Ο ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥ ΔΡΑΜΑΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2021

 

  • Το 2021 απευθύνθηκαν στο Γραφείο του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης 17 δημότες
  • Από το σύνολο των 17 καταγγελιών, η Συμπαραστάτρια διεκπεραίωσε αμέσως με προφορική διαδικασία τις 10 από αυτές, ενώ έθεσε στο αρχείο 7 αιτήματα πολιτών που αφορούσαν σε θέματα ιδιωτικού δικαίου

 

Η ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Δράμας, σχετικά με τον απολογισμό πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής για το έτος 2021, τη Δευτέρα 30 Μαΐου 2022, περιελάμβανε, όπως ορίζεται από τη νομοθεσία, και τον απολογισμό για το 2021 του Συμπαραστάτη του Δημότης και της Επιχείρησης του Δήμου Δράμας. Πρόκειται για έναν ανεξάρτητο θεσμό διαμεσολάβησης μεταξύ των πολιτών, των επιχειρήσεων και του Δήμου, που έχει ως σκοπό τον έγκαιρο εντοπισμό και την αποτελεσματική αντιμετώπιση φαινομένων κακοδιοίκησης, στη διασφάλιση της αμεροληψίας της Δημοτικής Αρχής και στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του Δήμου.

Συμπαραστάτρια του Δημότη και της Επιχείρησης στον Δήμο Δράμας την τρέχουσα δημοτική περίοδος είναι η δικηγόρος η κα Ειρήνη Μπακοπούλου, η οποία εκλέχτηκε στη συγκεκριμένη θέση με διευρυμένη πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο. Στην απολογιστική συνεδρίαση η κα Μπακοπούλου ήταν δικαιολογημένα απούσα, λόγω σοβαρών προσωπικών λόγων, σε αντίθεση με τις δύο προηγούμενες συνεδριάσεις οι οποίες δεν είχαν πραγματοποιηθεί λόγω έλλειψης απαρτίας, με τη Συμπαραστάτρια του Δήμου Δράμας να είναι παρούσα στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

Έτσι, ο απολογισμός της Συμπαραστάτριας του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου Δράμας κυρίας Μπακοπούλου για το 2021 κατατέθηκε γραπτώς και η εφημερίδα «Εργασία… συν» παρουσιάζει τα σημαντικότερα σημεία του.

Αρχικά η κα Μπακοπούλου, στον απολογισμό για το έτος 2021, παρουσιάζει κάποια εισαγωγικά στοιχεία όπως το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, το εθνικό θεσμικό πλαίσιο και τις αρμοδιότητες του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης. Όπως αναφέρεται, ο θεσμός του Συμπαραστάτη «είναι με άλλα λόγια, ο “αποκεντρωμένος Συνήγορος του Πολίτη” σε επίπεδο Δήμου, με τη διαφορά πως τα όρια της δράσης του είναι σχετικά περιορισμένα. Όμως, η γενικόλογη διατύπωση των ορίων αυτών στο νόμο, δίνει στην πράξη στο Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης τη δυνατότητα για ένα σημαντικά ευρύτερο πεδίο παρεμβάσεών του».

Επίσης η κα Μπακοπούλου κάνει ειδική αναφορά στις αρμοδιότητες του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, οι οποίες είναι η διαμεσολάβηση – διερεύνηση καταγγελιών, η δημοσίευση της ετήσιας έκθεσης και η υποβολή ειδικών προτάσεων. Σχετικά με το επικοινωνιακό έργο του Συμπαραστάτη, σημειώνεται πως «από την εκλογή του Συμπαραστάτη το Σεπτέμβριο του 2019, παρατέθηκαν πλήθος συνεντεύξεων σε περιφερειακά και τοπικά μέσα ενημέρωσης, προκειμένου να ενημερωθούν οι πολίτες για τη λειτουργία του θεσμού και τα δικαιώματά τους».

Ειδική μνεία γίνεται στο Πανελλήνιο Δίκτυο Συμπαραστατών, το οποίο «αποτελεί την ένωση των δυνάμεων όλων των αιρετών Δημοτικών και Περιφερειακών Συμπαραστατών. Το Δίκτυο, είναι το συλλογικό όργανο στήριξης του θεσμού του Συμπαραστάτη και στοχεύει στην ανάπτυξη και προώθηση του θεσμού σε κάθε δήμο και σε κάθε περιφέρεια της Ελληνικής Επικράτειας». Η κα Ειρήνη Μπακοπούλου έχει οριστεί ως Υπεύθυνη Τύπου στο συγκεκριμένο δίκτυο.

