια φράση: Το ΕΑΠ δεν πρόκειται να φύγει από τη Δράμα. Το ΕΑΠ ψάχνει να βρει ευκαιρία να ενδυναμώσει ακόμη περισσότερο αυτή τη συνεργασία».
Ακόμη, ο κ. Κουτούζης επεσήμανε ότι φέτος υπάρχει αυξημένος αριθμός αιτήσεων για τα προγράμματα του ΕΑΠ. Όπως είπε, «πρέπει να είμαστε κοντά στις 1.000 παραπάνω αιτήσεις με την πλειονότητα αυτών να είναι αιτήσεις στα προπτυχιακά προγράμματα». Επομένως, συνέχισε, «κατά πάσα πιθανότητα το πρόγραμμα αυτό θα έχει αυξημένη συμμετοχή, άρα θα έχουμε περισσότερους φοιτητές». Επιπλέον, έκανε γνωστό ότι «πολύ σύντομα θα έχουμε και την απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους του συγκεκριμένου προγράμματος». «Εκτιμώ ότι αυτό θα δώσει ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στο συγκεκριμένο πρόγραμμα» τόνισε ο Πρύτανης του ΕΑΠ και πρόσθεσε: «Άρα μιλάμε για ένα πρόγραμμα με δυναμική αύξησης των φοιτητών, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι ενδεχομένως να χρειαστούμε και περισσότερες υποδομές και να αναπτύξουμε ακόμη περισσότερο τη συνεργασία για να καλύψουμε αυτές τις ανάγκες που θα δημιουργηθούν». Ο κ. Κουτούζης ολοκλήρωσε την αρχική τοποθέτησή του, επισημαίνοντας τα εξής: «Να βρούμε και άλλους τρόπους συνεργασίας κύριε Δήμαρχε. Ανοιχτοί είμαστε. Δεν πρόκειται να φύγουμε από τη Δράμα. Θα είμαστε εδώ. Θα τιμούμε τη συνεργασία, το μνημόνιο συνεργασίας που έχουμε υπογράψει και είμαι σίγουρος ότι θα με ξαναδείτε για να επιβεβαιώσουμε ότι θα είμαστε εδώ στη Δράμα, τουλάχιστον όσο είμαι εγώ. Στη δική μου τη θητεία, αυτή η συνεργασία μόνο καλύτερα μπορεί να πάει».
Εύλογα ο κ. Κουτούζης δέχτηκε πλήθος ερωτήσεων από τους δημοσιογράφους, σχετικά με την απόφαση του ΕΑΠ να πραγματοποιηθούν εργαστηριακά μαθήματα στη Δράμα. Τα βασικότερα σημεία των απαντήσεών του ήταν τα εξής:
-«Οι άνθρωποι που δεν έχουν πρόβλημα στην πρόσβαση θα παραμείνουν στη Δράμα. Δεν θα τους φέρουμε στην Πάτρα. Δεν θα μεταφέρουμε ολόκληρο το εργαστήριο».
-«Είναι μια ακαδημαϊκή απόφαση στο πλαίσιο της αυτονομίας του Πανεπιστημίου. Δεν έχει σχέση ούτε με τον Δήμο, ούτε με τη συνεργασία, ούτε με το Φεστιβάλ. Δεν έχει σχέση με οποιαδήποτε δυσαρέσκεια».
-«Ο αρχικός σχεδιασμός του προγράμματος πράγματι προέβλεπε τη Δράμα. Ο αυξανόμενος αριθμός των φοιτητών μάς κάνει να είμαστε ευέλικτοι και να ακούμε τους φοιτητές μας».
-«Η εκτίμησή μου είναι ότι όσο αυξάνεται ο αριθμός των φοιτητών, ο αριθμός που θα είναι εδώ στη Δράμα θα είναι σταθερός και ενδεχομένως να είναι και αυξανόμενος. Μην ανησυχείτε, δεν θα έχει επίπτωση αυτό το πράγμα ούτε για την πόλη, ούτε για το Φεστιβάλ, ούτε για τη συνεργασία μας».
