Η «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία» κατέθεσε ερώτηση με θέμα «Τρόπος ανάθεσης των τριών έργων στην Π.Ε. Έβρου ύψους 7.000.000 € – διαχείριση δημοσίου χρήματος, κατεπείγον και επιλεξιμότητα αναδόχων» για την ειδική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για τη λογοδοσία της Περιφερειακής Αρχής.
Η ερώτηση έχει ως εξής:
Κύριε Περιφερειάρχη,
Στο πλαίσιο της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 30 Απριλίου 2025 και ώρα 18:00 στην αίθουσα «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ» της Π.Ε. Ροδόπης στην Κομοτηνή, σύμφωνα με το άρθρο 168Α του Ν. 3852/2010 όπως ισχύει, και στην οποία κάθε Περιφερειακός Σύμβουλος δύναται να θέσει υποχρεωτικά προς συζήτηση ζητήματα που αφορούν τα πεπραγμένα της Διοίκησης, καταθέτουμε την παρούσα ερώτηση.
Η παράταξή μας είχε εγκαίρως καταγγείλει από το 2014 τις απευθείας αναθέσεις έργων με επίκληση του «κατεπείγοντος» και τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση. Σήμερα, η ίδια πρακτική επαναλαμβάνεται στα τρία έργα συνολικού προϋπολογισμού 7.000.000 €, τα οποία ανατίθενται σε τρεις μόνο εργολήπτες ανά έργο, χωρίς διαγωνιστική διαδικασία.
Η εμπειρία δείχνει ξεκάθαρα πως όταν παρακάμπτονται οι διαγωνισμοί, οι εκπτώσεις είναι ελάχιστες – συχνά κάτω από 10%.
Αντίθετα, σε έργα που προκηρύσσονται με ανοιχτό διαγωνισμό έχουν καταγραφεί εκπτώσεις έως και 40%.
Αυτό μεταφράζεται σε πιθανή απώλεια έως και 2.000.000 € δημόσιου χρήματος, που θα μπορούσε να διατεθεί σε άλλα κρίσιμα έργα της Περιφέρειας.
Η συζήτηση στην Περιφερειακή Επιτροπή κατά τη συνεδρίαση της 16ης Απριλίου 2025 ανέδειξε σημαντικά ζητήματα:
- Τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος και το χαμηλό επίπεδο εκπτώσεων σε αναθέσεις χωρίς διαγωνισμό.
- Την αμφιλεγόμενη επίκληση του χαρακτήρα του «κατεπείγοντος» σχεδόν δύο χρόνια μετά τα καταστροφικά γεγονότα.
- Την ανάγκη για μεγαλύτερη διαφάνεια και τεκμηρίωση κατά την επιλογή των οικονομικών φορέων.
**Η διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση πρέπει να είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.
Η ανοιχτή διαδικασία είναι η βασική εγγύηση του δημόσιου συμφέροντος, της ισονομίας και της καλής διαχείρισης του χρήματος των πολιτών.
Ειδικά όταν μιλάμε για έργα μετά από πυρκαγιά σχεδόν 2 χρόνια πριν, η επιλογή αυτής της διαδικασίας δεν είναι πειστική ως «κατεπείγουσα» – και τίθεται εύλογο ερώτημα αν εξυπηρετεί τεχνικές ανάγκες ή διοικητικές σκοπιμότητες.**
Η πολύμηνη καθυστέρηση από την πλευρά της κυβέρνησης στην έγκριση χρηματοδότησης ενός τόσο κρίσιμου έργου, δεν απαλλάσσει από τις ευθύνες τη διοίκηση της Περιφέρειας, η οποία όφειλε να ασκήσει τεκμηριωμένη και δημόσια πίεση για την ανάγκη άμεσης κατασκευής του.
Από την ημερομηνία της πυρκαγιάς (19-08-2023) έως την απόφαση χρηματοδότησης του έργου (15-01-2025), μεσολάβησαν σχεδόν 17 μήνες, παρά το γεγονός ότι είχε υποβληθεί αίτημα στις 17-10-2023.
Το έργο αυτό, με χαρακτήρα σαφώς αντιπλημμυρικό και προστασίας ζωών και περιουσιών, κρίνεται απολύτως απαραίτητο, άμεσο και επείγον.
Αντί η Περιφερειακή Αρχή να το απαιτήσει δημόσια και με διαφάνεια, σιώπησε και σήμερα το φέρνει με μια διαδικασία που αποδυναμώνει τη διαφάνεια και τη νομιμοποίηση.
Ερωτήματα
- Πώς τεκμηριώνεται η επίκληση του «κατεπείγοντος» σχεδόν δύο έτη μετά την πυρκαγιά του 2023; Δεν υπήρχε χρόνος για έναν ανοιχτό διαγωνισμό;
- Γιατί επελέγη η διαδικασία κλειστής πρόσκλησης σε τρεις μόνο εργολήπτες ανά έργο; Ποια τα κριτήρια επιλογής;
- Πόσες τεχνικές εταιρείες με έδρα στην ΑΜΘ διαθέτουν τις ίδιες κατηγορίες πτυχίων και δυνατότητα εκτέλεσης των έργων; Γιατί δεν τους δόθηκε η δυνατότητα συμμετοχής;
- Ποια θα ήταν η εξοικονόμηση για την Περιφέρεια εάν, όπως σε άλλα έργα, επιτυγχάνονταν εκπτώσεις της τάξης του 30% ή 40%;
Με έκπτωση 40% στα 7.000.000 €, το κόστος για την Περιφέρεια θα ήταν μόλις 4.200.000 €, δηλαδή εξοικονόμηση 2.800.000 €.
Αντιθέτως, με έκπτωση 10%, το κόστος είναι 6.300.000 € – δηλαδή διαφορά 2.100.000 €.
- Πώς δικαιολογείται η επιλογή των συγκεκριμένων εργοληπτών από τον Αντιπεριφερειάρχη Έβρου σε κάθε ένα από τα έργα; Υπήρξε προηγούμενη καταγραφή προσφορών ή ενδιαφέροντος;
Για την «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία»
Ηλιόπουλος Στέργιος