Ακόμη η κα Μπακοπούλου αναφέρει στον απολογισμό της για το 2021 ότι «το Γραφείο του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου Δράμας ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Νοέμβριο του 2019 για τη δημοτική περίοδο 2019-2023. Στεγάζεται στον πρώτο όροφο στο γραφείο 106, στο Δημαρχιακό Μέγαρο επί της οδού Βερμίου 2 & 1ης Ιουλίου στη Δράμα. Το γραφείο διαθέτει πλήρη υλικοτεχνική υποδομή, ενώ δεν διαθέτει γραμματειακή υποστήριξη. Ακόμη, στην ιστοσελίδα του Δήμου Δράμας υπάρχει τομέας της ιστοσελίδας ενημερωτικός για το θεσμό του Συμπαραστάτη, ενώ με πρωτοβουλία του Συμπαραστάτη έχει δημιουργηθεί σελίδα κοινωνικής δικτύωσης στο facebook με την επωνυμία “Συμπαραστάτρια του Δημότη & της Επιχείρησης Δήμου Δράμας”. Η Συμπαραστάτρια δέχεται καθημερινά τους πολίτες, μετά από τηλεφωνικό ραντεβού ή επικοινωνία μέσω της σελίδας της, στο 25213 50653 κατά τις εργάσιμες ώρες 20:00 με 12:00». Επίσης, γίνεται γνωστό πως «τον Ιανουάριο του 2022 συντάχθηκε ο Κώδικας Λειτουργίας του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, ο οποίος δημοσιεύτηκε στην επίσημη ιστοσελίδα του Δ. Δράμας. Σκοπός του είναι να καταστήσει σαφή τα δικαιώματα των πολιτών και των επιχειρήσεων».

Ο απολογισμός συνεχίζεται με στοιχεία σχετικά με τις καταγγελίες – αναφορές πολιτών. Συγκεκριμένα το 2021, όπως αναφέρεται στον απολογισμό, «σε ότι αφορά τα αριθμητικά δεδομένα απευθύνθηκαν στο Γραφείο του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης δεκαεπτά (17) δημότες μέσω τηλεφώνου. Από το σύνολο των (17) καταγγελιών, ο Συμπαραστάτης διεκπεραίωσε αμέσως με προφορική διαδικασία τις (10) από αυτές ενώ έθεσε στο αρχείο (7) αιτήματα πολιτών που αφορούσαν σε θέματα ιδιωτικού δικαίου π.χ. δύο (2) διαφορές με τραπεζικό ίδρυμα σχετικά με τη χορήγηση βεβαίωσης αποπληρωμής δανείου, τρεις (3) διαφορές με ασφαλιστικούς φορείς, ένα (1) αίτημα για δημοσίευση διαθήκης κλπ. Σε όλες τις περιπτώσεις ενημερώθηκαν προφορικά αμέσως οι ενδιαφερόμενοι πολίτες από τον Συμπαραστάτη για την έκβαση της υπόθεσής τους, ενώ δόθηκαν οδηγίες για περαιτέρω ενέργειες σε όσους η καταγγελία τους τέθηκε στο αρχείο. Να σημειωθεί ότι άμεση ήταν η ανταπόκριση από τους αρμόδιους Αντιδημάρχους και υπαλλήλους για την επίλυση των προβλημάτων των πολιτών.

Από πλευράς αντικειμένου η κίνηση των υποθέσεων είχε ως εξής με κριτήριο την αρμοδιότητα Διευθύνσεων, Τμημάτων και Δημοτικών Επιχειρήσεων:

Διεύθυνση Περιβάλλοντος & Πρασίνου – 4

Διεύθυνση Καθαριότητας & Ανακύκλωσης – 5

Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών – 1».

Η κα Μπακοπούλου ολοκληρώνει τον απολογισμό της με τον επίλογο, ο οποίος περιλαμβάνει συμπεράσματα τα οποία είναι τα εξής:

«Το έτος 2021 η πανδημία που προκάλεσε ο ιός sars-cov 2, συνεχίστηκε εξίσου έντονα με το 2020 και είχε ως συνέπεια τη μείωση στις συναλλαγές και στις δραστηριότητες των πολιτών. Για το λόγο αυτό ήταν μειωμένη η προσέλευση των πολιτών στο γραφείο του Συμπαραστάτη και η επικοινωνία γινόταν μόνο τηλεφωνικά.

Είναι θετικό το γεγονός ότι οι δημότες συνεχίζουν να απευθύνονται στο θεσμό του Συμπαραστάτη και έχει γίνει συνείδηση σ’ αυτούς η ύπαρξη και λειτουργία του θεσμού του Συμπαραστάτη και ότι μπορούν να προσφεύγουν σε αυτόν για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, που προκύπτουν από τις σχέσεις, επαφές και συναλλαγές τους με τον Δήμο. Το Γραφείο του Συμπαραστάτη είναι ήδη και πρέπει να αποδειχθεί και στη συνέχεια ένα σημαντικό εργαλείο για τη βελτίωση των σχέσεων των δημοτών και των επιχειρήσεων με τον Δήμο αλλά και για τη βελτίωση των ίδιων των υπηρεσιών του Δήμου».