-«Δεν θα φέρουμε ανθρώπους από τη βόρεια Ελλάδα στην Πάτρα. Τα εργαστήρια αυτά απευθύνονται μόνο στην Περιφέρεια Πελοποννήσου».
-«Τα ίδια εργαστήρια, όχι διαφορετικά, θα γίνονται στην Πάτρα και τα ίδια εργαστήρια, με το ίδιο περιεχόμενο, με άλλους διδάσκοντες προφανώς, θα υλοποιούνται εδώ στη Δράμα».
-«Μόνο του πανεπιστημίου υπόθεση είναι. Είναι καθαρά ακαδημαϊκό θέμα».
-«Κρατήστε αυτό το όχι. Το όχι είναι απόλυτο. Δεν είναι υπό διαπραγμάτευση. Ίσα ίσα τα νούμερα δείχνουν ότι θα είναι πολύ περισσότεροι οι φοιτητές στη Δράμα από ότι ήταν».
Εισαγωγικά στη συνέντευξη τύπου τοποθετήθηκε ο Αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού – Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας κ. Παρασκευαΐδης, ο οποίος επεσήμανε ότι η συνεργασία με το ΕΑΠ είναι σε πολύ καλό δρόμο και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα. Συνεχίζουμε τη συνεργασία μας βάσει της προγραμματικής και της συμφωνίας που έχουμε με το ΕΑΠ».
Ο Δήμαρχος Δράμας κ. Παπαδόπουλος, λαμβάνοντας τον λόγο, ανέφερε ότι για το θέμα που δημιουργήθηκε το προηγούμενο διάστημα, «ήμουν απόλυτος ότι δεν τίθεται ζήτημα γύρω από αυτά που έγιναν κουβέντες, στο ότι το ΕΑΠ θα μεταφερθεί, γιατί ξαφνικά 2-3 εργαστήρια για κάποιους λόγους που μπορεί να εξηγήσει, γιατί είναι καθαρά θέμα εσωτερικής διαχείρισης του Πρύτανη και της διοίκησης του ΕΑΠ». Ακόμη, σημείωσε ότι «το ΕΑΠ και η Δράμα αναπτύσσεται ακόμη περισσότερο. Αυτό έχουμε ως στόχο και ως προορισμό. Τα επόμενα βήματα και τους επόμενους μήνες αυτή η συνεργασία γιγαντώνεται».
Μετά την τοποθέτηση του Πρύτανη του ΕΑΠ, τον λόγο έλαβε το μέλος του συμβουλίου διοίκησης του ΕΑΠ κ. Ζερεφός, ο οποίος επεσήμανε ότι ο ίδιος είχε την εποπτεία για το συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών και ανέφερε ότι υπάρχει ανάπτυξη και στο Φεστιβάλ, καθώς και στους φοιτητές του ΕΑΠ. Όπως είπε, «έχουμε τεράστιες επιτυχίες», καθώς «δεν έχει βγει ακόμη απόφοιτος του προγράμματος και έχουμε πάρει ήδη δύο βραβεία». «Όλοι θέλουμε να συνεχίσει. Όλοι θέλουμε να το αναπτύξουμε», επεσήμανε ο κ. Ζερεφός, ο οποίος χαρακτήρισε το συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών ως «διαμάντι». Στη συνέχεια εξήγησε ότι η απόφαση μετακίνησης των εργαστηρίων ισχύει για αυτό το εξάμηνο. «Το πανεπιστήμιό μας είναι πάρα πολύ ευέλικτο ως προς το τι επιλέγουν, ποιες θεματικές ενότητες επιλέγουν οι φοιτητές να σπουδάσουν. Το ότι ένα τμήμα έχει μια άλφα γεωγραφική κατανομή, δεν σημαίνει ότι το επόμενο εξάμηνο θα ακολουθήσει η ίδια γεωγραφική κατανομή. Επομένως υπάρχει μια μικρή αλλαγή, η οποία έγινε για αυτό το εξάμηνο και δεν σημαίνει ότι το επόμενο εξάμηνο δεν θα είναι όλα στη Δράμα. Είναι κάτι το εντελώς προσωρινό αυτό», πρόσθεσε ο κ. Ζερεφός.

